Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Finns Gated Reverb i verkligheten?

  1. #1
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran

    Finns Gated Reverb i verkligheten?

    Ja den gamla slitna historien om Genesis och hur det gateade trumljudet kom till är ganska känd, men finns det nåt freaky ställe i verkligheten med så skum efterklang att det blir som ett gateat reverb?

  2. #2
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja den gamla slitna historien om Genesis och hur det gateade trumljudet kom till är ganska känd, men finns det nåt freaky ställe i verkligheten med så skum efterklang att det blir som ett gateat reverb?
    Har inget svar på frågan men har för mig att upphovet inte var Genesis utan handlade om om ett misstag som uppstod vid inspelning av Phil Collins trummor på Gabriels tredje. Nästan samma sak, men ändå. Rätt ska vara rätt hälsar vän av ordning. Spännande fråga i varje fall och kul om se om det finns något exempel.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nej inte utan hjälp, dvs typ gate. Den naturliga avklingningen finns där enligt naturlagarna. Sedan kan det vara ett litet väldigt reflektivt rum som har kraftiga första reflexer, men de dör ändå ut med en viss ofrånkomlig efterklangstid.

  4. #4
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Det var väl medhörning på en kanal på mixerbordet som var på av misstag, som var upphov till "effekten"?

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja frågan dök upp i mig när jag stod i en lång tom betongkorridor med dämpmaterial endast i taket idag och knäppte hårt och den samlade effekten nästan lät som ett G.R. när jag stod i vissa vinklar mot väggarna. De klassiska delay var såklart också där, men det var nåt med dämpningen som gjorde en tröskel mitt i efterklangen. Jag föreställer mig en lång stentunnel med växtlighet mot en gigantisk grotta borde ge nåt liknande.

  6. #6
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var väl medhörning på en kanal på mixerbordet som var på av misstag, som var upphov till "effekten"?
    Ja, jag menade inte starta ett vem vet bäst krig, men att det var Phil Collins kan vi väl enas om. Det var inte riktigt där min fråga låg

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja frågan dök upp i mig när jag stod i en lång tom betongkorridor med dämpmaterial endast i taket idag och knäppte hårt och den samlade effekten nästan lät som ett G.R. när jag stod i vissa vinklar mot väggarna. De klassiska delay var såklart också där, men det var nåt med dämpningen som gjorde en tröskel mitt i efterklangen. Jag föreställer mig en lång stentunnel med växtlighet mot en gigantisk grotta borde ge nåt liknande.
    Du kan få en effekt som påminner om gate-reverb i om du får någon eller ett par kraftiga första reflexer som sedan dör relativt fort, men det som är karaktäriskt för gate-effekten - diffusionen - är obefintlig.

    Edit - klassiskt "durr-eko" mellan parallella ytor kan också påminna om en sådat gate-liknande reverb men det klingar av logaritmiskt likväl.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2022-04-19 klockan 21:13.

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Om du håller i mikrofonen och springer snabbt ut från det ekande rummet in i det ljuddämpade angränsande rummet så bör du kunna skapa effekten "manuellt"

  9. #9
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag menade inte starta ett vem vet bäst krig, men att det var Phil Collins kan vi väl enas om. Det var inte riktigt där min fråga låg
    Nänä, jag bara skrev rakt ut från minnet. Den som vill veta gör väl bäst i att Gåggla svaret : D

  10. #10
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Det lär inte finnas något rum med sådan efterklang men effekten finns ändå i verkligheten (för att svara på rubriken) på så sätt att den går att framkalla icke-artificiellt utan elektronik.
    Senast redigerat av joule den 2022-04-19 klockan 23:08.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Skit i Collins. Det är Simmonstrummorna som räknas!

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av joule Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det lär inte finnas något rum med sådan efterklang men effekten finns ändå i verkligheten (för att svara på rubriken) på så sätt att den går att framkalla icke-artificiellt utan elektronik.
    Utveckla gärna

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skit i Collins. Det är Simmonstrummorna som räknas!
    Vet jag väl Det var mest bara hur ljudet började sin bana, om nu inte nåt ställe kan låta likadant, på tvärs av all logik. Konstigare saker har väl hänt.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det jag tycker mig ha hört är att det var i de legendariska Bowie-sessionerna i Berlin de ställde upp mikrofoner olika långt bort och gejtade genom reverb.

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du håller i mikrofonen och springer snabbt ut från det ekande rummet in i det ljuddämpade angränsande rummet så bör du kunna skapa effekten "manuellt"
    Precis, eller står just utanför ekokammaren och öppnar och stänger dörren i takt!

  16. #16
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, eller står just utanför ekokammaren och öppnar och stänger dörren i takt!
    ...men då ÄR det gate:at...

  17. #17
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Hugh Padgham berättar i podden My 80sography om de gateade trummorna på PG3 och Phil Collins-skivorna.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hugh Padgham berättar i podden My 80sography om de gateade trummorna på PG3 och Phil Collins-skivorna.
    ...och äkta varan lät otroligt coolt! Föll direkt för soundet! Mitt i hypen kom det första riktiga budget-reverbet Yamaha SPX-90 med ett gate-surrogat och förstörde alltihop Jävlars så många inspelningar som SPX-90 har ramponerat

Liknande ämnen

  1. Pedaler med både reverb & delay - vad finns?
    Av tublenco i forum Effekter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-09-20, 12:30
  2. Pedaler med bra plate reverb - vad finns?
    Av tublenco i forum Effekter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2021-01-28, 23:41
  3. Enkelt billigt gated reverb?
    Av Dx200 i forum Effekter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 08:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •