Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 105 av 105

Ämne: UAD Spark

  1. #61
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    UAD Spark nu även på Windows 10 och 11!

  2. #62
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Century Tube Channel Strip
    Oxide Tape Recorder

    Tillagda till Spark.

  3. #63
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Century Tube Channel Strip
    Oxide Tape Recorder

    Tillagda till Spark.
    Laddade hem dem igår, låter bra!

  4. #64
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag fick mejl imorse om att jag kunde ladda ner Oxide, eftersom jag äger den som vanlig UAD-plugg. Syntes dock inte i UAD Connect, så jag lade ett ärende till supporten, som efter lite irrvägar meddelade att det kan ta upp till 48 timmar för en ny plugg att synas i kontot och att jag ska återkomma om pluggen inte syns på fredag. Kan ju kanske vara bra att veta för andra som råkar ut för samma sak.

    Antar att jääääättemånga försöker ladda ner Oxide och Century Tube just nu. Annars har det hittills gått på sekunder för mig att se en ny plugg i kontot.

  5. #65
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick mejl imorse om att jag kunde ladda ner Oxide, eftersom jag äger den som vanlig UAD-plugg. Syntes dock inte i UAD Connect, så jag lade ett ärende till supporten, som efter lite irrvägar meddelade att det kan ta upp till 48 timmar för en ny plugg att synas i kontot och att jag ska återkomma om pluggen inte syns på fredag. Kan ju kanske vara bra att veta för andra som råkar ut för samma sak.

    Antar att jääääättemånga försöker ladda ner Oxide och Century Tube just nu. Annars har det hittills gått på sekunder för mig att se en ny plugg i kontot.
    Båda låg fint hos mig direkt.

  6. #66
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag hade Oxide, så den dök upp automagiskt i UA-Connect

  7. #67
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Fortfarande inte framme hos mig.
    Nåja. Jag ska jobba nu, inte spela in!

    Såhär skrev UAD:s support till mig:
    ...due to the high volume of UADx plug-ins that are being issued to UAD customers, it may take up to 48 hours for the new licenses to be fully deposited to your account. We expect that this process will be completed by Friday, Jan 20th.

    Once the new plug-ins updates have been deposited into your iLok account, you may need to refresh your iLok Cloud again in order to activate them.

  8. #68
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    senaste uppdateringen gör att alla pluggar är helt "resizable"

  9. #69
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Visst är det så att native UAD inte kan lira ihop med Console 1?

    Tänkte dubbelchecka för det vore sjukt fånigt om jag inte utnyttjade det om det mot förmodan går…

  10. #70
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Visst är det så att native UAD inte kan lira ihop med Console 1?

    Tänkte dubbelchecka för det vore sjukt fånigt om jag inte utnyttjade det om det mot förmodan går…
    På vilket sätt skulle det inte lira? Med UAD dsp har jag inte märkt några konstigheter men går såklart inte att ratta channelstrips. Som sagt, nyfiken då jag också väntat med att installlera Spark.

  11. #71
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    På vilket sätt skulle det inte lira? Med UAD dsp har jag inte märkt några konstigheter men går såklart inte att ratta channelstrips. Som sagt, nyfiken då jag också väntat med att installlera Spark.
    Det är ju nåt liknande detta jag fikar efter. "Jag har hört" att det kanske skulle översättas till native-pluggarna också på något sätt, men jag kan inte påstå att det från pålitliga källor. Random snubbar....

    https://www.softube.com/apollo

    Drömmen vore ju att det skulle gå att lägga in UAD:s kompressorer i strippen när man vill det. Det är typ det jag vill se. Tror aldrig att det händer såklart, men ändå...

  12. #72
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag har ett PCIE quad och jag kan välja pluggar därifrån att köra i console1. Via Spark har jag däremot inte testat. Kan kolla ikväll.

  13. #73
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Mycket riktigt kan jag ladda in UAD-pluggar. Dock inte från spark.

  14. #74
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Först: Är det kanske dags att flytta denna tråd bort från Nyheter till kanske "Övrig mjukvara"?

    Sen fråga: Jag har inte orkat krångla med iLok-registreringarna, men börjar tröttna på att de ligger på Cloud och inte i min studiodator. När jag försöker fixa det ser det dock ut som att det inte går utan att det måste vara Cloud eller USB-jävel.... kan det stämma?

    Edit: Tack för flytten, admin!
    Senast redigerat av Irja den 2023-02-04 klockan 10:22.

  15. #75
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Nu har Universal Audio valt att ”positivt överraskande” gå lite mot strömmen och erbjuda Spark-pluggarna som köp-bundles utan subscription.

    https://t.dripemail2.com/c/eyJhbGciO...cnP9YxrnrNDPjY

  16. #76
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har Universal Audio valt att ”positivt överraskande” gå lite mot strömmen och erbjuda Spark-pluggarna som köp-bundles utan subscription.

    https://t.dripemail2.com/c/eyJhbGciO...cnP9YxrnrNDPjY
    Bra.
    Jag har ju lämnat UAD världen och bytt till annat ljudkort,
    Men Lexicon 224 skulle jag köpt om jag nu inte hade originalet.

  17. #77
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har Universal Audio valt att ”positivt överraskande” gå lite mot strömmen och erbjuda Spark-pluggarna som köp-bundles utan subscription.

    https://t.dripemail2.com/c/eyJhbGciO...cnP9YxrnrNDPjY
    Pigs fly…

  18. #78
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har Universal Audio valt att ”positivt överraskande” gå lite mot strömmen och erbjuda Spark-pluggarna som köp-bundles utan subscription.

    https://t.dripemail2.com/c/eyJhbGciO...cnP9YxrnrNDPjY
    Om man köper sparkpluggar… får man native UADpluggarna med på köpet OM man inte har dem redan?

  19. #79
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har Universal Audio valt att ”positivt överraskande” gå lite mot strömmen och erbjuda Spark-pluggarna som köp-bundles utan subscription.
    Inte bara som köp-bundles. Man kan köpa native-pluggar en och en. Det var inte bra, nu blev plötsligt UAD lite intressanta igen...

  20. #80
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Vad är det som gör UAD’s pluggar så ”bra” mot andra? Är dom samarbeten med ex. Lexicon?

  21. #81
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som gör UAD’s pluggar så ”bra” mot andra? Är dom samarbeten med ex. Lexicon?
    Jag ska sticka ut hakan och säga att de brukade vara bättre pga dedikerad DSP-hårdvara och därmed mer processorkraft. Men att jag TROR att det inte länge gäller. Dagens CPU räcker till bra och det finns ingen anledning till att Spark skulle vara bättre än andra tillverkares plugins.

    Motbevisa mig gärna. Jag är själv UAD-användare och skulle bli glad om det jag skrev inte stämmer.
    Senast redigerat av barockugglan den 2023-02-15 klockan 07:48.

  22. #82
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det som gör UAD’s pluggar så ”bra” mot andra? Är dom samarbeten med ex. Lexicon?
    Jag skulle inte vilja säga att de är bättre än ALLA andra men än de flesta. Jag är nybliven UAD-användare i och med Spark, men de har snabbt blivit favorittillverkaren bredvid Softube för mig. Av den enkla anledningen att de låter för jävla bra och för deras no bullshit-approach. Inte svårare än så i mina ögon och djupare har jag inte analyserat. Så fort de landade bland mina pluggar spred de sig ut i mina projekt som en aggressiv och invasiv art. Det är bästa betyget.

    (Givetvis har jag kommit i kontakt med deras pluggar förr, i studios osv, men i min egen hemstudiomiljö är de bara kanske tre månader gamla).

  23. #83
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    När deras 1176 och Pultec kom för 20 år sedan var de banbrytande och totalt beyond alla andra pluggar i ljudkvalitet.
    Nu börjar ju andra tillverkare komma ikapp, men det är väl bara Softube som är i ”nästan” samma liga.
    Så även om jag är partisk som fanboy sedan 20 år så låter UA pluggarna bättre än de flesta konkurrenter. Varför? Kanske för att de har en massiv hårdvarutillverkning också.

  24. #84
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Min känsla är att de är lika bra som andra tillverkares bästa pluggar. Men känslan är också att de är dyrare, även om det är svårbedömt eftersom de flestas pluggar svajar kraftigt i pris beroende på månens fas. Men vad är det i så fall vi betalar extra för? Är det att pluggarna har de "korrekta namen" (via licenser med hårdvarutillverkarna) eller betalar vi för UADs gamla meriter?

  25. #85
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När deras 1176 och Pultec kom för 20 år sedan var de banbrytande och totalt beyond alla andra pluggar i ljudkvalitet.
    Nu börjar ju andra tillverkare komma ikapp, men det är väl bara Softube som är i ”nästan” samma liga.
    Så även om jag är partisk som fanboy sedan 20 år så låter UA pluggarna bättre än de flesta konkurrenter. Varför? Kanske för att de har en massiv hårdvarutillverkning också.
    Softube har ju gjort några av deras pluggar så de är väl i samma liga när det gäller de pluggarna åtminstone. Finns väl även några andra exempel på UA-pluggar som gjorts av tredje part, som också sålt samma plug i native-format själva (med samma kod åtminstone i en del fall).

    Jag är egentligen väldigt skeptisk till emulering av klassisk hårdvara, jag tycker inte det tillför nåt för mig. Antagligen för att jag nästan aldrig använt originalhårdvaran och alltså inte saknar den och inte heller vet hur den funkar. Då föredrar jag enkla tydliga gränssnitt som inte direkt imiterar nån hårdvara. Tycker det är lättare att skruva rätt då.

    Så efter att ha tokshoppat just Softube för några år sen, för att jag trodde jag skulle gilla hårdvaruemuleringsgrejen, så slutade det med att jag typ bara använde Abletons egna pluggar ändå.

    Men sen jag (mer eller mindre ofrivilligt) skaffade ett Apollo x8 härom månaden, så har jag börjat använda och uppskatta flera av UA-pluggarna. Är det för att de är bättre än Softubes? Eller har de bara bättre presets? Av nån anledning tycker jag åtminstone det är lättare att hitta en preset att utgå ifrån och sen skruva till, än vad jag tycker det är med Softubes pluggar. Och därför också lättare att själv fatta grejen med en viss plugg och sen börja skruva från scratch. Synnerligen ovetenskapligt och subjektivt detta dock!

    Ordinariepriserna på pluggarna är ju ofta svindlande, men det är ju tokreor typ jämnt, så det gäller bara att ha lite is i magen, så kan nog UA-pluggar nästan bli billigare än konkurrensen ibland.

  26. #86
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ska sticka ut hakan och säga att de brukade vara bättre pga dedikerad DSP-hårdvara och därmed mer processorkraft. Men att jag TROR att det inte länge gäller.
    Tveksamt om det gällde förut heller, i alla fall inte något år efter de släppt en ny generation hårdvara. Kändes alltid som att DSP-kraften i UAD var begränsad, och att beroendet till externa grejor med ökad latency m m, var en belastning snarare än tillgång. Däremot var det ett mycket effektivt skydd mot piratkopiering.

  27. #87
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är det 224 som är det unika bra i utbudet eller andra pluggar som är i topp? Ingen större 224-fan iofs och har inte grävt så djupt i utbudet men det kanske finns motsvarande "billigare" 224-emultioner

  28. #88
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det 224 som är det unika bra i utbudet eller andra pluggar som är i topp?
    De brukar anses bra på kompressorer/eq:s. Vet inte hur mycket övriga kommit ikapp, länge sedan jag körde UAD.

    (Känns ju lite som att man kan köra prenumeration en månad om man är intresserad, och sen köpa guldkornen...)

  29. #89
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Är ju tyvärr inte så många pluggar som blivit Sparkade än.

  30. #90
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är egentligen väldigt skeptisk till emulering av klassisk hårdvara, jag tycker inte det tillför nåt för mig. Antagligen för att jag nästan aldrig använt originalhårdvaran och alltså inte saknar den och inte heller vet hur den funkar.
    Instämmer i sak, men tycker samtidigt att många modellerade pluggar är väldigt bra, antagligen för att hårdvaran som modellerats har väldigt goda egenskaper både ljud- och användarmässigt, därför de blivit klassiker till att börja med. Tycker det är svårt att hitta mjukvara som gör sin grej riktigt jäkla bra, som t ex en hel del "enkla" modellerade kompressorer som Softube TLA-100 t ex. Tycker ofta det blir en orgie i mikrojusteringar, och sen låter slutresultaten ändå inte så bra. Finns GARANTERAT undantag, med fantastiska mjukvaror utan hårdvaruförlaga, men jag har lite svårt att hitta...

  31. #91
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instämmer i sak, men tycker samtidigt att många modellerade pluggar är väldigt bra, antagligen för att hårdvaran som modellerats har väldigt goda egenskaper både ljud- och användarmässigt, därför de blivit klassiker till att börja med. Tycker det är svårt att hitta mjukvara som gör sin grej riktigt jäkla bra, som t ex en hel del "enkla" modellerade kompressorer som Softube TLA-100 t ex. Tycker ofta det blir en orgie i mikrojusteringar, och sen låter slutresultaten ändå inte så bra. Finns GARANTERAT undantag, med fantastiska mjukvaror utan hårdvaruförlaga, men jag har lite svårt att hitta...
    Jag gillar verkligen många av pluggarna i Ableton. Jag tycker det är skönt att slippa skeumorfismen och att slippa emuleringar av obskyra egenheter, som man måste lära känna för att kunna använda och veta att just den här kompressorn/eqn/whatever passar till just den här situationen, men inte den där. Jag tycker det generellt är mycket lättare att skruva sig rätt när man slipper sånt.

    Det finns egenheter och begränsningar (aka "karaktär" ) hos en del hårdvara som blivit en del av min verktygslåda och då väljer jag också pluggar som modellerar hårdvaran, eller ger upp och kör äkta vara. Men i övrigt så har jag nästan aldrig gått igång på av emuleringar av hårdvara.

    Dock, för att åter bli on topic, så gillar jag alltså ändå flera av UA:s pluggar. Om det beror på faktiska kvaliteter hos pluggarna, eller om det bara är jag som försöker intala mig att Apollo-kortet och alla extra plugpaket jag krejsat loss på har varit bra köp, ska jag kanske låta vara osagt...

  32. #92
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar verkligen många av pluggarna i Ableton.
    Jag med. Används flitigt trots att jag har många andra alternativ.

  33. #93
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Och nu la de till Fairchild 660 och 670, bara testat lite snabbt men låter riktigt gött tycker jag.

  34. #94
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av supro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och nu la de till Fairchild 660 och 670, bara testat lite snabbt men låter riktigt gött tycker jag.
    Härligt! Nu är det bara 480L vi väntar på så är det riktigt trevligt native-utbud.

  35. #95
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Ja precis, jag är grymt nöjd med min Spark-prenumeration, mycket godsaker för pengarna, helt klart.

  36. #96
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Fick mejl om nya tillskott, men kan inte se vilka. Verkar som man måste starta connect-appen för att se vilka och jag är på jobbet.

    Nyfiken! Vilken/vilka är det?

  37. #97
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick mejl om nya tillskott, men kan inte se vilka. Verkar som man måste starta connect-appen för att se vilka och jag är på jobbet.

    Nyfiken! Vilken/vilka är det?
    Två nya pluggar:
    Fender Rhodes mark 1 Suitcase 88
    Capitol Mastering Compressor

  38. #98
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två nya pluggar:
    Fender Rhodes mark 1 Suitcase 88
    Capitol Mastering Compressor
    Smånajs!

  39. #99
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    UA 175 och 176 idag, låter kanon tycker jag. Har jobbat med originalen förr om åren och tycker de lyckats fånga karaktären bra.

  40. #100
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Distressor och Manley Passive EQ tillagda!
    Det börjar bli en riktigt skön native-bundle nu!
    Personligen väntar jag på Lexicon 480L och AMS Reverben. UAD-pluggarna är helt otroligt bra. Vore nice att även ha dem native. Annars finns de pluggar jag brukar använda nu.
    1176, Pultec EQ, Lexicon 224, Dimension D, Roland Tape Echo, Fairchild etc.

  41. #101
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Hmm, tycker Distressorn får en väldigt klickig attack/transient. Gör originalet det också?

    Enda jag saknar nu är Ocean Way Studio. Minns den som väldigt användbar på närmickade trummor, gav realistisk rumskänsla på ett sätt som vanliga reverb inte gör.

  42. #102
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enda jag saknar nu är Ocean Way Studio. Minns den som väldigt användbar på närmickade trummor, gav realistisk rumskänsla på ett sätt som vanliga reverb inte gör.
    Nästan som på beställning kommer Sound City Studio till Spark 14/11! Nog ännu roligare.
    https://www.uaudio.com/uad-plugins/s...y-studios.html

  43. #103
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Ser att de har ett erbjudande på 99dollares för ett år. Värt att testa? Är ni nöjda.

  44. #104
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser att de har ett erbjudande på 99dollares för ett år. Värt att testa? Är ni nöjda.
    Jag har inte A/B-testat UAD-versioner mot Native-versioner men när jag kört native är det spontant samma ljudkvalitet som UAD (som jag kört i 20 år...) och jag skulle säga att UAD-pluggarna är i absoluta toppen. Om du läser i SoundOnSound hur en producent mixat en viss låt är det varje gång som ett reklamblad för UAD-pluggar oavsett genre, oavsett producent eller mixare.
    Så, precis som Pro Tools är "storstudiostandard" (Definitivt i USA) så är UAD-pluggarna också "storstudiostandard".
    Nu kör jag allt mindre och mindre pluggar men hade jag kört pluggar så ja UAD Spark kan jag varmt rekommendera både till mig själv och andra

  45. #105
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inte A/B-testat UAD-versioner mot Native-versioner men när jag kört native är det spontant samma ljudkvalitet som UAD (som jag kört i 20 år...) och jag skulle säga att UAD-pluggarna är i absoluta toppen. Om du läser i SoundOnSound hur en producent mixat en viss låt är det varje gång som ett reklamblad för UAD-pluggar oavsett genre, oavsett producent eller mixare.
    Så, precis som Pro Tools är "storstudiostandard" (Definitivt i USA) så är UAD-pluggarna också "storstudiostandard".
    Nu kör jag allt mindre och mindre pluggar men hade jag kört pluggar så ja UAD Spark kan jag varmt rekommendera både till mig själv och andra
    Tack, precis vad jag behövde höra, då blir det ett köp. Kanske kan få ihop en hel låt under ett år då!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •