Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 86

Ämne: Apple Mac Studio

  1. #1
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior

    Apple Mac Studio

    Det släpptes en ny Mac under kvällen när Apple höll hov.

    Mac Studio. En liten knubbig sak som påminner om en högre mac mini.
    Snabb. Och dyr. Kommer förmodligen att sälja väldigt bra.
    Med en ny processor. M1 Ultra. Som en dubbel M1 Max.

    Och med matchande 27" Studio Display (kommer ni ihåg 21" Studio Display från 1999?)

    https://www.apple.com/se/mac-studio/
    Senast redigerat av Gaston den 2022-03-08 klockan 21:37.

  2. #2
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ser ut som man inte kan ändra stativ, vesa adapter i efterhand på skärmen? Eller ser jag fel?
    Märkligt.

  3. #3
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Ser så ut. Du måste beställa den med vesa-adapter från början och får då inget stativ med.
    Och om du vill ha den med justerbar höjd (som är ett måste för alla arbetsplatser, eftersom människor ser olika ut) kostar det 5000:- extra!

  4. #4
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut som man inte kan ändra stativ, vesa adapter i efterhand på skärmen? Eller ser jag fel?
    Märkligt.
    Jag tror du har rätt. Men vill du kunna välja och byta fot eller hänga den på en vägg så välj VESA-adapter-varianten?

    För övrigt har jag längtat efter en Äpple-skärm som inte så dyr den stora Pro Displayen, men tycker att denna skärmen blev lite smådyr i överkant. Tycker de kunde skippat att satsa så mycket på mikrofoner och högtalare. 1 enklare mikrofon och webbkamera utan högtalare kanske hade fått ner priset lite. Tror iofs jag köper den ändå, får se. Har kollat in Eizo, LG och ett par andra tillverkare men ingen har varit ett klockrent köp. Förutom den LG 4K 23-24" skärmen som Apple säljer, men den har jag redan och den var Dead On Arrival, så en sådan är jag tyvärr inte så pepp på, även om den hade räckt för mina behov just nu.

  5. #5
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det släpptes en ny Mac under kvällen när Apple höll hov.

    Mac Studio. En liten knubbig liten sak som påminner om en högre mac mini.
    Snabb. Och dyr. Kommer förmodligen att sälja väldigt bra...
    Med en ny processor. M1 Ultra. Som en dubbel M1 Max.

    Och med matchande 27" Studio Display (kommer ni ihåg 21" Studio Display från 1999?)

    https://www.apple.com/se/mac-studio/
    Jag tyckte inte det kändes som en särskilt dyr maskin, utan precis det som saknades i sortimentet, en för 26kkr och en för 50kkr i startutförande. Och båda dom är ju helt grymma maskiner för musikutövande.
    Fast för de stora flertalet räcker nog Mac mini alldeles utmärkt i en musikstudio.

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Kul att se att i priset ingår en privatkopieringsavgift på 75:- ha ha.

  7. #7
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Oj, M1 Ultra ser kanonfin ut.
    Formatet ser fint ut också, fast hörlursuttag på baksidan är ju korkat..

  8. #8
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Hade hoppats på en lite större skärm. Men kanske det blir en sådan ändå vad det lider.

  9. #9
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Spontant känns prishoppet mellan de två lite stort.
    Jag behöver fortfarande interna PCIe-slottar så jag ligger lågt.

  10. #10
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tyckte inte det kändes som en särskilt dyr maskin, utan precis det som saknades i sortimentet, en för 26kkr och en för 50kkr i startutförande. Och båda dom är ju helt grymma maskiner för musikutövande.
    Fast för de stora flertalet räcker nog Mac mini alldeles utmärkt i en musikstudio.
    Nej du har rätt. Dyr är nog fel ordval.
    Men i en konfiguration som jag skulle vilja ha, så kostar Mac Studio med minsta M1 Ultra processorn (med 48-kärnig grafikprocessor), 128GB ram och 2TB hd 65.495:- vilket är mycket pengar. Vill man sedan ha 2st 27" Studio Display så tillkommer minst 40.000:-.

    Samtidigt finns det ju ingen motsvarande Wintel att jämföra med. Så man får ett litet monster som saknar konkurrens.

  11. #11
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Det här blir ett garanterat köp, ultra är nog lite overkill för mina behov så en max blir perfekt. Gött med rejält med i/o thunderbolt etc så man inte behöver betala appledollar för lagringsutrymme

  12. #12
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Mac Studio kostar för mycket tycker jag. Väntar tålmodigt på Mac Mini M2 istället.

  13. #13
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Att det inte finns någon M.2-expansion måste bero på 100 % girighet förmodar jag? Plats måste det ju finnas där i, och något vidare komplicerat kan det väl inte vara att designa moderkortet att ha en sådan?

  14. #14
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att det inte finns någon M.2-expansion måste bero på 100 % girighet förmodar jag? Plats måste det ju finnas där i, och något vidare komplicerat kan det väl inte vara att designa moderkortet att ha en sådan?
    Enligt Apple så har den en hastighet på upp till 7,4GB/s för den interna lagringen.
    En M.2 har bara upp till 4st lanes på pci-bussen vilket gör ca 4GB/s. Så något sker snabbare än vad dagens M.2 interface klarar av.
    Eller så är det 2st i raid?! Allt verkar ju vara x2 med M1 Ultra.

  15. #15
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har inget emot den integrerade disken. Vill dock ha en M.2-slot utöver det eller två.

  16. #16
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Apple kör inte sådana ”diskar”.

  17. #17
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Nä, uppenbarligen. Men de borde.

  18. #18
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä, uppenbarligen. Men de borde.
    Varför? För at slöa ner disken som sitter i från början, eller för att ge expanderbarhet som man lika gärna kan hänga på på thunderbolt, och därmed minska risken problem som uppstår när medelsvensson ska in å gräva i sin maskin?

    Visst, som "power user" kan jag förstå önskemålet, men jag har inte ett dugg svårt att motivera valet ur apples perspektiv.

  19. #19
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    för att ge expanderbarhet som man lika gärna kan hänga på på thunderbolt
    Exakt. Jag vill inte ha en dongelfest. Den som inte kan öppna en lucka och sätta i en M.2-disk kan få hjälp av någon som kan, eller skita i det. Jag vill ha möjligheten. Lost opportunity helt enkelt.

  20. #20
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför? För at slöa ner disken som sitter i från början, eller för att ge expanderbarhet som man lika gärna kan hänga på på thunderbolt, och därmed minska risken problem som uppstår när medelsvensson ska in å gräva i sin maskin?

    Visst, som "power user" kan jag förstå önskemålet, men jag har inte ett dugg svårt att motivera valet ur apples perspektiv.
    Jag har Thunderbolt-chassi med 3 PCI-e slottar till min iMac Pro, men då chassit surrar big time så måste det stå i maskinrummet. Räcker en 2meters TB3 kabel (2m är max för tb3), nej...måste köra med 3meters TB2 och adaptrar till TB3 chassit så nu plötsligt är thunderboltinterfacet the bottleneck och mina snabba m2 discar i Thunderboltchassit ger mig bara 700mb/s. Interna ligger närmare 3Gb/s. Minns inte exakt, men den är ruskigt snabb. Så jag väntar nog på en Mac Studio Full size Har dock inget behov alls av att byta men förr eller senare så släpper man väl Intelstödet.

  21. #21
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har Thunderbolt-chassi med 3 PCI-e slottar till min iMac Pro, men då chassit surrar big time så måste det stå i maskinrummet. Räcker en 2meters TB3 kabel (2m är max för tb3), nej...måste köra med 3meters TB2 och adaptrar till TB3 chassit så nu plötsligt är thunderboltinterfacet the bottleneck och mina snabba m2 discar i Thunderboltchassit ger mig bara 700mb/s. Interna ligger närmare 3Gb/s. Minns inte exakt, men den är ruskigt snabb. Så jag väntar nog på en Mac Studio Full size Har dock inget behov alls av att byta men förr eller senare så släpper man väl Intelstödet.
    Jo. Men du får mycket bättre prestanda än så från en knäpptyst SSD med TB-anslutning...

    (Du får nog t o m bättre prestanda från senaste generationen fjuttbilliga Samsung-USB-SSD...)

  22. #22
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo. Men du får mycket bättre prestanda än så från en knäpptyst SSD med TB-anslutning...

    (Du får nog t o m bättre prestanda från senaste generationen fjuttbilliga Samsung-USB-SSD...)
    Absolut, men TB-portarna är slut, jag har 5 externa M.2 discar i 2st Magma Thunderbolt chassin på varsin port. Sedan Thunderbolt till 3st UA Apollo interface, som jag inte vill kedjekoppla varken framför eller efter Magma Chassin. Ytterligare thunderbolt går till extern skärm så där försvann 4st Thunderbolt-portar. Sedan USB har jag två 7portars USB-hubbar, förmodligen en dedikerad USB till mina MIDI-interface. Så det är möjligt att jag har en USB-port ledig

  23. #23
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, men TB-portarna är slut, jag har 5 externa M.2 discar i 2st Magma Thunderbolt chassin på varsin port. Sedan Thunderbolt till 3st UA Apollo interface, som jag inte vill kedjekoppla varken framför eller efter Magma Chassin. Ytterligare thunderbolt går till extern skärm så där försvann 4st Thunderbolt-portar. Sedan USB har jag två 7portars USB-hubbar, förmodligen en dedikerad USB till mina MIDI-interface. Så det är möjligt att jag har en USB-port ledig
    Låter ju som att du är en helt annan målgrupp. Handlar inte längre om möjlighet att installera en eller två m2. Du behöver ju en helt annan dator.

  24. #24
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, men TB-portarna är slut, jag har 5 externa M.2 discar i 2st Magma Thunderbolt chassin på varsin port. Sedan Thunderbolt till 3st UA Apollo interface, som jag inte vill kedjekoppla varken framför eller efter Magma Chassin. Ytterligare thunderbolt går till extern skärm så där försvann 4st Thunderbolt-portar. Sedan USB har jag två 7portars USB-hubbar, förmodligen en dedikerad USB till mina MIDI-interface. Så det är möjligt att jag har en USB-port ledig
    Ja, men du hör väl å a s till målgruppen för MacPro. Jag tänkte mer generellt för kundkretsen som köper en Mini/Studio.

  25. #25
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Kontentan är väl, om den här är för dyr, kanske en vanlig mac mini är lösningen? Samt om den saknar en massa i/o etc för pro-segmentet så kanske man ska köpa en mac pro istället och lägga kostnaden på sina kunder

    Jag kommer utan problem kunna hänga disk för enklare lagring på en thunderbolt och har inte problem med dongles etc då de i/o som sitter i bak är mer än tillräckligt för mina hobby-behov. Mac mini är lite för begränsad gällande prestanda och i/o, så studio är e.g perfekt för mig. Dessutom så är den avsevärt billigare än liknande performance i en laptop modell.
    Senast redigerat av BURG den 2022-03-10 klockan 11:32.

  26. #26
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har inga "problem" med donglar, men det stör mig när det är en workaround för något som bara beror på tillverkarens girighet. 40 tusen för en stationär dator skulle jag kalla premiumpris. Då förväntar jag mig premiumfunktioner.

    Min 2020 Mac Mini har en hängande disk. Det stör inte lika mycket, för till det priset förväntar jag mig inte körsbär på toppen.

  27. #27
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har inga "problem" med donglar, men det stör mig när det är en workaround för något som bara beror på tillverkarens girighet. 40 tusen för en stationär dator skulle jag kalla premiumpris. Då förväntar jag mig premiumfunktioner.

    Min 2020 Mac Mini har en hängande disk. Det stör inte lika mycket, för till det priset förväntar jag mig inte körsbär på toppen.
    Apple är ju per default premium-prissatt, så om det en eftersöker inte finns i detta stationära "apple-mellan-segment" så är en Mac Pro man ska sikta på för att få de features som saknas. Tanken är ju, som jag förstått det att detta ska vara en desktopenhet, så kompakt och så ljudlös som möjligt för att kunna stå framme... då får man nog tumma lite på massiva expansionsmöjligheter om man dessutom ska ha en slick design i apple-stuk.

    Jag säger inte att det är rätt, men jag förstår deras designval baserat på hur de byggt sina produkter tidigare.

  28. #28
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag är med på det, absolut. Men! M.2 tar ju i sammanhanget ingen plats alls. Det är inte en vettig kompromiss i någon bok jag författat. Det kan endast handla om att Apple vill ha ett konkurrenskraftigt (nåja) frånpris utan att riskera att behöva sälja något till det.

  29. #29
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är med på det, absolut. Men! M.2 tar ju i sammanhanget ingen plats alls. Det är inte en vettig kompromiss i någon bok jag författat. Det kan endast handla om att Apple vill ha ett konkurrenskraftigt (nåja) frånpris utan att riskera att behöva sälja något till det.
    Håller med där till stor del, men det är nog inte enbart den fysiska platsen som är kruxet, utan även integration till deras egna ( mig veterligen ) något proprietära lagringslösning. Det finns säkert nån integrationsutmaning där som skulle lagt på en signifikant utvecklingskostnad för M.2 som de inte har i nån av sina andra produktserier i pro-sumer segmentet .. som sen såklart skulle pushat maskinen till ännu dyrare höjder för slutanvändarna. Då skulle vi och andra haft ännu mera vatten på våran kvarn att klaga på premium-applepriser haha

  30. #30
    Mr_Polysix
    Mr_Polysix är inte uppkopplad
    Mr_Polysixs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mac mini är lite för begränsad gällande prestanda och i/o, så studio är e.g perfekt för mig. Dessutom så är den avsevärt billigare än liknande performance i en laptop modell.
    Håller med. Den stora fördelen med Mac Studio är antal portar. Minin har några portar för lite för att jag skall ta steget. Hade gärna sett 4 st USB-A (eller C) istället för två som den har nu. Mac Studio känns mer för videoproduktion/3D mm inte för oss DAW snubbar där grafikhastigheten är sekundärt.

  31. #31
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    integration till deras egna ( mig veterligen ) något proprietära lagringslösning
    Det enda jag vill ha är en möjlighet att expandera, på samma vis som att hänga en thunderboltdisk utanför lådan, fast internt. Inte utöka den inbyggda diskens kapacitet på något krångligt vis, utan endast lägga till ännu en disk.

  32. #32
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Hm. Inser nu att jag jämfört priset mellan Studio inkl moms och 16" MBP exkl moms. Ok, då är det ändå en väsentlig skillnad. Får ju en Studio med M1 Ultra till samma pris som en 16" med M1 Max.

  33. #33
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda jag vill ha är en möjlighet att expandera, på samma vis som att hänga en thunderboltdisk utanför lådan, fast internt. Inte utöka den inbyggda diskens kapacitet på något krångligt vis, utan endast lägga till ännu en disk.
    Det är mycket man vill ha med Apples produkter som inte finns. Håller med =)
    Alltid nått man irriterar sig på.

  34. #34
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda jag vill ha är en möjlighet att expandera, på samma vis som att hänga en thunderboltdisk utanför lådan, fast internt. Inte utöka den inbyggda diskens kapacitet på något krångligt vis, utan endast lägga till ännu en disk.
    Ja den är jag med på. Just lagring/minnesutökning på prosumer för apple är nog dessvärre en utopi, mycket av deras businessmodell bygger på apple-dollar för uppgraderingarna. Just att de inte går att ändra själv framgent pushar ju folk till att boosta sin dator så gott de kan för att klara sig längre = högre specar på maskinerna vid köp.

  35. #35
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det mesta av avsaknader eller designbeslut beror ju på något annat än ren girighet, så för det mesta kan jag bara knyta näven i fickan och stilla acceptera. Men att det skulle finnas avgörande tekniska skäl till att exkludera en M.2 i en Studio köper jag bara inte. I en laptop, visst, där kan det motiveras med utrymmesbrist, men inte i en desktoplåda.

    Gällande RAM klagar jag inte så mycket. Förstår att det kan bli mycket snabbare när allt är integrerat, och RAM är inte lika lätt att partitionera och styra hur det ska fördelas.

    Insåg som sagt att jag jämfört priset felaktigt. Det påverkar. Men Studio är fortfarande jäkligt premium i mina ögon. Men men... Enough ranting. Alternativet att inte köpa den finns ju ändå fortfarande.

  36. #36
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men men... Enough ranting. Alternativet att inte köpa den finns ju ändå fortfarande.
    Nej nej, ranting är det som håller 99an flytande

  37. #37
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    True dat!

  38. #38
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Har någon koll på om den är fläktlös på samma sätt som mini m1?

  39. #39
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har någon koll på om den är fläktlös på samma sätt som mini m1?
    Nope! 2 stora fläktar.

    Undrar ifall skärmen har fläktar? Vore jobbigt.

  40. #40
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar ifall skärmen har fläktar? Vore jobbigt.
    ...jag tyckte mig se två fläktar i skärmen i en av animationerna när skärmen presenterades...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	fans.png 
Visningar:	32 
Storlek:	1,17 MB 
Id:	105763

    Japp, två stycken!
    (vid 49:47 i presentationen)

  41. #41
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Sugigt! :-(

  42. #42
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Mini M1 är inte fläktlös. Bara Macbook Air är det.

  43. #43
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    För helsike Apple. Studio displays strömkabel är ej löstagbar! Suck.

  44. #44
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För helsike Apple. Studio displays strömkabel är ej löstagbar! Suck.
    Nyfiken: Varför vill du ta av strömkabeln?

  45. #45
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Både strömkabel och stativ bör vara löstagbara och utbytbara tycker jag. Det finns ingen one size fits all.

    Jakt på bildskärm fortsätter.

  46. #46
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För helsike Apple. Studio displays strömkabel är ej löstagbar! Suck.
    Typiskt dåligt

  47. #47
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nyfiken: Varför vill du ta av strömkabeln?
    För att det alltid gått på alla andra apple studio displayer och imacs. För att vissa kanske behöver en längre kabel? För att kanten den vilar på är av någon anledning rätt vass och kan skava sönder kabeln. Kabeln kan även gå sönder på andra sätt så klart. Trodde att dom skulle fortsätta använda samma trevliga kabel som på nya imac 24" med magnetfäste.

    Som på LG's oled. Strömkabeln sitter fast i TV'n! Har man den som jag så räcker den inte ens ner till golvet från min sovrumsvägg! Så dumt! Jag har fått skarva en strömkabel+strömdosa och dra i en list upp längs väggen och pula in bakom tv'n för att därefter sätta i strömsladden från Tv'n. Strömkabeln på LGn är runt 1.2 meter! Smart tänkt för oss som väggmonterar.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2022-03-17 klockan 15:54.

  48. #48
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att det alltid gått på alla andra apple studio displayer och imacs. För att vissa kanske behöver en längre kabel? För att kanten den vilar på är av någon anledning rätt vass och kan skava sönder kabeln. Kabeln kan även gå sönder på andra sätt så klart. Trodde att dom skulle fortsätta använda samma trevliga kabel som på nya imac 24" med magnetfäste.

    Som på LG's oled. Strömkabeln sitter fast i TV'n! Har man den som jag så räcker den inte ens ner till golvet från min sovrumsvägg! Så dumt! Jag har fått skarva en strömkabel+strömdosa och dra i en list upp längs väggen och pula in bakom tv'n för att därefter sätta i strömsladden från Tv'n. Strömkabeln på LGn är runt 1.2 meter! Smart tänkt för oss som väggmonterar.
    Fastmonterade kablar i elektroniska apparater är en dödssynd ... jag väljer medvetet bort produkter där det inte är möjligt att på ett enkelt sätt byta. Sjukt kasst av apple.

  49. #49
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Många gamla 80-talssyntar du går miste om då, BURG.

  50. #50
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag väljer medvetet bort appleprodukter
    FXD

    Varför kommentera?

  51. #51
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många gamla 80-talssyntar du går miste om då, BURG.
    Bytte till tryne på många av mina gamla maskiner back in the day när jag hade hela studion full av vintagesyntar det var en liten kostnad, men lätt värt besväret.

  52. #52
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av BURG Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fastmonterade kablar i elektroniska apparater är en dödssynd ... jag väljer medvetet bort produkter där det inte är möjligt att på ett enkelt sätt byta. Sjukt kasst av apple.
    Finns ju massvis med gamla rörförstärkare som har varit på turné med inbyggd kabel som funkar. Brukar iofs bytas vid service, men det går. Så farligt är det inte.

  53. #53
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    iofs lite knepigare att byta på denna än på en Fender Bassman... Nog inte lika luftigt i chassit.

  54. #54
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ju massvis med gamla rörförstärkare som har varit på turné med inbyggd kabel som funkar. Brukar iofs bytas vid service, men det går. Så farligt är det inte.
    Det är mest för att det är opraktiskt att byta som jag inte gillar det...

    Dock så har varit med om en och annan smärre olycka genom åren pga fast monterade elkablar i apparater... det är just i anslutningen in i chassit där det sker en hel del skav mot metall som skapar risk för glapp och skjutna säkringar. Alla dessa elproblem och olyckor har i mitt fall 100% varit på apparater där kabeln suttit fast monterad.. en av de värsta tillfällena så blev en powered mixer strömförande i chassit vilket gav en av mina bandkollegor en rejäl jävla smäll genom mikrofonen. Inte så kul.

    Hursom, med risk för att driva tråden OT så släpper jag det där Alt kan vi ta det i en separat elsäkerhetstråd, haha.

  55. #55
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FXD

    Varför kommenterar jag tillbaka?
    troll FXD

  56. #56
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    FXD

    Varför kommentera?

    För att det är KASST med en fast monterad strömkabel i en sådan här produkt? Det är en klar nackdel vilket minskar min lust att köpa en sådan skärm.

    Meddelandet inhamrat på ett apple-tangenbord trådlöst kopplad till en appledator och korrekturläst på en extern appleskärm (med löstagbar elkabel, och ja den har behövt bytas),

  57. #57
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Jag hade hellre sett att Studio Displayen kunde drivas enbart med Thunderbolt. Både ström och signal i samma kabel. Som ADC. Den kan ladda en laptop med 96 W, så själva kabeln och kontakten borde klara att driva skärmen med ström åt andra hållet utan att brinna upp.

  58. #58
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade hellre sett att Studio Displayen kunde drivas enbart med Thunderbolt.
    Gissningsvis drar den långt mycket mer ström än TB kan leverera.

  59. #59
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Kan vara så. Jag utgick från e-on som skriver: En 42” LED TV drar ungefär 60–80 watt när den är i drift, medan samma tv i standby-läge drar mellan 1–3 watt.
    Så med lite finurlighet borde man komma under 96 W för en 27". Apple är ju bra på sånt.

  60. #60
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan vara så. Jag utgick från e-on som skriver: En 42” LED TV drar ungefär 60–80 watt när den är i drift, medan samma tv i standby-läge drar mellan 1–3 watt.
    Så med lite finurlighet borde man komma under 96 W för en 27". Apple är ju bra på sånt.
    Fast jag betvivlar kraftigt att TB3/4-controllern levererar 100W ut. Att den kan ladda med upp till 100W är en sak, men såvitt jag vet är spec för att driva externa grejor 15W (minimum).

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-23, 19:29
  2. Apple håller Logic Studio seminarium
    Av Björnström i forum Logic
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-15, 06:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •