Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 1 2 3 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 127

Ämne: Roland Juno X

  1. #61
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jag bara älskar den! Är helt begeistrad även av min Jupiter X & tycker den är den ultimata vintage Roland-allt i ett-maskinen, men kan t om tänka mig att komplettera med en Juno X eftersom den ser rolig ut att spela på och programmera. Har helt släppt allt äldre än D-50. Fick min beskärda del av trilskande analog teknik och undslipper gärna sånt framöver.

  2. #62
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast är det verkligen så. Världen är ju bra mycket större än både 99:an och Sverige och hade Rolands märkliga affärsmodell och strategi inte haft en ordentlig målgrupp borde det väl nästan märkts vid det här laget. Uppenbarligen säljer deras produkter fortfarande och helt övertygad om att det finns en tillräckligt bred marknad internationellt för att de ska kunna fortsätta så här ett tag till. Fanns säkert till och med de som älskade D-Beam.
    Min känsla är att Roland har stora marginaler på sina grejer, eftersom många av grejerna i mellansegmentet kostar som liknande andra tillverkares, men inte är i närheten av andra vad gäller hårdvara (plast istället för metall) och VA (mängder av aliasing jämfört med Clavia t.ex.), smäckiga tangentbord, rena lögner (SH-201 och Gaia som kallas VA, men är samplingar), akustiska ljud som inte är i närheten av 10 år äldre Kurzweil.
    (Har inte kollat in dyraste Workstations dock)
    Men klart folk köper.

  3. #63
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Konstig debatt. Är syntarna roliga och inspirerande att spela och programmera? Svar ja. Det räcker gott för mig.

    Med vänlig hälsning, haft kul med JDXA, 1080, Gaia, Jupiter X, D-50, D-70, samt allt annat Roland har skapat.

    Omedvetet eller medvetet så har jag nästan alltid haft störst andel Roland bland prylarna. Ser ingen kommande förändring direkt.

  4. #64
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Tror denna riktar sig lite mer till live-musiker. Jag hade nog skaffat en om jag fortfarande spelade i mitt gamla band. I replokalen krävs snabba resultat.

  5. #65
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror denna riktar sig lite mer till live-musiker. Jag hade nog skaffat en om jag fortfarande spelade i mitt gamla band. I replokalen krävs snabba resultat.
    Snabba resultat är inte rätt ord med dessa maskiner. Menygrävande from hell. Att bara bläddra fram en patch är ett stort hinder.
    Iaf på Jupiter X och denna har ju samma gränssnitt.

  6. #66
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Såg nog halva den hemska videon med en Roland rep (yeah-yeah-yeah) och en dreglande fjant... Alltså, subscription på en modell av en synt i en synt? Känns mest som en VSTi i hårdvara med dedikerad kontroll, fast imorgon funkar den inte längre... Nej nej nej. Roland, lägg ner.

  7. #67
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror denna riktar sig lite mer till live-musiker. Jag hade nog skaffat en om jag fortfarande spelade i mitt gamla band. I replokalen krävs snabba resultat.
    Ah! Det förklarar de inbyggda högtalarna!

  8. #68
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Det förklarar de inbyggda högtalarna!

  9. #69
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Det förklarar de inbyggda högtalarna!
    Meh. Den har ju både fel namn och färg.
    Originalet är väl egentligen Roland HS-60

  10. #70
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg nog halva den hemska videon med en Roland rep (yeah-yeah-yeah) och en dreglande fjant... Alltså, subscription på en modell av en synt i en synt? Känns mest som en VSTi i hårdvara med dedikerad kontroll, fast imorgon funkar den inte längre... Nej nej nej. Roland, lägg ner.
    Nej det funkar inte så. Tycker du ska testa i butik, de modeller som är inladdade är så klart oförändrade framåt i tiden.

  11. #71
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snabba resultat är inte rätt ord med dessa maskiner. Menygrävande from hell. Att bara bläddra fram en patch är ett stort hinder.
    Iaf på Jupiter X och denna har ju samma gränssnitt.
    Shift + model / bank-knappen och enter så kommer man till vilken syntmodell man vill, jätteenkelt. Väljer man bara ljud default så är det scenes - läckra stora patcher som består av flera modeller.

  12. #72
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har lite svårt att förstå vad som är dåligt med denna, förutom priset.

  13. #73
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Ärligt talat tycker jag den är rätt snygg.

    Men förrutom en Nordlead 1 som jag lånade en gång har jag bara testat digitala maniker i butik. Det slutar oftast med att jag känner mig korkad. Så var det också med Jupiter-XM.

    Sedan har jag en (säkert helt knäpp, men jag vet att jag inte är ensam om den) känsla av en slags koppling... psykisk närhet..till de analoga kretsarna.

  14. #74
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    närhet..till de analoga kretsarna.
    Det är väl det man har eurorack till?

  15. #75
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Vad är det för skillnad på syntmotorerna Juno-X och XV-5080 i denna synt? Är Zencore ytterligare en syntmotor, eller bygger alla inbyggda syntmotorer i Juno-X på Zencore?

  16. #76
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej det funkar inte så. Tycker du ska testa i butik, de modeller som är inladdade är så klart oförändrade framåt i tiden.
    Handlar inte om det. Vad ska jag med en maskin som kan emulera 10 med två utgångar? Hela grejen känns bara wannabe koncept. Om den kan allt kan den inget, så brukar det sluta. Om den åtminstone kunde sampla, men inte det heller. Nej jag tror det är en dansbandsburk för dom som vill ha allt på en gång. Inget för mig iallafall. Jag gillar burkar som gör en grej riktigt bra.

  17. #77
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Handlar inte om det. Vad ska jag med en maskin som kan emulera 10 med två utgångar? Hela grejen känns bara wannabe koncept. Om den kan allt kan den inget, så brukar det sluta. Om den åtminstone kunde sampla, men inte det heller. Nej jag tror det är en dansbandsburk för dom som vill ha allt på en gång. Inget för mig iallafall. Jag gillar burkar som gör en grej riktigt bra.
    Men tekniken är längre fram så dessa gör fler grejer riktigt bäst.

    Att byta modell är som att byta midikanal i en fullt utrustad studio och vips styr man en SH eller Juno eller JX.

  18. #78
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Min opinion är även den att det helt enkelt vore en bra maskin att giga med istället för ett ohyggligt ömt opålitligt orginal, som man bäst låter sitta i studion.

  19. #79
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min opinion är även den att det helt enkelt vore en bra maskin att giga med istället för ett ohyggligt ömt opålitligt orginal, som man bäst låter sitta i studion.
    Det kan jag hålla med om. Live är den antagligen oslagbar.

  20. #80
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    På ett litet hemmakalas kan nog de inbyggda högtalarna göra succé!
    Lägg till en Howard Jones frisyr/peruk så märks det nästan ingen skillnad

    Föräldrarna klappar takten och minns, medans ungarna undrar vad fan det är som pågår...

  21. #81
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Såg Gear4Music-videon med Mylar Melodies. Blev ändå rätt impad. Låter jävligt bra! Verkar kul att ratta också.

    Helt klart en gig-maskin för arbetande musiker, men funkar fint i studion också.

  22. #82
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min opinion är även den att det helt enkelt vore en bra maskin att giga med istället för ett ohyggligt ömt opålitligt orginal, som man bäst låter sitta i studion.
    +1 på det, e.g lämna vintage hemma och ta med v/a apparaterna på gig. Dock så hade jag för det ändamålet valt en cobalt 8x ... där snackar vi pris / prestanda så det heter duga.

  23. #83
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Och här gör Ludde på Roland en liten presentation på DLXmusic i Sthlm

    https://youtu.be/U6DSfpWXMQk

  24. #84
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Men om man får 3000 Zencore patchar och den panelen och massa parter (8-16) då blir det en grym och modern ljudmodul med massa smörgåsbordsljud, bra pianon och och liknande. Så som MC-707 kan användas, fast med bättre ljudediteringsverktyg, en modern JD-800!

    Edit, nä Rolle klantar till det som vanligt, 4+1 part.
    Suck, ständigt dessa påhittade (eller spara några kronor på enklade CPU och dyl.) begränsningar. Förr var standard 16 parter, MC-707 har i alla fall 8, alla av valfri typ, ladda åtta trumset, eller åtta pianon.
    JD-XA saknar trummor, medan JD-Xi har det.
    Måste köpa alla tänker sluga marketing.
    Och mörkröd text på blanksvart panel, kommer stå i historieböckerna för alltid.

  25. #85
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    En sak är säker, köper man en Juno-X istället för en vintage Juno-106 så får man nog se sin investering halverad i värde den dagen man säljer den.

    Juno-106 kommer nog gissningsvis fortsätta att öka i värde.

    Och eftersom en ny Juno-X nu kostar nästan lika mycket som en original Juno-106, så är det i vart fall inte en bra investering. Kan definitivt se att vend och dylikt kommer svämmas över av Juno-X sen som folk tröttnat på.
    Senast redigerat av Anubis den 2022-04-28 klockan 11:10.

  26. #86
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    app app, vi behöver inte såga längs fotknölarna.
    Initialt blev man mest provocerad av att skalet signalerar re-issue. Vet inte om det är så smart. Varför inte göra denna synth med samma innehåll men gör det med modern touch på designen också. Och döp den inte till Juno. Kör Pluto 128 eller vad som helst annat som visar att det är en helt ny produkt.
    Jag har dock bevisligen fel. Uppmärksamheten denna ja, ganska alldagliga synth fått på nätet är ju monumental. Det hade det inte blivit utan att luras med Juno-skalet.

  27. #87
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    app app, vi behöver inte såga längs fotknölarna.
    Initialt blev man mest provocerad av att skalet signalerar re-issue. Vet inte om det är så smart. Varför inte göra denna synth med samma innehåll men gör det med modern touch på designen också. Och döp den inte till Juno. Kör Pluto 128 eller vad som helst annat som visar att det är en helt ny produkt.
    Jag har dock bevisligen fel. Uppmärksamheten denna ja, ganska alldagliga synth fått på nätet är ju monumental. Det hade det inte blivit utan att luras med Juno-skalet.
    Det påminner mig mycket om hypen som var kring MC-303. Kombinationen Roland + valfri av deras legendariska produktnamn, väcker något hos folk. Varumärkeslojalitet, innerst inne är vi alla lite fanboys.

  28. #88
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tycker den låter precis som en synt. En synt med filter och grejer. Som på en The Knife-platta rakt av. Är det en synt man vill ha tror jag en sån här skulle vara pang på. Snygg också, om än kanske onödigt likt nåt annat som det inte exakt är. Och helt ärligt: Jag skulle hellre ta en sån här än en 106:a som jag alltid tyckt var rätt tråkig och begränsad i uttryck. Sjukt nog är den säkert billigare, eller i ungefär samma prisklass som 106

    Att den också har fåniga trumloopar är jävligt goofy japp. Inte direkt "användbart" på nåt proffsigt sätt... Men det lånar sig ju enkelt för lek i stunden på ett sätt som är lite underskattat tror jag. En gammal elorgel har också fåniga trumloopar, och jag vet inte HUR många timmar jag suttit och jammat för mig själv i ren glädje bara för att.

    Men inte fan kommer jag köpa en. Jag har redan en synt som låter som en synt. 3 stycken rent av.

  29. #89
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    "The Knife" där sa du något.. Den här synten är inte för Hipsters.. Den är för Indie-Rockers ala 2008

  30. #90
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hellre en Udo Super 6 än den här förvuxna BT-dongeln, endast baserat på videos.

  31. #91
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Hur har de löst (eller inte löst) det här med Patches och Performances?
    Låt säga att du skapar en 4+1 performance men du vill editera en av patcharna som ingår i den, kommer du då ändra på grundpatchen då som sedan kommer ändra på en massa andra performances? Typisk Roland-logik här alltså...

  32. #92
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    musicman: Exakt så funkar ju åtminstone System 8.

  33. #93
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Jag tror att produktstrategiskt så är denna genomtänkt och rätt smart, då Boutiques är för små för många kanske lite mer som en leksak. Och System-8 och Jupiter-Xm kan nog kännas lite för komplexa (inte lika direkta) för en del live musiker, t ex för en stor del av den målgrupp som Nord Keyboards riktar sig gentemot.

    Så på vis är ju detta en rätt logisk avknoppning utav befintlig Roland teknologi. Och vi bör väl då kunna förvänta oss vidare avknoppningar utav ACB/Zencore plattformarna. Kanske en fristående virtuellt analog SH-101 i mer full scale format. I princip varenda Boutique baserad på klassikerna då är rimliga kandidater. Eller som redan finns som plug-outs i System-8 eller modeller i Jupiter-Xm.

  34. #94
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    System 8 är betydligt mera logiskt uppbyggd och direkt än Jupiter X och Juno X.

  35. #95
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    System 8 är betydligt mera logiskt uppbyggd och direkt än Jupiter X och Juno X.
    Instämmer helt. Vet inte varför jag har kvar min Xm. Troligtvis enbart för att man lätt släpar med den samt att sälja prylar tar för mycket tid/energi från annat

  36. #96
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    ^^ och jag har kvar System-8:an. Kör JP-8, JX3p och Juno 60 i den.

  37. #97
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    System 8 är betydligt mera logiskt uppbyggd och direkt än Jupiter X och Juno X.
    Inte sagt att System-8 är ologisk, men dess synthmotor är mer avancerad än Juno-106. Den har väl mer likheter med en Virus så sett? En avancerad modern VA. Sen att den kan köra vintage plugouts är ju bara en bonus.

    Och håller med om Jupiter-Xm i vart fall, inte testat Jupiter-X. Men Xm var hemskt jobbig att navigera. Väldigt udda gränssnitt som var uppbyggt kring ett evigt menydykande.

    Och man fick intrycket av att alla parametrar på frontpanelen bytte funktion beroende på vad för läge/page man befann sig i menyerna. Det påminde om att navigera en meny på en tidig mobiltelefon. Sen att de klämde in en sequencer på den lilla displayen var också rätt märkligt. Det kändes lite som att de lagt till funktioner vart eftersom när frontpanelen redan var färdig.

    Sequencern på System-8 däremot är ju kungligt överskådlig direkt på frontpanelen TR-style.

  38. #98
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har nog aldrig ens provat sequencern på min System 8. Finns det ens en?

  39. #99
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har nog aldrig ens provat sequencern på min System 8. Finns det ens en?
    En miss från Roland var dock, att inte frikoppla sequencerbanken från ljudbanken. Man hade i så fall kunnat växla sequencer, men behållit samma ljud, och kanske t.o.m. kunnat göra spellista/melodi-arr

  40. #100
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När hade du en sist?
    Det har ju faktiskt kommit massor med uppdateringar till x/xm som förbättrat just menyer och upplägg. Senast för bara någon vecka sedan. Säkert samma som i Juno X.
    Ja det var ett tag sen, sålde min xm för typ ett år sen till azzer här på 99, har inte hängt med i vilka förändringar som har gjorts i menyer osv, men säkert har det blivit bättre. Ljudet i den var ju helt fantastiskt och det saknar jag, men Jag känner däremot att junon skulle passa mig bättre, för att det snabbjobbade arbetssättet vid ljudskapande tilltalar mig mer.
    Sorry för sent svar…

  41. #101
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Temperaturinstabilitet och åldersslitage på röstchip? https://youtu.be/U6DSfpWXMQk?t=377

    "We design the future" är en gammal Roland-slogan d.v.s. nutid.

  42. #102
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Emulera trasiga röstchip? Varför skulle man vilja göra det?

  43. #103
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Det började förmodligen med synpunkter på att det lät för sterilt när digitalåldern kom så Roland lade tidigt till parameter "analog feel". Trasiga röstchip tror jag det är mindre efterfrågan på än t.ex. driftande oscillatorer.

  44. #104
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    https://static.roland.com/assets/med...er_eng01_W.pdf
    Ruskigt kompetent avseende korsmodulation och ringmod mellan "partials"
    WOW! Men bara i "pmt" mode?
    Lätt förvillande...

    Funderar lite på vad detta innebär:

    VINTAGE FLT TYPE R, M, S
    Selects one of three response curves, each
    modeling the LPF of an analog synthesizer of
    the past"


    Är det olika Roland, eller Roland, Moog och Sequential tex?

    Intressanta parametrar från "juno 60" och "juno 106" mode

    PITCH DRIFT 0–255 Adjusts the slight pitch drift that occurs when
    notes are played on an analog synthesizer.


    PARAM EXPANSION OFF, ON If this is “ON,” the range of change for LFO
    RATE is wider than on the original model.

    CONDITION 0–100 Simulates the changes that occur as a unit
    ages


    I "juno x" mode finns dock denna parameter!

    UB OSC PSHIFT OFF, ON

    Sets whether to use the settings of the
    JUNO-106 (OFF) or the JUNO-60 (ON) for the
    phase setting between the sub-oscillator
    pulse wave and sawtooth wave




    Det finns fan djup här...

  45. #105
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Temperatursensorn har även Jupiter-Xm, aging parametern väl också något som är avknoppat från Xm och System-8. Chorus brusnivå med kanske? Har de kanske lagt till mer detaljstyrning över simulering av åldrade komponenter i Juno-X? Eller är det sånt som tillkommit i Jupiter-Xm med firmware updates? Vet att jag kikade och jämförde den aspekten mellan System-8 och Jupiter-Xm när Xm släpptes, den funktionen heter olika saker på de två syntharna vill jag minnas. Och gav nog olika mängd kontroll över det hela.

    Överlag så har sånna här typer av funktioner tidigare varit mer vanliga i VST/AU-instrument. AudioRealism var väl rätt tidiga med olika imperfektioner som kan ställas in på sin 303 klon. Lågt batteri, defekt accent och slide, olika VCO-modeller etc.

    I vart fall tycker jag det är kul med så pass mycket kontroll, så man kan få synthen att låta som något ur en 80s VHS trailer. Med lite andra roliga lofi-effekter på så klart också.

  46. #106
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

    A post shared by on


  47. #107
    synthetic
    synthetic är uppkopplad nu
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min känsla är att Roland har stora marginaler på sina grejer, eftersom många av grejerna i mellansegmentet kostar som liknande andra tillverkares, men inte är i närheten av andra vad gäller hårdvara (plast istället för metall) och VA (mängder av aliasing jämfört med Clavia t.ex.), smäckiga tangentbord, rena lögner (SH-201 och Gaia som kallas VA, men är samplingar), akustiska ljud som inte är i närheten av 10 år äldre Kurzweil.
    (Har inte kollat in dyraste Workstations dock)
    Men klart folk köper.
    Inga samplingar i min SH-201, rått ljud som fan. Sålde JP8000 och behöll 201.

  48. #108
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga samplingar i min SH-201, rått ljud som fan. Sålde JP8000 och behöll 201.
    Förlåt, fel av mig, gäller bara Gaia SH-01.

    SH-201 har jag haft, gillade också ljudet, som du säger, ganska hårt ljud, inte som många andra mjukare VA.

  49. #109
    kokocalamar
    kokocalamar är inte uppkopplad
    kokocalamars avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Temperatursensorn har även Jupiter-Xm, aging parametern väl också något som är avknoppat från Xm och System-8. Chorus brusnivå med kanske? Har de kanske lagt till mer detaljstyrning över simulering av åldrade komponenter i Juno-X? Eller är det sånt som tillkommit i Jupiter-Xm med firmware updates? Vet att jag kikade och jämförde den aspekten mellan System-8 och Jupiter-Xm när Xm släpptes, den funktionen heter olika saker på de två syntharna vill jag minnas. Och gav nog olika mängd kontroll över det hela.

    Överlag så har sånna här typer av funktioner tidigare varit mer vanliga i VST/AU-instrument. AudioRealism var väl rätt tidiga med olika imperfektioner som kan ställas in på sin 303 klon. Lågt batteri, defekt accent och slide, olika VCO-modeller etc.

    I vart fall tycker jag det är kul med så pass mycket kontroll, så man kan få synthen att låta som något ur en 80s VHS trailer. Med lite andra roliga lofi-effekter på så klart också.
    Roland Jupiter-80 (2011) hade ju en parameter som hette "analog feel", skrev om detta nyss i ett annat forum. Väldigt poetisk beskrivning i manualen:

    "Use this to apply “1/f fluctuation,” a type of randomness or instability that is present in many natural systems (such as a babbling brook or whispering breeze) and is perceived as pleasant by many people. By applying “1/f fluctuation” you can create the natural-sounding instability that is characteristic of an analog synthesizer."

  50. #110
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kokocalamar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland Jupiter-80 (2011) hade ju en parameter som hette "analog feel", skrev om detta nyss i ett annat forum. Väldigt poetisk beskrivning i manualen:

    "Use this to apply “1/f fluctuation,” a type of randomness or instability that is present in many natural systems (such as a babbling brook or whispering breeze) and is perceived as pleasant by many people. By applying “1/f fluctuation” you can create the natural-sounding instability that is characteristic of an analog synthesizer."
    Fanns redan på jv och senare xv:

    https://www.google.com/amp/s/www.sou...s-part-4%3famp

  51. #111
    kokocalamar
    kokocalamar är inte uppkopplad
    kokocalamars avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jovisst, men var det lika poetiskt beskrivet i manualen??

  52. #112
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Intressant med ”analog feel” på emulering av en DCO synth.

  53. #113
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant med ”analog feel” på emulering av en DCO synth.

  54. #114
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant med ”analog feel” på emulering av en DCO synth.
    Inte superinsatt i hur en DCO fungerar helt precist, men är det inte en digital klocka som driver en analogt ljudalstrande krets? Ledsen jag är n00b på just detta, men då borde en digital klocka ju kunna bli lite oexakt beroende på vad den drivs av.

  55. #115
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Redan Roland D70 FFS

  56. #116
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte superinsatt i hur en DCO fungerar helt precist, men är det inte en digital klocka som driver en analogt ljudalstrande krets? Ledsen jag är n00b på just detta, men då borde en digital klocka ju kunna bli lite oexakt beroende på vad den drivs av.
    Nja...alla DCOer i Juno-6/60/106 resettas synkront för att kunna få bättre stabilitet. Finns mer att läsa här:
    In an all-analog VCO circuit, when the control voltage changes, the circuit will "notice" immediately; the constant-current source will respond by changing the capacitor charging rate whenever the control voltage changes. If the change in the control voltage is rapid enough, the sawtooth will be "bent" as the charging rate changes in the middle of the cycle, and the cycle time for that cycle will be proportional to some average of the control voltage over the length of the cycle. In the DCO circuit, however, the timer counter is only loaded at the beginning of a cycle (to prevent glitching), and it does not "notice" any change in the control voltage during the cycle. So in the case of rapidly changing control voltage, the DCO frequency is changing in discrete steps on a per-cycle basis rather than quasi-continuously.
    https://sequence15.blogspot.com/2008...o-circuit.html

  57. #117
    kokocalamar
    kokocalamar är inte uppkopplad
    kokocalamars avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Redan Roland D70 FFS
    Hur långt bakåt i Rolands katalog hittar vi "analog feel" undrar man lite..

  58. #118
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kokocalamar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur långt bakåt i Rolands katalog hittar vi "analog feel" undrar man lite..
    AFAIK, D70 var först! Finns inte på D50 eller de U20-modeller D70 baserats på.

  59. #119
    kokocalamar
    kokocalamar är inte uppkopplad
    kokocalamars avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AFAIK, D70 var först! Finns inte på D50 eller de U20-modeller D70 baserats på.
    Någon i ett annat forum nämnde att parametern även ska finnas i S-serien, men nämnde inte vilken modell.

    Hur ska allt detta sluta?!!

  60. #120
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kokocalamar Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon i ett annat forum nämnde att parametern även ska finnas i S-serien, men nämnde inte vilken modell.

    Hur ska allt detta sluta?!!
    S750/760/770 har analog feel.

    Från S750 manualen:

    Analog Feel is a pitch randomizer, which causes each occurrence of a note in the Patch to play at a slightly different tuning. Used subtly, this can be very helpful in making a performance sound more "live". The range is 0 to 127, with the highest value causing the pitch to vary up to a semitone above or below the nominal pitch. If a Patch contains more than one Partial, the randomization operates independently on each Partial, detuning them, so that flanging and chorusing effects can be created. Pitched instruments, especially woodwinds and vocals, work best with small values. Unpitched instruments, like drums, work well with larger values.

Liknande ämnen

  1. displaybyte roland juno 1 / juno 2 (fyll på med info tack)
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 18:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •