Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 72

Ämne: Lista era audiointerface! 24 kanaler eller fler

  1. #1
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior

    Lista era audiointerface! 24 kanaler eller fler

    Alla ni som har ett rum fyllt till bredden med syntar, hur gör ni?
    Skulle vilja få en inblick av vad ni har för audiointerface till datorn för att koppla in 24 kanaler eller fler!

    Jag har själv tre stycken PreSonus FP10 daisychainade via Firewire, vilket ger 24in och 24 ut.
    Nu räcker ju inte detta utan det finns därtill några Berra 16ch rackmixrar för att öka på antalet inputs, och gillar eg inte detta upplägget. Hade helst velat få access till alla kanaler individuellt i Ableton Live, så hur gör ni?

    Prisvärda alternativ är ju alltid att föredra, men shoot!


  2. #2
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har ett RME HDSPe MADI internt i en stationär dator. Till den har jag en Ferrofish med 16 in och 16 ut samt en ADAT-låda med ytterligare 8 I/O. Kortet klarar 64 I/O totalt.

    Kommer nog göra mig av med det till förmån för ett RME Fireface UFX+, som (bland annat) har fördelen att inte vara beroende av ett PCIe-kort.

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har ett RME HDSPe MADI internt i en stationär dator. Till den har jag en Ferrofish med 16 in och 16 ut samt en ADAT-låda med ytterligare 8 I/O. Kortet klarar 64 I/O totalt.

    Kommer nog göra mig av med det till förmån för ett RME Fireface UFX+, som (bland annat) har fördelen att inte vara beroende av ett PCIe-kort.
    Jag beställde ett Ferrofish 16 men displayen var trasig. Returnerade det till Thomann men de säger att det i paketet låg en Carhartt-väska. Haha, så sjukt!

    Annars hade jag tänkt köra Ferrofish 16 ihop med mitt Universal audio Apollo och då få 24 in och 24 ut.

    Idag har jag kört Apollo ihop med Midas F24.

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag kör ett MOTU 24ai + 3 st Berra 8200 vilket ger mig 48 kanaler in och 24 kanaler ut.

    (Utkanalerna går genom Berrorna: MOTU 24ai ensamt har inga utgångar)

    Det funkar supersmidigt och låter grymt bra tycker jag.

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    MOTU 828MK3 + 2 ST MOTU 8PRE kopplade till detta via A-dat.
    Totalt ger det 26 in... vilket alltid tycks vara för få ändå....

    Kört så i 11 år snart utan bekymmer.

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    de säger att det i paketet låg en Carhartt-väska
    Say what?! Jag har inte heller bara bra erfarenhet av Thomann, men detta låter ju generalknas.

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    24 in - 24 ut... Fostex D2424LV i studio Sting.

    (Ja, det är i linje med ämnestiteln.)

  8. #8
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    RME Fireface UFX+ (kopplad via TB till datorn) med Lynx Aurora 16 (via MADI) och Expert Sleepers ES-8 (via ADAT).

  9. #9
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har kopplat 2 st analoga mixers (Mackie VLZ 16-4 och Mackie VLZ 32-4) mot 2 st Focusrite Pro40 (2 x 8 kanaler) som sedan är kopplade via ADAT till Steinberg UR824 (8 kanaler), så med det har jag 24 kanaler in i Cubase : )

  10. #10
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    amino: Har för mig att jag köpte mitt HDSPe MADI och Ferrofish av dig. Gick du till UFX+ efter det? Jag är i stad att göra samma resa, som sagt.

  11. #11
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Zoom L-20.

  12. #12
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Tack för all input så här långt, fortsätt gärna kommentera med era setups!
    Ska googla de som har föreslagit 24ch eller fler om det är ngt plånboken godkänner

    Kan era system byggas ut med en till enhet, typ daisychain eller annat?
    Dessutom kör jag fortfarande Firewire. Vad kör ni, USB? AVB? Thunderbolt?
    Senast redigerat av musicman den 2022-03-24 klockan 16:15.

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag tror att jag kan hänga på en MOTU ytterligare på min, men är inte säker. Jag kommer stanna på 48 kanaler, det räcker precis.

    USB kör jag, från en gammal Mac2010 med uppgraderad processor. Funkar stabilt.

    Totalt nypris går ju detta på:
    MOTU - 10,500
    3 x BERRA 8200 - 5,700
    = 16,200:-

  14. #14
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att jag kan hänga på en MOTU ytterligare på min, men är inte säker. Jag kommer stanna på 48 kanaler, det räcker precis.

    USB kör jag, från en gammal Mac2010 med uppgraderad processor. Funkar stabilt.

    Totalt nypris går ju detta på:
    MOTU - 10,500
    3 x BERRA 8200 - 5,700
    = 16,200:-
    Googlade faktiskt på 24Ai innan idag. Verkar najs!
    Du menar att USB stöder 48ch in och 24ch ut?
    Inga dropouts och knasig latency?

  15. #15
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    amino: Har för mig att jag köpte mitt HDSPe MADI och Ferrofish av dig. Gick du till UFX+ efter det? Jag är i stad att göra samma resa, som sagt.
    Japp, jag ser att det var du som köpte det. Jag skaffade mitt UFX+ direkt efter det, och precis som HDSPe MADI-kortet som du köpte av mig så har UFX+ bara funkat hela tiden. Det är roligare att vara ljudkortsägare nu än för 25 år sedan.

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Googlade faktiskt på 24Ai innan idag. Verkar najs!
    Du menar att USB stöder 48ch in och 24ch ut?
    Inga dropouts och knasig latency?
    Nä, inte hos mig. Kör dessutom med en 7 meters USB-kabel (eftersom datorn låter som ett tröskverk och står i förrådet). Vilket säkert inte är speciellt optimalt...

    Kör just nu 48 ch in och 14 ch ut och det klarar den galant.

  17. #17
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Ferrofish A32 samt SSL Alphalink SX. SX:n har 24 AES/EBU också vilket kan vara handy om man kör 90-tals outboard. Båda kan jag rekommendera.

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, jag ser att det var du som köpte det. Jag skaffade mitt UFX+ direkt efter det, och precis som HDSPe MADI-kortet som du köpte av mig så har UFX+ bara funkat hela tiden. Det är roligare att vara ljudkortsägare nu än för 25 år sedan.
    Skönt att höra! Tänkte också åka Thunderbolt nu, så därav detta val. Finns inte så stort utbud. Även om USB sägs funka känns det som en tråkig kompromiss man tvingas till för att man kör laptop.

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hade jag haft behovet av så många kanaler hade jag kört RME HDSPe RayDat och en trave ADA8200, för det kortet har fördelen att använda en Pcie port som är lika snabb som Thunderbolt, och båda är snabbare och säkrare än usb.

  20. #20
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Jag kör ett SPL Madicon till 2 st Antelope Orion 32. 64 i/o analogt om jag vill. Använder 56 analogt och 8 adat i/o till en ES-8. Skulle egentligen hellre köra RME men av nån sjuk anledning från antikens Grekland stryper de antalet kanaler till 24 i/o i class compliant-läge. Och min studio måste funka med både Linux och Mac så det går inte.

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör ett SPL Madicon till 2 st Antelope Orion 32. 64 i/o analogt om jag vill. Använder 56 analogt och 8 adat i/o till en ES-8. Skulle egentligen hellre köra RME men av nån sjuk anledning från antikens Grekland stryper de antalet kanaler till 24 i/o i class compliant-läge. Och min studio måste funka med både Linux och Mac så det går inte.
    Det kan ju vara att de stryper USB2 till 24 i CC, men inte USB3. Jag vet där är skillnad på kortens möjligheter i de olika USB-versionerna. Går säkert luska fram på hemsidan.

  22. #22
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan ju vara att de stryper USB2 till 24 i CC, men inte USB3. Jag vet där är skillnad på kortens möjligheter i de olika USB-versionerna. Går säkert luska fram på hemsidan.
    Men RME har ju varit tydliga med att allt under 140ch kan hanteras av USB2?
    Ska leta rätt på videon...

    I denna tråden:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ht=thunderbolt

  23. #23
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men RME har ju varit tydliga med att allt under 140ch kan hanteras av USB2?
    Ska leta rätt på videon...
    140 kanaler i class compliant? Det låter sjösjukt mycket

  24. #24
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    UAD apollo x3 plus en apollo twin

    O sen 3 st Adat converters kopplade till 3 av de 4 apollosarna. 60ch in i daw via uad console. Innan hade jag även några till icke uad interface ihop m alla apollsar via aggregate device o var uppe i nästan 90ch, men bestämde mig för att begränsa mig till enbart 60ch.

    Ahh, o twin funkar även som master controller för allihop

  25. #25
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan ju vara att de stryper USB2 till 24 i CC, men inte USB3. Jag vet där är skillnad på kortens möjligheter i de olika USB-versionerna. Går säkert luska fram på hemsidan.
    Mailade supporten för något år sedan och frågade om de hade något interface som klarade mer i cc-läge. Svaret var ”Nein!”, och motiveringen var luddig, men typ att iPads inte klarade fler i/o. Vilket kanske stämde för 10 år sedan… Och iPad verkade vara deras enda skäl för att ha CC-stöd.

  26. #26
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Nu blir jag kanske off topic (sorry), men jag har valt en annan taktik. Såg till att ha åtta kanaler in med jacket utåt och så har jag det över en rackmixer där jag har instrumenten inkopplade. Sen kan jag smidigt koppla in de syntar jag använder i ingångarna till ljudkortet. Detta kräver såklart att jag inte använder mer än åtta kanaler samtidigt, men det gör jag aldrig. Jag har haft det så i ett par år nu och tycker det funkar helt perfekt. Nu kör jag med stationär dator och har nästan aldrig fler än tio syntar samtidigt, så det kanske krävs att vara lite spartansk för att gilla upplägget.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	interface.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	5,88 MB 
Id:	105983

  27. #27
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    8 ingångar tar ju nästan bara en av mina trummisar upp.

  28. #28
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    8 ingångar tar ju nästan bara en av mina trummisar upp.
    Ja, precis, det beror på hur man jobbar.

  29. #29
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu blir jag kanske off topic (sorry), men jag har valt en annan taktik. Såg till att ha åtta kanaler in med jacket utåt och så har jag det över en rackmixer där jag har instrumenten inkopplade. Sen kan jag smidigt koppla in de syntar jag använder i ingångarna till ljudkortet. Detta kräver såklart att jag inte använder mer än åtta kanaler samtidigt, men det gör jag aldrig. Jag har haft det så i ett par år nu och tycker det funkar helt perfekt. Nu kör jag med stationär dator och har nästan aldrig fler än tio syntar samtidigt, så det kanske krävs att vara lite spartansk för att gilla upplägget.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	interface.jpg 
Visningar:	21 
Storlek:	5,88 MB 
Id:	105983
    Tror det är en jättebra lösning. Speciellt om man även kör via patchbay. Ärligt talat så känns mastodontlösningar som min egen ibland som en prokrastinering - o fokus försvinner från skapandet. Men visst är det kul att ha 40+ syntar uppkopplade, men total overkill

  30. #30
    klown
    klown är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har sedan några år tillbaka kört ett Apollo 8 och Ferrofish AD16 med ett par patchbays, helt utan bekymmer. Multitrackar sällan men uppskattar bekvämligheten med att det mesta ändå kan vara inkopplat per default.

  31. #31
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av klown Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har sedan några år tillbaka kört ett Apollo 8 och Ferrofish AD16 med ett par patchbays, helt utan bekymmer. Multitrackar sällan men uppskattar bekvämligheten med att det mesta ändå kan vara inkopplat per default.
    Känns det inte surt att ha en 16ch fin converter o så fixar apollon bara att ta emot 8ch via adat?

  32. #32
    klown
    klown är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns det inte surt att ha en 16ch fin converter o så fixar apollon bara att ta emot 8ch via adat?
    Oops, tur att du är uppmärksam! Det står ju faktiskt en Apollo Twin och gömmer sig på skrivbordet som hanterar de sista 8 kanalerna in. Rätt ska vara rätt. :-)

  33. #33
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av klown Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oops, tur att du är uppmärksam! Det står ju faktiskt en Apollo Twin och gömmer sig på skrivbordet som hanterar de sista 8 kanalerna in. Rätt ska vara rätt. :-)
    Ahh. Ok. Då hänger jag med. Smart att de bpda kan dela på "fisken". O sen är det jkligt bekvämt m en Twin som hufvudcontroller.

  34. #34
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Jag kör Clarett pre8 x. Gamla modellen 2U med FireWire.

    26 kanaler med 2 adat inkopplade. Har patchbays och berra-rackmixer så att man kan spela på syntharna utan att behöva dra igång datorn.

  35. #35
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Clarett pre8 x. Gamla modellen 2U med FireWire.

    26 kanaler med 2 adat inkopplade. Har patchbays och berra-rackmixer så att man kan spela på syntharna utan att behöva dra igång datorn.
    Har det funnits en med FW? Det visste jag inte. Jag har bantat maskinparken nu (iofs just börjat fylla på igen), men jag har ett Clarett 8PreX med TB som jag kört med två berra-ADAT + en ES-8.

    Använde ena berran endast för inputs, synkade den via Wordclock och kunde sålunda använda en ADAT-ut till ES-8:an för åtta kanaler ut till modularen.

    ES-8:an använde jag mest för CV/Gate, men det är faktiskt ett audiointerface med modularnivåer, så den går utmärkt att använda även för att skicka audio till modularen.

    Summa alltså 24 kanaler audio in, 16 kanaler “normal” audio ut + 8 kanaler CV/Gate/modulärnivå audio ut. Funkade helt stabilt med under 5 ms roundtrip latency.

    Claretten lär stanna så länge de fortsätter att stödja kommande macOS. Berrorna och ES-8 fick gå när jag bantade, nu har jag just lyxat till det med en Focusrite Scarlett OctoPre för att åter få mer i/o, men i ärlighetens namn funkade berrorna utmärkt.

  36. #36
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det är en jättebra lösning. Speciellt om man även kör via patchbay. Ärligt talat så känns mastodontlösningar som min egen ibland som en prokrastinering - o fokus försvinner från skapandet. Men visst är det kul att ha 40+ syntar uppkopplade, men total overkill
    Jag håller med. Det blir alltför lätt så att all musiktid går åt till att krypa runt bland dammråttor och ormbon av sladdar och svära för sig själv över varför någonting inte låter. Tänker själv övergå till att ha ett ljudkort med få ingångar och bara patcha in det jag använder för stunden. Midi tänker jag slopa om jag inte skall programmera patchar.

  37. #37
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av amino Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RME Fireface UFX+ (kopplad via TB till datorn) med Lynx Aurora 16 (via MADI) och Expert Sleepers ES-8 (via ADAT).
    Kör du M1? Mitt UFX+ har slutat funka på TB sedan uppgradering till macOS 12.4. Följt alla guider, men får det inte att lira. It just worked.

  38. #38
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har det funnits en med FW? Det visste jag inte. Jag har bantat maskinparken nu (iofs just börjat fylla på igen), men jag har ett Clarett 8PreX med TB som jag kört med två berra-ADAT + en ES-8.
    Skrev snabbare än jag tänkte, det är ju Thunderbolt jag kör med ja...

  39. #39
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Nu är ju mitt 26 kanalers mixerbord magasinerat men när jag körde med det hade jag 2xRME Fireface 800 (16 in och ut), 2 x Behringer ADA 8000 för 16 kanaler till via ADAT. Sen har jag ett par MOTU och Lucid burkar (8824) om behringerburkana skulle bråka. Men är inne på Irjas linje att det sällan man verkligen behöver 26 kanaler samtidigt. Men insåg - när man hade möjligheten - var det ganska ofta jag mixade med 20+ kanaler. Just 10 kanaler trummor ner i ett par bussar, flera synthar via midi eller CV/gate som line:as direkt och spelas in. Men i dagens datorbaserade skapande är det ju sannolikt ett ovanligt (men väldigt roligt) användningsfall.

  40. #40
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Orion 32 (32 in/ut samtidigt plus en massa MADI, ADAT osv) samt 6 ljudkort (18, 10, 8, 6, 2, 2 plus 8 kanaler ADAT-mickpreamp interface att haka på för olika ändamål) till att koppla på som Aggregated Audio (slå ihop flera ljudkort på Macspråk) om det skulle behövas (vad blir det.. 86 kanaler), men har aldrig behövts. I studion kör jag antingen 2 eller 32 kanalers kort beroende på om jag slår på det 32 kanaliga SSL-bordet eller inte.
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2022-07-12 klockan 23:32.

  41. #41
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Orion 32 (32 in/ut samtidigt plus en massa MADI, ADAT osv) samt 6 ljudkort (18, 10, 8, 6, 2, 2 kanaler) till att koppla på som Aggregated Audio (slå ihop flera ljudkort på Macspråk) om det skulle behövas, men har aldrig behövts. Kopplat till ett 32 kanals SSL mixerbord.
    [torkar lite sagel från tröjan]

  42. #42
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Sitter också på ett orion32 fast 32HD, så det är generationen efter.. men hade samma som skrib. ovan innan. Riktigt grymma kort nu när de fått ordning på mjukvarorna, men det var lite knackigt i början.
    Gillar att ha möjligheten att via MADI få 32 kanaler till in/ut.
    Har för närvarande 40 in, 40 ut, med hjälp av ett ADA8200 från Behringer som ger mig 8 extra in/ut. Och det är i stort sett fullt, har några kanaler över..

  43. #43
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    musicman:

    Kör du mac kan du ju köpa ett antal billigare ljudkort o köra "aggregate device". Oberoende av ljudkortens anslutningar (USB/FW/TB). Bara att blanda ihop. Välj dock sådana med ADAT in/ut så att du slipper FÖR många ljudkort.

  44. #44
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Jag kör MOTU 828es plus ett 24Ai ihopkopplade med AVB / e.g en ethernetsladd, hur jävla stabilt som helst och lätt att expandera med flera enheter via AVB. (notera att 24Ai har dsub eller phoenix för de analoga signalerna, så en patchbay är att rekommendera)

    Har totalt 34 analoga in och 8 analoga ut, plus en jävla massa extra digital I/O ADAT / SPDIF att hänga grejer på om jag vill så klarar mig ett tag.. funderar dock ev på ett köpa ett 16A framgent för att kunna göra mera avancerad routing med alla mina effektpedaler samt mata signaler till alla AUDIO in på mina syntar. Skulle vara rätt så gött att kunna processa signaler via all mina outboard grejer utan att koppla om fysiskt.

    Kör win10 ( en trött i7 9k ) och USB på min dator utan problem.
    Senast redigerat av BURG den 2022-11-21 klockan 15:52.

  45. #45
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Ett evigt problem…

    Första gången jag hittade rätt så blev det FF800 + FF800 + ADI8 + ADI8

    Kommer ihåg hur struligt det var att behålla synk på allt.

    Bantade lite, testade några mixer-lösningar typ Yamaha och Presonus. Yamaha låter bra, men blev för liten, Presonus funkade bra.

    Nu är jag tillbaka men måste hitta ett ljudkort som passar Cubase och M1. (Min nuvarande setup är Focusrite Saffire 56 PRO och en 8/8 ADDA.)

  46. #46
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    I/O <-> Soundcraft LX7 (16+8) <-> ZOOM UAC-2 (USB-3) <-> dator
    behöver startas om ibland men annars fungerar det. (Jag använder mixern mer som spindeln i nätet än för mixing.)

  47. #47

  48. #48
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du M1? Mitt UFX+ har slutat funka på TB sedan uppgradering till macOS 12.4. Följt alla guider, men får det inte att lira. It just worked.
    Fick du ordning på detta?

    Verkar stökigt när man kollar i RME:s forum, men som vanligt är det väl mest de som det inte funkar för som skriver. Men jag blir också lite fundersam på hur mycket krut RME kommer att lägga på detta framåt, de har ju lagt ner TB igen och gör inte längre UFX+.

  49. #49
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    RME UFX+ med Ferrofish A16 via MADI, stabilt med MBP 16", M1 Pro

  50. #50
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RME UFX+ med Ferrofish A16 via MADI, stabilt med MBP 16", M1 Pro
    OK, låter ju lovande! Kör du med TB? För den går väl att köra som USB också?

  51. #51
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Kör UFX+ endast med TB

    Har kört UCX med USB innan det, funkar bra det med

  52. #52
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Najs! Sen har man ju det lilla problemet att få tag i ett ex då... (UCXII går väl att hitta, men jag vill ha dubbla ADAT in och helst helrackformat.)

    Vad använder du för DAW? Är nyfiken på round trip latency vid 64 och 32 samples i Ableton, men det är intressant med värdena i andra DAW:ar också, även om det faktiskt skiljer en del mellan dem.

  53. #53
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Najs! Sen har man ju det lilla problemet att få tag i ett ex då... (UCXII går väl att hitta, men jag vill ha dubbla ADAT in och helst helrackformat.)

    Vad använder du för DAW? Är nyfiken på round trip latency vid 64 och 32 samples i Ableton, men det är intressant med värdena i andra DAW:ar också, även om det faktiskt skiljer en del mellan dem.
    Audient EVO 16 har dubbla ADAT in, om du kan tänka dig annat än RME såklart.

  54. #54
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Audient EVO 16 har dubbla ADAT in, om du kan tänka dig annat än RME såklart.
    Jag vill ha mycket låg latency pga hur jag jobbar, så i princip så är det Thunderbolt eller RME som gäller - eller ännu bättre, Thunderbolt _och_ RME.

    (Har ett Focusrite Clarett 8PreX Thunderbolt nu, som jag varit skitnöjd med i sex år. Har kunnat ligga under 5 ms roundtrip i Ableton även på jämförelsevis klena Mac:ar upp till ganska många spår, inklusive ganska tunga trumpluggar, förstärkarsimuleringar etc. Tyvärr strular det på min nya fina Mac Studio.)

  55. #55
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Najs! Sen har man ju det lilla problemet att få tag i ett ex då... (UCXII går väl att hitta, men jag vill ha dubbla ADAT in och helst helrackformat.)

    Vad använder du för DAW? Är nyfiken på round trip latency vid 64 och 32 samples i Ableton, men det är intressant med värdena i andra DAW:ar också, även om det faktiskt skiljer en del mellan dem.
    Ableton, kör 128 samples latency, kort nog för mig. Har inte mätt round trip

  56. #56
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill ha mycket låg latency pga hur jag jobbar, så i princip så är det Thunderbolt eller RME som gäller - eller ännu bättre, Thunderbolt _och_ RME.

    (Har ett Focusrite Clarett 8PreX Thunderbolt nu, som jag varit skitnöjd med i sex år. Har kunnat ligga under 5 ms roundtrip i Ableton även på jämförelsevis klena Mac:ar upp till ganska många spår, inklusive ganska tunga trumpluggar, förstärkarsimuleringar etc. Tyvärr strular det på min nya fina Mac Studio.)
    Thunderbolt och PCIe har exakt samma hastighet och bandbredd.

  57. #57
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton, kör 128 samples latency, kort nog för mig. Har inte mätt round trip
    Står i gränssnittet direkt under där man väljer buffert. Det är ju inte alltid det som står där är korrekt, men RME:s drivisar brukar rapportera sanningen, så det värdet är nog bra nog.

  58. #58
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Thunderbolt och PCIe har exakt samma hastighet och bandbredd.
    Jag kör en Mac Studio och den har inga PCIe-kortplatser, så om jag inte ska köra med extern låda för kortplatsen, så är det TB eller USB (2 eller 3) som jag kan välja på.

  59. #59
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har ju lagt ner TB igen och gör inte längre UFX+.
    Fast det har de inte gjort. De sitter fast mellan att det TB-chip från intel som användes i UFX+ inte längre tillverkas, och de nya TB3-chip de vill byta till inte går att få tag på p g a komponentbrist. Det är i a f den förklaring RME gett...

  60. #60
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Som jag tolkade det som stod på forumet, så hade de gett upp. Ska se om jag hittar citatet. Hoppas ju att jag har fel!

    (Fast allra mest hoppas jag såklart att Focusrite löser problemet med Claretten. Jag kan säkert hitta andra saker än ljudkort att lägga 25-30k på...)

Liknande ämnen

  1. Fler än två kanaler live
    Av Ullrich i forum På scen
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2021-07-11, 23:23
  2. Gratis AU, lista era favoriter
    Av hammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 19:21
  3. Fler kanaler ut än in
    Av Glitzerstrahl i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-18, 17:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •