Resultat 1 till 49 av 49

Ämne: Är användandet av modulär utrustning som att måla hallen genom brevinkastet

  1. #1
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran

    Är användandet av modulär utrustning som att måla hallen genom brevinkastet

    En tanke som slog mig efter att sett detta klippet (via Behringers hemsida)

    https://youtu.be/_JMAnM3du44

    Basgången och troligtvis någon typ av synkning av "B" tillverkad 303a.
    Sedan en massiv vägg av moduler som levererar en kick, snare och ljud som platsar i nivå med Poly-800 & hemorgel

    303 och valfri trummis från samma fabrikat kryddat med lite annan utrustning skulle nog göra jobbet bättre?

    Såna här videos skapar så mkt frågetecken och brukar tyvärr stoppa mig från att utforska den modulära världen.
    Hamnar man i något högre tillstånd där kablar och moduler är viktigare än resultatet? Något som iofs kan spegla min egen resa med konventionell utrustning

    Är inte ute efter att trampa någon på tårna utan ställer frågan för att jag är nyfiken? Vad drev er till att trassla in händerna i patchkablar och ständigt leta nya fantastiska moduler som kan låta radiostörningar från strålskadad Duga hackspett

  2. #2
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Kan bara tala för mig själv här - och jag kanske inte är normativ i mitt förhållningssätt till modularer.

    Jag ser i praktiken mina maskiner som byggstrenar för en högkvalitativ Mini moog. Väldigt mycket av mitt förhållningssätt går ut från minins arbetssätt. Jag har försökt spegla signalvägen och arbetsprocessen. VCO, VCA, VCF etc.

    Men i en modular miljö kan du ha så mycket mer av allting. 9 Oscillator - yes - go! Modulera VCF från extern baskagge - inga problem. Det ger så otroligt mycket mer flexibilitet än EN synth - men ändå mycket mera taktilt än en mjukvara. Det är också något meditativt lugnande att stå framför en modular och ratta i ett par timmar.

    Är samma visa varje gång jag får hem en icke modulärt belamrad polare i studion - de fastnar så fort de fattat grunderna. Rattar, patchar, skruvar sequencer. Helt övertygad att de hade stått där 6 timmar om man inte dragit iväg dem.

    Jag inser min arbetsmodell är väldigt East coast. Har väldigt lite slump med i mina prylar. West coast med mer "utflummande" resor är inte riktigt vad jag gör. Så tror det blir mindre DUGA och mer Moogish hos mig. På gott och på ont. Jag fattar vilken kreativitetsmaskin en west coast kan vara - men är som sagt -inte min grej.

    Testa? Du kommer garnaterat fastna.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    För mig är modular möjligheten att göra det där som man inte kan på någon "normal" analogburk. Men jag har iofs mestadels duckat det för att jag trots allt främst gör "popmusik" och inser att jag jobbar annorlunda än merparten av modularfolket.

    Men, lite patchbart finnes här också.

  4. #4

    Veteran
    Rubriken!

  5. #5
    deleted user
    Förstår inte heller. Kanske triggar någon slags problemlösarhjärna, både att jaga moduler o patcha? Jag tycker det verkar ta så lång tid. Men så är jag en sån där som oftast använder presets o har lätt för att känna mig nöjd med ljud. Så länge det är i rätt pitch och tonlängd.

  6. #6
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Ebotronix har hundratals videos! Kanske just i denna var han sugen på lite basic stuff. Många av hans videos har helt otroliga arrangemang. Han arbetar särskilt med flera trautoniumkontrollers och extremt mycket panorering och filtrering av ljuden i stereospace. Ta en dyk in i hans kanal så får du höra hur otroligt mycket bredd modular ger dig. Möjligheterna är oändliga! Att helt utan dator skapa fantastiska ljud av alla slag helt beroende på vad du är sugen på att göra.

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag förstår inte heller, men jag älskar att fingra på saker, så även om jag är tveksam till att det går att göra musik med en modulärsynt tycker jag det är ytterst tillfredställande att sitta och patcha runt och pilla. Ibland har jag inte ens ljudet på, utan bara patchar för att visualisera på oscilloskop.

  8. #8
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    För mig som kommer från välproddad metal, jazzfusion, soul och liknande och knappt har lyssnat på elektronisk musik alls kom modulärsynthandet och tog bort alla förväntningar jag hade i huvudet. Kunde sitta och göra superfeta metalintron med sex dubbade gitarrspår, tre lager bas, detaljkomponerade programmerade trummor osv i timmar och ändå bara komma åtta takter in i låten pga att ljudbilden i Logic/Ableton/Cubase inte lät exakt som den jag hade i huvudet.

    Med modulärsynthen kan jag experimentera fram ljudbilder och slingor och komp jag aldrig kommit att tänka på annars och jag har lyckats få ”klart” mer musik bara senaste åren än jag gjort i hela mitt liv innan.
    Är det lika ”bra” då? För mig låter det ofta tillräckligt najs men det viktiga för mig är att vara i den kreativa processen och försvinna in i den ett tag. Som trebarnspappa har jag inte hur mycket tid som helst att lägga på musiken och då är modularen perfekt - för mig.

  9. #9
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte heller, men jag älskar att fingra på saker, så även om jag är tveksam till att det går att göra musik med en modulärsynt tycker jag det är ytterst tillfredställande att sitta och patcha runt och pilla. Ibland har jag inte ens ljudet på, utan bara patchar för att visualisera på oscilloskop.
    Detta! Jag brukar ibland torrpatcha på kvällen för att sedan dagen efter testa hur det låter.

  10. #10
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Måla hallen genom brevinkastet är ju fint för dem som har ett sådant, om man bara har en liten glipa mellan dörr och tröskel är det värre. Jag tror den jämförelsen bara brukar dyka upp i förbindelse med menyer, och inget säger att man behöver ha moduler med sådana. Tvärt om, det taktila och överskådliga är nog för många ett argument för modular.

    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hamnar man i något högre tillstånd där kablar och moduler är viktigare än resultatet?
    Ja givetvis!

    En viss lättja är också ett argument för modular. Istället för att programmera syntesalgoritmer, vilket kräver ett visst mått av tänkande, kan man väva kabelhärvor. Resultatet är ofta detsamma: efter en stund av tilltagande komplexitet är patchen eller dess digitala motsvarighet fullständigt obegriplig.

  11. #11
    frysch
    frysch är inte uppkopplad
    fryschs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det jag slås av med videon är att han har en spegel så man kan se hans mössa från två vinklar.

  12. #12
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det där låter ju nästan inte långt ifrån en simpel Monotribe. Förhållandevis inte så häftigt men säkert jättekul att ratta på där. Sånt gillar vi ju.

  13. #13
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    För mig är interfacet i princip lika viktigt som ljudet.
    Att ratta mjukvara må vara effektivt, men när man sitter framför en skärm merparten av dagen är fysiska rattar väldigt uppskattat.
    Jag vet inte om alla ljud som jag skruvar fram är bättre än vad som skulle kunna skuvas fram på ngt annat, mjukvara eller volca, men man har fått jobba lite för det och då brukar det betyda lite mer än något preset i datorn

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja det där med att kämpa med att komma bort från skärmen. Snart känns det som att allt som inte har med dator att göra är väldigt skönt.

    Att ni kontorsnissar inte snackar mer om det.

  15. #15
    frysch
    frysch är inte uppkopplad
    fryschs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Image from iOS (1).jpg 
Visningar:	13 
Storlek:	79,0 KB 
Id:	105495

    Under min korta tid med euron så har jag framför allt lärt mig extremt mycket. De fysiska rattarna och kablarna är så väldigt mycket mer tydligt, och ger mig massa aha-upplevelser, än när jag suttit med mjukvarusynthar och försökt få fram det ljud jag vill ha. Samtidigt extremt lekfullt när man kan dra en kabel från vilken utgång till vilken ingång som helst, och lite se vad som händer. Ofta låter det (i min värld) skit, ibland överraskande, ibland ljuvligt.

  16. #16
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    För att det är roligt. Och för att det är klurigt och lärorikt. Ville jag bara göra musik så effektivt som möjligt hade jag inte valt modular.

  17. #17
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Jag köpte mig mig en del euro under skapandet av senaste albumet. Tänkte att jag skulle strössla med lite grejer som inte var de klassiska bas, lead, pad. Men det slutade bara med att jag varje kväll (för det var en timme eller två på kvällen som jag hade till detta) stod med huvudvärk för att förstå modulerna och läste manualer. Sålde och köpte en Pro3 + effekter för pengarna. Ångrade det inte en sekund.

    Då var ju liksom fokus att skapa och spela in låtar, men nu börjar suget komma över att sitta och skruva och bara skapa ljud och atmosfär. 0-coast var det enda i modularväg som jag sparade, den kändes mer direkt och låter ju härligt. Blev att jag köpte mig en 0-ctrl till den efter plattan var klar och det helt okvantiserade i pitch och steg/tid var ett jäkla lyft för mig. Komma bort från Elektron-sequencers med full kontroll och istället gå helt och hållet på hörsel och känsla. Köpte alldeles nyss en Strega till dessa också. Inte blivit så många stunder än med dessa tre men det känns alldeles perfekt lagom stort för mig.

    Hmm. Vart ville jag komma med detta? Kanske att jag för "standard-låtar" med trummor o bas osv får jobbet gjort snabbare o bättre med stand alone trummaskin och synthar. Men att få sitta med en modular och bara låta den styra iväg en är nåt helt annat!

  18. #18
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    303 och valfri trummis från samma fabrikat kryddat med lite annan utrustning skulle nog göra jobbet bättre
    Som modularanvändare så känner jag ofta samma sak, att det är våldsamt mycket pengar spenderade på att åstadkomma något som egentligen känns som "bread and butter" som vilken integrerad synth som helst skulle klara av att göra.

    Jag använde integrerade synthar ganska mycket innan jag skaffade eurorack, och med synthar jag tyckte om så gillade jag vissa saker, men det var vissa saker som för evigt störde mig. Exempelvis gillade jag hi-hats och snare-ljudet från min Analog Rytm och sequencern, men avskydde komponering via det, MIDI-Sync och begränsad I/O, kickdrumen och mycket annat.

    Anledningen till att jag idag sitter med ett Erica Techno System är inte för att det är ekonomiskt, utan för att det gör att jag för varje patch har friheten att koppla in just de moduler jag tycker om. Om jag inte gillar snare-ljudet ur systemet (909-aktig snare modul) så kan jag när som helst ersätta endast snaren genom att koppla dit en annan modul.

    Jag försökte tidigare göra sådant genom att chaina flera olika integrerade synthar (typ Jomox+Analog Rytm etc) och det var oerhört trassligt med latency mellan enheterna, sequencing slutade att fungera på samma sätt mellan dem och massvis med annat som gjorde det praktiskt jobbigt.

    I att ha varje del för sig så kan varje del bytas ut snabbt och temporärt eller permanent. Det är just valfriheten i det som jag betalade för snarare än att det var det billigaste sättet att få en trummaskin. Detsamma gäller synth-delen av mitt rack. Jag gillar Moog oscillatorer mest, men jag gillar att använda olika typer av filter. Sådant blir struligt med integrerade synthar.

    Det finns dock fantastiska integrerade synthar i sig som kan användas till musik helt utan problem om man inte bryr sig om sådana saker. Jag önskar ibland att jag helt enkelt kunde ha nöjt mig med Analog 4 + Analog Rytm då det hade varit så mycket enklare.

  19. #19
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Alla ni Tendrilianer. Vad använder ni för sladdförvaring/hängare?

  20. #20
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla ni Tendrilianer. Vad använder ni för sladdförvaring/hängare?
    En kartong jag fick från EFN 😂 Jag har menat att köpa eller skriva ut en vettig hängare i 5 år nu

  21. #21
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    modulärt är väl bäst om en inte har nåt speciellt mål utan bara testar olika små patchideer och patchar in några kablar för mycket så nåt oväntat och kul händer

  22. #22
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Äh, en väl sammansatt modular är en riktig arbetshäst till instrument som fungerar och låter som jag vill att den ska fungera/låta.
    Tycker att jag får "måla hallen genom brevinkastet"-känslan så fort jag kommer i närheten av något som pratar MIDI

  23. #23
    Shike
    Shike är inte uppkopplad
    Shikes avatar
    Senior
    En viktig fördel med modular är att man kan bränna sin synthbudget utan att det tar för mycket plats

  24. #24
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En viktig fördel med modular är att man kan bränna sin synthbudget utan att det tar för mycket plats
    Och göra det i rasande tempo dessutom!

  25. #25
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En viktig fördel med modular är att man kan bränna sin synthbudget utan att det tar för mycket plats
    Väl talat!

  26. #26
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    303 och valfri trummis från samma fabrikat kryddat med lite annan utrustning skulle nog göra jobbet bättre?
    Om det gäller melodiska ljud och enklare analogtrummor är svaret sannolikt ja, men inte alltid.
    Ska man göra melodiska ljud är det ofta smart att inte göra för komplexa patchar. Ben Minto sa nått i stil med "oh no, it was good, but now I've used too many cables again and ruined it", och för många typer av melodiskt användbara ljud ligger det en hel del i det. Däremot, även för "enkla" ljud kan du kombinera oscillatortyper med filtertyper du inte kommer hitta på en standardsynth. Du kan även stoppa in moduler/effekter lite var du vill i kedjan. Du kommer t ex inte hitta en standardsynth med en inbyggd dist som låter som PlasmaPedal, så skulle du vilja köra ett par sinusar genom plasmapedal-dist, före filtret, är det kört i de flesta (inte alla, men de flesta) fix-routing-synthar.

    Du är även fri att trigga saker helt annorlunda, så du är inte begränsad till att trig:a pitch, vol-envelop, filter-envelop samt LFO-reset vid varje key down, så modularen frikopplar frekvens, amplitud och modulation på ett helt annat sätt än standardsynthar. Det har även gett mig insikter som sen kan tas med till andra synthar/mjukvara, som t ex: Jag vill ha ungefär det här grundljudet med den här sekvensen pitch. Då kan jag låta oscillatorerna dröna på och sen spela in det så ett varv, så kan jag lägga på filter- och amplitudmodulation i nästa varv, när jag vet hur jag vill ha det.

    F ö skulle jag säga att en av modularernas riktigt stora fördel för "standardljud" är utbudet av envelops. Fattar inte att det inte är större fokus på envelop-shapes på fixed-synthsidan. Alla ADSR har INTE samma kurvform, och envelop:s kurvform har stor påverkan på ljudet, antagligen mycket större än många som aldrig testat envelops med styrbar form tänker sig.

    Sen är modularer fantastiska på att skapa effekter, atmosfärer, bakgrunder, drones m m.
    Senast redigerat av rydan den 2022-03-01 klockan 18:08.

  27. #27
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En viktig fördel med modular är att man kan bränna sin synthbudget utan att det tar för mycket plats
    Tveksamt om det verkligen är en "fördel"

  28. #28
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Jag tycker om generativa saker, jag tycker om fysiska rattar, jag sitter hellre framför min modular än framför datorn.

    Tror det ser ut så för 90%.. svårare är det inte. Om någon till 99% ska göra techno så tja, då är vitsen lite förlorad kan jag tycka, men visst, kul att ta med sig ett väskcase och spela live.

  29. #29
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag ser min modular som en komplett workstation och har haft det som mål från början. Det är en egen värld, fri från notiser och operativuppdateringar, där jag bara kan skapa det som faller mig in för stunden. Jag gillar verkligen idén om att skapa kompletta verk i realtid och låta dem vara det dom blir i stunden.

    Jag tror aldrig jag kommer integrera modularen med en daw riktigt, för det är en annan grej där total recall är nödvändigt. Jag håller dem hellre helt separata.

  30. #30
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tveksamt om det verkligen är en "fördel"
    Om man räknar in kostanden för golvyta i sthlms innerstad så är det helt klart en fördel. Det känns på nått sätt bra när det man betalat mest för i studion inte är golvet.

  31. #31
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Det går inte att göra samma generaliseringar om modulära system idag som för ett antal år sedan. Är man inte fixerad vid en funktion per modul utan använder smarta moduler med attenuverters, inbyggda mixers och VCA:er och med genomtänkta normaliseringar så krävs bara några kablar för att patcha ihop en kompetent monosynth, dvs det är inte mer jobb än att använda en vanlig monosynth.

  32. #32
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Sladdsallad är ett måste. Mängden spagetti är linjär med patchens kvalitet. Sladdsallad är dessutom ett av Språkrådets finaste ord. Objektivt sett. Källor behövs inte.

  33. #33
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sladdsallad är ett måste. Mängden spagetti är linjär med patchens kvalitet. Sladdsallad är dessutom ett av Språkrådets finaste ord. Objektivt sett. Källor behövs inte.
    Endast trumfat av "Bandsallad". Inga källor där heller

  34. #34
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Svar på rubriken.
    Nästan.
    Jag blev fast i modularträsket totalt kan man säga, dessutom i det lite dyrare formatet 5U
    Det är riktigt kul, ja. Man kan skapa klanger som nästan är omöjliga med "hårdpatchade" synthar. Speciellt modulera med audiofrekvenser är ju något som inte är så vanligt med förpatchade synthar eller om det går väldigt basic, tex osc till filter. Med modulara prylar kan man ju göra helt "galna" patchningar.
    Ok, detta låter ju underbart, vad är haken...?
    Jo...som musikproducent där resultatet skall innebära musik som skall ges ut, gärna rätt mycket och ofta så är modularträsket en tidstjuv utan like.
    Tiden står liksom stilla inom dig när du patchar men kollar du på klockan så har det gått 45 minuter och du är fortfarande inte riktigt där med ditt snare-ljud...
    Ja, go figure...för mig blev det varken tidseffektivt eller kostnadseffektivt. Inte heller speciellt utrymmes-effektivt
    Så jag är klar, kommer köra vidare med det jag har men definitivt inget mer samlande...
    Kollar man på Martin Gores eurorack-väggar, så garvar man lite inombords för man vet att han använder inte mer än 2% av modulerna

  35. #35
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Ja.

  36. #36
    Domina909
    Domina909 är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svar på rubriken.
    Nästan.
    Jag blev fast i modularträsket totalt kan man säga, dessutom i det lite dyrare formatet 5U
    Det är riktigt kul, ja. Man kan skapa klanger som nästan är omöjliga med "hårdpatchade" synthar. Speciellt modulera med audiofrekvenser är ju något som inte är så vanligt med förpatchade synthar eller om det går väldigt basic, tex osc till filter. Med modulara prylar kan man ju göra helt "galna" patchningar.
    Ok, detta låter ju underbart, vad är haken...?
    Jo...som musikproducent där resultatet skall innebära musik som skall ges ut, gärna rätt mycket och ofta så är modularträsket en tidstjuv utan like.
    Tiden står liksom stilla inom dig när du patchar men kollar du på klockan så har det gått 45 minuter och du är fortfarande inte riktigt där med ditt snare-ljud...
    Ja, go figure...för mig blev det varken tidseffektivt eller kostnadseffektivt. Inte heller speciellt utrymmes-effektivt
    Så jag är klar, kommer köra vidare med det jag har men definitivt inget mer samlande...
    Kollar man på Martin Gores eurorack-väggar, så garvar man lite inombords för man vet att han använder inte mer än 2% av modulerna
    Fast hade inte Martin Gore anställt en Svensk kille för att patcha åt honom?

  37. #37
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jo, men det var före corona. Länge sen vi hördes nu.

    /Martin

  38. #38
    Domina909
    Domina909 är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men det var före corona. Länge sen vi hördes nu.

    /Martin
    Martin och Martin

  39. #39
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Domina909 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Martin och Martin
    För den som inte redan listat ut det så är jag oskyldig. Men drömma kan man ju.

  40. #40
    Domina909
    Domina909 är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För den som inte redan listat ut det så är jag oskyldig. Men drömma kan man ju.

  41. #41

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En viktig fördel med modular är att man kan bränna sin synthbudget utan att det tar för mycket plats
    Haha!

  42. #42
    fiskpaj
    fiskpaj är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    För mig som helt och hållet förlikat mig med tanken på att aldrig släppa någon musik eller tjäna en spänn på den fyller den ungefär samma funktion som alla andra gubb-hobbys. Det är kul att krångla till det helt enkelt!

    Klart att man skulle kunna köra linjärt Cubase, spela in spår efter spår och få till en låt om man ville. Men det är roligare att trycka på knappar och förlora dig i ett evigt blinkande ljudlandskap som bara finns i stunden.

  43. #43
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för alla synpunkter och vinklingar. Tror jag fortfarande inte förstår helt ut men är lite sugen på att göra ett sista försök att bygga ett litet system. Kanske är detta vad jag behöver i mitt liv Vad skulle ni säga är en bra grund? Jag vill ha minst en enkel sequencer. Önskar gärna lite råd så jag får ihop något hyggligt kompakt men ändå utmanande som inte tråkar ut mig efter några dagar.

  44. #44
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tror aldrig jag sa nåt vettigt i den här tråden (gör jag nånsin?). Jag blir aldrig modularpatchare på det typiska sättet. Ser dom mer som externa effekter, på samma sätt som en distpedal. Har nån enstaka ljudalstrande modul men det är verkligen undantaget som bekräftar regeln. Jag kan nog hålla med om trådtiteln. Att försöka sig på hel prod* på € är en uppförsbacke jag inte tar mig fram på.

    *Menar pop/syntpop. Drones/Noise är inte musik hos mig.

  45. #45
    trashkaiser
    trashkaiser är uppkopplad nu
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Har ”bara” vcvrack som jag köpte i vintras då jag kände mig låst och ville göra ljud som några personer jag gillar gör med modular och då främst Blawan. Bästa jag gjort. Bästa för mig är möjligheterna till oändlig och abnorm modulation för helt bananagrejer. Men har gjort presets för standard subtraktiva basar mm oxå. Min dator är lite seg vilket är bra så man får tänka ekonomi. Men inte samma ekonomi som hårt såklart. Väldigt prisvärd grej vcv. Sjukt bra o faktiskt oändlig mängd syntar, sequencers o effekter mm för 1500.

  46. #46
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Jag har målat min hall om det hjälper på något sätt?

  47. #47
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror aldrig jag sa nåt vettigt i den här tråden (gör jag nånsin?). Jag blir aldrig modularpatchare på det typiska sättet. Ser dom mer som externa effekter, på samma sätt som en distpedal. Har nån enstaka ljudalstrande modul men det är verkligen undantaget som bekräftar regeln. Jag kan nog hålla med om trådtiteln. Att försöka sig på hel prod* på € är en uppförsbacke jag inte tar mig fram på.

    *Menar pop/syntpop. Drones/Noise är inte musik hos mig.
    Så du menar att detta blir lika tidsödande/samlande som gitarrpedaler utan att skaffa ljudalstrande moduler Då får jag nog fundera en vända till
    Nu låter väl allt jag gör som Drones/Noise men det beror nog mer på min bristande förmåga att spela än val av musikstil

  48. #48
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av trashkaiser Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ”bara” vcvrack som jag köpte i vintras då jag kände mig låst och ville göra ljud som några personer jag gillar gör med modular och då främst Blawan. Bästa jag gjort. Bästa för mig är möjligheterna till oändlig och abnorm modulation för helt bananagrejer. Men har gjort presets för standard subtraktiva basar mm oxå. Min dator är lite seg vilket är bra så man får tänka ekonomi. Men inte samma ekonomi som hårt såklart. Väldigt prisvärd grej vcv. Sjukt bra o faktiskt oändlig mängd syntar, sequencers o effekter mm för 1500.
    Såg kul ut! Dock glor jag rätt in i skärmen i mitt arbete så lite tid utan skärm på fritiden=eurocrack var tanken
    Men hur funkar det att matcha på skärmen, blir det inte lite rörigt?

  49. #49
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så du menar att detta blir lika tidsödande/samlande som gitarrpedaler utan att skaffa ljudalstrande moduler Då får jag nog fundera en vända till
    Nu låter väl allt jag gör som Drones/Noise men det beror nog mer på min bristande förmåga att spela än val av musikstil
    Tja i mitt fall endast effekter jag inte kan göra med DAW. T.ex analog min/max, skulle inte gå att göra digitalt på en analog ljudkälla utan latency. Grusa ett ljud med modulerat brus är inte heller särskilt praktiskt digitalt, och blir inte samma sak även om det skulle gå. Så min samling är inte så stor och blir antagligen aldrig. Fullt nöjd med racksyntar som också kan patchas lite i nuläget. Det är ändå så att till sist är det hur lat jag är som bestämmer. Orkar jag patcha in en analog synt i arret öht eller vill jag bara göra klart den här låten med pluggar?

Liknande ämnen

  1. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2020-07-21, 12:27
  2. Billig DJ-utrustning att lira vax på
    Av MK Ultra i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2017-08-07, 17:59
  3. Att styra CV / Gate utrustning från Reason?
    Av Dsc i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-10, 11:01
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-04-07, 11:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •