Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 69 av 69

Ämne: Fältinspelning

  1. #61
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mekar du med surround också då - i jobbet?
    Nej

  2. #62
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sennheisers Ambeo headset säljs för 400 spänn på Amazon nu. Kostade runt 2000 som nya tror jag. Perfekt liten kompanjon för mobila fältinspelningar. Är egentligen bara kompatibla med iPhone, men jag kör en Anker lightning-USB C adapter och får det att funka fint med min android-lur.
    Det här är nog precis vad jag letar efter, sett till både pris och funktion, men nu verkar de ha utgått. Ser att många här köpte för ett år sen. Är det någon som känner till ett alternativ? Eller tröttnat på sina?

  3. #63
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är nog precis vad jag letar efter, sett till både pris och funktion, men nu verkar de ha utgått. Ser att många här köpte för ett år sen. Är det någon som känner till ett alternativ? Eller tröttnat på sina?
    Jag borde kunna avvara mina i min pågående vårrensning. Ska bara hitta dem först, och testa att de är okej.

  4. #64
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Myggor är nog extremt krävande att få med på en bra inspelning. Däremot spelade jag in flugor en gång, en stor svärm som flockades på insidan av ett fönster en varm sommardag. Humlor kan vara fint, men det brummar till bara när de kommer väldigt nära och blir våldsamma panoreringseffekter.

    Det var mycket tal om feinschmeckermikrofoner annars, men man kan ju ha gott utbyte till och med av en usel diktafon. Jag hade en tidigare med automatisk ljudaktivering, dvs den börjar spela in om ljudnivån passerar en viss gräns. Man kan låta den stå på hela natten och se om det händer något intressant.

    Miljön och situationen man spelar in är ändå helt avgörande, och jag tycker att väldigt mycket material brukar bli likartat. Stadsmiljöer skiljer sig inte alltid så mycket, och ute i naturen störs man av flygplan med jämna mellanrum.

    Jag har inte varit speciellt intresserad av fältinspelning som sådan och för sin egen skull, utan använder dem hellre i kollage eller som bakgrund. Till exempel i det här gamla stycket som mestadels är inspelat hemifrån med mikrofoner ut genom fönstren. Det hjälpte att bo vid ett torg och ha livade grannar.

  5. #65
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Myggor är nog extremt krävande att få med på en bra inspelning. Däremot spelade jag in flugor en gång, en stor svärm som flockades på insidan av ett fönster en varm sommardag. Humlor kan vara fint, men det brummar till bara när de kommer väldigt nära och blir våldsamma panoreringseffekter.

    Det var mycket tal om feinschmeckermikrofoner annars, men man kan ju ha gott utbyte till och med av en usel diktafon. Jag hade en tidigare med automatisk ljudaktivering, dvs den börjar spela in om ljudnivån passerar en viss gräns. Man kan låta den stå på hela natten och se om det händer något intressant.

    Miljön och situationen man spelar in är ändå helt avgörande, och jag tycker att väldigt mycket material brukar bli likartat. Stadsmiljöer skiljer sig inte alltid så mycket, och ute i naturen störs man av flygplan med jämna mellanrum.

    Jag har inte varit speciellt intresserad av fältinspelning som sådan och för sin egen skull, utan använder dem hellre i kollage eller som bakgrund. Till exempel i det här gamla stycket som mestadels är inspelat hemifrån med mikrofoner ut genom fönstren. Det hjälpte att bo vid ett torg och ha livade grannar.
    Rundtagande lågbrusiga mikrofoner en vindstilla dag så kanske man kan få tag i de där jäkla myggorna! Men man får nog snällt sitta där och locka...

  6. #66
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag borde kunna avvara mina i min pågående vårrensning. Ska bara hitta dem först, och testa att de är okej.
    Vore guld!! Det är bara att du hör av dig

  7. #67
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rundtagande lågbrusiga mikrofoner en vindstilla dag så kanske man kan få tag i de där jäkla myggorna! Men man får nog snällt sitta där och locka...
    Visst. Tålamod är en underskattad teknik vad gäller fältinspelning!

  8. #68
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Tog just emot ett par Ambeo från xyltburk. Tack!!
    Det här är ju svinkul. Gick ut till en landsväg. Riktigt otäckt att lyssna i efterhand. Svårt att tro att bilarna INTE är där.

    Nu är bara frågan. Dead kitten till öronen? :-D

  9. #69
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Nu är bara frågan. Dead kitten till öronen? :-D
    Kallas väl för mössa

Liknande ämnen

  1. fältinspelning, rekomendationer?
    Av Ikebana i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •