Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ny V-log / YouTube-lösning. Kamera och funktionalitet.

  1. #1
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    Ny V-log / YouTube-lösning. Kamera och funktionalitet.

    Blir jag först med att posta i det nya underforumet?


    Jag letar efter en ny lösning för inspelning av mina YouTube-videos. Just nu använder jag en lite äldre Lumix-kamera. Inget fel på den men jag skulle önska lite ytterligare funktionalitet:

    Jag vill att kameran skall kunna sitta fast monterad. Just nu måste jag flytta den inte bara för att få den ur vägen men också för att ladda ur filmerna - och för att byta batterier.

    Jag vill ha en kamera som

    1 har möjlighet till ström via nätadapter. Tickande batterier stressar mig onödigt vid långa tagningar.
    2 har datamöjlighet över wifi - så jag slipper montera ner den för att få ur filerna
    3 har fjärrstyrning av zoom, start, stopp och som eventuellt skulle kunna kopplas till tv, och så att jag kan ladda ner filmerna utan att egentligen röra kameran

    Vad använder ni för kameror med dessa funktioner?

    allt gott
    Amonhoteph

  2. #2
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Du vann definitivt first post!

    Lite svar, inte på 100% allt men en del observationer jag själv gjort.

    1) Det finns en hel del eftermarknads batteridummies till många kameramärken, när du identifierat modellen du vill ha så ta en titt på subtel. Exemplet nedan är för en Lumix GH-5 som jag själv kör, kommer med en liten PSU plus batteridummy som man petar in istället för ordinarie batteri. Funkar hur bra som helst.

    https://www.subtel.se/N-tdel-f-r-Pan...C-GH5%20Nätdel

    2) Wifi är ibland rätt så slött och inte alltid man har rätt förutsättningar för bra överföringshastigheter. Jag kör stenhårt på snabbare minneskort, har du en någorlunda modern dator så kan du skotta 1Gb på under minuten. Dessutom om du ser till att välja en kamera där minneskortsplats är lätt åtkomlig utan att behöva montera loss stativ etc så är det ett stort plus. Tex Lumix GH-5

    3) Många kameror har appar som ger remotemöjligheter, detta är mycket mera användbart än för filöverföring. Panasonic, Canon mfl har detta som standard på sina nyare modeller. Detta gäller även zoom om du har ett motoriserat dito med AF, noga är att kolla modellerna av objektiv här vad som stöds. Jag har märkt att de objektiv som stödjer remote zoom är lite av den kompaktare billigare variaten, så inte alltid du får ett bättre glas när du vill ha denna feature.

    En mera professionell lösning är att köpa en zoom/fokusring plus motor, som du monterar i en vagga och en separat zoom-kontroll till den.. fast då känns det mera som en extrem överkurs, e.g om du ska filma mycket andra rörliga objekt i stil av spelfilm/dokumentär.

    Personligen så kör jag helt manuella fasta objektiv, sätter fokus innan jag kör och kontrollerar via en viewer / TV via HDMI tex. Återigen en bra kamera här är GH-5 som har en fullstor HMDI som du kan koppla till valfri apparat för att få previews.

    GH-5 har även v-log stöd, samt kan spela in hur långa filmer som helst utan den klassiska storleksbegränsingen ned på 2st separata kort.

    Hoppas det hjälper.

  3. #3
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Är det inte en bättre webbkamera du söker? Spela in direkt i datorn. De har kanske inte zoom iofs.

  4. #4
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Hmm, det finns ju lite olika vägar att gå. Jag har använt Manfrotto Magic Arm till fast monterad kamera med stor framgång, enkelt att ställa in och håller hyfsat tunga kameror, om man använder lättare kameror skulle jag rekommendera Elgato-stativen, både dom man sätter på bord och dom som har fot, funkar även kalas för mikrofoner och små led-lampor.

    1. Kolla in "Dummy-batterier" då får man nätström direkt in i kameran.
    2. Jag skulle rekommendera inspelning direkt i dator om du är på samma plats hela tiden. Kolla in Elgato Camlink 4k eller Blackmagic Atem Mini för bra lösningar att få in HDMI-signal direkt i dator. Jag använder programmet Ecamm Live nuförtiden även för enkel inspelning (är annars ett superprogram för livesändningar, om man är på Mac, mycket enklare och smidigare än OBS (även om OBS är gratis).
    3. Fjärrstyrning är bara dyrare lösningar tror jag. Jag föredrar fasta inställningar så jag har inte undersökt detta så mycket. Tror att Blackmagic har sådana möjligheter, men då via HDMI och inte trådlöst.

  5. #5
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Stort tack för input så långt!

    Jag kör ju med den GF-8 just nu som jag köpte av dig BURG för typ 2(?) år sedan. Tyvärr får man ju varken ut minneskortet där, eller kan ha en dummyströmlösning när kameran är monterad. Annars är ju det de uppenbara lösningarna inser jag nu. Men bra saker att ha koll på således! GH5.an är kanske i dyraste laget för mig fortfarande, men riktlinjerna är bra.

    Spela in direkt till dator är dock inte aktuellt för mig - att ens ha en gående fläkt i samma kvarter gör mig mordbenägen när jag jobbar med ljud - än mer så om den skall stå i samma rum

    Men HDMI-lösning mot tv är en prioriterad lösning definitivt, då kameran är tänkt att monteras på en arm som kan sitta bakom tv:n och sänkas eller höjas där efter behov.

    På god väg tack!

  6. #6
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stort tack för input så långt!

    Jag kör ju med den GF-8 just nu som jag köpte av dig BURG för typ 2(?) år sedan. Tyvärr får man ju varken ut minneskortet där, eller kan ha en dummyströmlösning när kameran är monterad. Annars är ju det de uppenbara lösningarna inser jag nu. Men bra saker att ha koll på således! GH5.an är kanske i dyraste laget för mig fortfarande, men riktlinjerna är bra.

    Spela in direkt till dator är dock inte aktuellt för mig - att ens ha en gående fläkt i samma kvarter gör mig mordbenägen när jag jobbar med ljud - än mer så om den skall stå i samma rum

    Men HDMI-lösning mot tv är en prioriterad lösning definitivt, då kameran är tänkt att monteras på en arm som kan sitta bakom tv:n och sänkas eller höjas där efter behov.

    På god väg tack!
    Jaa, nu minns jag

    Det verkar finnas dummybatteri till GF-8, en liten google så hittade jag denna:

    https://www.amazon.com/DMW-BLH7E-Bat.../dp/B07J3922H4

    Om du tittar på batteriluckan så ska det finnas en liten gummiplupp som döljer en skåra som sladden ska kunna träs igenom.
    Detta löser såklart bara ett problem, och kanske inte är värt en vidare investering i din GF-8 om du ändå tänkt leta upp mera prosumer grejer.

    Sen tror jag även att GF_8 har en HDMI ut, men den stödjer nog inte liveview .. dvs den kan bara spela upp material från kortet och inte visa det som ska spelas in. Så för HDMI ut är det viktigt att du letar efter just liveview som feature, samt även helt ren signal är viktigt om du även vill spela in den, dvs utan alla kameraikoner etc etc.

  7. #7
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Många kör helt enkelt en GoPro eller dylikt till HDMI capture för bredare översiktsvinkel, en bekant har två såna, webcam på räls för närmare överblick, och någon sån där Panasonic till annan HDMI capture för betydligt närmare vyer på grejer. Ibland går det att skevkonvertera billiga skrivbords-lamp stilade mik-hållare för det ändamålet med gäng adapter och ting.

    Med tanke på hur bekväm den bekante är har hans mikrokameror utan tvekan wifi-stöd.

    Hoppas få mig orken testa minst en av dessa billiga HDMI capturedonglar från Amazon mfl snart, 720p60 räcker gott och väl, 4K rekommenderas för skönare efterjustering men då är det att ponera över hur länge kamerans sensor och paket orkar vara igång utan avbrott.

  8. #8
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Oj, mitt och Burgs svar var lite överlappande, jag skrev långsamt undertiden Burg svarade.

    Här är en bra resurs för att kolla om olika kameror har Clean-HDMI ut: https://www.elgato.com/en/cam-link/camera-check. Tyvärr verkar inte Lumix GF-serien ha ren HDMI.

    En bra prisvärd lösning för att spela in flera kameror (eller en) utan dator är Blackmagic Atem Mini Pro (eller ISO) kan spela in HDMI till USB-hårddisk, om man kan acceptera att det är Full-HD-format man får. Vill man spela in upplösning över FullHD så får man kolla på andra inspelningsenheter (Atomos, Blackmagic, etc).

    Om du skulle byta till en kamera med clean HDMI och köra en Atem Mini Pro och spela in på snabb flash-disk kan du redigera direkt på den hårddisken, bara koppla om till datorn. Snabbt och smidigt, och nästa ljudlöst (Atem Mini'sarna har liten fläkt men den är supertyst).

    Jag funderar själv på att investera i någon av Blackmagics Pocket Cinema Kameror, lite overkill för att spela in i studion kanske, men på fältet är dom grymma, färg och bildkvalitén är suverän för priset. Men det blir nog genast dyrare med tillbehören man vill ha: Cage, hårddisk, batterilösning, etc. Och sen kommer linserna också. Jaja, någon gång så.

    Såg du förresten att GH6 släpptes häromdagen? Grym kamera.

    Jag själv kör Fujifilm X-H1 (Med 35mm/1.4 fast objektiv, inställt på bländare 1.8 för att få sådär fin oskarp bakgrund), kopplad till en Atem Mini, sitter på Manfrotto magic arm på skrivbordskanten bredvid skärmen, mest för Zoom-samtal, etc. Ovanför kameran sitter en gammal BeyerDynamic shotgunmic på Elgato-bordsstatv, och en Röde Podmic på Röde micarm på andra sidan bordet. Har provat lite med olika sound. Sen två Elgato Key Light Air. Denna setup har byggts upp som PandemiZoom-setup, kameran och shotgun-micen hade jag sen tidigare.

    När jag har filmat modularpatchande har jag även provat att livesända/spela in med hjälp av en iPhone, har funkat otroligt bra faktiskt, via appen EpocCam Pro (funkar över wifi också tror jag, men jag har kopplat in kabeln till datorn). Underskattad, smidigt lösning. Med bra belysning går det faktiskt att få till en riktigt skaplig bild.

  9. #9
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hoppas jag inte är OT på din tråd Amon.. utan snarare breddar lite - kör någon -m? med mer klassisk systemkamera-rigg? Jag tänker mig Nikon D-serie (D6) eller liknande? Tänkte på det du skrev om kort skärpedjup med snygg oskärpa m. Det finns ju inget bättre än pro gluggar till pro systemkameror där. Eller är det helt omöjligt numer?

  10. #10
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas jag inte är OT på din tråd Amon.. utan snarare breddar lite - kör någon -m? med mer klassisk systemkamera-rigg? Jag tänker mig Nikon D-serie (D6) eller liknande? Tänkte på det du skrev om kort skärpedjup med snygg oskärpa m. Det finns ju inget bättre än pro gluggar till pro systemkameror där. Eller är det helt omöjligt numer?
    Nej då kör hårt

    Jag tror de flesta kameror som nämnts ovan är systemkameror i någon mån!

  11. #11
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Nejmen precis, som Amon skriver, det Fuji X-H1 är en spegellös systemkamera. Många systemkameror med spegel går nog att använda också, speciellt om du "bara" skall filma. Men dom flesta äldre systemkameror som kan filma har tidsbegränsning, ofta 15-30 minuter, av två anledningar, dels risken för överhettning och sen av skatteskäl; minns inte vilken kontinent/land (usa?) som har skattepåslag på "videokameror" eller "filmkameror" och där verkar det finnas någon gräns på 30 min inspelning i följd. Så vill man spela in längre kan det vara en poäng att välja just en videokamera, eller att "streama" ut hdmi-signal till en extern inspelningsenhet; dator eller enskild maskin.

    Min X-H1 har olika begränsningar, 30 min i FullHD och 15 min i 4K tror jag det var. Jag har haft lite problem med överhettning även när jag kört HDMI ut, men det verkar ha blivit bättre sedan jag kopplade loss batterigreppet (som hade nätström in), stoppa i dummybatteri och fällde ut skärmen en bit (för mer luftflöde). Nu har jag kunnat köra signal ut via HDMI under ett par timmar utan problem, i FullHD, inte 4K.

  12. #12
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Och när det gäller linser finns det ju så sjukt mycket kul man kan skaffa eller hitta på, både för extra konstnärliga resultat eller bara superskarpt. En fördel med kort skärpedjup är att det är lätt att "dölja" sånt man inte vill visa lika mycket (läs kablar och stök)

  13. #13
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    De flesta DSLR eller nyare spegellösa varianter klarar av alla önskemål förutom just fjärrstyrd zoom, men det finns ju motoriserade lösningar till det med även om det inte är något jag själv testat och kan säga så mycket om. Men hur skall du använda zoom? Ett alternativ kan vara att filma i 4K och sedan beskära olika mycket beroende på vad som önskas visas. Eller om kameran bara är tillgängligt monterad så kan du ha ett zoom-objektiv att vrida på utan att montera ned kameran som en enkel lösning.
    Strömförsörjningen kan många kameror lösa genom dummy-batterier som nämnts ovan. Antingen koppla till 230V-adapter, eller till ett annat större batteri utanför med högre kapacitet och enklare kunna växla batteri utan att montera ner kameran. Jag kikar just nu själv på bägge dessa lösningar för att spela in stopmotion utan att behöva flytta kameran för batteribyten.
    Då jag själv endast kört Canon gäller det jag säger främst deras kameror, men det är ju inga större skillnader mellan tillverkarna annat än olika detaljer. Jag valde Canon då autofokus för video i alla fall för några år sedan sades vara bäst hos dem, och för att färgåtergivningen är relativt bra direkt. Min erfarenhet av deras kameror gäller DSLR och spegellösa varianter och sträcker sig bakåt till modeller från ca 2015 och framåt. Redan då fanns möjligheten att via wifi fjärrstyra inställningar i kameran för att tex från en mobil/surfplatta se bilden och starta inspelning. Jag har även testat via USB att ansluta både till dator och surfplatta med OTG-kabel för att göra samma sak och tycker det fungerar smidigt. Den erfarenhet jag har är att de kameror som går att fjärrstyra med wifi eller över USB också normalt har möjligheten att samma väg komma åt filerna på minneskortet för att inte behöva plocka ut det heller för överföring.
    Min rekommendation skulle vara att kika på en DSLR eller spegellösa kamera för att ha möjligheten att byta objektiv också beroende på vad som skall spelas in, eller för att få ett ljusstarkt objektiv och få bakgrunden ur fokus som m skriver ovan. Eller för om möjligt ha ett zoom-objektiv och manuellt vrida på när du ändå ser bilden på annan extern skärm. Der är alltså någon form av systemkamera jag menar då och det finns väldigt stor bredd på vilka priser det kan röra sig om. Även en några år gammal kamera kan uppfylla alla önskemål förutom fjärrstyrd zoom, så det får att komma undan utan att det blir allt för dyrt.
    Vill du kunna spela in direkt i dator skall även det gå med en del nyare kameror att sätta upp de likt en webbkamera via USB. Jag vet att till exempel Canon M6 mark II har den möjligheten även om jag inte själv hunnit testa det än.

  14. #14
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av MrLonghair Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas få mig orken testa minst en av dessa billiga HDMI capturedonglar från Amazon mfl snart, 720p60 räcker gott och väl, 4K rekommenderas för skönare efterjustering men då är det att ponera över hur länge kamerans sensor och paket orkar vara igång utan avbrott.
    Orken kom, blev 150kr på Nördic för en sån, presterar helt strulfritt! Matar med kamerans mikroHDMI och PS3ans HDCP-signal-raderade HDMI och det behövs bara lite justering på gamma etc.

    En sån per GoPro-aktig kamera med HDMI ni har och ni har en multicam-riggad studio redo.

Liknande ämnen

  1. Konstig lösning (Mainstage och netbook)
    Av simonn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 07:20
  2. Lödning och lösning mellan box och flera TV apparater
    Av Tangen i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 08:21
  3. OS X 10.3.9 problem och lösning?
    Av David Lennartsson i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 03:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •