Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Trum-VST som ej är samplingsbaserad

  1. #1
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

    Trum-VST som ej är samplingsbaserad

    Jag funderar lite på om det finns någon VST-trummis som är anpassad för att styras med e-trummor/trumpads och som syntiserar ljud och inte är samplingsbaserad. Typ nord drum fast VST.
    Det finns ju massa trumsyntar, uTonic och liknande, men jag letar någon som är anpassad specifikt för att styras med externa trumkontroller.

    Någon som vet något?

  2. #2
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Heartbeat från Softube?

  3. #3
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Har inte Clavia t.ex. egna mjukvaror för att koppla t.ex. nord drum till ett DAW? Har för mig dett.. men jag kan ha fel.

  4. #4
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Alla är på någon nivå samplingsbaserade, men vissa mer än andra.

    Addictive Drums bygger t.ex. på mindre och färre samplingar, och mer processing.

    Sen FINNS det plugins som är gjorda specifikt för udda trumkontrollers, men då ska man ju ha en sådan:

    https://help.sunhou.se/overview/ableton-plugin/

  5. #5
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Detta om pluggen absolut MÅSTE ha stöd för t.ex. Roland V-Drums, etc.

    Nu undrar jag själv, vad har Ableton's drum-rack för MIDI-mappnings funktion till t.ex. V-Drums? För dom är i så fall väldigt modulära och kraftfulla.

    Jag vet att det här forumet är en guldgruva för precis den sortens frågor: https://www.vdrums.com/forum/advanced/vst-samples

    Själv har jag gett upp med VST's till mina V-Drums helt, och spelar bara med min TD50x's inbyggda ljud direkt, användbarheten för alla alternativ är för dålig, även om ljudet kanske är bättre...

  6. #6
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Microtonic som du nämner är 100% syntes, och går absolut att spela med pads. Där kan du koppla velocity till olika parametrar exempevis.

    Maschine har en drumsynth, vet inte om den går att köpa separat från hela maschine-paketet.

    Audiospillage har en rätt nice trumsynt.

    Arturia spark har både sampingar och syntes

  7. #7
    antiff
    antiff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hex Drum, inspirerad av Simmons SDS.
    Går att slå med trumpads utan problem.

  8. #8
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Bra tips!

  9. #9
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Utöver Microtonic så är nog Waldorf Attack och FXpansion Tremor värda att testa.

  10. #10
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Vill du ha realistiska men ändock syntetiserade ljud så finns MODO drum.

  11. #11
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Tröttnar aldrig på Attack.

  12. #12
    Mickey
    Mickey är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Chromaphone 3 från Applied Acoustic Systems kan generera många bra trumljud. Sedan finns ju VSDS-X från AlyJamesLab om man vill ha mera retro Simmons sound

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 1stScience Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tröttnar aldrig på Attack.
    Världens bästa pris också.
    https://waldorfmusic.com/en/archive/...tack-downloads

  14. #14
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av onar3d Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta om pluggen absolut MÅSTE ha stöd för t.ex. Roland V-Drums, etc.

    Nu undrar jag själv, vad har Ableton's drum-rack för MIDI-mappnings funktion till t.ex. V-Drums? För dom är i så fall väldigt modulära och kraftfulla.

    Jag vet att det här forumet är en guldgruva för precis den sortens frågor: https://www.vdrums.com/forum/advanced/vst-samples

    Själv har jag gett upp med VST's till mina V-Drums helt, och spelar bara med min TD50x's inbyggda ljud direkt, användbarheten för alla alternativ är för dålig, även om ljudet kanske är bättre...
    jag har inte v-drums eller senaste versionen av ableton, men min digitala trumset mappar direkt rätt mot "kits" i Ableton. Väldigt skönt att slippa mecka med sånt.

  15. #15
    onar3d
    onar3d är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag har inte v-drums eller senaste versionen av ableton, men min digitala trumset mappar direkt rätt mot "kits" i Ableton. Väldigt skönt att slippa mecka med sånt.
    DET är coolt - om man extrapolerar ett steg, så finns det ju ofta sådana ableton kits ihopsatta med mappningar till alla olika plugins som nämnts ovan i tråden - väldigt bekvämt om man vill spela dom med v-drums, har ableton, och pluggarna i sig inte kommer med presets mappade direkt till v-drums, som ju annars bara är vanligt för typ Addictive Drums osv.

    Är för lat för att testa (köpte TD50x för att slippa fibbla med VST's och ändå ha ljud som inte suger helt), men jag gillar möjligheterna!

  16. #16
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Microtonic som du nämner är 100% syntes, och går absolut att spela med pads. Där kan du koppla velocity till olika parametrar exempevis.

    Maschine har en drumsynth, vet inte om den går att köpa separat från hela maschine-paketet.

    Audiospillage har en rätt nice trumsynt.

    Arturia spark har både sampingar och syntes

    Jag har Maschine och använder trumsyntesen då och då, den är väldigt användbar om man vill skruva fram något snabbt som inte mina trummaskiner klarar lika enkelt, och dessutom kan man fläska på obehindrat med effekter ovanpå, så jag gillar den.
    Tyvärr måste man ha Maschine-programvaran för att komma åt den, men har man minsta användning för någon av de andra Maschine/NI-pluggarna så är det värt att köpa en beggad Mikro t.ex. för en spottstyver och få med mjukvarupaketet.

    För övrigt;

    Läste i computermusic´s senaste om en programvara; det är en mjukvaru-trummaskin med vettig sequencer och massor av tweaks för syntetiserade och samplebaserade trummor, som verkar superintressant! Den heter Wave Alchemy Triaz.

    Hade jag inte haft hela min trummiljö baserad på Rytm mk2 och Machinedrum mk2 redan hade jag nog satsat på denna lösning. Den går att syntetisera egna ljud i också så den kanske kan vara något? Men jobbar man med samples så verkar den vara en "killer app"!

    Jag skulle hellre vilja ha en separat sequencer för bägge trummaskinerna som erbjuder en enhetlig miljö, som det är nu måste jag fortsätta som tidigare..

    Om man kan styra den med ett digi-trumset vet jag inte, kollade inte specifikt efter det, men den kanske kan vara intressant att kolla på ändå.

    Jag var väldigt nyfiken på Microtonic tidigare, om jag inte minns fel var den en del i ett paket med hård + mjukvara från Teenage Engineering, där du köpte en trummaskin i hårdvara som på något sätt matades med ljud från mjukvaran. Tyckte det lät kul och Microtonic lät skitbra på den tiden som jag pillade med den, men den hade ett knaggligt interface och jag ville inte ha en till sequencer att lära mig så jag sa pass på den.
    Senast redigerat av defalut den 2022-04-05 klockan 10:20.

  17. #17
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Bara för sakens skull: Microtonic kan styras direkt från din DAW, dvs från pianorullen eller motsvarande så du behöver inte lära dig dens egen sequencer om du inte vill. Skulle du dock hitta ett pattern i den som du gillar kan du dra ut det i din DAW som MIDI och sen redigera det bäst du vill. Det finns väldigt mycket presets och patterns till Microtonic. Jag köpte den som ersättare till trummaskiner jag inte längre har men håller lite med dig i att interfacet är lite knagglig så jag använder den mycket som inspiration. Och ljuden är grymma!

  18. #18
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för sakens skull: Microtonic kan styras direkt från din DAW, dvs från pianorullen eller motsvarande så du behöver inte lära dig dens egen sequencer om du inte vill. Skulle du dock hitta ett pattern i den som du gillar kan du dra ut det i din DAW som MIDI och sen redigera det bäst du vill. Det finns väldigt mycket presets och patterns till Microtonic. Jag köpte den som ersättare till trummaskiner jag inte längre har men håller lite med dig i att interfacet är lite knagglig så jag använder den mycket som inspiration. Och ljuden är grymma!
    Den låter så sjukt bra, och oändligt bra för inspiration!

  19. #19
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    gah microtonic finns med på listan över saker att köpa men det är en lång lista

    man måste ju nämna patternarium i samma veva: https://soniccharge.com/patternarium

  20. #20
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara för sakens skull: Microtonic kan styras direkt från din DAW, dvs från pianorullen eller motsvarande så du behöver inte lära dig dens egen sequencer om du inte vill. Skulle du dock hitta ett pattern i den som du gillar kan du dra ut det i din DAW som MIDI och sen redigera det bäst du vill. Det finns väldigt mycket presets och patterns till Microtonic. Jag köpte den som ersättare till trummaskiner jag inte längre har men håller lite med dig i att interfacet är lite knagglig så jag använder den mycket som inspiration. Och ljuden är grymma!
    Ja, det låter ju bra; jag har dragit mig för att använda den. Dels pga att jag har så mkt trummaskinskraft redan så behovet har varit litet, men det finns alltid luckor att täppa till! Men det låter lovande helt klart, den är ju väldigt flexibel.
    .

Liknande ämnen

  1. Midi sync vst? Vst som skickar klocka.
    Av jazzdoktorn i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-14, 12:54
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 12:43
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 15:52
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 16:57
  5. Schysst trum-synth vst?
    Av kato_01 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 14:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •