Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 69

Ämne: Fältinspelning

  1. #1
    broder mord
    broder mord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Fältinspelning

    En tråd för allt som är relaterat till fältinspelning!

    En bok jag kan rekommendera är denna, som rör ämnet fältinspelning på inspirerande sätt. - https://www.thewire.co.uk/shop/books...-angus-carlyle

  2. #2
    textuell
    textuell är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bra tips!

  3. #3
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Själv skaffade jag en Zoom H5 för ett tag sedan med extra kontaktmikrofoner. Än så länge har jag mest spelat in med just kontaktmikrofonerna men jag vill ge mig ut på lite mer ljudsafari också :-)

  4. #4
    broder mord
    broder mord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    vilka kontaktmikar kör du med? just nu jobbar jag med mix pre ii 6 och ett par Geofón från lom, eller diy kontaktmikar som jag gör själv, funderar på att köpa ett par från jrf, och se hur dom känns.

  5. #5
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av broder mord Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vilka kontaktmikar kör du med? just nu jobbar jag med mix pre ii 6 och ett par Geofón från lom, eller diy kontaktmikar som jag gör själv, funderar på att köpa ett par från jrf, och se hur dom känns.
    Jag har ett par Korg CM-300. De är ju egentligen tänkt att användas till stämapparater men fungerar bra för ljudupptagning också. Det trevliga med dem är att de är utformade som en klädnypa som man kan sätta fast på allt möjligt utan att använda dubbelhäftande tejp eller så. Om man kopplar in dem direkt till de vanliga mikrofoningångarna på H5:an så får man en del missljud pga dålig impedansanpassning men om man istället kopplar in dem i den lilla stereoingången som används för externa mikrofoner så blir det mycket bättre.

    Jag har kollat en del på andra mikrofoner och mikrofonförstärkare men jag ville testa hur pass det fungerade med billiga grejer eftersom jag inte har hållit på med det tidigare.

    Sen har jag tillgång till en Zylia ZM-1 Ambisonics-mikrofon på jobbet men jag har inte använt den så mycket ännu.
    Senast redigerat av tommyc den 2022-02-18 klockan 08:47.

  6. #6
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Jag gillar kontaktmikrofonerna från JrF jättemycket. Kan rekommendera Jez som inspirationskälla överlag, inte bara hans produkter.

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jo, det finns mycket intressant på Jez Reily French's hemside. Tex hans kortintervjuer med folk som sysslar med fältinspelning. Mycket trevlig och inspirerande läsning.

  8. #8
    broder mord
    broder mord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    ja Jez är fantastisk! han är med i boken jag tipsa om och dessutom kan man köpa den via honom på hans sida. han har också impedans adaptrar för kontaktmikar som är toppen! ska nog beställa hans mikar idag hade äran att gå en kurs med Jez, det var inspirerande!

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag kör med Tascam DR-08. Fantastiskt ljud, många format. För live-gig gillar jag 24/44 wav mono bäst

    Spelar ofta in fåglar och andra ljud. Har också en och annan gammal vinyl med sån och fascineras av hur brusfritt de lyckats göra det. Mina fåglar blir alltid brusiga, även om kringljuden också är en del av det man vill åt. Plötslig utomhuskänsla i en låt är fett

  10. #10
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    JAg har velat göra bra fieldrecordings länge.
    Det faller dock oftast på inspelningsutrustningen och brusnivån.
    Stereoljudet känns så oerhört platt och tråkigt så jag har ledsnat på det...
    Idag hittade jag en Zoom h3-vr för halva priset och den kanske kan göra det jag vill.
    Spela in i 360 i lite olika format.
    Er fram mot att den kommer i lådan.

    Har någon här provat Zoom H3?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zoom 360.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	105391

  11. #11
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JAg har velat göra bra fieldrecordings länge.
    Det faller dock oftast på inspelningsutrustningen och brusnivån.
    Stereoljudet känns så oerhört platt och tråkigt så jag har ledsnat på det...
    Idag hittade jag en Zoom h3-vr för halva priset och den kanske kan göra det jag vill.
    Spela in i 360 i lite olika format.
    Er fram mot att den kommer i lådan.

    Har någon här provat Zoom H3?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zoom 360.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	105391
    Om man spelar in ljud med Zoom h3-vr och sedan använder det inspelade ljudet i en vanlig 2 kanals stereo-ljudfil. Vinner man något i stereobredd eller "maffighet" i ljudet?

    ...eller är det bortkastat och en vanlig 2-kanalsinspelningsutrustning ger samma resultat och Zoom h3-vr gör bara en skillnad om slutljudfilen också är en surround-ljudfil?

  12. #12
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man spelar in ljud med Zoom h3-vr och sedan använder det inspelade ljudet i en vanlig 2 kanals stereo-ljudfil. Vinner man något i stereobredd eller "maffighet" i ljudet?

    ...eller är det bortkastat och en vanlig 2-kanalsinspelningsutrustning ger samma resultat och Zoom h3-vr gör bara en skillnad om slutljudfilen också är en surround-ljudfil?
    Som jag förstår det så kan jjag spela in i Binaural som får en bra upplevelse med lurar.
    Det är iallafall det jag hoppas på.
    Om det inte är så blir det meck med uppspelning i andra program än min DAW.
    Hur det än blir så löser jag det.

  13. #13
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Fördelen med att spela in i Ambisonicsformat är att man i efterhand kan rotera ljudbilden och att man har rätt stora friheter i hur ljudet ska renderas. Man kan skapa virtuella mikrofoner så att du i efterhand kan göra en stereorendering där du har full kontroll över stereobredden.

    Du kan också välja att göra en binaural rendering av signalen där du kan välja i vilken riktning den virtuella lyssnaren ska ha sitt huvud.

    Den största nyttan med formatet är om man vill kunna spela upp det som 360-ljud där du kan vrida på huvudet i realtid och lyssna åt olika håll, det används en hel del för ljud i spel eller VR.

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har ni några handfasta tips på brusreduktion vid utomhusinspelning då? Nån speciell huv av nylonstrumpa/speciella maskor vid stickning av mick-muff/mystisk parabolomslutning (jag bara hittar på här och nu, kanske guldidéer alltihop??? Nylonstrumphuv tänker jag bygga i alla fall )

  15. #15
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Det beror på vad du menar för brus:

    Brus från preamp/inspelare:
    Spela in lågt (gärna med hög bitrate för att ändå ha dynamik)

    Brus/dunsar från vind:
    Dead kitten!

    Brus från omgivning:
    Mickarna jäääävligt nära det som ska spelas in

  16. #16
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ni några handfasta tips på brusreduktion vid utomhusinspelning då? Nån speciell huv av nylonstrumpa/speciella maskor vid stickning av mick-muff/mystisk parabolomslutning (jag bara hittar på här och nu, kanske guldidéer alltihop??? Nylonstrumphuv tänker jag bygga i alla fall )
    Tjocka vantar; man får testa fram sig lite, ull/polyester/bomull; död katt annars, värt pengarna.

  17. #17
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    OK - så har man fältinspelat diverse ljud och ambienser. Vad gör ni med dem?

    Jag lägger gärna inspelade platser bakom i ambientlåtar, som ett varierat brus, kanske lite filtrerat och/eller eq:at för att passa in.
    Sedan är det ju kul att spela in skrot etc för att göra perkussiva ljud eller noiseloopar.

    Vad som vore kul är att göra mer ljudkollage-aktiga saker genom att lagra diverse fältinspelningar och bara behandla dem lite modest med eq/filter och möjligen lite reverb.

    Men som sagt, vad gör ni med era fältisar?

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag gillar när det plötsligt blir utomhus i en låt. Väder och djur.

  19. #19
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JAg har velat göra bra fieldrecordings länge.
    Det faller dock oftast på inspelningsutrustningen och brusnivån.
    Stereoljudet känns så oerhört platt och tråkigt så jag har ledsnat på det...
    Idag hittade jag en Zoom h3-vr för halva priset och den kanske kan göra det jag vill.
    Spela in i 360 i lite olika format.
    Er fram mot att den kommer i lådan.

    Har någon här provat Zoom H3?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zoom 360.JPG 
Visningar:	11 
Storlek:	52,8 KB 
Id:	105391
    Jag köpte in en på jobbet för enklare ambisonicinspelningar. Väldigt imponerad för priset. Har testat både ambienser ute och valthornskvartett på Malmö Live med publik.

    Monitorlyssningen i binauralt är väldigt bra, och dessutom så kan man lyssna på inspelade filer och snurra på zoomen så följer ljudet med. Den har inbyggda sensorer för detta alltså. Grymt clever för att göra testinspelningar innan man commitar position och nivå.

    Brus är märkbart om man måste gaina mycket, kan vara värt att tänka på. Och gallret som skyddar kapslarna har en tydlig resonans, så ha alltid ”muffen” på.

    Røde har sedan en grymt bra gratisplugin för spatialisering från Ambix A till alla stora format. Den tidigare nämnda konserten jag spelade in lät fantastiskt i Dolby Atmos.

  20. #20
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Ljudinspelare kombinerat med vaporizer, CIA-electronics.

  21. #21
    jazzdoktorn
    jazzdoktorn är inte uppkopplad
    jazzdoktorns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte in en på jobbet för enklare ambisonicinspelningar. Väldigt imponerad för priset. Har testat både ambienser ute och valthornskvartett på Malmö Live med publik.

    Monitorlyssningen i binauralt är väldigt bra, och dessutom så kan man lyssna på inspelade filer och snurra på zoomen så följer ljudet med. Den har inbyggda sensorer för detta alltså. Grymt clever för att göra testinspelningar innan man commitar position och nivå.

    Brus är märkbart om man måste gaina mycket, kan vara värt att tänka på. Och gallret som skyddar kapslarna har en tydlig resonans, så ha alltid ”muffen” på.

    Røde har sedan en grymt bra gratisplugin för spatialisering från Ambix A till alla stora format. Den tidigare nämnda konserten jag spelade in lät fantastiskt i Dolby Atmos.
    Tror du att det räcker med Izotope RX för att ta bort bruset eller blir det bara knasiga artefakter?
    Jag använde en H1 till att spela in syrsor på landet.
    Det både brusade från mickar och naturen.
    Åhepp rätt in i RX och ut kom en fil med bara syrsor och inget brus över huvud taget.
    Inget brus och helt karaktärslöst och trist... Helt värdelöst...
    Måste lära mig programmet lite bättre förstås ..

  22. #22
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jazzdoktorn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror du att det räcker med Izotope RX för att ta bort bruset eller blir det bara knasiga artefakter?
    Jag använde en H1 till att spela in syrsor på landet.
    Det både brusade från mickar och naturen.
    Åhepp rätt in i RX och ut kom en fil med bara syrsor och inget brus över huvud taget.
    Inget brus och helt karaktärslöst och trist... Helt värdelöst...
    Måste lära mig programmet lite bättre förstås ..
    RX med måttlighet kan absolut fixa en del av problemet. Men ja, ibland kan det vara svårt att skilja på önskat och oönskat brus. Jag upplever RX göra sitt bästa jobb om man har några sekunder med endast bruset, så att man kan lära den brusprofilen. Och sedan sparsamt med reduktion för att hitta balans.

  23. #23
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Ett annat boktips är Paul Virosteks ”Field Recording: from Research to Wrap”. Jag använder den i en kurs där vi har ett fältinspelningsmoment, och den introducerar ämnet bra samt ger massvis med tips.

    https://www.amazon.com/Field-Recordi.../dp/0991801415

    Och ett tips för filstruktur och kategorisering av färdigredigerade ljud:

    https://universalcategorysystem.com/

  24. #24
    LesslieHammond
    LesslieHammond är inte uppkopplad

    Senior
    nån som testat Zoom q8n-4k?

    Jag och frugan har lite olika önskemål , hon vill ha något med ok ljud och rörlig bild men som ska kunna användas för hennes onlineutbildningar m.m
    och jag tycker iofs filmande vore trevligt men huvudsaken är att jag ska kunna spela in lite ljud i replokal och kanske även konsert
    inte för skivinspelning men för ok lyssning .

    Känns lite för billig?

  25. #25
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag hade gärna lärt mig hur man gör film-ambiens-brus/stadsljud med perfekt bredd. Förmodar det handlar om svindyra shotguns i XY eller ORTF-config och lika exklusiva preamps för att hålla oönskat brus borta, men det kanske är en i branchen välkänd billig stereomikrofon man bara slänger på ett stativ och trycker rec.

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    En grej som stör mig med fältinspelning är att korna där jag köper mjölk aldrig behagar råma de gånger jag har inspelaren med mig

  27. #27
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En grej som stör mig med fältinspelning är att korna där jag köper mjölk aldrig behagar råma de gånger jag har inspelaren med mig
    Du ger dom för dålig mat helt enkelt

  28. #28
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du ger dom för dålig mat helt enkelt
    Exakt, dom behöver muuutas

  29. #29
    broder mord
    broder mord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Nu har jag inköpt både jrf kontaktmickar och hydrofoner, gillar dom skarpt, kan rekommendera. Jag kör dom i stereo par.

  30. #30
    broder mord
    broder mord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ett annat lofi tips som jag börjat köra med är att använda en stål galge för att sätta fast mina micboster omni mickar på. det blir riktigt bra AB konfiguration.

  31. #31
    broder mord
    broder mord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    det hella med brus-hanterings pluggar tycker jag verkar lite onödigt för min del, men det är kanske som du säger när man vill bara ha rösten från en inspelning eller liknande. jag tycker det låter som dom ändrar för mycket på ljudet, men jag ska tilllägga att jag inte har mycket erfarenhet av brus-hanterings pluggar och att jag älskar att manipulera fältinspelningar så varför inte. Kör du med den dyrare Clarity eller den billigare? funderar på att testa. tänker på en interjuv med Matthew Herbert där han pratar om det märkliga fenoment studios, att vi bygger bort alla ljud för att skapa ljud. ska se om jag orkar leta upp den om någon är intresserad.

  32. #32
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Sennheisers Ambeo headset säljs för 400 spänn på Amazon nu. Kostade runt 2000 som nya tror jag. Perfekt liten kompanjon för mobila fältinspelningar. Är egentligen bara kompatibla med iPhone, men jag kör en Anker lightning-USB C adapter och får det att funka fint med min android-lur.

  33. #33
    broder mord
    broder mord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    beställt. tack för bra tips!

  34. #34
    broder mord
    broder mord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    det var det jag behövde. jag har funderat ett tag på en sådan lösning.Tänkte spela in när jag går runt på olika platser samtidigt som jag spelar in fasta punkter i samma rum/plats. skoj, ska det bli!

  35. #35
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av broder mord Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det var det jag behövde. jag har funderat ett tag på en sådan lösning.Tänkte spela in när jag går runt på olika platser samtidigt som jag spelar in fasta punkter i samma rum/plats. skoj, ska det bli!
    Kul! Även en bra lösning för oss som är lite för ängsliga för att gå runt i publika platser med stora mikrofoner och gadgets.

  36. #36
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Skicka gärna länk tack, hittade inte?

    edit, hittade! Köpte 2 par. Kommer med nostalgiskt skimmer ihåg att jag spelade in flitigt med ett par binurala mickar jag köpte i Berlin för några decennier sedan. Kul, Tack!
    Senast redigerat av Ullrich den 2023-01-06 klockan 14:31.

  37. #37
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sennheisers Ambeo headset säljs för 400 spänn på Amazon nu. Kostade runt 2000 som nya tror jag. Perfekt liten kompanjon för mobila fältinspelningar. Är egentligen bara kompatibla med iPhone, men jag kör en Anker lightning-USB C adapter och får det att funka fint med min android-lur.
    "Varan har skickats" Tack för tipset!

  39. #39
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Drog också hem en, jag köpte även denna adapter (har Android) https://a.aliexpress.com/_mNzTtNY
    Hoppas att den funkar

  40. #40
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Just ljudbehandling drev mig bort från Android.

  41. #41
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ullrich Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just ljudbehandling drev mig bort från Android.
    Ja håller med fullständigt, men kan inte motivera en telefon för 15 lök idag tyvärr. Kör Apple annars rakt av, både i studion å kontrollrum alla dar i veckan.

    Funkar inte detta så har ja en gammal iphone ligger.

  42. #42
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Begagnad Iphone SE för under 2k här. Rapp som attan.

  43. #43
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sennheisers Ambeo headset säljs för 400 spänn på Amazon nu. Kostade runt 2000 som nya tror jag. Perfekt liten kompanjon för mobila fältinspelningar. Är egentligen bara kompatibla med iPhone, men jag kör en Anker lightning-USB C adapter och får det att funka fint med min android-lur.
    Jag högg ett par också. Har andra generationens iPhone SE fortfarande och den lirar nog nåt år till.

  44. #44
    Killergull
    Killergull är inte uppkopplad
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för tipset, Xyltburk!

    Jag fick tag i ett par här också. De funkar dessutom med en 10 år! gammal iPhone 5 eller Ipad 4 med iOS 10.3.4.
    Det är finns också 2st integrerade mjukvaror som Sennheiser erbjuder gratis för iOS:

    - SmartHeadset för styrning/inställningar av headset (Sennheiser/Apogee)
    - MetaRecorder för inspelning (Apogee). Inspelning verkar funka med andra mjukvaror

    Den enda nackdel jag ser nu är att den bara har 2st nivåinställningar. Natural level och Reduced level (starkt ljud).
    Men för 400 spänn tycker jag inte man kan klaga. Bra att ha i ryggsäcken för diskreta inspelningar av ljudeffekter/atmosfärljud.
    Senast redigerat av Killergull den 2023-01-14 klockan 13:05. Anledning: Stavfel

  45. #45
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan en sån här enkel adapter fungera till Sennheiser-mikrofonlurarna tro?
    https://www.teknikproffset.se/smartp...-usb-c-adapter

  46. #46
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan en sån här enkel adapter fungera till Sennheiser-mikrofonlurarna tro?
    https://www.teknikproffset.se/smartp...-usb-c-adapter
    Borde kunna funka, eftersom den både är för ström och data. En tiondel av priset av Ankers lilla dongel, så det borde vara värt ett försök!

  47. #47
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sennheisers Ambeo headset säljs för 400 spänn på Amazon nu. Kostade runt 2000 som nya tror jag. Perfekt liten kompanjon för mobila fältinspelningar. Är egentligen bara kompatibla med iPhone, men jag kör en Anker lightning-USB C adapter och får det att funka fint med min android-lur.
    Kombinationen med denna och Apogee MetaRecorder är riktigt trevlig. Spela in, airdroppa till mac och in i Live. Sjukt smidigt.
    Får tyvärr inte till länk till appstore...

  48. #48
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran

  49. #49
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    typ

  50. #50
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Jag haffade också ett set för 400:- och har precis börjat testa med Metarecorder. Tycker dock att nivåerna blir väldigt låga vid inspelning.

  51. #51
    Sva
    Sva är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Sva Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan en sån här enkel adapter fungera till Sennheiser-mikrofonlurarna tro?
    https://www.teknikproffset.se/smartp...-usb-c-adapter
    Nä...
    Data och ström, men inte ljud verkar det som.

  52. #52
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Kan bekräfta att denna adapter (audio): https://a.aliexpress.com/_mNzTtNY inte funkar på en OnePlus 7T. Så ja kör på min gamla iPhone å de rullar fint.

  53. #53
    Killergull
    Killergull är inte uppkopplad
    Killergulls avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det funkar för mig med en ny iPhone SE3 här också med iOS 16.3.

    Däremot kunde man bara spela in max 1 minut med Metarecorder tills man kopplade in Sennheiser SmartHeadset, då låstes appen upp.
    Innan inkopplingen ville de ha 199 kr extra för att kunna spela in längre än 1 minut.

    Den här begränsningen fick man aldrig på en gammal iPhone/iPad med iOS 10.3.4.

  54. #54
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sennheisers Ambeo headset säljs för 400 spänn på Amazon nu. Kostade runt 2000 som nya tror jag. Perfekt liten kompanjon för mobila fältinspelningar. Är egentligen bara kompatibla med iPhone, men jag kör en Anker lightning-USB C adapter och får det att funka fint med min android-lur.
    Tack som fasiken för tipset. Har också fått hem dom här nu och är faktiskt lite småchockad över ljudkvaliten både för röst och vanliga fältinspelningar men också vid inspelning av akustisk gitarr. Riktigt fynd.

  55. #55
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det finns så många bra och prisvärda fältinspelare nu för tiden. Har bara erfarenhet av Zoom (H4, H6, F4, F8n) och SoundDevices. Alla har låtit kanon. Finns också stereomickar att sätta direkt på telefonen, testat det också, behändigt och bra. Det jag själv använder är Zoom F8n (jobbar mycket med TV-ljud och ljud till bild).

    Ska man köpa något nytt så kan jag rekommendera något som spelar in i 32bit floating, som precis håller på att göra genombrott, som gör att man inte kan dista själva inspelningen eftersom headroamet är så högt. Mickpreamparna kan teoretiskt dista in man stoppar in burken tex i en baskagge eller bakom en jetmotor, men det är ju extremt starkt ljud där man inte själv vill ha sina öron. Men annars är det bara att brassa på med full gain.

    Man ska vara varsam med att bearbeta miljöljud för mycket men för tvättning av ljud, när det behövs, använder jag Waves Clarity (billigare varianten funkar kanon) först i channelstrippen och Waves NS1 om det behövs sist i channelstrippen. Miljöljud stereobreddar jag lite ibland eller gör binaural i DAWen.

    För inspelning av miljöljud utomhus gjorde jag det krångligt för mig själv tidigare och satt upp dyrare mickar men har landat i Zooms egen stereomick - snabbt och enkelt med bra resultat. Läste i Sound On Sound om miljöljudsupptagning bland naturfilmare som ofta använder två DPA-myggor (som om det inte är nog med myggor i naturen redan) monterade på ett stag för ambiensljud. Låter lockande då jag redan har ett gäng DPA-myggor, så det ligger på min bucketlist att testa.

    Har haft/har en ambition att samla på mig en massa olika miljöljud, annat än de miljarders som redan finns tillgängliga och jag använder flitigt, som jag spelar in själv, för det personliga konstnärlighets skull. Haft med mig en mindre Zoom när jag varit runt i världen och då passat på att spela in en del, tex nattljus från övernattning i djungeln i Kenya, toalett (rummet med prat och ljud, inspelat inifrån ett toalettbås så klart) på flygplatsen i Qatar, bombljud som från gränstrakterna mellan Israel och Syrien, Bajen-fans och AIK-fans ”sjungande” (Bajen sjöng bättre, men utan någon värdering i lagen som sådana) på Götgatan på Söder, sirentest som görs 1a månaden i kvartalet kl 15 (låter apokalyptiskt, måste ha med det i en låt) osv. Gillar stoppa in mina egna upptagningar i min musik och har ambitionen att gå ut mer på stan och plocka upp mer sånt - miljöljud är magiskt. Som sagt, det finns i princip allt att få tag i men eget nybakt bröd smakar ju bäst för konstnärssjälen

  56. #56
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ... Läste i Sound On Sound om miljöljudsupptagning bland naturfilmare som ofta använder två DPA-myggor (som om det inte är nog med myggor i naturen redan) monterade på ett stag för ambiensljud. Låter lockande då jag redan har ett gäng DPA-myggor, så det ligger på min bucketlist att testa.
    ...
    Jag har själv genom åren då och då gjort miljöinspelningar med vad jag haft till hands, Sony ECM till DAT, iRiver, iPhone m.m. men måste säga att jag "imponerats" av hur ospännande ljudet blivit. Och appopå myggor så spelade jag in en myggig kväll i Dalarna. Det drällde av myggor och jag plågade mig själv med att stå still nära mikrofonen (XY) en lång stund och locka men när jag sedan lyssnade så hördes knappt myggorna! Borde haft rundtagande antar jag, man hörde enbart när de passerade precis bredvid. En helt annan ljudbild än verklighetens surrande.

    Även brusnivå har jag haft problem med vid miljöinspelningar med egna grejer, har väl inte investerat tillräckligt, men jag har inte haft dåliga grejer så jag är lite förvånad över resultaten ibland. Eller så är det att jag gillar för tysta bakgrunder som stillsamt skogssus.

    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Har haft/har en ambition att samla på mig en massa olika miljöljud, annat än de miljarders som redan finns tillgängliga och jag använder flitigt, som jag spelar in själv, för det personliga konstnärlighets skull. Haft med mig en mindre Zoom när jag varit runt i världen och då passat på att spela in en del, tex nattljus från övernattning i djungeln i Kenya, toalett (rummet med prat och ljud, inspelat inifrån ett toalettbås så klart) på flygplatsen i Qatar, bombljud som från gränstrakterna mellan Israel och Syrien, Bajen-fans och AIK-fans ”sjungande” (Bajen sjöng bättre, men utan någon värdering i lagen som sådana) på Götgatan på Söder, sirentest som görs 1a månaden i kvartalet kl 15 (låter apokalyptiskt, måste ha med det i en låt) osv. Gillar stoppa in mina egna upptagningar i min musik och har ambitionen att gå ut mer på stan och plocka upp mer sånt - miljöljud är magiskt. Som sagt, det finns i princip allt att få tag i men eget nybakt bröd smakar ju bäst för konstnärssjälen
    Nja, jag tycker du laddar upp allt till Freesound och ger oss länken!

  57. #57
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har själv genom åren då och då gjort miljöinspelningar med vad jag haft till hands, Sony ECM till DAT, iRiver, iPhone m.m. men måste säga att jag "imponerats" av hur ospännande ljudet blivit. Och appopå myggor så spelade jag in en myggig kväll i Dalarna. Det drällde av myggor och jag plågade mig själv med att stå still nära mikrofonen (XY) en lång stund och locka men när jag sedan lyssnade så hördes knappt myggorna! Borde haft rundtagande antar jag, man hörde enbart när de passerade precis bredvid. En helt annan ljudbild än verklighetens surrande.

    Även brusnivå har jag haft problem med vid miljöinspelningar med egna grejer, har väl inte investerat tillräckligt, men jag har inte haft dåliga grejer så jag är lite förvånad över resultaten ibland. Eller så är det att jag gillar för tysta bakgrunder som stillsamt skogssus.



    Nja, jag tycker du laddar upp allt till Freesound och ger oss länken!
    Intressant! Har haft några Sony ECM77b tidigare men bara använt i studiomiljöo och aldrig testat som ambiensmickar. Trevliga mickar för övrigt. DPA-myggorna är dock i en helt egen klass, möjligtvis att Sennheiser Gold (har några såna också) låter i närheten. Men eftersom de tar upp mindre av rummet än DPA (4060) är de inte lika lämpliga för miljöljud.

    Preamparna spelar stor roll för brus när det är låga ljudnivåer. Märker skillnad mellan t.ex Zoom H6 och Zoom F8n som har betydligt bättre preampar.

    För övrigt kan man få förvånansvärt bra miljöljud med en modernare telefon, rakt in i de inbyggda mickarna. Men kanske inte för upptagning av ljudsvaga ljudskällor som skogsbruk eller myggor (odjuret mygga alltså). Skulle i så fall testa med en eller ett par av mina shotgun-mickar (Sennheiser MKH416). Det finns en äldre variant av den som heter Mkh816 som jag använt ibland men stor och otymplig i trånga utrymmen) som dyker upp beggad ibland som är ännu mer riktad och perfekt att rikta mot en mygga i skogen. Funderat på ibland att köpa, men jag har redan ca 55-60 mickar (varav 20 myggor).

  58. #58
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant! Har haft några Sony ECM77b tidigare men bara använt i studiomiljöo och aldrig testat som ambiensmickar. Trevliga mickar för övrigt. DPA-myggorna är dock i en helt egen klass, möjligtvis att Sennheiser Gold (har några såna också) låter i närheten. Men eftersom de tar upp mindre av rummet än DPA (4060) är de inte lika lämpliga för miljöljud.

    Preamparna spelar stor roll för brus när det är låga ljudnivåer. Märker skillnad mellan t.ex Zoom H6 och Zoom F8n som har betydligt bättre preampar.

    För övrigt kan man få förvånansvärt bra miljöljud med en modernare telefon, rakt in i de inbyggda mickarna. Men kanske inte för upptagning av ljudsvaga ljudskällor som skogsbruk eller myggor (odjuret mygga alltså). Skulle i så fall testa med en eller ett par av mina shotgun-mickar (Sennheiser MKH416). Det finns en äldre variant av den som heter Mkh816 som jag använt ibland men stor och otymplig i trånga utrymmen) som dyker upp beggad ibland som är ännu mer riktad och perfekt att rikta mot en mygga i skogen. Funderat på ibland att köpa, men jag har redan ca 55-60 mickar (varav 20 myggor).
    Haha, ja följa en enskild mygga med shotgun är ju en lösning. Jag var mer ute efter svärmeffekten så omni borde jag haft.

    Det var en rätt billig ECM-mik av äldre slag, tänkt för kamera.

    Jag har en rätt ambitiös Rolandbandare, R-26 med börjar tvivla på att den är så bra. Nu är den ju rätt gammal också. Jag tror de inbyggda XY-mikarna brusar mer än den lilla Shuremik jag har till iPhonen. Men den ville å andra sidan inte spela in i vinterkylan, producerade ett digitalt oväsen, antagligen fukt i lightningkontakten men det gick inte att få bort och återkom även dagen efter. Måste utvärdera Rolandmaskinens mikförstärkare för externa och se om de är någorlunda annars kan jag likaväl skippa den trots att den är robust och bra på det viset.

    Skall man verkligen satsa är det grejer som Sounddevices som gäller.

  59. #59
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skall man verkligen satsa är det grejer som Sounddevices som gäller.
    De där är fantastiska. Sound Devices är de allra bästa maskinerna men kostar också en slant. Har två kollegor som har Sound Devices och de låter onekligen bra. Men tycker bättre om gränssnittet och priset på Zoom F8. Till de jobb jag gjort hittills har inte maskinen varit svagaste länken, handhavandet är en svagare länk.

    Ljudgrejer = jobb och ganska kul förutom roddandet, musikprylar = inte lika mycket jobb nu för tiden men större passion än någonsin så jag lägger hellre pengar på dyrare grejer där

  60. #60
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De där är fantastiska. Sound Devices är de allra bästa maskinerna men kostar också en slant. Har två kollegor som har Sound Devices och de låter onekligen bra. Men tycker bättre om gränssnittet och priset på Zoom F8. Till de jobb jag gjort hittills har inte maskinen varit svagaste länken, handhavandet är en svagare länk.

    Ljudgrejer = jobb och ganska kul förutom roddandet, musikprylar = inte lika mycket jobb nu för tiden men större passion än någonsin så jag lägger hellre pengar på dyrare grejer där
    Mekar du med surround också då - i jobbet?

Liknande ämnen

  1. fältinspelning, rekomendationer?
    Av Ikebana i forum Inspelning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-24, 15:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •