Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 70

Ämne: KARP 2600 vs TTSH?

  1. #1
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran

    KARP 2600 vs TTSH?

    Jag börjar bli svårt sugen på en 2600-klon! Oddsen på att nån testat både KARP 2600 och TTSH är väl rätt kassa. Men finns det nån uppenbar skillnad som går mig förbi, förutom MIDI och att Korgen inte finns som DIY? Och en väska om man får fatt i LE…

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Inga åsikter? Om jag ställer frågan så här då: om du själv skulle köpa en 2600-klon och valet stod mellan KARP och en beggad färdigbyggd TTSH, vad skulle du välja? Och varför?

    Det ska väl tilläggas att jag avser KARP 2600 M. FS går väl inte att få tag i till pris som ens liknar vettigt...?

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Gissar utan att veta - Korg lär ju ha tittat på TTSH och förbättrat utifrån det och lagt till sina egna tankar och idéer utifrån egna analyser + Dave Friend. Så jag gissar att Korgen är bättre helt enkelt för att den kom senare och antagligen är en förbättring av klonen som kom innan.

    Dvs TTSH+Korg.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    TTSH är ju through hole så den borde ju låte närmare originalet
    Karpen är garanterat SMT även fast jag killgissar å det grövsta.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TTSH är ju through hole så den borde ju låte närmare originalet
    Men den har inte Toolex. Och alla vet att det är där soundet sitter.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Oscillator 3 preset-mod bussarna är fel på TTSH (S/H istället för Noise gen).

    Korg:

    TTSH:


    Men det är ju det man har patch-kablar till...

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oscillator 3 preset-mod bussarna är fel på TTSH (S/H istället för Noise gen).
    Ja, det DÄR är ju själva definitionen av en dealbreaker.

    Enda anledningen varför jag sålde min TTSH...

  8. #8
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Korg 2600M kommer med en fin silverväska på hjul, och med fina klistermärken

    Mer seriöst så är Karpen lite billigare, skönt med garanti, skönt att slippa fundera på vem som byggt och vad hen har gjort rätt eller fel, riktigt mysig i sitt lilla format även om jag normalt att föredragit FS. Trots storleken bestämde jag mig på mindre än 5 minuter i butik.

    Men nu är vi minst 3 (+ Emu tydligen) som skaffat Karpen och jag är fel människa att hitta nackdelar... har aldrig talat aldrig tyckt illa om någon synt jag provat

  9. #9
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Vill minnas att jag hade problem med fas-invers tricket på den Korg 2600 som jag testade på NAMM, men det kanske de fixat nu.

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TTSH är ju through hole så den borde ju låte närmare originalet
    Karpen är garanterat SMT även fast jag killgissar å det grövsta.
    Haha, jag undrade just när nån skulle nämna det! Jag har faktiskt tänkt på det, fast mest ur aspekten modbarhet.

  11. #11
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men den har inte Toolex. Och alla vet att det är där soundet sitter.
    Man äter ju även med ögonen vettu. Jag räknar nog toolex-potentialen som ett plus. Men man borde väl kunna toolexifiera även en KARP om det kniper?

  12. #12
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill minnas att jag hade problem med fas-invers tricket på den Korg 2600 som jag testade på NAMM, men det kanske de fixat nu.
    Det tricket får du gärna förtydliga? Så kanske 99JJQQ kan testa på sin, om jag ber riktigt snällt?

  13. #13
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mer seriöst så är Karpen lite billigare
    Är den det? Jag tycker jag sett TTSH-priser spreta som tusan, från runt 15k till runt 25. Beg alltså. Men kan man verkligen begära i den övre änden av det spektrumet när KARP:en blir mer allmänt tillgänglig? Och lär det inte bli svårt att sälja nya färdigbyggda och få betalt för sin arbetsinsats då? Om det nu inte är med Toolex förstås. Jaja, det får vi väl se.

    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    skönt med garanti, skönt att slippa fundera på vem som byggt och vad hen har gjort rätt eller fel
    Japp!

    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    riktigt mysig i sitt lilla format även om jag normalt att föredragit FS
    Ja, en FS vore ju drömmen. Är KARP:en större eller mindre än en TTSH förresten? Antar att jag kan googla fram svaret på den saken…

  14. #14
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tricket får du gärna förtydliga? Så kanske 99JJQQ kan testa på sin, om jag ber riktigt snällt?
    Visst kollar jag om Kroffe förklarar tydligt, lite dum

  15. #15
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TTSH är ju through hole så den borde ju låte närmare originalet
    Karpen är garanterat SMT även fast jag killgissar å det grövsta.
    Men rent krasst är det natt och dag ljudmässigt.
    När man kan luta ett motstånd (through hole) lite mer mot varandra för att göra en oscillator stabilare ( värme-relaterat trick) så räckte det för att inse att det är skillnad på ytmonterat. Ingen foliehatt på en fläck. SMT-komponenter har dessutom mer exakta värden, flukturerar mindre runt uppgiven spec vilket gör de mer exakta och ”bättre”’på papperet men sämre för att bygga organiska instrument med.

  16. #16
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tricket får du gärna förtydliga? Så kanske 99JJQQ kan testa på sin, om jag ber riktigt snällt?
    "Highpass tricket"

    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post2746091

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Så här alltså? Låter det rätt, eller borde fasutsläckningen släcka ut mer?


    https://youtu.be/fp5rs4Aiw7Y

    Äsch, fick inte med tidkoden, sitter med en iPad och det är lite pilligt. Vid 17.25 så visar loopop hipass.

  18. #18
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Tyckte jag såg att Jam sålde sin senaste TTSH för 15k. När TTSH var ny så låg den väl runt 25k beggad. Jag skulle nog inte betala mer för ett hembygge än för en Karp. TTSH är en grym prestation att skapa, men den har ju ingen mojo som en Karp.

  19. #19
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyckte jag såg att Jam sålde sin senaste TTSH för 15k. När TTSH var ny så låg den väl runt 25k beggad. Jag skulle nog inte betala mer för ett hembygge än för en Karp. TTSH är en grym prestation att skapa, men den har ju ingen mojo som en Karp.
    Ungefär så. Utom det där med mojon. Jag trodde vi var överens om att den sitter i den eventuella Toolexen?

  20. #20
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Har de använt Toolex så blir det helt katastrofalt resultat. Tolex skall det vara, och inget annat!

    Appropå TH, undrar om någon har testat att bygga en TTSH med äldre komponenter?

  21. #21
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så här alltså? Låter det rätt, eller borde fasutsläckningen släcka ut mer?
    Äsch, fick inte med tidkoden, sitter med en iPad och det är lite pilligt. Vid 17.25 så visar loopop hipass.
    Ja, det verkar rätt. Har aldrig testat minin, bara de stora nya.

  22. #22
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har de använt Toolex så blir det helt katastrofalt resultat. Tolex skall det vara, och inget annat!


    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det verkar rätt. Har aldrig testat minin, bara de stora nya.
    Låter ju bra!

  23. #23
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Vad är tjusningen med 2600:an öht?

  24. #24
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är tjusningen med 2600:an öht?
    Att den låter apbra

  25. #25
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är tjusningen med 2600:an öht?
    Att den är svinrolig

  26. #26
    ep81
    ep81 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag fick min 2600m för ett tag sedan. Kan verkligen rekommendera den. Jag var rädd att den skulle kännas som en leksak … det kan jag verkligen inte tycka att den gör alltså. Väskan och prylarna runtomkring förstår jag dock inte även att det är lite roligt

  27. #27
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av ep81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick min 2600m för ett tag sedan. Kan verkligen rekommendera den. Jag var rädd att den skulle kännas som en leksak … det kan jag verkligen inte tycka att den gör alltså. Väskan och prylarna runtomkring förstår jag dock inte även att det är lite roligt
    Jepp. Den verkar snorfin!

  28. #28
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ep81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick min 2600m för ett tag sedan. Kan verkligen rekommendera den. Jag var rädd att den skulle kännas som en leksak … det kan jag verkligen inte tycka att den gör alltså. Väskan och prylarna runtomkring förstår jag dock inte även att det är lite roligt
    Gött. Dubbla tummar upp!

  29. #29
    ep81
    ep81 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Dessutom kom jag på en annan bra grej med 2600m jämfört med "vanliga" 2600 FS. FS kräver ju ett halvt rum att vistas i medan lillbrorsan får plats på skrivbordet. Men visst, att stå vid en FS är rätt kul. Och visst FS är väl through hole medan mini är smd men äh bryr man sig om det får man väl skaffa en original 2600 =)

  30. #30
    DrKorg
    DrKorg är uppkopplad nu
    DrKorgs avatar
    Veteran
    Min TTSH har Tolex! Through-hole och Tolex. Oslagbar kombination.

    Skämtåsido så är väl Korgen ett tryggt kort men jag aldrig skulle byta bort min TTSH som jag både byggt själv, känner klonaren och kunnat följa hans resa på ganska nära håll. Mojo!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ttsh.png 
Visningar:	31 
Storlek:	3,32 MB 
Id:	106143

  31. #31
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DrKorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . Mojo!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ttsh.png 
Visningar:	31 
Storlek:	3,32 MB 
Id:	106143
    Mojo!

  32. #32
    ep81
    ep81 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan verkligen relatera. Keeper! Sen är det ju så snyggt med ledsen i slidersna... bara det ju ... =)

  33. #33
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Appropå TH, undrar om någon har testat att bygga en TTSH med äldre komponenter?
    Jag vet att Grönroos har haft det som projekt, vet dock inte hur det gått.

    Jag byggde en TH-SEM med (nästan) bara gamla komponenter, motstånd från ett gammalt JX3P-kort och andra kasserade grejer. Men det var jobbigt och vissa grejer var jag ändå tvungen att fuska med. Så kanske 70% gammalt i slutänden.

    Men den låter fantastiskt...

  34. #34
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När man kan luta ett motstånd (through hole) lite mer mot varandra för att göra en oscillator stabilare ( värme-relaterat trick) så räckte det för att inse att det är skillnad på ytmonterat. Ingen foliehatt på en fläck. SMT-komponenter har dessutom mer exakta värden, flukturerar mindre runt uppgiven spec vilket gör de mer exakta och ”bättre”’på papperet men sämre för att bygga organiska instrument med.
    Det var väl transistorerna det, men hur som helst, jag tror inte man kan säga att det är mer exakta värden i through-hole än SMT, sånt beror på material och inte formfaktor.
    Däremot är det mer exakta värden i moderna komponenter jämfört med för 40 år sedan.

  35. #35
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot är det mer exakta värden i moderna komponenter jämfört med för 40 år sedan.
    Detta stämmer ju, och det är en stor orsak tror jag:

    Ryssen som gjort 1:1 SEM-klonen berättade att han byggt en SEM helt med metallfilmsmotstånd (1%) bara som test och den lät tydligen helt annorlunda mot när han byggde dem med kolmotstånd.

    Den skillnaden (1% mot 5-10%) borde ju ev motsvara skillnaden i tolerans mellan 200 gamla och 200 nya kolmotstånd.

  36. #36
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta stämmer ju, och det är en stor orsak tror jag:
    Ryssen som gjort 1:1 SEM-klonen berättade att han byggt en SEM helt med metallfilmsmotstånd (1%) bara som test och den lät tydligen helt annorlunda mot när han byggde dem med kolmotstånd.
    Den skillnaden (1% mot 5-10%) borde ju ev motsvara skillnaden i tolerans mellan 200 gamla och 200 nya kolmotstånd.
    Skulle nog säga att den största skillnaden görs i komponenter som ligger direkt i audio-path d v s avkopplings-kondningar och förstärkarkretsar. Sen ska inte matchning och korrekt kalibrering underskattas heller.

  37. #37
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle nog säga att den största skillnaden görs i komponenter som ligger direkt i audio-path
    Det är ju en shitload med motstånd med i hela kedjan som alla påverkar ljudet på olika sätt, även om de t.ex bara sitter som spänningsdelare mot jord. Så jag tror man måste se till helheten.

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...d v s avkopplings-kondningar och förstärkarkretsar.
    Men även om vi bara pratar kondningar och förstärkare, så torde ju diffen vara ännu större om man jämför gamla och nya komponenter eftersom kondningar åldras ännu sämre. En 50-årig 741'a eller 301'a lär ju även den ha lite andra specar.

    - - -

    EDIT; Sorry Slirak - vi glider från ämnet här och hamnar på klassisk "THT vs SMD"-mark...

    Men som sagt, av alla anledningar som listats här ovan är nig en KARP nog ändå ett bättre köp idag.

  38. #38
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Jag tror att inget slår en tidig original 2600. Kungen eller drottningen av Mojo.

    Och jag tror att de olika komponenterna, som jag inte kan någonting om, påverkar ljudet. Har jämfört min moderna SEM med en gammal, och det var skillnad. Subtil visserligen. Och de hade olika fördelar på olika ljud.

    Är själv uppväxt med Hifi-dårar, CD skivor med målad kant och oändligt jämförande av högtalarkablar...

    Aldrig testat en TTSH, men tror att de är grymma.

    Lillkarpen passar mig bra och låter läskigt bra.

  39. #39
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Inte så mycket magi i detta... Ett motstånd i ljudjedjan har inga ljudpåverkande egenskaper i sig - distar eller filtrerar inte - så sorten spelar ingen roll. Däremot deras värde i kretsen, så toleranser har stor påverkan t ex nivå (och ev överstyrning) och frekvensegenskaper i kombination med andra aktiva/passiva komponenter. Det är hos dessa andra komponenter "det" händer...

  40. #40
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Och så en bild för stämningens skull...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Z2600.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	475,2 KB 
Id:	106144

  41. #41
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av whisper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är tjusningen med 2600:an öht?

    I ingen särskild ordning:
    * Ljudet (om man gillar det såklart)
    * Att den är semimodulär på ett väldigt flexibelt sätt
    * Att patchningen är normaliserad, vilket kraftigt reducerar patchkabelspaghettin
    * Att den ser fruktansvärt tuff ut
    * Att den är ikonisk
    * Att den för många är en vit val - innan TTSH var den väldigt svår att få händerna på och den är fortfarande inte direkt är nåt man kan hitta överallt

  42. #42
    Mickey
    Mickey är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Själv har jag en 2600 FS och jag är så oerhört nöjd med den att jag till och med överväger att eventuellt skaffa den mindre M också så småningom. Det enda ”klagomål” jag har (som jag inte hunnit forska i mer) är att noise kretsen låter som den har en resonans peak som jag inte hört i en vintage 2600. I övrigt är den magisk!

  43. #43
    Bstrom
    Bstrom är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Mickey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv har jag en 2600 FS och jag är så oerhört nöjd med den att jag till och med överväger att eventuellt skaffa den mindre M också så småningom. Det enda ”klagomål” jag har (som jag inte hunnit forska i mer) är att noise kretsen låter som den har en resonans peak som jag inte hört i en vintage 2600. I övrigt är den magisk!
    Ja, jag har också reagerat på det där med min FS. Bruset är ganska nasalt faktiskt. Jag vet inte hur det låter på en gammel 26:a, men jag är inte helt förtjust i det om jag skall var ärlig. Som tur är har min kamrat Daniel byggt en fin lite brus-burk åt mig, med white och pink noise. Jag brukar patcha in den i stället. Snyggast vitbruset jag hört tror jag.

  44. #44
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så sorten spelar ingen roll.
    Jo, eftersom t.ex metallfilmsmotstånd är mer precisa, har lägre brus och har 1% tolerans mot 5-10% på kolmotstånd.
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot deras värde i kretsen, så toleranser har stor påverkan
    Exakt och därigenom sorten också. Och ålder på komponenten eftersom toleransen ändras på 40 år.


    Några andra exempel:
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    så sorten spelar ingen roll.
    Sorten spelar även stor roll t.ex vad gäller kondningar, vissa är enklare att byta mellan sorter men t.ex är MICA-kondningarna i SEM'ens VCF viktiga att de inte är keramiska eller något annat.

    Även på IC-nivå kan ju sorten eller märket vara extremviktigt. Du kan t.ex inte ha en CD4011BE i oscillatorn i en gammal Ody, du måste ha 4011AE eftersom de tydligen är lite andra specar mellan generationerna av chip.

    Så byter du 4011 i en Ody-oscillator och inte får rätt generation så har du en annat ljud.

    Kalle det mojo eller magi eller vad du vill. Finns säkert massor av exempel likt dessa.

  45. #45
    Mickey
    Mickey är uppkopplad nu

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Bstrom Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag har också reagerat på det där med min FS. Bruset är ganska nasalt faktiskt. Jag vet inte hur det låter på en gammel 26:a, men jag är inte helt förtjust i det om jag skall var ärlig. Som tur är har min kamrat Daniel byggt en fin lite brus-burk åt mig, med white och pink noise. Jag brukar patcha in den i stället. Snyggast vitbruset jag hört tror jag.
    Skall försöka undersöka lite om man inte kan trimma bruset i FS så det låter rätt. Känns knasigt att det låter som det gör. Måste gå att åtgärda på något sätt. Skall även inspektera en M om tillfälle ges och se om det låter samma på en sådan. Grattis till din brusburk!

  46. #46
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle nog säga att den största skillnaden görs i komponenter som ligger direkt i audio-path d v s avkopplings-kondningar och förstärkarkretsar. Sen ska inte matchning och korrekt kalibrering underskattas heller.

    Jag funderar på om inte mycket av det "levande" hos gamla syntar beror på instabila nätaggregat, med elektrolyter som närmar sig döden?

  47. #47
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Enligt webbutiken så hade Andreassons ett ex inne av väskvarianten, för leverans inom 3-5 dagar. Nu har jag lärt mig att man alltid ska vara skeptisk mot Lagerstatus: 1. Men om gu vill å böxera håller, som vi brukar säga på ouikssvänska, så kanske jag har en KARP i hemmet nästa vecka.

  48. #48
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men om gu vill å böxera håller, som vi brukar säga på ouikssvänska, så kanske jag har en KARP i hemmet nästa vecka.
    Grymt!

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag funderar på om inte mycket av det "levande" hos gamla syntar beror på instabila nätaggregat, med elektrolyter som närmar sig döden?
    De gånger jag varit med om riktigt dåliga kondningar i PSU resulterar detta mer i att hela maskinen har ett konstant vibrato, inte att den var "skönt off" liksom.

    Jag är övertygad om att det är summan av alla komponenter som spretar efter 40 år. Och i en nytillverkad kines ligger alla värden extremt i linje med varandra jämförelsevis.

  49. #49
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Förstår att du antagligen syftar på komponenter, vill bara nämna att 2600M är en nytillverkad Japan

  50. #50
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår att du antagligen syftar på komponenter, vill bara nämna att 2600M är en nytillverkad Japan
    Haha, ALLT är kinesiskt!

    Nu vet jag inte om Korg specifikt, men många "made in USA"-grejer kör ju med färdigpopulerade kretskort från Kina, som sedan skruvas in i chassit i USA.

  51. #51
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Visst.

    Men så här lyder Korgs säljtext (alltså jag förstår att det är marknadsföring):

    "The ARP 2600 M is built in Japan with the same care and extraordinary quality standard as the ARP 2600 FS, and uses the same analog components to accurately reproduce the sound and feel of the original. The Spring Reverb has been re-engineered and adapted to the new size body with the same lush effect.

    With the intense focus on quality and a large amount of hand assembly, the ARP 2600 M is not a typical mass-produced instrument. Due to this boutique nature, manufacturing quantities each month will be inline with our commitment of delivering a truly prized investment."

  52. #52
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Kul om reklamen är sann och den inte bara är "assembled in Japan". Kul om all reklam vore sann iofs...

  53. #53
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst.

    Men så här lyder Korgs säljtext (alltså jag förstår att det är marknadsföring):

    "The ARP 2600 M is built in Japan with the same care and extraordinary quality standard as the ARP 2600 FS, and uses the same analog components to accurately reproduce the sound and feel of the original. The Spring Reverb has been re-engineered and adapted to the new size body with the same lush effect.

    With the intense focus on quality and a large amount of hand assembly, the ARP 2600 M is not a typical mass-produced instrument. Due to this boutique nature, manufacturing quantities each month will be inline with our commitment of delivering a truly prized investment."
    Enligt Musicradar så använder både FS och M SMT, så hur mycket som är handbyggt kan man ju undra - sitter de och bakar kretskort i micron i lunchmatsalen? Gissningsvis så är nog ändå det mesta kretskort som populerats och lötts maskinellt. Och det kanske hursomhelst inte är negativt för kvaliteten i så fall.

  54. #54
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, eftersom t.ex metallfilmsmotstånd är mer precisa, har lägre brus och har 1% tolerans mot 5-10% på kolmotstånd.
    Studerat lite djupare och kol brusar mer av någon anledning. Hur (mycket) det hörs är en annan fråga.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och ålder på komponenten eftersom toleransen ändras på 40 år.
    [gnet]
    Värdet kan ändras, inte toleransen.
    [/gnet]

    Däremot på en "population" resistorer så kan spridningen bli större med åren.

    I övrigt håller jag med när det gäller andra komponenter och generationer av dessa.

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kalle det mojo eller magi eller vad du vill. Finns säkert massor av exempel likt dessa.
    Inget mojanskt eller magiskt - bara konsekvenser av konstruktionen. Små skillnader kan ge stora konsekvenser, speciellt kretsar för mer svårkontrollerade funktioner som resonans, självsvängning och brus...

  55. #55
    Muranese
    Muranese är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har faktiskt haft förmånen att köra en KARP 2600 och min egenbyggda TTSH rev3 sida vid sida. Låter dom exakt lika? Nej, men båda är fantastiska maskiner!! Det mest uppenbara för mig var att sågtanden var lite renare i KARP, som att det ligger liiite modulation på från övriga oscillatorer trots att fm-regeln är på noll i min TTSH, och att bruset var roligare i TTSH (men då har jag ju själv valt brustransistor med omsorg)
    Senast redigerat av Muranese den 2022-04-08 klockan 20:10.

  56. #56
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Muranese Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...det ligger liiite modulation på från övriga oscillatorer trots att fm-regeln är på noll i min TTSH
    Är du säker på att det är en rev3? Har du separat PSU eller sitter den på moderkortet?

    Det du beskriver är ett klassiskt fel i de första versionerna, andra versioner hade andra problem som att filtret pep, och allt har mer eller mindre att göra med att PSU'n sitter på moderkortet inklämt bland alla ljudalstrande enheter.

    Firechild hade problem med sitt filter och jag satte in en extern PSU som var väldimensionerad och den TTSH'n verkar funka bra efter det.

    Kolla upp exakt vad du har för version, kanske går det att fixa.

  57. #57
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enligt webbutiken så hade Andreassons ett ex inne av väskvarianten
    Det kanske är common knowledge, men alla versioner kommer tydligen med en väska. Enda skillnaden är att Special Edition inkluderar ett midikeyboard och att väskan är silverfärgad istället för svart. Jag trodde ju det bara var SE som kom med väska och att det var en sån jag fått tag i. Nåja, vad är väl en Korg Microkey i väskan…

  58. #58
    Muranese
    Muranese är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    [QUOTE=Lackan;3658631]Är du säker på att det är en rev3?

    Ja, det är en rev3 men problemet är så litet att jag inte orkat lägga upp den på bänken och felsöka.

    Dock minns jag i skrivande stund att midiinterfacet, som är inbyggt i lådan, stör fjäderreverbet i vissa situationer.
    Jag ska testa att koppla ur midi vid tillfälle.

    En underbar maskin är det i alla fall!

  59. #59
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Läser att trignivån ändrats på M (alltså jämfört med FS som jag uppfattar det), för att funka bättre med €-nivåer. Är det nåt ni FS-ägare märkt problem med? Eller skulle ni helt enkelt aldrig patcha ihop en FS med nåt så löjligt som eurorack?

  60. #60
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske är common knowledge, men alla versioner kommer tydligen med en väska. Enda skillnaden är att Special Edition inkluderar ett midikeyboard och att väskan är silverfärgad istället för svart. Jag trodde ju det bara var SE som kom med väska och att det var en sån jag fått tag i. Nåja, vad är väl en Korg Microkey i väskan…
    Andreassons vilade inte på lagrarna, jag beställde i fredags och nu är den här. Och minsann så var det en Limited Edition trots allt, så jag fick mitt Microkey ändå.

    Och en väldigt rejäl väska måste jag säga, betydligt stadigare än den som medföljde KARP Odyssey. Komplett med TSA-godkänt kodlås och allt.

    Angående ryktet om fejkmuttrar, så skulle jag tro att det stämmer. De sitter 100% stadigt och ser ut som äkta vara, men samtliga är "vridna" i exakt samma grad, vilket knappast vore möjligt om de var äkta. Men Korg kör väl samma trick på MS Mini, utan att det ställt till några problem. Skjutpottarna kan röra sig en aning i sidled, men inget som stör mig åtminstone. På det hela taget så känns det som ett rejält och stadigt bygge. Och den låter ju skitroligt!

    Det enda jag inte är nöjd med så här långt, är att jag måste jobba ett par timmar till innan jag får leka ordentligt med den!

    (Fast det är klart, en FS skulle ju inte sitta fel. Så om nån av er FS-fräsare vill banta, så är det bara att skicka PM. )

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5440.jpeg 
Visningar:	6 
Storlek:	1,39 MB 
Id:	106175
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5446.jpeg 
Visningar:	12 
Storlek:	1,50 MB 
Id:	106176
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5447.jpeg 
Visningar:	21 
Storlek:	1,42 MB 
Id:	106177

Liknande ämnen

  1. Karp 2600 lock till ARP 2600 ?
    Av PeterM i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2022-03-19, 13:19
  2. ARP-2600 <---> TTSH
    Av SyZ-X i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2019-05-26, 20:34
  3. [rec] TTSH en ARP 2600 klon !
    Av Firechild i forum Recensioner och demonstrationer
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2015-04-04, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •