Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: iPad (usb-c) till midi + audio samtidigt?

  1. #1
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran

    iPad (usb-c) till midi + audio samtidigt?

    Jag har en iPad med usb-c som jag skulle vilja synka (helst clock in) och samtidigt få audio ur (en musikapp), men jag kan inte hitta någon vettig lösning som kan göra båda samtidigt.

    Det finns visst dyra ljudkort/tillbehör man kan köpa, tex iconnectaudio och liknande, men jag är inte sugen på att punga ut alltför mkt. Det ska dessutom inte ta alltför mkt plats.

    Finns det någon enkel lösning där ute?

  2. #2
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vilket class compliantljudkort somhelst med midi. Annars kanske https://www.cme-pro.com/widi-master/ skulle kunna vara ett alternativ?

  3. #3
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket class compliantljudkort somhelst med midi. Annars kanske https://www.cme-pro.com/widi-master/ skulle kunna vara ett alternativ?
    Ja alltså nu är det inte bara usb-c till midi som jag är ute efter utan usb-c till midi OCH audio (teleplugg) som jag kan koppla in till en mixer tex.

    Tanken är att synka paddan från polyend tracker (midi clock till padda) och ta ut ljudet ur paddan som jag kopplar till en mixer.

  4. #4
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Yes. Ett ljudkort med midi löser ju bådera. Widi master jag länkade till sätter du i fin polyend så pratar den trådlös midi med paddan så kan du ta ut bara ljudet ut usb c.

  5. #5
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes. Ett ljudkort med midi löser ju bådera. Widi master jag länkade till sätter du i fin polyend så pratar den trådlös midi med paddan så kan du ta ut bara ljudet ut usb c.
    Jo ser ju onekligen ut som en smidig lösning men jag är tveksam till hur bra det synkar, har dålig erfarenhet av trådlös synk sen tidigare. :/

    Kollade upp ovan mojäng "One potential issue when using MIDI over Bluetooth would be timing accuracy when sending MIDI clock messages. We tried sending MIDI Clock messages from our MC8 MIDI Controller to the Strymon Timeline. It is stable only about 50% of the time."

    It works every time, 50% of the time.

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Synk kanske blir lite mycket trafik. Jag har bara använt det för att spela noter, och det funkar strålande.

    Denna borde hur som helst funka, men jag har inte provat. https://www.scandinavianphoto.se/uni...erface-1054451

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    du glömde nämna...och ladda samtidigt. Går det?
    Min erfarenhet av iPad som musikmaskin är "spola ner i närmsta toalett".

  8. #8
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du glömde nämna...och ladda samtidigt. Går det?
    Min erfarenhet av iPad som musikmaskin är "spola ner i närmsta toalett".
    Självklart går det ladda samtidigt. Det löstes för några år sedan när Apple la till ett extra laddningsuttag (och på multiportadaptern får du en HDMI också).
    Jag kör en sån med appen Oscilloscope och kopplat till billigaste Berramixern och det funkar med audio.

    För övrigt vet jag inte vad ”spola ner i närmsta toalett” ska tillföra diskussionen och hjälpa trådstartaren?

  9. #9
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Försökte spola ner min 12,9" iPad Pro i toaletten, men den satte sig på tvären. Blev totalstopp. Musik tycker jag däremot den är ytterst lämplig för.

  10. #10
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Mårre Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Självklart går det ladda samtidigt. Det löstes för några år sedan när Apple la till ett extra laddningsuttag (och på multiportadaptern får du en HDMI också).
    Jag kör en sån med appen Oscilloscope och kopplat till billigaste Berramixern och det funkar med audio.

    För övrigt vet jag inte vad ”spola ner i närmsta toalett” ska tillföra diskussionen och hjälpa trådstartaren?
    Bästa hjälpen han kan få. Använd en bärbar dator istället. Kommer spara tid och pengar i längden.

  11. #11
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa hjälpen han kan få. Använd en bärbar dator istället. Kommer spara tid och pengar i längden.
    Jisses. Lämna tråden om du inte har något att tillföra. Jag har en bärbar dator men nu frågar jag om IPAD.

Liknande ämnen

  1. USB-C till 3.5 adapter funkar inte med ipad Pro, ipad Mini 6
    Av drifter7508 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2022-01-04, 22:45
  2. Hur många USB-MIDI samtidigt?
    Av kockpit i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-10-06, 13:57
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-09-02, 01:47
  4. Midi & audio till usb konverter??
    Av onathanj i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-03-28, 23:24
  5. Midi/audio till ipad?
    Av R46.1 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-09-17, 06:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •