Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Analoghajpen 2022 (utbruten prisdiskussion)

  1. #1
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator

    Analoghajpen 2022 (utbruten prisdiskussion)

    [admod]

    Bröt ut en prisdiskussionstråd ur Dagens ofynd . Fortsätt gärna diskussionen här.

  2. #2
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Angående Juno 106 priset idag för 20tkr så är det i varje fall under nypris det var en gång enl inflationsräknaren.


    Nypris Juno 106 år 1984 10 225 kronor ,motsvarar 24 507kronor 2021. Sen är det ju upp till var och en. Tycker definitivt själv att 20 lök för en fullt fungerande 106 inte är ett överpris för en så bra synth.

  3. #3
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Sticker ut hakan lite...Känner att ljudkvaliteten blivit sekundär och att hypen tagit över dessa gamla syntar. Tror att många av dom som köper till dessa priser är yngre och hakar på trenden. Har hållit på med detta i 40 år och tycker ärligt talat inte att en 106:a låter som 20 papp och har nog aldrig gjort det. Inte heller är en poly-800 värd 6000 spänn, eller en jx8p 8000kr.

    106:an är en enkel synt som låter ok och kan låta hyfsat stort med choruset, men ärligt talat, priset är nära en Polybrute eller DSI P6 etc. Låter den verkligen i närheten av dessa?! Smaken är förstås olika och detta med värde är högst subjektivt

  4. #4
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Värdet är inte subjektivt. Antingen kan man sälja 106:or för ett visst pris, eller så kan man inte. Om man vill betala det priset är subjektivt däremot. En annan sak som är subjektivt är vad som låter bra eller inte.

    Det handlar helt enkelt om tillgång och efterfrågan.

    Sen ska man komma ihåg att värdet i ett gammalt instrument med stor sannolikhet ökar. En Polybrute t ex tappar 25% av värdet så fort du lämnat butiken. En 106 köpt idag för marknadsvärdet lär vara värd ett antal tusenlappar mer om du säljer den om sju år, medan Polybruten antagligen har tappat halva sitt värde. Med det i åtanke är det mycket sällan/aldrig en dålig affär att köpa vintage.

    Om marknadsvärdet på en 106 utan servningshistorik köpt av en privatperson verkligen är 20 000:- är en annan fråga. Jag har inte riktigt koll på prisutvecklingen där.

  5. #5
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Lite det jag är ute efter. Värdet på dessa bygger till stor del på andrahandsvärdet, eller "snygg" att ha i studion, få exemplar på marknaden. Inte så mycket ljudkvalitet.

    Håller med om att ljudet är subjektivt.

    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värdet är inte subjektivt. Antingen kan man sälja 106:or för ett visst pris, eller så kan man inte. Om man vill betala det priset är subjektivt däremot. En annan sak som är subjektivt är vad som låter bra eller inte.

    Det handlar helt enkelt om tillgång och efterfrågan.

    Sen ska man komma ihåg att värdet i ett gammalt instrument med stor sannolikhet ökar. En Polybrute t ex tappar 25% av värdet så fort du lämnat butiken. En 106 köpt idag för marknadsvärdet lär vara värd ett antal tusenlappar mer om du säljer den om sju år, medan Polybruten antagligen har tappat halva sitt värde. Med det i åtanke är det mycket sällan/aldrig en dålig affär att köpa vintage.

    Om marknadsvärdet på en 106 utan servningshistorik köpt av en privatperson verkligen är 20 000:- är en annan fråga. Jag har inte riktigt koll på prisutvecklingen där.

  6. #6
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av villeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite det jag är ute efter. Värdet på dessa bygger till stor del på andrahandsvärdet, eller "snygg" att ha i studion, få exemplar på marknaden. Inte så mycket ljudkvalitet.

    Håller med om att ljudet är subjektivt.
    Fast jag tror, även om det inte är mitt favoritinstrument*, att ljudet är en stor anledning till att 106 har gått upp i pris. Det är många som tycker väldigt mycket om det. Ljudkvalitet är svårdiskuterat, men jag tror det är väldigt ovanligt att ett instrument rusar i värde om det inte har kvaliteter många tilltalas av.

    *= har dock en gång i tiden gjort ett helt album med nästan bara 106, så jag hatar ju inte den.

  7. #7
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Girighetens logik kommer alltid att rättfärdiga fantasipriser. Det blir lite som med NFT. Kanske dax för Roland att inkludera en TB-303 NFT snart i deras Roland Cloud?

  8. #8
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Nu är det länge sedan jag hade Juno 6 eller 60, men nog låter de mums.

  9. #9
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Girighetens logik kommer alltid att rättfärdiga fantasipriser. Det blir lite som med NFT. Kanske dax för Roland att inkludera en TB-303 NFT snart i deras Roland Cloud?
    Jag har läst det här tio gånger nu och fattar ingenting av det som står.

  10. #10
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Håller med, dom låter bra. Har ägt både en 106:a och en 60:a samtidigt och tycker att 60:an definitivt låter bättre (och betingar därav ett högre pris).

    Tänker lite så här: Låter verkligen en 106:a dubbelt så bra idag som för 5 år sedan? Med dagens priser närmar den sig riktigt kompetenta apparater. Det blir liksom dålig "value for money" ljudmässigt jämfört med annat man kan få för liknande pengar.

    Sålde en JP6:a för 4 år sedan för 28k, efter att ha ägt den i många år. Den lät bra men tyckte aldrig att den var fantastisk, men läser man på nätet idag är den helt gudomlig. Jag fick aldrig dom vibbarna under de 20 åren den var i min ägo...Ur ett investeringsperspektiv har jag säkerligen tappat pengar men saknar inte den ljudmässigt.

    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det länge sedan jag hade Juno 6 eller 60, men nog låter de mums.

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det länge sedan jag hade Juno 6 eller 60, men nog låter de mums.
    Förstår dig,
    Ja jag blev med Juno 6 för något år sedan, grundljudet är verkligen otroligt, hög i diskanten med djup i basen, blev helt tagen av hur bra filtret lät med hög q och låg cutoff, trodde inte att Rolandfilter kunde ha så mycket övertoner,

  12. #12
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av villeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Håller med, dom låter bra. Har ägt både en 106:a och en 60:a samtidigt och tycker att 60:an definitivt låter bättre (och betingar därav ett högre pris).

    Tänker lite så här: Låter verkligen en 106:a dubbelt så bra idag som för 5 år sedan? Med dagens priser närmar den sig riktigt kompetenta apparater. Det blir liksom dålig "value for money" ljudmässigt jämfört med annat man kan få för liknande pengar.

    Sålde en JP6:a för 4 år sedan för 28k, efter att ha ägt den i många år. Den lät bra men tyckte aldrig att den var fantastisk, men läser man på nätet idag är den helt gudomlig. Jag fick aldrig dom vibbarna under de 20 åren den var i min ägo...Ur ett investeringsperspektiv har jag säkerligen tappat pengar men saknar inte den ljudmässigt.
    Jo, men det är ju fortfarande subjektivt. Jag, t ex, har ett favoritinstrument vars specar påminner om 106. Jag tycker det instrumentet springer i cirklar kring nästan allt ljudmässigt. Skulle aldrig byta ut den mot t ex OB-6 eller Polybrute. Det sagt så tror jag aldrig att det funnits någon slags likamedstecken mellan högt pris och bra ljud (vad nu det är).

    Så, om jag var tvungen att köpa ett "nytt" ex av mitt gamla favoritinstrument och den hade rusat iväg till säg 30 000:- hade jag tyckt att det var rätt surt. Jag hade gjort det till slut eftersom den är essentiell. Jag hade fått sälja annat om det hade krävts.Det som hade gjort det lite lättare hade varit vetskapen om att jag skulle få tillbaka pengarna om det skulle komma dåliga tider. Antagligen ännu mer. Summan är ändå att jag tyckt det hade varit värt det.

    Frågan om den låter dubbelt så bra som något instrument för halva priset blir en konstig fråga. Så har man aldrig kunnat tänka. Jag har instrument som går för 6-7000 kronor som jag tycker låter enormt mycket bättre än en del nya instrument för 3-4 gånger mer. Ett Pringlesrör med ris blir en bättre shaker än vad den dyraste trummaskinen kan åstadkomma imho.

    Nåväl, min poäng egentligen är att om något är dagens ofynd borde det vara prylar som auktioneras ut till priser långt över marknadspris. Att någon pryl stigit mycket i värde tycker inte jag kvalificerar den som ofynd. Att jag kan trilla baklänges över hur dyra vissa saker blivit eller aldrig själv skulle betala för vad vissa saker kostar är en annan sak.

    Igen: när det gäller 106:an vet jag inte ens var den ska ligga. Det kanske är något av ett ofynd. Kanske inte. Jag kommer inte att köpa den i alla fall.

  13. #13
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har läst det här tio gånger nu och fattar ingenting av det som står.
    Att prishypen beror på att många butiker och privata säljare. Satt i system att köpa vintage enbart för att sälja vidare med god vinstmarginal.

    Andra biten var om NFT-hypen. (Inte relaterat till vintagesynthar per se, mer än att det också är symptomatiskt för konsumtionshets och tveksamma prissättningar.

  14. #14
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag, t ex, har ett favoritinstrument vars specar påminner om 106.
    Nämligen…?

  15. #15
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämligen…?
    Nu utelämnade jag den infon för att undvika diskussion om hur bra olika instrument är, men här är en subtil ledtråd :
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	24DE5190-A609-4E35-BB60-FA016546F850.jpeg 
Visningar:	82 
Storlek:	127,1 KB 
Id:	105243

    Poängen var alltså att bra ljud är subjektivt. Man kan tycka att t ex OB-6 och Polybrute springer i cirklar kring en gammal 40-årig en-oscillatorssynt, men det går också att tycka tvärtom. Jag skulle vilja påstå att båda förhållningssätten är rätt och därför blir en prisdiskussion utifrån någon slags ljudkvalitetsnorm omöjlig.

  16. #16
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av villeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Värdet på dessa bygger till stor del på andrahandsvärdet, eller "snygg" att ha i studion, få exemplar på marknaden. Inte så mycket ljudkvalitet.
    Vill poängtera att jag verkligen håller med detta i sak, det framgick nog inte riktigt. Värdet kan inte översättas till ljudkvalitet, det är en av många parametrar.

    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att prishypen beror på att många butiker och privata säljare. Satt i system att köpa vintage enbart för att sälja vidare med god vinstmarginal.
    Är det verkligen anledningen? Att det alltid finns folk som vill göra sig en hacka må vara hänt, men jag skulle vilja påstå att lejonparten av de säljare jag stöter på inte passar in på den beskrivningen.

    Min personliga killgissning är snarare två saker (delvis baserat på egna upplevelser, så det är verkligen inte evidensbaserad vetenskap):

    1. Köpgruppen har blivit större och större. Förutom rena musikerambitioner har det blivit fler och fler samlare och inte minst tycker jag att det de senaste åren blivit många fler studios som tar kontakt om det är fina grejer som säljs. Tror att det blivit viktigare och viktigare för dem att ha klassikerna i instrumentarsenalen. Man vill ha de klassiska stärkarna, effekterna, Rhodes och några klassiska syntar. Där tror jag t ex att 106:an är väldigt attraktiv. När studiosarna blandar sig i på allvar finns också risken (möjligheten om man vill sälja) att priserna sticker iväg.

    2. Jag tror att forum som detta piskar upp priserna kanske mer än något annat. Vi hetsar ju varandra till GAS som fan och underskatta inte dragningskraften i att visa upp fina pjäser i "senaste syntinköpet"- och "min hemmastudio"-trådarna för gubbar i min ålder med höga löner. Eller "synthmunk"-tråden som väl mest handlar om att visa hur många syntar man egentligen köper, handen på hjärtat?

    Nåväl, jag tycker inte heller att det är så skoj att priserna på vissa instrument skjuter iväg som de gör och tror med all säkerhet att det finns en poäng i att prata om konsumtionshets. Jag tycker däremot att den som säljer ett instrument har all rätt att försöka sälja till nuvaranda marknadspris, bland annat för att det är samma marknad som sätter priserna för det instrument man kanske planerar att köpa för pengarna.

    Nu ska jag inte tjata mer om det här.
    Senast redigerat av Irja den 2022-02-13 klockan 08:29.

  17. #17
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Tror att många äldre inklusive mej själv grämer sig lte över att man inte har sparat några flera av de synthar man inhandlade för spottstyvrar för 10-20 år sedan. Har tex haft ett antal Juno 60 som jag betalt 2,5 - 3 tkr styck för. Att dessa nu går för 25-30 tkr eller mer, smärtar naturligtvis. Listan kan göras lång. Priserna på dessa klenoder har faktiskt varit äckligt låga begagnade i ljuset av vad de en gång kostat, hur de låter och hur snygga de är.

    Lite intressant kuriosa . 1982 kostade en Prophet 600 omräknat till dagens pengar 65 tkr.
    Roland Super jupiter MKS 80 kostade 1984 25251 kr vilket blir 60520 kr 2021

  18. #18
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Fred99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror att många äldre inklusive mej själv grämer sig lte över att man inte har sparat några flera av de synthar man inhandlade för spottstyvrar för 10-20 år sedan. Har tex haft ett antal Juno 60 som jag betalt 2,5 - 3 tkr styck för. Att dessa nu går för 25-30 tkr eller mer, smärtar naturligtvis. Listan kan göras lång. Priserna på dessa klenoder har faktiskt varit äckligt låga begagnade i ljuset av vad de en gång kostat, hur de låter och hur snygga de är.
    Jotack, jag har sålt en Minimoog för under tusenlappen innan 80-talet blev 90-tal. Kommer inte ihåg vad jag betalade för den men inte så mycket mer.

    Det var ju dock på stenåldern.

  19. #19
    Fred99
    Fred99 är inte uppkopplad
    Fred99s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jotack, jag har sålt en Minimoog för under tusenlappen innan 80-talet blev 90-tal. Kommer inte ihåg vad jag betalade för den men inte så mycket mer.

    Det var ju dock på stenåldern.
    Jo, vi har gjort våra misstag minsann!

  20. #20
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Intressant diskussion, som dock kanske borde flyttas till en egen tråd ?

    Jag har också tänkt tanken, vad hade hänt om man sparat alla syntar som passerat förbi, och sett dem som investeringar idag? En bekant och jag köpte en halvtrasig CS-80 för typ 1500:-, jag renoverade med tiden upp den, men sålde den till slut typ 1997 för det tiodubbla, vilket jag tyckte var en ok vinst då. Idag hade man kunna sälja den för tio gånger till, minst. Men ärligt talat, det fanns anledningar (inte ekonomiska då) till att jag sålde den. Maken till uttrycksfullt klaviaturinstrument får man leta efter, men ärligt talat - grunljudet är väsentligen samma som i en CS-10, fast multiplicerat sexton gånger och med en del "bells and whistles" förstås.

    Min egen teori om prisutvecklingen är att själva ljudet i dessa gamla godingar i högre och högre utsträckning går att emulera i mjukvara, antingen i form av pluggar, eller fysiska instrument (med mjukvara inuti), eller med moderna analoga instrument, så att en Juno-106 är idag mindre och mindre relevant för en växande skara. Så det enda som återstår är samlarna och de som till 110% köpt hypen. Med en global marknad är det lättare idag att vara samlare, det räcker med en välfylld plånbok.

    EDIT: Jag tror också det hela är kopplat till att de som faktiskt använder de här instrumenten gärna behåller dem, om inte de får ett tillräckligt högt pris. Så alla som köpt en Juno-106 för vettiga pengar resonerar "den äter inte bröd, så den får bara stå, även om jag inte använder den så ofta, om jag inte får väldigt mycket betalt för den". Speciellt med tanke på att felfria exemplar blir ovanligare och ovanligare.

    Ok, lite tillspetsat uttryckt, och det reflekterar lite min egen åsikt att i takt med prisstegringarna blir vintagesyntarna mindre och mindre intressanta för min del. En Jupiter-8 må vara fin, men 150 000:- fin (om det nu räcker nuförtiden)? Knappast. Jag får betydligt mera MPK (musik per krona) med andra instrument. Däremot skulle man kanske ge sig in i branschen av rent ekonomiska skäl? Och så är karusellen igång.

    För att på något sätt dra tillbaka tråden till det ursprungliga ämnet lyfter jag fram den här Nordlead 2X:en på Tradera, för 10000:- (utropspris):

    https://www.tradera.com/item/301975/...good-condition

    Kanske fint skick, svårt att se ordentligt på småsuddiga mobilbilder, jag ser vad som skulle kunna vara en repa i frontpnalen på en av bilderna men kanske bara är ett hårstrå. Men priset är väl typ en faktor två off? I min värld går en NL2X i oskadat skick för 5500:-, en NL2 för 4500:- . Eller har vintagehypen nått dessa maskiner också?
    Senast redigerat av ricard den 2022-02-15 klockan 07:24.

  21. #21
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Finns inga samlare.
    Folk som köper synthar för 100.000:- gör det för att använda synthen.
    Vi svenskar är väldigt köpsugna på gamla synthar. Jag har stött på de flesta premiumköpare i Sverige,som köpt och sålt. Ingen är samlare.
    Vi pratar allt från Ratata till Britney Spears producenter till vanliga människor med hyfsat välbetalda jobb som har musiken enbart som hobby.
    De flesta karaktärssynthar går inte att emulera i mjukvara, de låter tamt, platt och helt oinspirerande.
    Jag tänker på ARP 2600, Memorymoog, CS-80 främst.
    Det är analog distortion, det är övertonsregister, det är organiskt svaj. Så låter inte mjukvaran, inte ens nära.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns inga samlare.
    Folk som köper synthar för 100.000:- gör det för att använda synthen.
    Det ena utesluter väl ändå inte det andra?

    Jag använder mina, men har svårt att lura i nå'n att jag inte samlar också.
    Åtminstone gäller detta saker som EDP, Simmons, Realton etc.

  23. #23
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Lite med FC där.

    Instrument har alltid kostat (fråga någon som spelar i en orkester seriöst tex). När jag köpte min första emax för 29k ny som 19åring var det väldigt mycket sparpengar som fick pungas upp. Man var grön av avundsjuka på polare som kunde köpa en emu 2 för 100k - så är det väl idag med? Det är inte rättvist.

    Vissa är framgångsrika - antingen på sin musik eller på andra jobb - och kan köpa lite det de vill. Vi är många som inte vill köpa Behringer eller liknande - och hellre faktiskt köper de instrument man vill ha och har råd med. Mättar sina munnar helt enkelt. Ibland går värdet upp - ibland går värdet ner. Enkla företagsekonomiska rörelser som tillgång/efterfrågan.

    Tillbaka till Juno 106. Ja, jag har väl egentligen aldrig fattat hypen på den. Den var lite "indie" band synth förr. Jag gillade alltid 6 och 60 som i mitt tycke lät bättre. Men liksom Poly 6 fanns den alltid där. En billig analog poly... ett snäpp upp från Juno 2 och Jx8p som alltid var dirt cheap. Min egna har fått byta alla röstkorten samt VCF korten. Den har fått en genomgående service i 5k snittet. Dvs - ska du hålla dem vid liv - kostar det en slant också som man inte får glömma av. Så jag kan tycka 20k låter som en rimlig kostnad om jag skulle sälja min. 10k... tveksamt. Då skulle den få stanna. Men jämför du - vad får du för 10 lök idag? Lätt en P08 key - vilket i mitt tycke är en mycket bättre synth än en J106... men då tappar du en smula nostalgi.
    Senast redigerat av Frengus den 2022-02-15 klockan 08:21.

  24. #24
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    "Värde" styrs som mycket annat av efterfrågan, tillgång samt förväntningar. Är en sunkig 1a i Stockholm "värd" mer än ett hus i Medelpad eller Dalsland?

    Uppenbarligen ja ekonomiskt. Tråkigt nog

  25. #25
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Tror även det är lite som med vintage-möbler. Folk växte upp, fick lön, och ville köpa grejorna de trånade efter/växte upp med.

    Sen lär ju synthwave/retro-vågen göra sitt för att knuffa priserna på 106 t ex.

  26. #26
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Värde" styrs som mycket annat av efterfrågan, tillgång samt förväntningar. Är en sunkig 1a i Stockholm "värd" mer än ett hus i Medelpad eller Dalsland?

    Uppenbarligen ja ekonomiskt. Tråkigt nog
    Förstör nu inte mina planer på att en dag bli en sur skogsgubbe i en synt- och vinylgrotta i skogen genom att hajpa sådan tillvaro.

  27. #27
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag köper det du säger 100%. Dock har jag svårt att jämföra storheten i en Memorymoog eller CS80 med en 106:a som det var frågan om här.

    Även om det inte finns rena "samlare" så är helt klart vintagehypen och romantiseringen en viktigt faktor gällande dagens priser. JX8P, Juno2, Juno 106 etc. var roliga syntar för pengarna när dom kostade typ 4-6000kr och dessutom fanns inga analoga polysar för dom pengarna 2012. Idag ser det annorlunda ut IMO. 20k för en 106:a placerar den i extremt tuff konkurrens med nyare apparater.

    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns inga samlare.
    Folk som köper synthar för 100.000:- gör det för att använda synthen.
    Vi svenskar är väldigt köpsugna på gamla synthar. Jag har stött på de flesta premiumköpare i Sverige,som köpt och sålt. Ingen är samlare.
    Vi pratar allt från Ratata till Britney Spears producenter till vanliga människor med hyfsat välbetalda jobb som har musiken enbart som hobby.
    De flesta karaktärssynthar går inte att emulera i mjukvara, de låter tamt, platt och helt oinspirerande.
    Jag tänker på ARP 2600, Memorymoog, CS-80 främst.
    Det är analog distortion, det är övertonsregister, det är organiskt svaj. Så låter inte mjukvaran, inte ens nära.

  28. #28
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Sedan konsumerar vi mycket överlag. Få tvekar att köpa ny TV, diskmaskin eller mobil för 8000 som man vet är typ värdelös om ett par år. Många betalar gärna lite extra för en bekväm bil de trivs i , även om värdeminskningen är enorm. Datorer skall vi inte ens prata om. Andra köper en resa till Thailand för 15000 för 10 dagars skönt badande. Med låga räntor och bostäder som ökar mer i värde en vad man har i lön blir dessutom pengar relativt...

    En vän renoverade köket i sin nya lägenhet och spenderade en bra bit över 200.000 på att få det som han ville, men han kan på goda grunder anta att han får tillbaka pengarna. Jag kör en skruttig bil, hart aldrig varit i Thailand och tänker lägga max 100.000 på att renovera mitt kök, men skulle säkert kunna tänka mig en Juno-60 för 20000:- om jag inte haft JP-8an.

    Med det sagt tycker jag att vissa priser är helt galna (som JP-8or eller 909an på FB). Ofta har jag känslan att många tänker på vad instrumentet kostade sist de såg en på annons och plussar på 20%.
    Senast redigerat av 99JJQ den 2022-02-15 klockan 09:47.

  29. #29
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Och för att adressera just Juno-106, som jag aldrig haft.

    I går hade jag tid över och spenderade >1 timme med två nya populära syntar i butik. Säger inte vilka för att inte trampa någon på tårna. Men allting var så jävla omständigt Lyckades inte klura ut hälften, hade tagit en enkel Juno varje dag i veckan framför dessa överkompetenta monster. Har ju modularen om jag vill lämna ramarna.

  30. #30
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstör nu inte mina planer på att en dag bli en sur skogsgubbe i en synt- och vinylgrotta i skogen genom att hajpa sådan tillvaro.
    Slår ett slag för FCs yttre domäner där Norrlands inland! Jag och mitt x skulle köpa lya i 08a.. (Solna). Då på den tiden var de inte lika dyra som idag.. runt 2 mille fick du en ok 2.5a för. Men vi var uppe i Hälsingland - minns inte riktigt var - Iggesund? Där kunde du köpa ett helt postnummer... typ 4-5 hus för 2 mille

    Sen får man väl anse att Dalsland och inre norrland har vissa likheter på gott och ont

    Och mitt Dalslandshus är fan mig det bästa jag köpt Så bara kör MP!

  31. #31
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag skulle inte ta en knallgul hundkoja eller en solblekt gammal Land Rover till jobbet om vi säger så. Vill jag ha en av varje ändå? Ja tack, gärna.

    På samma sätt skulle jag knappast välja att humpa runt Chroman om jag lirade i ett dansband professionellt eller ta med tubonen för att spela lite vid lägerelden under semestern.

    F ö kör jag närmast en Juno 106 idag. En skittråkig V70 av första årsmodellen. Den tar mig från A till B. Det hade en Juno också gjort. Men kul är det inte och ingen av dem är väl "värd" 20 papp egentligen.

  32. #32
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slår ett slag för FCs yttre domäner där Norrlands inland! Jag och mitt x skulle köpa lya i 08a.. (Solna). Då på den tiden var de inte lika dyra som idag.. runt 2 mille fick du en ok 2.5a för. Men vi var uppe i Hälsingland - minns inte riktigt var - Iggesund? Där kunde du köpa ett helt postnummer... typ 4-5 hus för 2 mille

    Sen får man väl anse att Dalsland och inre norrland har vissa likheter på gott och ont

    Och mitt Dalslandshus är fan mig det bästa jag köpt Så bara kör MP!


    Jag siktar mer på Göinge just nu. Lokalbefolkningen måste ju förstå mig när jag beger mig till matbutiken. Men det är inte dags än. Sonen behöver flytta han också, men det är kul att hemnetknarka och fundera över hur många kvadrat som behövs till skivor och syntar.

  33. #33
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Jag tycker mig se att priserna stack upp helt galet när Covid började.
    Det inte enbart på gamla analogsynthar utan på det mesta (sett fantasipriser på JV1080, MC303, DX7 och liknande med).
    Så folk sitter hemma och jobbar, surfar mer, spenderar inte pengar på resor, konserter eller uteliv.
    Istället budar de hem grejer de inte behöver.
    Tror definitivt priserna kommer sjunka hyfsat snart. För vilken vettig människa spenderar tre gånger mer pengar på en skraltig P5 Rev3 när de kan få en ny Rev4?

  34. #34
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Tror också Covid spelat in en hel del. Psyket, tiden, prioriteringar, ja det mesta.

    Ingen aning om vad som kommer hända med priserna dock, tror ränteökningar kommer påverka mer.

  35. #35
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Fred99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nypris Juno 106 år 1984 10 225 kronor ,motsvarar 24 507kronor 2021.
    10225,- kroner var en høy månedslønn i 1984. I følge denne tabellen tilsvarer det ca 47000,- kroner i 2021.

    https://www.scb.se/hitta-statistik/s...nadslon-1973-/

  36. #36
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Heavy Metal Kid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    10225,- kroner var en høy månedslønn i 1984. I følge denne tabellen tilsvarer det ca 47000,- kroner i 2021.

    https://www.scb.se/hitta-statistik/s...nadslon-1973-/
    Exakt, det är rimligare att jämföra med lön än med enbart inflationen.

  37. #37
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Fred99 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående Juno 106 priset idag för 20tkr så är det i varje fall under nypris det var en gång enl inflationsräknaren.


    Nypris Juno 106 år 1984 10 225 kronor ,motsvarar 24 507kronor 2021. Sen är det ju upp till var och en. Tycker definitivt själv att 20 lök för en fullt fungerande 106 inte är ett överpris för en så bra synth.
    Förvisso, men ta en annan jämförelse. År 1992 kostade en AKAI S3000 m 8MB minne ca. 35000kr (köpte en själv), vilket i dagens penningvärde är typ 55000kr. Kostar idag typ 3000kr. Roland S770 kostade 1989 över 50000kr, kan hittas idag för ett par tusenlappar.

  38. #38
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Det hela får mig (snart 21 år nu) att vilja satsa på nya grejer eller begagnade fast relativt nya.

    Men nånting med gamla 70/80-tals analoga instrument (främst, för mig i alla fall) är bara så mycket mer tilltalande. Inte bara ljuden, men designen och avsaknaden av en himla massa menyer och så vidare. Det finns dock fina nya synthar som jag tycker fångar den känsla jag fått, på avstånd eftersom jag aldrig spelat en fin analogpoly med massa reglar osv, av äldre instrument. Super 6 från UDO Audio t.ex. Men en sådan kostar 26-27tkr ny, vilket jag tycker är rimligt.

    Jag ser egentligen inget större problem med en felfri Juno-106 för runt 20 000 kr, men det är jobbigt för det har jag knappt råd med utan att äta en lite väl stor del av sparkassan.

    [Aningen off-topic här sorry] Det som kanske också komplicerar det hela är att jag är van vid relativt nya eller helt nya instrument som har den där nykänslan på reglagen, vilket jag gissar inte är så vanligt bland vintage? Det, trafos som brummar, ev. brus och annat liknande (seg MIDI vid täta MIDI-strömmar) är ju också lite avskräckande och eftersom det rimligtvis är ganska sällan folk explicit skriver ut sådant i annonser kan ju det komma som en lite halvsur överraskning. Då menar jag alltså inte att jag blir less på säljaren om problemet inte faktiskt är riktigt påtagligt, men att det är svårt att veta allt sånt från början om man inte frågar noggrant om varje sak, vilket jag oftast inte gör då det känns drygt eller nåt. Men gäller det 20 000 kr, och eventuellt fler tusenlappar/timmars jobb för att möjligtvis åtgärda... Hoppas ni fattar.

  39. #39
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av villeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förvisso, men ta en annan jämförelse. År 1992 kostade en AKAI S3000 m 8MB minne ca. 35000kr (köpte en själv), vilket i dagens penningvärde är typ 55000kr. Kostar idag typ 3000kr. Roland S770 kostade 1989 över 50000kr, kan hittas idag för ett par tusenlappar.
    Problemet är väl att datorerna visat sig vara fruktansvärt mycket bättre på att ersätta samplers än analogsyntar.

    (Ja, jag vet, debatten går i sär här, men jag tänker rent funktionsmässigt. Speciellt om man jämför med racksamplers i Akaifamiljen och inte en emulator med analogfilter etc.)

  40. #40
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    [Aningen off-topic här sorry] Det som kanske också komplicerar det hela är att jag är van vid relativt nya eller helt nya instrument som har den där nykänslan på reglagen, vilket jag gissar inte är så vanligt bland vintage? Det, trafos som brummar, ev. brus och annat liknande (seg MIDI vid täta MIDI-strömmar) är ju också lite avskräckande och eftersom det rimligtvis är ganska sällan folk explicit skriver ut sådant i annonser kan ju det komma som en lite halvsur överraskning. Då menar jag alltså inte att jag blir less på säljaren om problemet inte faktiskt är riktigt påtagligt, men att det är svårt att veta allt sånt från början om man inte frågar noggrant om varje sak, vilket jag oftast inte gör då det känns drygt eller nåt. Men gäller det 20 000 kr, och eventuellt fler tusenlappar/timmars jobb för att möjligtvis åtgärda... Hoppas ni fattar.
    Kan tycka - att som ung slogs iallafall jag av en än tyngre klubba. Just att instrumentet har mindre påverkan på slutresultatet än vad man ibland hoppas. Oh, jag köper en Pro-one.. då kommer min musik låta mer <insert artist here>. Jag köper en ARP2600 så kommer mina basar och bastrummor ALLTID vara perfekta. Nä, tyvärr är det ju sällan så. Man tappar att det krävs en smula talang och kreativitet också.... ibland

    Jag tycker väldigt sällan jag blivit besviken på det tekniska.. ok, gamla instrument krånglar.. är ju nästan en del av charmen. Men fördel är att det nästan alltid går att fixa. Är ingen magi. Men just min förväntan hur bra allt kommer bli bara jag köper <maskin x> har verkligen förändrats genom åren när man faktiskt fått möjligheten att testa det mesta.

  41. #41
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tycka - att som ung slogs iallafall jag av en än tyngre klubba. Just att instrumentet har mindre påverkan på slutresultatet än vad man ibland hoppas. Oh, jag köper en Pro-one.. då kommer min musik låta mer <insert artist here>. Jag köper en ARP2600 så kommer mina basar och bastrummor ALLTID vara perfekta. Nä, tyvärr är det ju sällan så. Man tappar att det krävs en smula talang och kreativitet också.... ibland

    Jag tycker väldigt sällan jag blivit besviken på det tekniska.. ok, gamla instrument krånglar.. är ju nästan en del av charmen. Men fördel är att det nästan alltid går att fixa. Är ingen magi. Men just min förväntan hur bra allt kommer bli bara jag köper <maskin x> har verkligen förändrats genom åren när man faktiskt fått möjligheten att testa det mesta.
    Oraklet Frengus har talat. Och verkligen +1 på andra halvan. Visst har man stött på riktig junk, men jag tycker ändå utsidan förvånansvärt ofta matchar insidan. Ser något ut att ha släpats längst E4an så låter den förmodligen så också.

  42. #42
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tycka - att som ung slogs iallafall jag av en än tyngre klubba. Just att instrumentet har mindre påverkan på slutresultatet än vad man ibland hoppas. Oh, jag köper en Pro-one.. då kommer min musik låta mer <insert artist here>. Jag köper en ARP2600 så kommer mina basar och bastrummor ALLTID vara perfekta. Nä, tyvärr är det ju sällan så. Man tappar att det krävs en smula talang och kreativitet också.... ibland

    Jag tycker väldigt sällan jag blivit besviken på det tekniska.. ok, gamla instrument krånglar.. är ju nästan en del av charmen. Men fördel är att det nästan alltid går att fixa. Är ingen magi. Men just min förväntan hur bra allt kommer bli bara jag köper <maskin x> har verkligen förändrats genom åren när man faktiskt fått möjligheten att testa det mesta.
    Jo, jag förstår, jag har nog själv upplevt det. Hade ju en JX-3P en stund och visst lät den bra, men orkade/ville inte skaffa programmer och eventuellt organixmodden för MIDI+programmer. Men den medverkade nog endast på en låt. Vet inte vad jag trevar efter här, ungefär: den låter riktigt bra men inte inte är det en magisk lösning på några problem. Gäller ju allt.

    Ingen pryl har gett mig den där extra inspirationen/bättre ljud efter att ny-grej-hajpen lagt sig, såklart.

    För övrigt så vet jag att jag är lite petig med känslan på knappar och reglage, önskar jag lättare kunde förbise detta. Jag är inte allergisk mot att behöva fixa småsaker på äldre grejer, men beror lite på om jag köpt något som beskrevs som "felfritt" och mängden pengar, kanske.

  43. #43
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Ha en äkta klassisk analogsynt känns mera som en statusgrej med vissa undantag såklart (Någon gammal analog som inte blivit klonad?) men låter den sjukt bra och är fina i mixen (t.ex Juno 106) så fattar jag att de ökar ännu mera i värde.

  44. #44
    villeman
    villeman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet är väl att datorerna visat sig vara fruktansvärt mycket bättre på att ersätta samplers än analogsyntar.

    (Ja, jag vet, debatten går i sär här, men jag tänker rent funktionsmässigt. Speciellt om man jämför med racksamplers i Akaifamiljen och inte en emulator med analogfilter etc.)
    Håller med. Tänkte mest på det här med att jämföra gamla nypriser omvandlat till dagens penningvärde och att den typen av resonemang inte riktigt håller.

  45. #45
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Bra för oss som köpte billigt och kan sälja dyrt idag.

    Lite som husmarknaden: It is what is is...går inte att gråta o tjata om hur det var för 20 år sedan. Personligt så är vintage död för mig. Ja, mer eller mindre. Finns så mycket nytt idag och för mig finns det inget instrument som är oersättligt. Svårt att fynda och köpa saker utifrån ren nyfikenhet som man gjorde förr.

  46. #46
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Låga räntor i kombination med ökning av bostadspriserna har ju gett fler människor möjligheten att använda boendet som bankomat, kanske utan att de ens kommer upp till amoteringsgränsen.

    Räntekostnaden per månad för ett Juno 106-lån är drygt 83 kr om du räknar med hisnande 5% ränta.

    Detta har visserligen varit görbart ganska länge, så det är väl bara en delförklaring. Fler maskiner behöver och har servats genom åren vilket ägaren vill få tillbaka så klart, man tänker inte riktigt som med bilar att det är en naturlig kostnad (ja, visst kan det vara värdehöjande där med men inte i samma utsträckning vad jag ser).

    Jag tror också att det kan finnas en liten besvikelse på de nya maskinerna sett till användargränssnitten/komplexiteten. Även en maskin som Polybrute med alla kontroller är ju på grund av sina funktioner inte lika direkt att använda som en äldre simplare maskin. Det kanske känns lite skevt att behöva skeva till ljuden för att det ska låta äldre också.

    Någonting jag ser på monosyntfronten är ju att nya maskiner må ha nog så kompetent och spännande arkitektur, men så får man bara 25 tangenter. Eller fruktansvärt UI som den stora Unon. Det handlar väl så klart om att kunna sälja de billigt och tilltala människor som inte har så mycket plats.

    Sen ser man väl samma sak i många andra sfärer också. Bilar som är utklassade på alla sätt, är livsfarliga vid krockar, och dessutom spyr ut orenade avgaser kostar mer än nya kompetenta bilar.

  47. #47
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Känner mig medskyldig till att ha skapat en Vintage vs Nytt-tråd. Ber om ursäkt till kosmos för detta och piskar mig själv med rotting som straff.

  48. #48
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    En faktor som tillkommit med dagens höga priser är att det kan bli knepigt att göra affärer och transaktioner i den storleksordningen som vintage kan betinga. Jobbigt att både köpa o sälja.

  49. #49
    bjorx
    bjorx är inte uppkopplad
    bjorxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av villeman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sticker ut hakan lite...Känner att ljudkvaliteten blivit sekundär och att hypen tagit över dessa gamla syntar. Tror att många av dom som köper till dessa priser är yngre och hakar på trenden. Har hållit på med detta i 40 år och tycker ärligt talat inte att en 106:a låter som 20 papp och har nog aldrig gjort det. Inte heller är en poly-800 värd 6000 spänn, eller en jx8p 8000kr.

    106:an är en enkel synt som låter ok och kan låta hyfsat stort med choruset, men ärligt talat, priset är nära en Polybrute eller DSI P6 etc. Låter den verkligen i närheten av dessa?! Smaken är förstås olika och detta med värde är högst subjektivt
    Fast det är ju just det, att man betalar för ett "sound". Finns inget ännu som emulerar ljud och gränssnitt som Juno 106/60/6 har. Många har försökt och kanske just därför originalet drar iväg i pris.

    Nästa ut är gammelsamplers (Roland S-serien, EMU Emax, Akai:er mfl) med eget sound som färgar på ett skönt sätt. Börjat sticka iväg i pris också.

  50. #50
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns inga samlare.
    Folk som köper synthar för 100.000:- gör det för att använda synthen.
    Vi svenskar är väldigt köpsugna på gamla synthar. Jag har stött på de flesta premiumköpare i Sverige,som köpt och sålt. Ingen är samlare.
    Vi pratar allt från Ratata till Britney Spears producenter till vanliga människor med hyfsat välbetalda jobb som har musiken enbart som hobby.
    Tack FC. Inget lockar fram en ärlig åsikt (din) som ett tillspetsat uttalande (mitt)!

    "Samlare" är nog fel ord. Men med tanke på att dessa instrument nu stiger i värde hela tiden, så är det mer en fråga om de som kan se det som en investering, snarare än som det var en gång i tiden med syntar likt nya bilar drabbas av värdeminskning. Visst kan jag lägga ohemult på en JP-8, jag får ju igen de pengarna med råge två år senare, typ.

    Jag vill nog egentligen undvika diskussionen om mjukvara - hårdvara, men jag tror egentligen det spelar in. Jag kommer ihåg ett lyssningstest som gjordes i radio för några år sedan, där man jämförde, tror jag, en TB-303 med en emulering. Slutsatsen var, och man hade frågat några som var musiker, inte bara allmänna radiolyssnare, att det inte gick att avgöra vilken som var vilken. Det kändes vid det tillfället som att slaget mellan mjukvara och hårdvara var över, ur lyssningssynpunkt. Sen är det en annan sak att instrument med rattar, träsidor och patina ger brukaren ett annat intryck än att klicka och dra på en datorskärm.

    Men jag tror en poäng är denna: De flesta idag som vill ha en 303:a, eller en CS-80, etc satsar på mjukvaruemuleringar. Och mjukvara når fruktansvärt långt. Om man dock upplever att man inte kommer ända fram, så kan man ta fram plånboken och stilla sin tveksamhet genom att köpa vintageinstrument. Och de pengarna får man igen, även om man kanske sover lite sämre på grund av det stora värdet man köpt på sig och risken att det behövs reparationer och underhåll.
    Senast redigerat av ricard den 2022-02-15 klockan 19:01.

Liknande ämnen

  1. 5U MU - Bästa platsen för att hitta begagnade moduler?
    Av Amonhoteph i forum Modularer & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-07-29, 14:10
  2. Gatumusik Stockholm - bästa platsen?
    Av davmann i forum Allmänt om musik
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •