Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Roland S-50 | Underbar sampler

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Roland S-50 | Underbar sampler

    Min absoluta favorit sampler från 80-talet (med S-10/550) och den ser ju bara så otrolig fin ut. Grymt design.


    https://youtu.be/f1LKSvLJl1k

  2. #2
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Den var fin men hade också en massa begränsningar vilket gjorde att jag valde en FZ-1 som min första sampler 1987.

  3. #3
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    15 kHz at C5 is it. (Framgick det egentligen vilken som var synthkällan, Bowen, Roland eller Korg?)

  4. #4
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av resonator Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    15 kHz at C5 is it. (Framgick det egentligen vilken som var synthkällan, Bowen, Roland eller Korg?)
    Inte specifikt, men just detta ljud, C5 string ljudet samplat vid 15Khz, kommer från Jupiter-8.

  5. #5
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Min arbetshäst i många år!

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den var fin men hade också en massa begränsningar vilket gjorde att jag valde en FZ-1 som min första sampler 1987.
    Jag hade en W30 men bytte den rakt av mot en FZ1 pga minnesbegränsningarna i den förra
    Men W30n lät väldigt fint och speciellt måste jag säga!

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Gud vad jag drömde om den där när den kom

    Jag minns någon demo/"grupp" i svensk tv där de körde fågelsång typ.

  8. #8
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Perfekt design. Så snygg... Saknar!!

  9. #9
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Får leta upp mitt monitorkontrollerkort - en S50 måste ju ha en billig monitor så den verkligen blir en fattigmans-fairlight Bra video som vanligt, Espen.

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Det kommer att bli slagsmål på nätet om överlevande skrivbrädor ...

  11. #11
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Källa; https://www.msx.org/wiki/Roland_DT-100

    "Near identical versions were available from the following brands:"

    Canon VG-200
    Hitachi MPN-7001H
    Philips NMS 1150
    Pioneer PX-TB7
    Sakhr GT-01A
    Toshiba HX-J800

  12. #12
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Källa; https://www.msx.org/wiki/Roland_DT-100

    "Near identical versions were available from the following brands:"

    Canon VG-200
    Hitachi MPN-7001H
    Philips NMS 1150
    Pioneer PX-TB7
    Sakhr GT-01A
    Toshiba HX-J800
    Må vara Roland sin Viktigt om man skal ha samlingen komplett. Blir inte det samma om det står Hitachi ;-)
    Min DT-100 är til salgs också btw.

  13. #13
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Hade inte råd med den då det begav sig så det blev budgetvarianten S-330 (hade halva minnet mot S-550, lite andra kontakter men i övrigt identisk). Hade en gammal Apple-monitor med grön screen till den och mus - underbart! Använder fortfarande ljud jag gjort med den fast i Logic-sampler.

  14. #14
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Hade W30 men sålde den.
    Har sparat S10 för soundet och arpeggiot.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    En S330 drömde jag om när jag såg broschyren. Det var ungefär som en Fairlight med mus och skärm (datorer var ännu inte var mans egendom), och inte hysteriskt dyr. Tycker fortfarande den är svinmysig som "koncept" men kommer aldrig orka ta tag i en på riktigt. Det får bli TAL-sampler eller liknande för crunchljud.

    Samplern var verkligen höjden av lycka där runt 88-89. Alla låtar på radion blev mer och mer samplebaserade och allt annat lät bara så gammalt och mossigt. Inte konstigt ingen ville ha kvar sina analogsyntar som aldrig var exakt stämda.

  16. #16
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En S330 drömde jag om när jag såg broschyren. Det var ungefär som en Fairlight med mus och skärm (datorer var ännu inte var mans egendom), och inte hysteriskt dyr. Tycker fortfarande den är svinmysig som "koncept" men kommer aldrig orka ta tag i en på riktigt.
    Jag kan inte säga det bättre själv

  17. #17
    datamuppen
    datamuppen är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En S330 drömde jag om när jag såg broschyren. Det var ungefär som en Fairlight med mus och skärm (datorer var ännu inte var mans egendom), och inte hysteriskt dyr. Tycker fortfarande den är svinmysig som "koncept" men kommer aldrig orka ta tag i en på riktigt. Det får bli TAL-sampler eller liknande för crunchljud.

    Samplern var verkligen höjden av lycka där runt 88-89. Alla låtar på radion blev mer och mer samplebaserade och allt annat lät bara så gammalt och mossigt. Inte konstigt ingen ville ha kvar sina analogsyntar som aldrig var exakt stämda.
    Bra sammanfattat av tidens anda., har blivit några samplers genom åren., har själv en fin s-220 bla kvar, men då när det begav sig var det eps'r som gällde.

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Bra video, som vanligt.
    Håller med om att samplingar ofta blir intressanta när de transponeras ner mycket.
    Rolands skärmtänk var helt rätt! Akai hade väl detta på några maskiner såsom MPC3k?

  19. #19
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Tyckte alltid det var synd att Roland inte gjorde en "S-30" med lättanvändbarheten från S-10 men med mer sampelminne. Jag "uppgraderade" min S-10 en gång i tiden till en S-50, men tyckte det var betydligt svårare att rodda runt, trots bildskärmsanslutningen. Bytte till W30, innan jag gav upp och fick leta efter ljus och lykta efter en S-10 igen.

    Men både S-10 och S-50 var väl de typ första samplemaskinerna som inte kostade skjortan som verkligen lät bra utan att färga ljudet och utan för mycket (om)samplingsartefakter.

    Minns att jag när det begav sig blev eleverad till gudstatus efter att ha suttit en timme och med trial-and-error alignat övre magnethuvudet på diskdriven på en bekants S-50 som jag tror han hade tappat i golvet, och den därefter inte kunde läsa diskarna.

  20. #20
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyckte alltid det var synd att Roland inte gjorde en "S-30" med lättanvändbarheten från S-10 men med mer sampelminne. Jag "uppgraderade" min S-10 en gång i tiden till en S-50, men tyckte det var betydligt svårare att rodda runt, trots bildskärmsanslutningen. Bytte till W30, innan jag gav upp och fick leta efter ljus och lykta efter en S-10 igen.

    Men både S-10 och S-50 var väl de typ första samplemaskinerna som inte kostade skjortan som verkligen lät bra utan att färga ljudet och utan för mycket (om)samplingsartefakter.

    Minns att jag när det begav sig blev eleverad till gudstatus efter att ha suttit en timme och med trial-and-error alignat övre magnethuvudet på diskdriven på en bekants S-50 som jag tror han hade tappat i golvet, och den därefter inte kunde läsa diskarna.
    Roland S-50 kostade 23.800SEK i Roland egen svenska prislista för Mars 1987 så inte direkt småpengar. ;-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5128.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	240,7 KB 
Id:	107863

  21. #21
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Tack, bra med en reality check där, Espen. Och en S-10 för 11.850:- är ju inte heller direkt billigt.

    Jag tänkte mest på att instrument som Fairlight och Synclavier lät bra med kostade ohemult mycket, medan saker som Ensoniq Mirage väl kostade typ 16000:- men lät ganska illa. Så när S-50 landade så fick man något som lät väldigt bra till ett pris som trots allt var nåbart.

  22. #22
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, bra med en reality check där, Espen. Och en S-10 för 11.850:- är ju inte heller direkt billigt.

    Jag tänkte mest på att instrument som Fairlight och Synclavier lät bra med kostade ohemult mycket, medan saker som Ensoniq Mirage väl kostade typ 16000:- men lät ganska illa. Så när S-50 landade så fick man något som lät väldigt bra till ett pris som trots allt var nåbart.
    Sant det. Jämfört med Fairlight och Synclavier var ju 20-25 tusen inget alls och S-50. Själv hade jag heller inte råd med S-50 så det blev S-10 på mig också. i 1987. ;-)

  23. #23
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    S50 var en våt dröm då det begav sig. Lyckades jobba ihop en X7000 som jag älskade och näst på tur blev det en tx16x. Långt senare (efter att ha drägglat över en polares s330) så blev det en s750.

  24. #24
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Min musikkompanjon och jag kämpade en hel sommar för att köpa en D50 och en S50. Vi sålde allt vi hade (Poly800, CZ5000) plus en hel sommar med arbete för att få ihop pengarna. Det förändrade vårt sound, det lät plötsligt modernt och professionellt. Vi körde live med dessa två plus Atari 1040ST och en Simmons SDS9 set som vi köpte ett demo ex för 18000kr. Mycket pengar då och även mer i dagens penningvärde. Jag satt i nätter och samplade med S50:an. I princip obegränsade möjligheter, dock en aning kort samplingsminne.

Liknande ämnen

  1. Underbar utmaning
    Av Göran i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-02-15, 13:06
  2. Vilken underbar skapelse!!
    Av moenia i forum Reason Studios
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 15:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •