Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Restaurera repade skivor.

  1. #1
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran

    Restaurera repade skivor.

    Har ett gäng skivor som inte går att läsa längre och det handlar bara om repor på lässidan av dom. Jag vet att repor i folien är goodbye.

    Förr kunde man hitta många lösningar på att slipa ner och polera upp ytan igen, men nu verkar det vara 0 intresse.

    Har provat alla de vanliga: svinto, tandkräm, slippapper, smärgelduk, diskat i kalkfritt vatten - men har i samtliga fall gjort ytan ännu sämre eller ingen förändring.

    Läst om tvärsäkra idiottips med banan och diverse clickbait trams. Inget av det funkar.

    Har haft en sån där disc-repair motoriserad slip med två små sliphjul som grävt lite i skivans repor och polerat upp, men inte heller den har gjort nån större nytta.

    Vad ska man ta till 2022 för den perfekta återskapta skivytan, och hur får man tag i materialet?

    Inga gissningar, bara verifierade metoder. Tack <3

  2. #2
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Det kanske kan bero lite på cdspelaren också. Tex djspelare är betydligt mindre känsliga än nån dyr hificd.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kanske kan bero lite på cdspelaren också. Tex djspelare är betydligt mindre känsliga än nån dyr hificd.
    Har en hel stack olika drev, nya, gamla, exklusiva och kinaskräp och försöker rippa skivorna, men vissa skivor jävlas envist i samtliga drev pga repor, som jag försöker interpolera på olika sätt, dock inga bra sätt tydligen.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Inget hundraprocentigt tips, men med rengjord laserlins och försiktigt slipade skivor (jag brukar använda mjukare papper) kan göra nytta. Men rent generellt är ju CD-skivor är jäkla skräp när de väl repats.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inget hundraprocentigt tips, men med rengjord laserlins och försiktigt slipade skivor (jag brukar använda mjukare papper) kan göra nytta. Men rent generellt är ju CD-skivor är jäkla skräp när de väl repats.
    Jag har insett att nedmattning sällan förbättrar något på en djup repa. Det behövs något som fyller upp. Nån "glasvätska" som stelnar, värmebehandling, whatever...nåt annat än det jag hittills misslyckats med iallafall.

    Ibland har jag helt enkelt använt discogs och köpt en ny billig skiva för att slippa huvudbry och tidsödslan.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har insett att nedmattning sällan förbättrar något på en djup repa. Det behövs något som fyller upp. Nån "glasvätska" som stelnar, värmebehandling, whatever...nåt annat än det jag hittills misslyckats med iallafall.

    Ibland har jag helt enkelt använt discogs och köpt en ny billig skiva för att slippa huvudbry och tidsödslan.
    Jag tror det oftast är värt mer än arbetet. Men ja, nå'n "filler" vore vettig till värre repor. Jag har dock oftare problem med flammiga och multirepade exemplar.

    Men nej, så länge det inte är rariteter så är nog ett nytt ex bättre.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nu kan jag lägga K1200 våtslipning med rondell, smärgelduk med rondell och vaxpolish med skumrondell till handlingarna också. Vaxpolishen blev dock högblank, så får kanske leta upp nåt >K5000 papper innan.

    Status på testskiva: inget drev hittar den ens.

  8. #8
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Kan man inte testa med sån vätska som man lagar stenskott i bilrutor med? Blir hårt, genomskinligt och kan nog slipas med fint sandpapper eller t.o.m. våtslipas. Har aldrig testat men tänker att det inte är omöjligt att det skulle kunna gå.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast den sugs väl in med vakum. Tror inte plastflärpen pallar det, men dra till carglass med CDn och fråga

  10. #10
    Kloo
    Kloo är inte uppkopplad
    Kloos avatar
    Senior
    Har ingen CD-spelare, men följer

  11. #11
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Någon sorts klarlack? Universal blilfärgsprayklarlack från Biltema t.ex. Men det kanske är för hög ytspänning. Eller smälter plasten.

  12. #12
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hej!

    Har funderat lite på det här. Säkert rätt vanligt problem men om inte internet har något bra för att fixa det så är det kört. Cd skivor har funnit länge och varit repiga.

  13. #13
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Om skivan inte går att läsa överhuvudtaget kan det ju vara något fel på själva metallagret. Det har väl från tid till annan förekommit skivor där metaliseringen varit bristfällig eller icke åldersbeständig, så den korroderar med tiden.

  14. #14
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Ladda ned en rip från internet om det går? Du har ju skivan så moraliskt sett har du rätt att göra så.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ladda ned en rip från internet om det går? Du har ju skivan så moraliskt sett har du rätt att göra så.
    Nja nja och nja. Sen är det ont om vettigt gjorda rippar iallafall. Jag vill ha en lossless från CD, där jag VET att den är gjord rätt.

  16. #16
    GMKA
    GMKA är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast den sugs väl in med vakum. Tror inte plastflärpen pallar det, men dra till carglass med CDn och fråga
    Menar typ något sånt här:

    https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/bilvard/bilreparation-och-farg/stenskottsreparation/stenskottslagning-600061/

  17. #17
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Blir nyfiken på vilken musik det är på skivorna?

  18. #18
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    När pressades skivorna i fråga? Jag har evt några kunniga i Japan att kolla upp detta med, har tidigare sett dom hantera gammal optisk media för både spel och musik och åldern kan hjälpa finna svar.

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Om ni menar mina skivor, så är det vanliga utgivningar från 80-90talet, men tycker det verkar lite onödigt att köpa låtarna lossless igen (om det ens går) om jag redan har dom i masterkvalitet, om bara drevet läser dom.

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vadan detta med drev? Det är väl ett litet laseröga som läser skivan?

  21. #21
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vadan detta med drev? Det är väl ett litet laseröga som läser skivan?
    Med drev menas transportmekaniken, släden som tar in skivan, hjulet som snurrar skivan och laser med upphängning.

    Finns en del high end CD-spelare som har transportmekaniken och huvudelektroniken som t ex DA-omvandlare i separata lådor.

  22. #22
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag kallar hela produkten ett "drev" aka dvd-brännare.

    Nu fick jag första breakthrough med något från hemmet, som funkade på en CD som inte ville låta rippa spår 1,2,3&5. Skivan såg fin ut för ögat. Inget särskilt på den, men bråkade.

    Testade som första instans att använda eltandborste och vit tandkräm (inte gel), inget vatten, och borsta runt där dessa spår ligger på skivan. Sen skölja av och torka, och då kunde jag rippa dom. Skivan blev något mattare och lite glittrig i ytan av tandkrämen och eltandborsten såg till att göra många små gnuggrepor som mattade ytan.

    EAC gjorde inte ens några omläsningar av samma sektor efter tandkrämen.

    Hade säkert tur denna gången, men ett faktiskt resultat och bevis i loggfil.

Liknande ämnen

  1. Restaurera Mp3 till Wav
    Av KRiS i forum Övrig mjukvara
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 06:56
  2. Tjocka CD-skivor
    Av jarskaveln i forum Allmänt om musik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 21:19
  3. Radera md skivor
    Av imported_ez0r4y i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 11:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •