Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Lexicon 300, köpa presets...

  1. #1
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior

    Lexicon 300, köpa presets...

    Jag har funderat på att köpa Italo de Angelis presets till Lexicon 300. Någon som har dessa och kan rekommendera dem? På hemsidan/Youtube låter de i alla fall suveränt. 150 Euro verkar rimligt. Även Eventides DSP 4XXX presets är vill ha-känsla.

  2. #2
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Jag seglade med pekfingret över köpknappen när jag satt med mina H8000 men det blev aldrig av att jag beställde. Tror dock att det är toppklass, hans presets som följde med burkarna från fabrik var riktiga "tappa hakan" sound.

  3. #3
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Mm, den känslan infinner sig när man hör hans skruvningar. Tror jag ska göra slag i saken. Kan ju vara intressant att se hur han har byggt upp sina patchar och skruva till egna varianter sedan.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Kan ohört rekommendera det han gör! Han har jobbat "Kalle Bakom" för en hel del etablerad stjärnor med att bygga custom presets för (som jag känner till) Eventide.

  5. #5
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Jag kör på hans presets till lexicon mpx-1 & de är väldigt bra gjorda.

  6. #6
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Jag kommer att köpa dem, men initialt verkar det lite krångligt att köpa hans presets. Det här är vad han mailade mig:

    "Here's how purchase works:
    -first I require a Copyrights Agreement to be fully accepted. A simple email with the terms and your reply with full acceptance is all it takes.

    -then comes payment. It goes thru bank wire transfer or Wise, previously known as TransferWise ( www.wise.com) a cheap and fast service.

    Depending on where you are located, TransferWise may be more convenient than banks.
    Please check both options for best fees and let me know you want to proceed."

    @Roffemoffe: Hur gick du tillväga när du köpte dem?

    @hasse_fx: Ja, jag har läst om hans nära samarbete med Eventide och hans algoritmer som han har gjort. Man blir ju rätt sugen på att då även köpa presets till DSP4500.

  7. #7
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Vad kostar hans presets då? Är sugen på de till H8000.

  8. #8
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Just att det inte bara gick att köpa hans presets på ett enkelt sätt var det som fick mig att avstå. Plus att han inte sätter ut priserna.

  9. #9
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Torroidal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @Roffemoffe: Hur gick du tillväga när du köpte dem?
    Ja fick dem med när ja köpte min mpx-1 från tyskland så ja har ej köpt dem själv.

  10. #10
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Det här är den senaste versionen av alla hans presets med priser som jag fick av honom.


    https://www.dropbox.com/s/yxevy7hfws...02022.pdf?dl=0

  11. #11
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Behöver man verkligen det här? Räcker det inte med dom som finns + enklare tweaks?
    Så jädrans fantastiska kan dom väl inte vara eller?

  12. #12
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    drifter, det är bara att gå in på hans hemsida eller youtube och lyssna och göra en egen bedömning. Jag tycker i alla fall att han vet vad maskinerna VERKLIGEN är kapabla till...

  13. #13
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Torroidal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    drifter, det är bara att gå in på hans hemsida eller youtube och lyssna och göra en egen bedömning. Jag tycker i alla fall att han vet vad maskinerna VERKLIGEN är kapabla till...
    Jag hör inget ”fantastiskt” i jmf med mina ”standard” presets på mina PCM 80 och 91.
    Tycker snarare att en hel del låter rätt illa av hans demos gällande dessa 2 iaf :-)
    Men klart han kan sin sak. Inget ont om det.

  14. #14
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Alla mina köp av presets någonsin har en sak gemensamt: Jag har ångrat att jag kastade ut pengarna. Efter ett tag med maskinen så har jag alltid rattat fram mer användbara saker själv.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Självklart kan man ratta fram sådant man gillar bättre själv, precis som på alla andra editerbara maskiner (FX, syntar). En hel del av det Italo säljer har en grund i saker som är rattade till speciella artister/album/låtar. Men IMHO är han något av en trollkarl med Eventide-burkarna och han delade med sig många tricks med H7500 och Orville när jag betatestade och (tack vare Italo) även mekade algoritmer åt dem.

    Men Eventides marknad är till rätt stor de de som använder presets - i musikproduktion, film och broadcast. De är ju duktiga på metadata och sökfunktioner just därför, den ändlösa tweakbarheten till trots! Så 99skruvaljud är nog inte hans marknad

  16. #16
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Torroidal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -first I require a Copyrights Agreement to be fully accepted.
    Det här är jag väldigt nyfiken på att läsa.

  17. #17
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag rattade egna presets första veckorna med Lexicon 300, och det är faktiskt en fantastiskt fint ljudande maskin. Jäkligt udda att säga men det låter mer 3D än plugins...digital kod vs digital kod...det är egentligen inte superkomplext att programmera egna ljud, de flesta inställningar rör early reflections "Echo" till skillnad från moderna burkar där man ställer in förprogrammerade "smatter patterns".

  18. #18
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    @Hjorten: Ja, jag är också nyfiken på det. Jag vet att han skriver att man inte ska dela vidare hans presets och det är ju förståeligt. Jag vet bara inte hur jag ska formulera det. Kanske bara att i ett mail accepterar vad han har skrivit angående copyrighten på hemsidan - precis som han skriver i början. Eller så får jag hitta en sida med t.ex. Microsofts copyright-text och göra en copy/paste på femtusen tecken eller mer.

    Jag har haft Lexicon 300 och Eventide DSP4500 ett tag men inte orkat ta tag i att djupdyka i någon av maskinerna ännu. Då tycker jag att presets, av en som kan dem, kan hjälpa mig att få lite mer "knowhow" i hur de ska/kan programmeras så att det låter "lyxigt" (se hasse_fx senaste inlägg). Givetvis kommer jag att lära mig mer ju mer jag skruvar, men jag är inte där än.

Liknande ämnen

  1. Eric Beam Lexicon 300 - Impulser
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •