Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Köpa SACD?

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Köpa SACD?

    Jag behövde en ny CD-spelare eftersom min gamla inte längre ville vad jag ville. På Blocket hittade jag en kombinerad CD DVD från Cambridge Audio och eftersom jag har en förstärkare från dom i studion och är nöjd med den slog jag till!
    Idag kom den och den låter finfint jämfört med min gamla NAD... men jag ser nu att den även klarar SACD-skivor så jag blir lite nyfiken på att testa några sådana.

    Men var tusan köper man SACD-skivor... det är ju rent löjliga priser på de ställen jag kollat i Sverige jämför med i exempelvis USA men då kommer svindyr frakt med mera. Någon som har något tips på var man kan hitta lite spännande SACD till rimliga priser?

  2. #2
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja Discogs är nog bäst, men urvalet av SACD är ju inte stort överhuvudtaget på marknaden..
    Jag har också en sån DVD spelare och köpte Vangelis Blade Runner skivan på Discogs, kan inte säga att jag här nån direkt skillnad.
    Men roligt att veta att man har det bästa ljudet.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om jag får säga nåt så är sacd en fullständigt onödig produkt, och med rätta, floppat format.
    Något så otroligt invecklat kopieringsskydd för ljud, ingen hörbar skillnad mot exakt samma master på cd.
    Kan ej spelas upp via digitalutgång till extern D/A för multichannel.
    Hittade en tråd nånstans som på många sidor bekräftade at det nog är det mest oanvändbara digitalformatet hittills.

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack Charliecrash... då ska jag nog inte böka mer i det jag heller.... ;o)

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Dag och nätt är troligen för att skivbolagen gjort avsiktlig skillnad på hur dom mastrats för att sälja in formatet. Jag är ingen expert på det själv men av att skumma diverse trådar om SACD så verkar det vara en taktik dom har använt.

    Hittade många SACD utgåvor för 5kr på Tradera alldeles nu, så det är inte så svårt att testa. Men sen är spelarna så cripplade att det är löjligt. Bättre hitta en sida som säljer 96k lossless än ett tvärdött format utan möjlighet att nolltesta mot en cd. Skivindustrin är konservativt blinda och kommer antagligen alltid vara tills nytt blod tar rodret.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det finns ju forum med folk som beskriver ljudet i olika USB-kablar som natt och dag...

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju forum med folk som beskriver ljudet i olika USB-kablar som natt och dag...
    Dom kan man som tur är väldigt enkelt köra över med massiva bevis. Inte lika enkelt med SACD utan möjlighet att digitalt skapa en nollning.

  8. #8
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dom kan man som tur är väldigt enkelt köra över med massiva bevis. Inte lika enkelt med SACD utan möjlighet att digitalt skapa en nollning.
    Jag har "bekanta" som kan höra vilken gruva kopparen i en viss högtalarkabel kommer i från .

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har "bekanta" som kan höra vilken gruva kopparen i en viss högtalarkabel kommer i från .
    Finns ingen ände på galenskapen

    Går förvisso också att nolla ut eller blindtesta bort, men det brukar dom inte vara så pigga på, dom där audiofilisterna

  10. #10
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hörreninu... håll er till tråden..... ;o)

  11. #11
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Har inte SACDat men +1 på mer eller mindre obskyra format.

Liknande ämnen

  1. SACD och Remaster
    Av Volt i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-14, 01:07
  2. hybrid SACD knäpper och har sig
    Av Real Parakeet i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 20:37
  3. Extra fodral till SACD?
    Av Oortone i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •