Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 99 av 99

Ämne: Inflation på syntpriser?

  1. #61
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jobbar med ett album nu och har Jupiter-8, Matrix-12, MemoryMoog ++ att välja på, men ljudet som är grunnpilaren på ena låten är EX-800. Ingen annan synth klarade av det. Ditt skräp är mitt guld.
    Haha ok du kan få min K4, TX7 och en CZ-101 för de syntharna du nämner? Jag kan betala frakten
    Nej självklart har alla synthar sitt speciella sound och kan passa in i ens kreativa skapande. Du är dessutom såpass duktig på den typ av musik du gör så det kommer låta bra oavsett vad för synth du väljer. Tror dina videos trissar upp priserna på den typ av synthar en del med.
    Men jag ser oavsett EX-800 som tråkig och inte värd mer än en tusenlapp.

  2. #62
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av knarr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Direkt från grovsopen?
    Haha "chassis has some cracks" - yeah I see that!

    Vad gäller Tradera så stämmer det bra, pinka lite revir med 1kr och locka en massa budgivare som sen inte kan låta bli att bjuda över varandra helt utan logik. Avsluta auktionen gärna en söndag em med.
    Jag bjuder enbart på saker som har ett "ok utropspris" och i sista stund för att inte skapa ett intresse.

  3. #63
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha ok du kan få min K4, TX7 och en CZ-101 för de syntharna du nämner? Jag kan betala frakten
    Nej självklart har alla synthar sitt speciella sound och kan passa in i ens kreativa skapande. Du är dessutom såpass duktig på den typ av musik du gör så det kommer låta bra oavsett vad för synth du väljer. Tror dina videos trissar upp priserna på den typ av synthar en del med.
    Men jag ser oavsett EX-800 som tråkig och inte värd mer än en tusenlapp.
    Inget fel att ha olika uppfatningar eller favoriter/anti-favoriter :P

  4. #64
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe Inflation betyder "inflare” som betyder ”svälla”, alltså något som utökas!

    Höga priser kan vara en konsekvens av inflation ja.. Men ser vi att det cirkulerar för mycket pengar? Knappast.

    Handlar nog om efterfrågan och vad folk är villiga att betala.
    Inflation och allmän prisökning är samma sak. Om efterfrågan ökar i högre takt än utbudet får vi inflation. Höga priser behöver inte vara kopplat till inflation om vi tittar på enskilda marknader, men när prisökningen är allmän (flera stora marknader) så är det per definition inflation.

    Att folk är mer villiga att betala är också samma sak som att mer pengar är i omlopp. Du försöker skilja två saker åt här som inte kan skiljas åt.

    Höga priser och att få mindre för sina pengar är även det en och samma sak. En allmän sådan trend kallar vi inflation. Att tala om att det ena är en konsekvens av det andra är alltså inte begripligt. Det blir ett cirkelresonemang där konsekvensen är en konsekvens av konsekvensen.
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2022-03-08 klockan 09:08.

  5. #65
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inflation och allmän prisökning är samma sak. Om efterfrågan ökar i högre takt än utbudet får vi inflation. Höga priser behöver inte vara kopplat till inflation om vi tittar på enskilda marknader, men när prisökningen är allmän (flera stora marknader) så är det per definition inflation.

    Att folk är mer villiga att betala är också samma sak som att mer pengar är i omlopp. Du försöker skilja två saker åt här som inte kan skiljas åt.

    Höga priser och att få mindre för sina pengar är även det en och samma sak. En allmän sådan trend kallar vi inflation. Att tala om att det ena är en konsekvens av det andra är alltså inte begripligt. Det blir ett cirkelresonemang där konsekvensen är en konsekvens av konsekvensen.
    Helt fel. En blöt trottoar betyder inte regn.

    Om du går in i en butik och ser en hylla med samma produkter och en vara är förpackad lite lyxigare och är dyrare så betyder inte det inflation.
    Det är en klassiker att folk tänker "inflation" så fort någonting är dyrare eller har stor efterfrågan.
    En gammal analog-synt ökar inte i värde för att valutan får ett mindre värde. Synten ökar i värde pga större efterfrågan, hänger du med på skillnaden?

    Tror du oljan, gasen och elen är dyrare i Sverige pga inflation också?
    Riksbankens krav på inflationsnivån ska ligga på 2% enligt KPI vilket betyder att om du köper varor för 100kr idag så kommer samma varor ligga på 102kr om ett år.

    Inflation ska gälla den allmänna prisnivån för att klassas som inflation.

  6. #66
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt fel. En blöt trottoar betyder inte regn.
    En gammal analog-synt ökar inte i värde för att valutan får ett mindre värde. Synten ökar i värde pga större efterfrågan, hänger du med på skillnaden?
    Jag har aldrig påstått att vi kan tala om inflation när det handlar om enskilda marknader. Det jag påstod var att det inte går att säga att ett pris ökar antingen genom ökad efterfrågan eller inflation. De två är inte ömsesidigt uteslutande. Om efterfrågan ökar på en viss vara leder det inte till inflation, nej. Men om efterfrågan ökar mer än utbudet på merparten av viktiga marknader får vi inflation. På engelska brukar man säga ”too much money chasing the same goods”. Enkelt uttryckt så ökar köpkraften om vi får mer pengar och därmed efterfrågan och om mängden varor inte ökar i samma takt får vi inflation (vilket sedan minskar köpkraften). Det finns givetvis fler anledningar, och frågan är mer komplex än så. Men som sagt, enkelt uttryckt.

    En allmän ökning i pris är detsamma som en minskning av pengarnas värde. Att säga att detta är två olika saker är ett kategorimisstag.

    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inflation ska gälla den allmänna prisnivån för att klassas som inflation.
    Eh ja, det är ju ordagrant vad jag säger.

    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inflation och allmän prisökning är samma sak.
    Jag misstänker att du läst den svenska wikipediasidan som lite förvirrande försöker hålla dessa isär. Men om du istället tittar på den engelska sidan eller läser en bok om nationalekonomi så kan du se att det är så inflation definieras.

    Från engelska Wikipedia
    ”In economics, inflation refers to a general progressive increase in prices of goods and services in an economy. When the general price level rises, each unit of currency buys fewer goods and services; consequently, inflation corresponds to a reduction in the purchasing power of money.

    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ökar inte i värde för att valutan får ett mindre värde.
    För övrigt bör man vara lite försiktigt med att jämställa inflation med valutavärde då valutavärde är så mycket mer än bara inflation. En valutas värde har också (duh) med valutamarknaden att göra, alltså hur efterfrågan och utbudet på valutan ser ut (vilket direkt korrelerar med import och export).

    Inflation och en allmän prisökning inom ett land är som sagt en och samma sak. Men inflation och en valutas värde är inte exakt samma sak eftersom fler saker än inflation påverkar en valutas värde.

    Men nu var ju detta en tråd om prisökning på synthar och inte inflation. Det jag kommenterade var inte på det enskilda exemplet, utan hur du använde begreppet inflation och förklarade det.
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2022-03-10 klockan 21:01.

  7. #67
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av papawasarodeo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Massa felaktig text igen..

    Varför väljer du ens att svara min kommentar? Exakt vad är det du vill ha sagt som tillför diskussionen någonting överhuvudtaget?
    Du kommer från ingenstans och ska tala om för mig vad inflation betyder eller vad är ditt mål ens?

    Jag sa att en prisökning inte innebär inflation... TS har med begreppet inflation i topic.

  8. #68
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför väljer du ens att svara min kommentar? Exakt vad är det du vill ha sagt som tillför diskussionen någonting överhuvudtaget?
    Du kommer från ingenstans och ska tala om för mig vad inflation betyder eller vad är ditt mål ens?

    Jag sa att en prisökning inte innebär inflation... TS har med begreppet inflation i topic.
    Mitt mål var att korrigera den felaktigt förenklande bilden du hyser och sprider om inflation. Men det var kanske lite enfaldigt av mig att tro att det skulle leda till något konstruktivt. Så vi lämnar denna "diskussion" nu och låter tråden handla om det den ska handla om.
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2022-03-16 klockan 18:04.

  9. #69
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Kan inte se dina inlägg eftersom du är ignorerad pappawasanroarwhatever

    Har viktigare saker för mig än att förklara grejer här för folk som ändå inte förstår.

    Tack för mig

  10. #70
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Kikade på Ebay efter ASR-10 lite random och blev chockad av vilka priser som önskas för dem...

  11. #71
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kikade på Ebay efter ASR-10 lite random och blev chockad av vilka priser som önskas för dem...
    Frågan är väl om någon köper till dessa priser...?

  12. #72
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kikade på Ebay efter ASR-10 lite random och blev chockad av vilka priser som önskas för dem...
    Har ägnat en del av detta året till fixa i ordning mina 80- och 90tals-maskiner och kopplat in dem i studion så att de ska användas igen.

    I samband med det så kollade jag runt lite vad dessa saker betingar i pris på marknaden nu, och jag måste säga att jag häpnade en smula. Helt klart har priserna gått upp, men jag ser också att utbudet har minskat ganska kraftigt.

  13. #73
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ägnat en del av detta året till fixa i ordning mina 80- och 90tals-maskiner och kopplat in dem i studion så att de ska användas igen.

    I samband med det så kollade jag runt lite vad dessa saker betingar i pris på marknaden nu, och jag måste säga att jag häpnade en smula. Helt klart har priserna gått upp, men jag ser också att utbudet har minskat ganska kraftigt.
    Vi skyller allt på kraft och hans 80-talsvurmande och PSB-doftande tubkanal!

  14. #74
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi skyller allt på kraft och hans 80-talsvurmande och PSB-doftande tubkanal!
    Ha ha, ja det var delvis han som fick mig att ta tag i "skrotet" igen och se till att det började användas. Hade faktiskt lite grann glömt bort hur mäktigt en stackad TX-816 kan låta. Korg Z1 och Yamaha VL1 var ett nykärt återseende också

  15. #75
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi skyller allt på kraft och hans 80-talsvurmande och PSB-doftande tubkanal!
    Haha!

  16. #76
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha, ja det var delvis han som fick mig att ta tag i "skrotet" igen och se till att det började användas. Hade faktiskt lite grann glömt bort hur mäktigt en stackad TX-816 kan låta. Korg Z1 och Yamaha VL1 var ett nykärt återseende också
    VL1, det är den där idiotfula med blåsingång va'? Jag har varit lite sugen på rackvarianten när jag haft syndfulla tankar om digitala ting.

  17. #77
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    VL1, det är den där idiotfula med blåsingång va'? Jag har varit lite sugen på rackvarianten när jag haft syndfulla tankar om digitala ting.
    Det är rackvarianten jag har. Tycker dock att keyboardversionen är grymt snygg

    Soundet är magiskt, fortfarande oöverträffat snart 30 år senare. I synnerhet om du har tålamodet att skruva fram lite egna sound.

  18. #78
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är rackvarianten jag har. Tycker dock att keyboardversionen är grymt snygg

    Soundet är magiskt, fortfarande oöverträffat snart 30 år senare. I synnerhet om du har tålamodet att skruva fram lite egna sound.
    Hojta till om du någonsin börjar lura över att sälja VL1!

  19. #79
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hojta till om du någonsin börjar lura över att sälja VL1!
    Finns en VL1m på Vemia: https://spheremusic.com/Bargaindtl.asp?Item=24515

  20. #80
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh, tack för tips! Väl högt pris jämfört med vad jag sett ibland på senare tid, inte minst när moms tillkommer!

  21. #81
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Tråden heter Inflation på syntpriser, inte dagens fynd.

  22. #82
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråden heter Inflation på syntpriser, inte dagens fynd.
    Håller med.
    Dock kan de flesta trådar här ge upphov till GAS!

  23. #83
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråden heter Inflation på syntpriser, inte dagens fynd.
    Helt fel tråd att shoppa synthar i ju, såklart! Ändrar min åsikt, perfekt tips!

  24. #84
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    En liten fundering:
    1998 så skulle jag flytta till Stockholm och få hälften så mycket plats, så jag sålde av ett gäng prylar. Penningvärdesändrigen sen dess är enligt SCB 37,61 %. Jag sålde bl.a:
    * MonoPoly 3500 kr = c:a 4.800 kr i dagens värde, pris idag c:a 22.000 kr = en prisutveckling på c:a 630%
    * Polysix 2500 kr = c:a 3.400 kr i dagens värde, pris idag c:a 15.000 kr = en prisutveckling på c:a 600%
    * DrumTraks 2.500 kr = som Polysix ovan, ungefär åtminstone
    * Roland VS880EX i hardcase (en för sin tid väldigt avancerad hårddiskporta). Minns inte vad jag fick, men den kostade 22.000 ny ett par år tidigare och jag fick hyggligt betalt som jag minns det, så kanske 16-17 k i den tidens pengavärde, c:a 22.000 i i dagens. Pris idag? Jag har sett folk ha svårt att sälja dem för 500 spänn.

    Orsaken till prisraset på Rolanden är såklart att den är så fullständigt frånsprungen av dagens alternativ. Frågan är om den tiden kommer då t.ex. en Jupiter 8 är så frånsprungen av moderna instrument att den tappar sitt värde fullständigt? Jag gissar att svaret är nej, att det i vilket fall alltid kommer att finnas samlare som håller priserna uppe. Men om vi leker med tanken, vad skulle det vara för utveckling som skulle krävas? Finns det ett stopp på vintagesyntinflationen?

  25. #85
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oh, tack för tips! Väl högt pris jämfört med vad jag sett ibland på senare tid, inte minst när moms tillkommer!
    Tror faktiskt att det är däromkring de ligger, ge och ta några tusenlappar hit eller dit. Ser till och med en del som ligger över 40 nu och då tillkommer frakt. Har inte sett någon under 30 på ett bra tag.

  26. #86
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror faktiskt att det är däromkring de ligger, ge och ta några tusenlappar hit eller dit. Ser till och med en del som ligger över 40 nu och då tillkommer frakt. Har inte sett någon under 30 på ett bra tag.
    Nej, det är nog så, likt vår diskussion i VM-tråden. Minns att jag hittade en då som låg ute för 1750 euro men den att den hunnit sälja tills dess att jag klickade in på den dagen därpå. Får nog för egen del bli en sån sak jag inte köper från typ Japan för 3000 euro, utan dyker väl en upp i Sverige kanske det blir aktuellt då, oavsett om priset är 18 eller 35 liksom.

  27. #87
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En liten fundering:
    1998 så skulle jag flytta till Stockholm och få hälften så mycket plats, så jag sålde av ett gäng prylar. Penningvärdesändrigen sen dess är enligt SCB 37,61 %. Jag sålde bl.a:
    * MonoPoly 3500 kr = c:a 4.800 kr i dagens värde, pris idag c:a 22.000 kr = en prisutveckling på c:a 630%
    * Polysix 2500 kr = c:a 3.400 kr i dagens värde, pris idag c:a 15.000 kr = en prisutveckling på c:a 600%
    * DrumTraks 2.500 kr = som Polysix ovan, ungefär åtminstone
    * Roland VS880EX i hardcase (en för sin tid väldigt avancerad hårddiskporta). Minns inte vad jag fick, men den kostade 22.000 ny ett par år tidigare och jag fick hyggligt betalt som jag minns det, så kanske 16-17 k i den tidens pengavärde, c:a 22.000 i i dagens. Pris idag? Jag har sett folk ha svårt att sälja dem för 500 spänn.

    Orsaken till prisraset på Rolanden är såklart att den är så fullständigt frånsprungen av dagens alternativ. Frågan är om den tiden kommer då t.ex. en Jupiter 8 är så frånsprungen av moderna instrument att den tappar sitt värde fullständigt? Jag gissar att svaret är nej, att det i vilket fall alltid kommer att finnas samlare som håller priserna uppe. Men om vi leker med tanken, vad skulle det vara för utveckling som skulle krävas? Finns det ett stopp på vintagesyntinflationen?
    Jag har länge hävdat att priserna på vissa vintageinstrument inte korrelerar med dess förmåga att alstra ljud jämfört med modernare alternativ. Det styrs i mycket större utsträckning av tillgång/efterfrågan och hype kring instrumenten.

    Såg nyligen en annons på en Jupiter 6:a för 70k, vet inte om någon köpte till dom pengarna, men efter att ha ägt denna maskin i typ 20 år kan jag definitivt säga att den inte är värd i närheten av dom pengarna ljudmässigt, inte ens hälften...

  28. #88
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Det är väl samma argument som kan appliceras på ex.vis en Stradivarius violin, eller en vintage gitarr.
    Det tillverkas inga fler, den symboliserar ngt, och det blir något som man bara tar hand om för en tid så att nästa person skall kunna njuta av att ha ägt the "real thing".

  29. #89
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    1998 köpte jag nästan en lägenhet på Kungsholmen men den gick 20.000 över min budget (slutpris 670.000:-) idag kostar den typ 4.5miljoner så synthar har ju jämförelsevis varit dålig investering

  30. #90
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1998 köpte jag nästan en lägenhet på Kungsholmen men den gick 20.000 över min budget (slutpris 670.000:-) idag kostar den typ 4.5miljoner så synthar har ju jämförelsevis varit dålig investering
    Sjuk prisresa på lägenheter i Sthlm,.
    Minns en kompis som hade 1:a handskontrakt på en tvåa på Kungsholmen (Fridhemsgatan), och den skulle ombildas till bostadsrätt.
    Han fick köpa den för 500000 kr tror jag. Undrar vad den är värd nu...

  31. #91
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, det är nog så, likt vår diskussion i VM-tråden. Minns att jag hittade en då som låg ute för 1750 euro men den att den hunnit sälja tills dess att jag klickade in på den dagen därpå. Får nog för egen del bli en sån sak jag inte köper från typ Japan för 3000 euro, utan dyker väl en upp i Sverige kanske det blir aktuellt då, oavsett om priset är 18 eller 35 liksom.
    Ha ha, jag tyckte väl att diskussionen kändes lite bekant

    Jag flyttar över vår diskussion dit så behöver vi inte gå offtopic här

  32. #92
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av villeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har länge hävdat att priserna på vissa vintageinstrument inte korrelerar med dess förmåga att alstra ljud jämfört med modernare alternativ. Det styrs i mycket större utsträckning av tillgång/efterfrågan och hype kring instrumenten.

    Såg nyligen en annons på en Jupiter 6:a för 70k, vet inte om någon köpte till dom pengarna, men efter att ha ägt denna maskin i typ 20 år kan jag definitivt säga att den inte är värd i närheten av dom pengarna ljudmässigt, inte ens hälften...
    Fast, är ett par gustavianska parstolar från 1790 värda mer än "sittvärdet"? Är en vas från Mingdynastin värd mer än "blomförvaringsvärdet"? Är en Volvo P1800 värd mer än "transportvärdet"?

    Jag håller med, man kan göra massor på nya maskiner, men det är ju inte bara det man betalar för.

    Nu började väl tråden i andra ändan, men att vintage är dyrt kommer nog att vara en sanning tills vår egen generation ligger två meter under mark.

  33. #93
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Städar i en pärm och hittar en hög med gamla kvitton. För 20 år sedan fick man tydligen en CS-30 med frakt från Devon för 335 brittiska pund på Ebay:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D59DE129-C79C-453D-9452-ACD954DBEB82.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	106422

    Jag har långt ifrån alla kvar, men det finns el del kul här. Att Handelsbanken tog 50 spänn för personlig service över disk är minst lika fascinerande.

  34. #94
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Städar i en pärm och hittar en hög med gamla kvitton. För 20 år sedan fick man tydligen en CS-30 med frakt från Devon för 335 brittiska pund på Ebay:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D59DE129-C79C-453D-9452-ACD954DBEB82.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	106422

    Jag har långt ifrån alla kvar, men det finns el del kul här. Att Handelsbanken tog 50 spänn för personlig service över disk är minst lika fascinerande.
    Ja ge mig en tidsmaskin och ett par guldtackor så jag kan åka till 1994 när analoghatet var som störst

  35. #95
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Köper nedan helt. Om man ser instrumenten som samlingsobjekt/nostalgitrippar så är ju värde något helt subjektivt.

    Lite som med bilar. En ny porsche 911 är snabbare runt banan, snålare och mer effektiv på alla sätt än en äldre men likväl finns det äldre varianter som är långt mkt dyrare, inte för att dom är "bättre" men att dom är få till antalet och har krävt massor med vård under livstiden för att bibehålla sitt värde och att det finns en nostalgisk aura kring dem.

    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast, är ett par gustavianska parstolar från 1790 värda mer än "sittvärdet"? Är en vas från Mingdynastin värd mer än "blomförvaringsvärdet"? Är en Volvo P1800 värd mer än "transportvärdet"?

    Jag håller med, man kan göra massor på nya maskiner, men det är ju inte bara det man betalar för.

    Nu började väl tråden i andra ändan, men att vintage är dyrt kommer nog att vara en sanning tills vår egen generation ligger två meter under mark.
    Senast redigerat av villeman den 2022-04-26 klockan 23:08.

  36. #96
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker mig se att nypriser på syntar går upp, men även begagnat. Fler som tycker sig lägga märke?

    Är det att nypriser stiger på grund av chipbrist? Allmän inflation?
    Tydligt att vissa nya syntar har gått upp i pris nu, i synnerhet de från USA. Moog Subsequent 37 för 21890 på Thomann exvis, eller Moog One 16 för 120 kkr. Även Sequential Rev2 8 har studsat upp ca 30% på ett år.

  37. #97
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Det vore ju konstigt om inte den allmänna inflationen + den svaga kronkursen skulle ge effekt på nypriserna. Båda sakerna är nog i spel när det gäller begagnat också. Folk kollar ju ofta internationella priser på eBay och Reverb när de ska prissätta begagnade grejer.

    Sen ska vi inte glömma syntkrympflationen...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4f2ec71afbc72e23aa020b5c03b7ef60_sp.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	265,3 KB 
Id:	108447

  38. #98
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tydligt att vissa nya syntar har gått upp i pris nu, i synnerhet de från USA. Moog Subsequent 37 för 21890 på Thomann exvis, eller Moog One 16 för 120 kkr. Även Sequential Rev2 8 har studsat upp ca 30% på ett år.
    Åtminstone tio av de procenten lär handla om växlingskursen. Lätt på det inflation på lika mycket och sedan nämnd chipbrist och logistikstrul…

  39. #99
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Hade jag vetat detta så hade jag köpt mig fem och inte en st Rev2-16:or och gjort 10kkr vinst på varje nu
    Nej men otrolig ökning. Men inte helt obefogat, jobbar inom elektronikbranschen och det är ganska galet och verkar inte bli bättre på ett bra tag.

Liknande ämnen

  1. Inflation på vintage synthar
    Av Yake i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 00:10
  2. Nån med koll på beg syntpriser?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •