Resultat 1 till 28 av 28

Ämne: Att skrika

  1. #1
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage

    Att skrika

    Hur gör man? Utan att paja halsen. Sedan jag hade luftrörskatarr för några år sedan är min hals superklen (var nog lite klen innan) och tål inte skrik så bra. Ens att göra lustiga röster brukar snabbt leda till heshet.

    Att skrika a'la Jens Kidman måste ju vara någon sorts speciell teknik? Eller andra sångare i metal som åker på turné, eller för den delen sångare inom industrimusik/body.

    Någon som vet?

  2. #2
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Finns säkert massa kristna tekniker men tror de flesta härdar sig. Minns en då populär dödssångare på 90talet i byn som sa ja man blir paj nån vecka men sen vänjer sig halsen å då är det bara att köra. Tukta din strupe.

  3. #3
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns säkert massa kristna tekniker men tror de flesta härdar sig. Minns en då populär dödssångare på 90talet i byn som sa ja man blir paj nån vecka men sen vänjer sig halsen å då är det bara att köra. Tukta din strupe.
    Tror nog han snarare utvecklade teknik med tiden

  4. #4
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gör man? Utan att paja halsen. Sedan jag hade luftrörskatarr för några år sedan är min hals superklen (var nog lite klen innan) och tål inte skrik så bra. Ens att göra lustiga röster brukar snabbt leda till heshet.

    Att skrika a'la Jens Kidman måste ju vara någon sorts speciell teknik? Eller andra sångare i metal som åker på turné, eller för den delen sångare inom industrimusik/body.

    Någon som vet?
    För growl kan du prova göra apljud typ oh oh oh där har du ett bra läge att utgå ifrån, mer åt skrikhållet så försök härma nån sånt där japansk skräckmonster dom låter knarrigt.

    Sen spänner du samma muskler typ som du sitter på muggen och pressa ut luft genom strupen samtidigt som du lurar rätt muskler i halsen genom att låtas att du ska ropa på nån som står längre bort, detta funkar lika bra på vanlig sång

    Obs jag är nybörjare och misslyckas oftast men ibland funkar det hyffsat

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns säkert massa kristna tekniker men tror de flesta härdar sig. Minns en då populär dödssångare på 90talet i byn som sa ja man blir paj nån vecka men sen vänjer sig halsen å då är det bara att köra. Tukta din strupe.
    Ok, tror inte min strupe klarar det.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För growl kan du prova göra apljud typ oh oh oh där har du ett bra läge att utgå ifrån, mer åt skrikhållet så försök härma nån sånt där japansk skräckmonster dom låter knarrigt.

    Sen spänner du samma muskler typ som du sitter på muggen och pressa ut luft genom strupen samtidigt som du lurar rätt muskler i halsen genom att låtas att du ska ropa på nån som står längre bort, detta funkar lika bra på vanlig sång

    Obs jag är nybörjare och misslyckas oftast men ibland funkar det hyffsat
    Ja, growl går okej, men låter inte superbra. Det är de högre skriken jag vill åt.

  6. #6
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag nötte som en gris när jag var ung och trodde jag nötte in rösten men när jag 15 år senare återupptog skrikandet så gick det hyfsat snabbt att hitta tillbaka så det är nog mer att han hittade rösten och teknik än nötte.
    så man måste nog öva att hitta både lite teknik samt smärtgränsen för hur mycket man kan/ vågar gasa på för att få det hållbart. Det blir aldrig helt bekvämt i hela sprektrumet som man får lite spara de jobbigare grejerna där de gör störst nytta.

    Det som gör ont är dels halsen samt huvudvärk som man får av ansträngningen i käkar och nacke samt om man inte hinner eller kan få tillräckligt med luft. Blir lite som när man blåser ballonger. Finns övningar som man kan värma upp med som mjukar upp allt så pallar man längre, blir en ond cirkel om man är trött i halsen spänner man sig och orkar man inte pressa så fräser man för mycket med halsen.

    Tror man ska börja att mixa griowl och att ropa för att sedan hitta läget där i mellan som blir skriket. Jag lägger liksom growl fräset ovanpå skriket på nått att, när jag skriker siktar jag en bit framför huvet men geowl ligger i munnen så man kan mixa där i mellan på nått sätt.

    Sen tycker jag nog att Jens growlar fast artikulerat snarare än skriker men han rör sig nog precis i gränslandet.

    Tror det viktigaste är att hitta något som känns bekvämt i längden om man överväger att lira live, i studion kan man alltid vila och prestera mer än vad som är möjligt live.

    Tror vanligaste felet är att man tar i för mycket.
    Senast redigerat av enapa den 2022-03-18 klockan 15:43.

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bra. Ja, jag vill ha något som håller i längden, annars får det vara. Problemet (live) är att jag blir så 10000% i gasen och gallskriker sönder halsen på typ tio sekunder. Typ när jag spelar noise och får feeling™. Så något långt ifrån det måste det nog bli…

  8. #8
    deleted user
    tänk dig att du blåser i ett sugrör ner och ska bubbla i milkshaken. dvs magstöd, massa luft i lila röret

    sjung i falsett om du ska ha höga toner

    öppna din vocal fry, dvs väs som en odöd

    det ska inte göra ont

  9. #9
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Man får vara lite noggrannare med set-list så man har lite lättare låtar i början att värma med, gärna lite längre intro så man hinner tappa värsta peppen och eller nervositeten.

    Lyssningen både i repan ,scen och i studio med hörlurar är ā och o, med gjutna proppar och en 58a och pa som inte rundar eller distar är inte alltid nått man har, så man måste kunna lära sig hur mycket man tar i så man inte kompenserar med starkare skrik om man inte hör sig. Man vill ligga nivå så man inte tar över eller drunknar.
    Man hör inuti huvet bättre med propparna.

    Hörlurar är hemskt svårt att få till då det blir så jäkla starkt och man känner sig utanpå musiken. Brukar landa i 58 eller sm7b med öppna lurar samt kompressor på ingående signal.
    Senast redigerat av enapa den 2022-03-19 klockan 07:59.

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Inte skrik, men opera kan jag härma rätt bra och det låter jäkligt högt och övertonsklart när jag får rätt tryck, så pass högt att jag tror jag har hittat mitt operaljud på riktigt, utan nån träning. Blev nästan rädd första gången jag "bara" gjorde det.
    Hade varit kul att också hitta growlmotsvarigheten. Varje gång jag testat har det slutat med ont. Måste nog röka några Havannacigarrer och dricka Guiness först...

  11. #11
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jag trodde att om man vill skrika så ska man använda >>> VERSALER <<< hörde ni ?

  12. #12
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    tänk dig att du blåser i ett sugrör ner och ska bubbla i milkshaken. dvs magstöd, massa luft i lila röret

    sjung i falsett om du ska ha höga toner

    öppna din vocal fry, dvs väs som en odöd

    det ska inte göra ont
    Har mycket svårt för att väsa, alltså om man vill busa till en spökig röst bara typ. får ont rätt snabbt

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Hm, ja bra tips att öva mickteknik! Påverkar ju rätt mycket

  14. #14
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har mycket svårt för att väsa, alltså om man vill busa till en spökig röst bara typ. får ont rätt snabbt
    Väsa är nog fel ord, gapa och säg ahhh med så djup röst du kan med så låg volym du kan så det bara låter som det bubblar/knarrar då har du hittat rätt läge. Det lägger man sedan på en vanligt sjungen not och det låter som du skriker, typ

  15. #15
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tror den tekniken kallas vocal fry eller nått, finns lite på tuben hur man gör.
    https://youtu.be/8dEAsDl4NTU


    https://youtu.be/VwrhD8Ia_VM
    Senast redigerat av enapa den 2022-03-21 klockan 11:13.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    får kolla sen.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Rätt sorts usel mikrofon, genom gitarrdistpedal är inte att förakta heller. Ett ordentligt platt dist-tak kan hjälpa rösttekniken i fråga.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D2297522-6461-4E0B-8097-0112B9C8EACA.jpeg 
Visningar:	10 
Storlek:	200,5 KB 
Id:	105921typ den här!

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Wow, snygg!

    Jag har en mängd små gamla diktafonmickar och nyare ren skit/leksaksmickar med olika karaktär just för ändamålet distad attitydsång. Billiga loppisfynd som förgyller ens studio

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    :-)

    Ja, hemgjorda elektreter kan också dista fint. Brukar vara sådant jag skriker mig hes i live.

  21. #21
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Jag brukar sjunga så starkt jag kan, och så skrynkla ihop insidan av halsen så man får kämpa lite för att få ut luften. Tar inte ställning till hur det låter på utsidan men det vibrerar på ett behagligt sätt på insidan i alla fall.

    Viktigt att sjunga upp sig. Gör det ont så har du värmt upp för lite för den typ av vrål du siktar på.

  22. #22
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag brukar dricka väldigt mycket vatten i mellan låtar när man haft längre uppehåll så dämpar man lite smärta och orkar lite längre, jag är ofta täppt i näsan så brukar alltid ha näspray(gör nått med hur man hör sig inuti huvet om man är täppt) och fishermansfriend (tror inte det är direkt nyttigt för halsen men känns bra och bidrar till lite längre ork) sen novolocol är bra att ha ifall man skulle få lite halsbränna på gig så är man helt rökt direkt.

  23. #23
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nässprej är beroendeframkallande, så det är förmodligen därför du ofta är täppt. Och novalucoltabletter neutraliserar magsyra, de lenar inte en friktionssliten hals på det sättet. Det är inte så de egentligen funkar liksom. Sorry to break your placebo

    Halstabletter som fisherman är däremot inte skadligt alls, så det kan man knapra utan problem.

  24. #24
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Nog hjälper novalucol mot halsbränna. Och nog orsakar halstabletter gärna halsbränna om man glufsar i sig för många.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Halsbränna är olika saker.

  26. #26
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halsbränna är olika saker.
    Måhända. Jag syftade i så fall på den typen av halsbränna som orsakas av lågt Ph i kistan.

  27. #27
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tänkte mer på sån halsbränna man får av onyttigt leverne som man brukar ägna sig åt i samband med gigs. Litet sidospår men det är alltid bättre att förbereda för sånt.

    Jag brukar göra grimascher och värma upp käken, axlar och nacken som jag lärde mig av en sångpedagog, har inte nån rutin för själva rösten.

  28. #28
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Aha Jag med. Är trogen knaprare av den anledningen. Trodde du menade själva brännan man kan få av att sjunga intensivt. Den rår man nog inte på med novalucol.

Liknande ämnen

  1. Svar: 39
    Senaste inlägg: 2017-05-12, 16:21
  2. Ang. skrika (hårdrocksskrik)
    Av Qwacker i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 09:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •