Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 75 av 75

Ämne: RME förklarar: Why you don’t need Thunderbolt

  1. #61
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag hade i alla fall problem med spontana dropouts på både Babyface och UCX.

  2. #62
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade i alla fall problem med spontana dropouts på både Babyface och UCX.
    Gissar ditt moderkort var problemet. Vissa fabrikanters usb-implementering lämnar en del att önska. Lotteri...

  3. #63
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vet inte. Bryr mig inte. Bränd av USB i ljudsammanhang.

  4. #64
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte. Bryr mig inte. Bränd av USB i ljudsammanhang.
    Likadant här. Litar inte på det för mer än 6 kanaler.

  5. #65
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    kör ett digiface usb, har aldrig haft problem med det men jag har iof aldrig maxat det heller, bara kört 8 kanaler som max.
    rullar mot en gammal 13" macbook pro från 2011.

  6. #66
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Har haft disk. på RME’s forum. Här kommer ett tydligare svar ang Thunderbolt:

    ”drifter7508 wrote:
    " including thunderbolt (and maintaining the drivers) would probably raise the price even more."
    I don't get or understand this. There are many thunderbolt interfaces around under 1000 EUR.
    What would make RME's so much more "expensive" than the ones they produced before?
    Whatever anyone says, Thunderbolt is better. That's a fact. There is no good reason for not using it.
    Chip shortages?

    (annan forummedlem
    skriver):
    The chip they used is not longer produced. They need to work to get a other chip to work.
    So the reason is lazinesses. A manager will argue about costs. It is silly, they still need to have
    support for their current TB devices for a other 20 year not to lose their reputation.
    UAD, Apogee, Lynx, Antelope are probably very happy with this direction of RME.

    (RME repr. svarar)
    You obviously have no clue what you talk about. Let me give you some facts:
    - Intel never wanted audio interfaces with Thunderbolt. They put up numerous hoops to go through for this not to happen, but several companies (including us) managed to do it.

    - Intel and Microsoft decided in 2019 to no longer support Thunderbolt 1 and Thunderbolt 2. Therefore using a new laptop with TB4 and Windows 11, a UFX+ (asn other TB1 interfaces) will no longer work via TB. Also not when using the known adapters!

    - Intel declared the TB3 chips EOL last year. All TB interfaces that one can still buy are made from stock of these chips. One can not buy these chips anymore, so sooner or later all existing TB audio interfaces will be gone.

    - TB4 as in USB4 is much too complicated to add it to an audio interface. Specialized chips that would allow so also don't exist. And what would it be good for when 99% of the existing audio interfaces don't even need USB3?

    - The Wintel decision to cease support, as dumb as it is, makes clear that Intel sees their interface as a typical computer mass product. After a few years please move on and buy something new...that's not what we (and many others) like or support.

    - The current situation is also quite unique as macOS still fully supports TB1, in the latest OS and hardware (M2). The reason is that Apple does not use Intel chips anymore, even TB is now made by Apple, so whatever Intel and MS dream of, Apple can do differently. And so far they do. So the UFX+ (and others) still work on that platform via Thunderbolt (TB4 ports with the usual adapters).
    With TB gone as option there only remain PCIe and USB 2/3. And it doesn't look like that will change in the forseeable future.

    Regards
    Matthias Carstens
    RME”

  7. #67

    Veteran
    Knallhårt svar!

  8. #68
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ett hårt rakt och tyskt svar.

    Samtidigt, vilken dyster framtid? Förstår inte riktigt. Thunderbolt är dött? Eller är det bara för PC-marknaden?
    Vad menas? Apple har ju fullt ös medvetslös TB4 i alla nyare Macar och så kommer det förbli en lång tid framöver.

    Thunderbolt 4 funkar alltså inte för Audio tillämpningar?

  9. #69
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Mac is the way

  10. #70
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menas? Apple har ju fullt ös medvetslös TB4 i alla nyare Macar och så kommer det förbli en lång tid framöver.

    Thunderbolt 4 funkar alltså inte för Audio tillämpningar?
    Jag tolkar det som såhär: Apple stödjer fortfarande ner till TB1 bland annat via adaptrar eller whatever från TB4-portar. Så även fast det endast är TB4-portar så kommer du kunna fortsätta använda TB1/TB2/TB3.
    På PC-plattformen är sånt kört.

  11. #71
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jo, det är så jag tolkat det hela också.

  12. #72
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag köpte en mac mini m2 till studion nu, för drivrutinerna från presonus till Windows funkade inte längre till mitt quantum 4848.
    Så nu har datorn TB4 som går till en TB3 till TB2 adapter. Funkar bra.

  13. #73
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Gearspace startade disk. ang. inlägget och nu ger även en repr. från Microsoft sig in i diskussionen!

    https://forum.rme-audio.de/viewtopic.php?id=37039

  14. #74
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett hårt rakt och tyskt svar.

    Samtidigt, vilken dyster framtid? Förstår inte riktigt. Thunderbolt är dött? Eller är det bara för PC-marknaden?
    Vad menas? Apple har ju fullt ös medvetslös TB4 i alla nyare Macar och så kommer det förbli en lång tid framöver.

    Thunderbolt 4 funkar alltså inte för Audio tillämpningar?
    Intel sa End Of Line(EOL) för TB förra året.

    MAC gör egen processor sedan en tid och gör det dom vill med TB.

  15. #75
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    RME skulle kunna köra både TB4 och USB, trams…

Liknande ämnen

  1. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-10-14, 11:09
  2. Härmed förklarar jag er Man och Modular
    Av slirak i forum Modularer & sånt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2015-07-29, 14:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •