Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tidal cycles

  1. #1
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd

    Tidal cycles

    Jag snubblade över detta tidigare idag. Har någon här testat? Jag tänkte ge det lite tid senare ikväll.

    https://tidalcycles.org/

  2. #2
    emp
    emp är uppkopplad nu
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fortyfiveknots Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag snubblade över detta tidigare idag. Har någon här testat? Jag tänkte ge det lite tid senare ikväll.

    https://tidalcycles.org/
    Ja, jag har testat. Kul! Mer fokus på patterns än ljuddesign dock (med tanke på forumet du postade i alltså).
    Valde att göra en egen dialekt för live-kodande i SuperCollider istället för att lära mig Tidal. Kolla in Kindohm (Mike Hodnick). Han är väldigt bra på det och gör bra musik. Han är även lite mer pedagogisk än upphovsmannen Alex McLean. Men även Alex YouTube-kanal är värd att kolla.

  3. #3
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Admods får flytta om den ligger fel

    Men spännande. Jag ska kolla in det så snart tid finns.

  4. #4
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Alltså är tidal bara ett library för SuperCollider? Är det korrekt?

  5. #5
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Nja, tidal använder sc för ljudgenerering så beroendet går väl åt a dra hållet.
    Det verkar lite bökigt att komma igång med tidal, tycker gibber verkar enklare att komma igång med.
    https://github.com/kybr/Gibber

  6. #6
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, tidal använder sc för ljudgenerering så beroendet går väl åt a dra hållet.
    Det verkar lite bökigt att komma igång med tidal, tycker gibber verkar enklare att komma igång med.
    https://github.com/kybr/Gibber
    Mmmm. JS, min bakgård. Tack för tips!

    EDIT: Höll på med denna för ett par år sen: https://tonejs.github.io/.

  7. #7
    emp
    emp är uppkopplad nu
    emps avatar
    Veteran
    Om man vill hålla sig inom SuperCollider och använda det fantastiska pattern-biblioteket där för att göra musik med så finns Daniels SuperClean. Bygger på SuperDirt, dvs "samplern" som TidalCycles spelar på, fast här spelar man med vanliga sc-patterns istället för jättekonstigt Haskell-mumbo-jumbo.

    Det finns massor av bra grejer förberett för live-kodande i vanilla-SuperCollider (JitLib, Ndef, Pbindef, Pdef etc). SuperClean kan nog vara en bra väg in om man vill. Daniel har kurser på EMS ibland också.

  8. #8
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vill hålla sig inom SuperCollider och använda det fantastiska pattern-biblioteket där för att göra musik med så finns Daniels SuperClean. Bygger på SuperDirt, dvs "samplern" som TidalCycles spelar på, fast här spelar man med vanliga sc-patterns istället för jättekonstigt Haskell-mumbo-jumbo.

    Det finns massor av bra grejer förberett för live-kodande i vanilla-SuperCollider (JitLib, Ndef, Pbindef, Pdef etc). SuperClean kan nog vara en bra väg in om man vill. Daniel har kurser på EMS ibland också.
    Synd bara att Daniels SuperClean inte har någon rejäl guide/Tutorial förutom de exempel-patcherna som finns.
    Har mailat med honom och han är verkligen trevlig men verkar vara lite upptagen.

    TidalCycles har ju ett stort Community men ja jag är inte så förtjust heller i Haskell-approachen i en annan Editor utöver SC.

  9. #9
    emp
    emp är uppkopplad nu
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd bara att Daniels SuperClean inte har någon rejäl guide/Tutorial förutom de exempel-patcherna som finns.
    Har mailat med honom och han är verkligen trevlig men verkar vara lite upptagen.

    TidalCycles har ju ett stort Community men ja jag är inte så förtjust heller i Haskell-approachen i en annan Editor utöver SC.
    Fast SuperClean bygger på SC:s patternbibliotek och där finns bra tutorials inbyggda i SCDoc. Här t ex.
    Lär man sig det så fattar man det mesta av SuperClean.

  10. #10
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast SuperClean bygger på SC:s patternbibliotek och där finns bra tutorials inbyggda i SCDoc. Här t ex.
    Lär man sig det så fattar man det mesta av SuperClean.
    Tack, ska kolla igenom vad det står.

    De exempel patcherna som står måste jag ändra lite för att få det att fungera. Undrar om SC ändrar i själva kodspråket för varje update?


    Fungerar ej:

    (
    Pbind(
    \dur, 1 / Plprand(5, 11),
    ).play
    )

    Fungerar:

    Pbind(
    \dur, 1 / Plprand(5, 11),
    ).play

    osv..

  11. #11
    emp
    emp är uppkopplad nu
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack, ska kolla igenom vad det står.

    De exempel patcherna som står måste jag ändra lite för att få det att fungera. Undrar om SC ändrar i själva kodspråket för varje update?


    Fungerar ej:

    (
    Pbind(
    \dur, 1 / Plprand(5, 11),
    ).play
    )

    Fungerar:

    Pbind(
    \dur, 1 / Plprand(5, 11),
    ).play

    osv..
    Jag tror inte att de ändrar något som sabbar bakåtkompatibilitet. Förutom att de bytt namn på vissa saker nyligen (t ex Pstutter heter numera Pdup). Då finns dock de gamla klasserna kvar under en övergångsperiod men man får ett meddelande om att klassen är "deprecated".
    Ang. kodexemplen så funkar båda här. Kanske att du gjorde något misstag i markeringen? Om du markerar koden du vill köra och trycker CMD+RTN (CTRL+RTN på Linux/Win) så ska det funka? De yttre parenteserna i det första exemplet är bara till för att underlätta exekveringen så att det räcker med att ställa markören någonstans innanför (eller intill) parenteserna och trycka CMD+RTN. Man kan också köra den för tillfället valda koden eller, om inget är valt, den rad markören står på, med SHIFT+RTN.
    Hoppas det funkar!

Liknande ämnen

  1. Tidal börjar sälja lossless
    Av Oortone i forum Nyheter
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2019-10-28, 21:50
  2. Ny musikstreamingtjänst - Tidal
    Av valsolo i forum Nyheter
    Svar: 227
    Senaste inlägg: 2018-05-10, 14:25
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-10-14, 11:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •