Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: PA rekommendationer.

  1. #1
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior

    PA rekommendationer.

    Har en gammal loge som numera blivit festlokal. Storlek ca 260m2 och 10 meter till tak som högst.
    Skall inhandla ett bra PA som kommer ingå vid uthyrning. Budget typ 35K. Avsett för DJ i första hand, men även mindre band vid behov. An bekvämlighet kollar jag mest på aktiva system, men inget måste. Det viktiga är att det låter bra.

    Det är ont om ställen att provlyssna på här nere i skåne, men Elmelids musik i Höör hade faktiskt flera system uppkopplade dock.
    Ett som stack ut ljudmässigt tyckte jag var Mackie srm212 v-class med ett par Db 18´basar under. Lät bra helt enkelt, men jag behöver lite mer input och alternativ innan inköp då detta är utanför vad jag har koll på.

    Förslag emottages gärna.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kollaa med scenuthyrning/LT ljudteknik (gamla ljudtrycket) i Vintrie kanske?

    Jag är i kontakt med honom för jobbet räkning och då pratade han om att han hade grejer att låna ut för att testa etc. Han var f ö mycket nöjd att den Hillmixer de en gång sålde till 33-45 i Malmö fortfarande gör tjänst här.

  3. #3
    Ringflower
    Ringflower är inte uppkopplad
    Ringflowers avatar
    Veteran
    Köpte Bose L16 pro dessa till min skola.Lättskött och inte så tungt samt låter väldigt bra. Fyllde Stockholms största skolgård med bra ljud för ett tag sedan.
    2 stycken L8 går att parkoppla eller köra var och en för sig.
    Finns på DLX Music exempelvis.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kolla lite recensioner och rekommendationer om det finns, men kom ihåg att med PA i lokal så är rummet typ 90% av ljudet. Träloge brukar ha utmärkt akustik för hög musik, så se till att det är fett nog bara. Kan du skaffa och testa först är det såklart bästa alternativet.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Bäst bang for the buck enligt mig, är en stor monobas/kluster, typ 4x18" under scenen, och separerade toppar antingen som array eller på stativ. Vad du än gör ska du inte dela upp subbarna. Mycket svårare få tryck i botten då.
    Köp LAB Gruppen steg. Fetaste och tål allt.

  6. #6
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    För 35k får du inte nåt "proffsigt", men Mackie/DB duger absolut för enklare DJ-bruk.

    Kanske se om du kan hitta nåt begagnat.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För 35k får du inte nåt "proffsigt", men Mackie/DB duger absolut för enklare DJ-bruk.

    Kanske se om du kan hitta nåt begagnat.
    Jag tycker nog man kan hitta rejält med fluff och tryck för 35k beg. Lägg mer än hälften på stegen. Stora steg på billiga högtalare låter mycket bättre än tvärtom. Jag hade valt passivt om det mest ska stå stationärt. Aktivt system mycket dyrare om man jämför ljud/krona.

  8. #8
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad du än gör ska du inte dela upp subbarna. Mycket svårare få tryck i botten då.
    Där lärde jag mig något nytt! Tack för tipset.

    Installationen blir tyvärr inte fast då det finns flera alternativ på var "dansen" kan vara, så grejerna behöver vara hyfsat enkla att rigga. Lutar åt ett aktivt JBL 718S+715. Det är troligtvis tillräckligt för halvdragna bröllopsgäster att hoppa runt till.
    Dessutom inbyggd DSP med EQ i app. Vilken lyx. Hur många gånger har man inte sprungit fram och tillbaks till eq:n och pillat.

  9. #9
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Turbosounds pa är billiga och låter bra.

  10. #10
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    2 st QSC K12.2 (eller ev "bara" K10.2) med valfria basar och dansbandspinne. Tyvärr räcker inte budgeten till QSC-basar då K12.2 kostar ca 8500:-/st. QSC Kxx.2 serien låter helt underbart, och låt dig inte luras av storleken. Funkar i allt från utegig, kyrka och klubb.

    https://www.qsc.com/solutions-produc...2-series/k122/

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det är väl egentligen jobbigare att rigga aktiva grejer. Mer elkabel på fler ställen.

  12. #12
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl egentligen jobbigare att rigga aktiva grejer. Mer elkabel på fler ställen.
    Jo. Men smidigheten i att slippa en rackvagn med slutsteg och möjligheten med att aktivt kompensera frekvenskurvan överväger lätt lite extra elkabeldragning.
    Och möjligheten att bara ta en låda för det enkla konferens-giget. Men det var det ju egentligen inte frågan om här...

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Visst. Olika sorters smidigt kan man kanske säga

  14. #14
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2 st QSC K12.2 (eller ev "bara" K10.2) med valfria basar och dansbandspinne. Tyvärr räcker inte budgeten till QSC-basar då K12.2 kostar ca 8500:-/st. QSC Kxx.2 serien låter helt underbart, och låt dig inte luras av storleken. Funkar i allt från utegig, kyrka och klubb.

    https://www.qsc.com/solutions-produc...2-series/k122/
    Ja QSC är nog bland det bättre man kan skaffa sig vad gäller aktivt i en "icke tokproffs" prisklass. Har själv K12.2or och de är skitbra.

  15. #15
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Billebro.

    (split och förvirring från den ryska trollfabriken)

  16. #16
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Gud vad kul, det låter helt fantastiskt.
    Jag skulle i ärlighetens namn kolla begagnat. Läget är inte lika bra nu som för en tio år sedan, men att köpa begagnat PA är verkligen en buyers market - särskilt om du kan tänka dig att frångå önskan om ett aktivt system. En fördel med ett passivt system, förutom priset, är också att det är mycket lättare att laga/ersätta om något går sönder.

    Jag har jobbat mkt med liveljud. Som yngre var jag ideellt engagerad och bland annat har jag varit runt och kört ljud på småscener på massa festivaler och därmed använt många olika äldre system, många av dem låter så fruktansvärt bra.

  17. #17
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Ja, det är faktiskt jättekul att äntligen kommit så långt att ljud och ljus skall inhandlas.
    Tänkte att det är lika bra att köpa något bra direkt för alla framtida gästers trevnad.

    Har själv aldrig handlat av billebro. Varför hatar alla dom?

  18. #18
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SINUS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har själv aldrig handlat av billebro. Varför hatar alla dom?
    Omslut dig själv med legenden om Kent. Finns info på nätet. Håll i hatten.

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag har handlat av Billebro. Färdiga produkter i låda som han inte har moddat eller brandat. Då funkar det ok.
    Håll dig långt ifrån 20000WATT ARENA SLUTSTEG, OTROLIG BOTTEN, som visar sig väga 3kg och knappt driver två discolådor.

  20. #20
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Omslut dig själv med legenden om Kent. Finns info på nätet. Håll i hatten.
    Oj! jag väljer nog en annan handlare..

    "stor fet k¤k på technorave" Vilka enastående produktnamn han hittat på.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator

  22. #22
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    I min jakt dök något annat otippat upp, nämligen 20st höj och sänkbara golvmoduler 240 x 100 till scengolv. Gamla och slitna men med en historia som gjorde att jag tog dem direkt. De kommer från Olympen i Lund, och banden som stått på dem är legendariska. Ett kulturarv

  23. #23
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kul! Plus skönt att sätta upp scengolv någorlunda fast. Scengolv är så sjukt trist att rodda med annars. Näran är klar med allt annat och så ska man riva ett tungt ölnedspillt scengolv 04:30

  24. #24
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul! Plus skönt att sätta upp scengolv någorlunda fast. Scengolv är så sjukt trist att rodda med annars. Näran är klar med allt annat och så ska man riva ett tungt ölnedspillt scengolv 04:30
    Ännu värre om man ska riva öldränkt 28mm formplyfa skruvbombat mot 5 lager pallar som OCKSÅ är skruvbombade... Nog bland det jävligaste jag gjort.

  25. #25
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Får jag hijacka tråden lite? Vi har ett gammalt Alto PA (PBM8.500 heter mixern tror jag) som har krigat sig igenom många år i replokalen och ett gäng spelningar men nu börjar bli rejält slitet och därtill låter rätt risigt. Volymmässigt duger det dock. Vad skulle ni rekommendera som uppgradering? Budget är väl lite flexibelt men samtidigt vet jag att det inte kommer vara en enkel övertalning till bandet om det är för dyrt.
    Mixer använder vi annan så något aktivt utan mixer tänker jag vore bra.

Liknande ämnen

  1. 1-5 watt topp rekommendationer, hit me!
    Av Kakan i forum Stränginstrument
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2020-12-15, 16:26
  2. Polysynth-rekommendationer
    Av supro i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2020-11-12, 02:42
  3. bra SSD - rekommendationer?
    Av supro i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-01-06, 23:28
  4. Equalizer - rekommendationer
    Av popstasy i forum Studioutrustning, High end
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2018-12-23, 10:08
  5. Polysynthköp! (Kom med rekommendationer)
    Av rotkiv i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-05-12, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •