Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Använda pedaler som outboard?

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Använda pedaler som outboard?

    Går lite i tankarna att testa att använda gitarrpedaler som outboardeffekter. Tanken är då att jag kopplar både in- och utgång till en patchbay, där det är normaliserat att utgången går till någon av ingångarna på ljudkortet. Men hade samtidigt varit nice att kunna patcha från en pedal till en annan via samma patchbay och eventuellt vidare till andra saker eller via normaliserade tillbaka till ljudkortet igen.

    Jag har förstått att det är ett litet krux gällande impedans och liknande när man skickar line-nivåer till gitarrpedaler, som är anpassade efter instrument-nivåer (om jag förstått det rätt). Ofta nämns en reamp-box som lösningen på det.

    Mina funderingar är: kommer jag behöva en reamp-box för var och en av pedalerna givet min tänkta användning? Jag förstår att jag egentligen bara behöver en reamp-box om jag sedan kopplar in alla pedaler i varandra som en kedja, men jag gillar tanken på att kunna ha en in- och utgång per pedal i patchbayen istället. Eller är reamp-boxar bara nödvändiga om ljudet slutligen går till en förstärkare?

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Sänk volymen bara. Kommer gå bra. Köp ingen reampbox.

    - - - Updated - - -

    enda undantaget är väl fuzz face, som är väldigt känslig för impedans och brukar vara först i pedalkedjan därför.

  3. #3
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Ja, det är det jag också tänker. Men många Youtube-klipp som pratar om det här tar upp pedaler med stöd för line-nivåer och reampboxar ganska omgående. Men jag kanske missförstått.

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det är en massa skit på youtube. Hälften av det du har kollat på har säkert affiliate-länkar till reamplådorna.

    Testa utan. Så har folk gjort sedan urminnes tider.

  5. #5
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Tk audio gjorde en fin produkt för detta ändamålet:
    https://www.dlxmusic.se/produkter/pa...dio-tranceiver

  6. #6
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Nja, det är väl lite förenklat att säga "sänk volymen" bara? Jag har åtminstone haft pedaler som inte klarade linjenivå, och sänkte jag så mycket som behövdes blev det andra problem att hålla signalkedjan okej.

    Fler och fler nya pedaler klarar både och. Googla lite på de pedaler du redan har och se vad folk har att säga, annars är det ju enkelt att bara koppla in dem en och en i tänkt signalkälla och se om de klarar nivån eller ej.

    Lite på @oljuds linje kan en budgetlösning vara att skaffa en rackmixer eller liknande med effekttappningar just för ändamålet (då kan du anpassa nivån separat).

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, det är väl lite förenklat att säga "sänk volymen" bara? Jag har åtminstone haft pedaler som inte klarade linjenivå, och sänkte jag så mycket som behövdes blev det andra problem att hålla signalkedjan okej.

    Fler och fler nya pedaler klarar både och. Googla lite på de pedaler du redan har och se vad folk har att säga, annars är det ju enkelt att bara koppla in dem en och en i tänkt signalkälla och se om de klarar nivån eller ej.

    Lite på @oljuds linje kan en budgetlösning vara att skaffa en rackmixer eller liknande med effekttappningar just för ändamålet (då kan du anpassa nivån separat).
    Eh. det är ju för att de inte klarar linjenivå man ska sänka volymen. Vad hände med signalen i dina fall?

  8. #8
    uc.t
    uc.t är inte uppkopplad
    uc.ts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ....reamplådorna.

    Testa utan. Så har folk gjort sedan urminnes tider.
    Precis, testa. På den tiden jag faktiskt gjorde musik körde jag synthar och samplers direkt genom pedaler, med vad jag (då) tyckte bra resultat. Med det sagt, denna fråga dyker upp här med jämn mellanrum, och jag svarar som jag brukar: Radial EXTC. Jag kan inte tekniken bakom, men jag tycker det låter bättre / öppnare och möjligheten att ställa volymer, wet-dry mix osv öppnar upp ytterligare dimension i paletten.

  9. #9
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eh. det är ju för att de inte klarar linjenivå man ska sänka volymen. Vad hände med signalen i dina fall?
    Jo, men det är inte alltid det räcker I mitt fall gick det inte att hitta en vettig nivå där det inte var antingen extremt distkänsligt eller blev onödigt mycket brus.

    Inga problem om det är en dist dock, hehe.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kanske bara göra en in/ut-låda med lämpligt motstånd emellan bara, om du vill slippa fippla?

Liknande ämnen

  1. Använda samplingar som effektimpulser
    Av drloop i forum Ljuddesign
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-07-23, 16:16
  2. Använda kaoss pad som ljudkort?
    Av vewie i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 22:24
  3. Använda launchpad som en axis?
    Av Jätten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 05:04
  4. Använda Reason som effektrack?
    Av moenia i forum Reason Studios
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 00:22
  5. Använda SpaceNavigator som musikinstrument?
    Av kitesurf i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •