Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Synthar med riktigt bra sequencer

  1. #1
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran

    Synthar med riktigt bra sequencer

    Kom att tänka på detta när jag såg demo för Erica synths DB-01, tyckte den verkade väldigt smidig och intuitiv.
    Jag gillar själv verkligen Korg Monologue och hoppas att Korg bygger vidare på det konceptet med knapp per steg och omkopplare för tre olika lanes.

    Vad har ni för favoriter? Är det Elektron för hela slanten?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    MatrixBrute har en finfin sequencer, även om den används extremt lite hos mig.

  3. #3
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Pro3 är bra tycker jag. Många features men ändå snabbjobbad och man kan styra många parametrar med den samt skicka ut i CV. Och en smidig ratcheting, DET älskar jag med den.

  4. #4
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Moog Sub 37 gillar jag skarpt. Matrixbruten är ju också riktigt bra och snabb att arbeta med. Moog Matriarkens är också väldigt snabbarbetad i all sin enkelhet.

  5. #5
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    elektron digitone är min favorit

  6. #6
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Ja, Elektron var det första jag tänkte på här.

    Sedan är väl inte TB:n den med bäst sequencer, men det är den jag får mest gjort med och där jag lättast kommer fram till något jag vill bygga musik kring.

  7. #7
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Norand Mono har en hel del finesser och är väldigt rolig att jobba med, sedan som även nämts ovan Pro3 : )

  8. #8
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Acidlab Bassline, snabb & enkel. Precis det som behövs, inte mer.

  9. #9
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    DSI Evolver!
    Den är jävligt speciell dock. Men helt unik. Fantastisk.
    Väldigt välintigrerad i själva synten.
    Senast redigerat av särkvark den 2022-04-14 klockan 12:53.

  10. #10
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Får kolla upp Pro3 och Sub37, hade inte en tanke på att de kunde ha bra sequencers. Har bara tänkt att de hade fokus på syntes och live-spelande.

    En annan trevlig sequencer är ju den i Novations Circuit-produkter.

  11. #11
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag gillar verkligen PRO3's sequencer, MEN, den saknar tie / legato / slide funktion, vilket gör att man inte kan göra snygga acid pitch-bends intuitivt. Det GÅR, om man spelar in pitch-parameter-ändringar, men det är inte så intuitivt.

    Hade hellre haft det än ratcheting personligen.

    Se här när jag och andra klagar om det på Sequential's forum:

    https://forum.sequential.com/index.p...ic,4536.0.html

  12. #12
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Elektron är nog de enda syntarna som har sequencers inbyggda som jag verkligen gillar. Annars tycker jag nästan till 100% att de är mer eller mindre i vägen. Tycker så gott som alltid att de känns dit-tvingade. Som en transplanterad onaturlig lem som kroppen försöker stöta bort. För mig är det snarare en feature om man inte tvingat in en sequencer.

    Elektron undantaget då. Å andra sida är deras sequencers nästan de enda jag gillar att jobba med. Gissar att jag är fel person att svara.

  13. #13
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    ESQ1 och SQ80
    Gillade inte Ensoniqs senare i samman utsträckning då de blev fler funktioner med flera undermenyer. ESQ1ans var mer Rec-Play

  14. #14
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Roland JX-3P visar visuellt vilket steg och man hör tonerna när man scrollar igenom när man vill göra overdubs!
    Ensoniq EPS/ASR-10 har rätt begränsad visuell visning, men kombon av pattern och separata sångspår är brilliant!

  15. #15
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Deluge är väl given, kan vara enkel xox till nära DAW.
    När man väl gjort sina patterns är det några ögonblick tills de är arrangerade till en hel låt och sedan kan man peta in nya unika delar i song mode, istället för att köra samma patterns hela tiden.

    Korg EMX, åtta bars, autokopiering när patterns förlängs, en knapp för att välja ljud/pad och sedan xox. Snabbjobbad så in i vete.
    Min allatidersfavvo för att jamma fram lite trummor.

    MC-707 har jag bara börjat med, men skapligt kapabel och flexibel för live, inte helt tapetsera-genom-brevlådan som Rolle annars brukar pyssla med.

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ1 och SQ80
    Gillade inte Ensoniqs senare i samman utsträckning då de blev fler funktioner med flera undermenyer. ESQ1ans var mer Rec-Play
    +1
    Grym step-sequencer i combo med bra realtids-inspelning och icke destruktiv kvantisering!

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    När det gäller riktigt bra sequencer som kan styra externa saker multitimbralt så hade jag kul med ESQ1 när jag gjorde konceptlåtarna i serien The KFK, finns på alla strömningsplatformar för den som vill höra Då styrde den 1080 & 81Z och sig själv.

  18. #18
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Roland TB3 är kul, snabb, enkel och har två olika slumpalgoritmer som är användbara.

  19. #19
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Buchla Easel eller EMS Synthi AKS - behövs inte mer

    Tycker också en Roland TB-303 är outstanding eftersom den också är så integrerad med ljudet...

  20. #20
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    SH 101 !!!

  21. #21
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moog Sub 37 gillar jag skarpt.
    Har en Sub37, men aldrig testat sequencern borde nog göra det...

  22. #22
    holy
    holy är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SH 101 !!!
    Svårslagen!

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ1 och SQ80
    Gillade inte Ensoniqs senare i samman utsträckning då de blev fler funktioner med flera undermenyer. ESQ1ans var mer Rec-Play
    ESQ1 är en genialisk plattform! Får också min röst

  24. #24
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Tycker Matriarchs är fin. Funkar ju både polyfont och i alla möjliga andra konfigurationer som synthen kan vara i. Blir fort intressant.

  25. #25
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ESQ1 är en genialisk plattform! Får också min röst
    plus 1

  26. #26
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pro3 är bra tycker jag. Många features men ändå snabbjobbad och man kan styra många parametrar med den samt skicka ut i CV. Och en smidig ratcheting, DET älskar jag med den.
    Pro 3 verkade schysst, men märkligt att man inte kan spela in en sekvens live till den!
    Är det samma sequencer i Pro 2?

  27. #27
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Fr777

  28. #28
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Gillar skarpt sequencern i E-Mu:s Command Station (XL-7, PX-7, MP-7) - köpte min XL-7:a just för sequencern. Oerhört exakt timing, även när man spelar in i realtid, vilket jag har haft problem med framförallt med äldre sequencers. Song mode är lite buggig dock, och det går inte att ha olika längd på de olika spåren, så ingen polyrytmik baserat på att olika spår har olika längd. Som lättjobbad skissplatta för att fånga idéer tycker jag dock den är oslagbar. Kanske mer ämnad för de av oss som gillar att spela in i realtid, men den har step-time-inmatning också. Den är snabbjobbad,och vissa funktioner (speciellt track erase, men även note edit) kan göras medan sequencern går, vilket gör att man inte behöver bryta sitt flow om man vill göra om eller redigera ett spår man inte är nöjd med.

    Tyvärr har dessa maskiner drabbats av vintagefebern så de ha börjat gå upp i pris, från att ha haft bottenoteringar på typ 2000:- för sådär 8 år sedan.

  29. #29
    VCOVCFVCA
    VCOVCFVCA är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kul fråga. Jag använder "ombordsequencers" på två helt olika sätt: Antingen för att skissa på låtideer - eller för att skulptera random vrickade rytmiska figurer för bubbliga basar och trippade arpeggion. Har märkt att för mig passar Ensoniqs gamla trotjänare; ESQ1/SQ80/VFXSD/ASR väldigt bra för att skissa på låtar medan DSI:s Evolvers är grymma för att skapa rytmiska figurer.

  30. #30
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fr777
    Älskar, ÄLSKAR den synten. Men sequencern tycker jag sådär om. Det jag ogillar mest med den är att man måste trycka +/- för att bläddra till rätt notvärde.
    Men hur synten hör ihop med sequencern är finemang. Just det där att man kan ha olika värden (decay, amp, filter t ex) på accentuerade trigs vs. icke-accent.

  31. #31
    saaristo
    saaristo är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar skarpt sequencern i E-Mu:s Command Station (XL-7, PX-7, MP-7) - köpte min XL-7:a just för sequencern. Oerhört exakt timing, även när man spelar in i realtid, vilket jag har haft problem med framförallt med äldre sequencers. Song mode är lite buggig dock, och det går inte att ha olika längd på de olika spåren, så ingen polyrytmik baserat på att olika spår har olika längd. Som lättjobbad skissplatta för att fånga idéer tycker jag dock den är oslagbar. Kanske mer ämnad för de av oss som gillar att spela in i realtid, men den har step-time-inmatning också. Den är snabbjobbad,och vissa funktioner (speciellt track erase, men även note edit) kan göras medan sequencern går, vilket gör att man inte behöver bryta sitt flow om man vill göra om eller redigera ett spår man inte är nöjd med.

    Tyvärr har dessa maskiner drabbats av vintagefebern så de ha börjat gå upp i pris, från att ha haft bottenoteringar på typ 2000:- för sådär 8 år sedan.
    Vad får man för en sådan idag? Har en med två kort i (standardkort och inget av de dyra)?

  32. #32
    cwo_fish
    cwo_fish är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Elektron, ja, och just Analog Four tycker jag är svårslagen i och med att man får med det lilla keyboardet, så att man slipper sitta och "ratta" sig fram till noter som med vissa andra elektronburkar.

  33. #33
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    För koppling till annan tråd är sequencern i PPG wave 2.3 och Waveterm (på pappret) mycket kompetent, och är även populär bland fakirer.

    Från den gamla skolan så är faktiskt sequencern i Emulator III (med analoga filter) riktigt bra och snabbjobbad. Eftersom maskinen har 16 röster så kan man göra hela låtar i den. Swing är direkt nedärvd från SP-1200 så den gungar på bra om man vill.

    Jag har aldrig använt sequencern i Ultra-familjen, men den skall enligt hörsägen vara lättjobbad; kanske den är närbesläktad med Command station, ricard, de är ju samtida? Någon annan här som använt den?

    ESQ1 var en fröjd att arbeta med när det begav sig!

Liknande ämnen

  1. USB kort med riktigt bra AD DA omvandlare gärna med midi
    Av nidas i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 09:41
  2. Bra billig sequencer med pianorulle?
    Av polardark i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •