Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Roland SH-01a vs Behringer MS-1

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Roland SH-01a vs Behringer MS-1

    Jag skaffade dessa två nyligen och det är intressant att jämföra dem.
    SH101 var min första synt för 35 år sedan och nog fortfarande den jag skruvat mest på, tills jag sålde min sista för 15 år sedan, en blå.. för 4000:- ca, till en 99:a, minns ej vem

    Här är en liten video med en enkel jämförelse mellan SH-01a och Behringern.
    Blir nog
    https://youtu.be/gVmMkFElhCI
    Senast redigerat av theVOID den 2022-04-17 klockan 11:20.

  2. #2
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tack, lyckades göra fel när jag satt med mobilen
    Fixat nu!

  4. #4
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Inte kikat videon ännu, ska kikas ikväll. Så det kanske tas upp i den, men hur upplever du att kvalitén på faders är på Behringern? Jag har ägt original SH-101 samt SH-01 Boutique, tycker kvalitén på faders på SH-01 var usla dessvärre. De vickade och kändes som den svagaste delen i designen. Vilket nog kommer resultera i många ex med defekta faders på beggatmarknaden i framtiden.

    Originalet har ju väldigt robusta faders som fortfarande gör vad de ska efter alla dessa år. Även om mitt ex sprakade å hade sig lite innan den blev uppvärmd när jag köpte min. Den hade nog stått oanvänd ett tag.

  5. #5
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Originalet har ju väldigt robusta faders som fortfarande gör vad de ska efter alla dessa år. Även om mitt ex sprakade å hade sig lite innan den blev uppvärmd när jag köpte min. Den hade nog stått oanvänd ett tag.
    Men vänta lite, originalet har väl inte alls robusta faders? Dom är ju trasiga på många exemplar, och dessutom svåra att få tag på. Alltså är det ofta värt att renovera dom. Mkt arbete..

    Hur väl SH-01A-motsvarigheten håller på sikt vet vi inte ännu, och att dom wobblar behöver inte nödvändigtvis vara en indikation på att dom inte kommer hålla i längden. Och med lite tur är det mer standardiserade delar, så man kan hitta dom billigt framöver också. Där är det alltså, med andra ord, potentiellt bättre att skaffa en SH-01A.

    Liknande situation med MS-1, vi vet inte ännu.

  6. #6
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    SH 01A är den (enda) ACB som verkligen är spot on när det gäller efterlikna sitt original (SH-101). Tyvärr är SH01A *så* liten med sina mini-reglage etc. Trevlig jämförelse! Prenumererar (gillar att klippen är "rakt på" och relativt korta) .
    Senast redigerat av bjorx den 2022-04-18 klockan 09:35.

  7. #7
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vänta lite, originalet har väl inte alls robusta faders? Dom är ju trasiga på många exemplar, och dessutom svåra att få tag på. Alltså är det ofta värt att renovera dom. Mkt arbete..

    Hur väl SH-01A-motsvarigheten håller på sikt vet vi inte ännu, och att dom wobblar behöver inte nödvändigtvis vara en indikation på att dom inte kommer hålla i längden. Och med lite tur är det mer standardiserade delar, så man kan hitta dom billigt framöver också. Där är det alltså, med andra ord, potentiellt bättre att skaffa en SH-01A.

    Liknande situation med MS-1, vi vet inte ännu.
    Med robusta menar jag att de trots allt hängt med länge, och konstruktionen i sig som inte är vinglig.

    Jag skulle i vart fall alltid valt originalet om priset vore avgörande. Den har perfekt size IMO, kanske något för tung rent viktmässigt. Där har SH-01 en betydligt mer portabel formfaktor. Spelmässigt dock så vinner ju originalet med sitt klaviatur med normalt dimensionerade tangenter.

  8. #8
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med robusta menar jag att de trots allt hängt med länge, och konstruktionen i sig som inte är vinglig.

    Jag skulle i vart fall alltid valt originalet om priset vore avgörande. Den har perfekt size IMO, kanske något för tung rent viktmässigt. Där har SH-01 en betydligt mer portabel formfaktor. Spelmässigt dock så vinner ju originalet med sitt klaviatur med normalt dimensionerade tangenter.
    Min poäng är att vinglig konstruktion inte nödvändigtvis säger något om hur länge faders håller. Alltså en, i grund och botten, rätt irrelevant egenskap.

  9. #9
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skaffade dessa två nyligen och det är intressant att jämföra dem.
    SH101 var min första synt för 35 år sedan och nog fortfarande den jag skruvat mest på, tills jag sålde min sista för 15 år sedan, en blå.. för 4000:- ca, till en 99:a, minns ej vem

    Här är en liten video med en enkel jämförelse mellan SH-01a och Behringern.
    Blir nog
    https://youtu.be/gVmMkFElhCI
    Tack för din fina jämförelse, theVOID Skrev samma kommentar på Youtube ikväll.
    Mina tidiga inspelningar med SH-101 har lite mer slumpmässiga triggningar och variation i stämning. Skulle gärna se ställbar condition och pitch drift som på Zenology-versionen. Min blåa SH-01A har förresten inte spökat det minsta trots damm-lager emellanåt. Det bokades direkt, och jag fick ett av de första exen som kom till 4sound Fridhemsplan
    Tidiga demos av MS-101 hade lite annorlunda resonans vid höga värden. Kanske Behringer justerade detta efter kommentarerna?

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Tack alla för era fina kommentarer !

    Jag har ingen vintage 101:a längre, så kan inte jämföra avseende hur filtret beter sig på Behringern, men IR3109 finns ju inte längre så en exakt klon kanske inte går att göra bra genom kretsshema? Denna Behringer är tidig då de heter MS-1 i senare versioner, vet ej om det skiljer i ljud men gissar att det finns variationer.

    Kvaliten på sliders på Behringern känns som hur jag minns min 101:a men kan ha fel, var ett tag sedan jag hade en

    Men tex deras Odyssey har ju avsevärt högre kvalitet än vintage ARP så nog kan de om de vill!

  11. #11
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Går MS-1an att köra på batterier?

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Nix

  13. #13
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ah, ingen keytar man springer runt med alltså. Skulle vart kul att se en video som jämförde sequencerna också. Fungerar de likadant som originalet?

  14. #14
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Bara 32 steg på ms1 har jag läst, ser ut att vara samma seq som i Poly-D och den kommer jag inte riktigt överens med. Sh01a 100 steg och 64 seq-minnen, jag saknar inget från sh101 och skulle inte byta tillbaka mer än för att sälja 101 och köpa en 01a igen.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, ingen keytar man springer runt med alltså. Skulle vart kul att se en video som jämförde sequencerna också. Fungerar de likadant som originalet?
    Men visst är den driven av usb? Då funkar ju en platt powerbank silvertejpad på baksidan

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst är den driven av usb? Då funkar ju en platt powerbank silvertejpad på baksidan
    Yes! Funkar perfekt!

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men visst är den driven av usb? Då funkar ju en platt powerbank silvertejpad på baksidan
    Ah, framgår inte av manualen på Behringers hemsida?
    https://mediadl.musictribe.com/media...S-1_QSG_WW.pdf

    varför behöver man i såna fall en sån här kabel?
    https://reverb.com/item/31826658-rip...ble-by-myvolts

  18. #18
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ah såg fel på frågan sorry, det är såklart SH-01a som går på powerbank.

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah såg fel på frågan sorry, det är såklart SH-01a som går på powerbank.
    Ah, tack för klargörandet!

  20. #20
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 972 0904 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara 32 steg på ms1 har jag läst, ser ut att vara samma seq som i Poly-D och den kommer jag inte riktigt överens med. Sh01a 100 steg och 64 seq-minnen, jag saknar inget från sh101 och skulle inte byta tillbaka mer än för att sälja 101 och köpa en 01a igen.
    Ja jag föredrar definitivt SH-01a sequencern framför Behringerns som ju inte är så estetiskt tilltalande dessutom.
    Är ju samma sequencer som på deras Odyssey, som är en av de bästa monos jag någonsin haft men sequencern använder jag sällan..
    Senast redigerat av theVOID den 2022-04-19 klockan 22:34.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •