Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 74

Ämne: Hur gör folk sina coola musikvideos?

  1. #1
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran

    Hur gör folk sina coola musikvideos?

    Jag blir riktigt impad av folk på 99 och övriga på Youtube som oftast har riktigt bra kvalitet och kör med Green-screen, screen recording och placerar sin utrustning snyggt etc..

    När det är så proffsigt och snyggt gjort så flyter det ihop med musiken så bra. Det är kreativt
    Typ tema Ambient: En grön och levande skog istället för ett mörkt studiorum.
    Familjen som spelar nu och deras "Snurrar i min skalle" Mästerverk!

    Just nu köttar jag bara in lite random videos i Imovie och kör lite fades men det blir inte roligare än så.

    - Vad gillar ni för typer av musikvideos?
    - Vad brukar ni använda för program?

    Vore kul om man kunde förbättra sina videoskills liksom

    Peace

  2. #2
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Bakgrund: Grov grynig gröt-budget

    - The Grid videos från 1994, 242s Headhunter, DAFs Liebe Auf Der Ersten Blick.
    - DaVinci Resolve (gratis, begränsat med videoeffekter som begränsning, har After Effects liknande funktioner med Fusion delen, har även mkt god ljud del)

    Tycker det handlar mycket om en naturlig talang, öga och sinnen för att bilda form och flyt. Liksom att det handlar om skötaren snarare än kameran, men en god kamera hjälper. Vad handlar låten om, även om den är instrumental går det att skapa ett tema även om det bara finns ett källarutrymme att använda. Sådär.

    Jag vill brainstorma och exprimentera med er i ämnet. Har redan erfarenheter av att ha gjort assistenter av människor för att hålla reflektorer under tiden jag fotade modeller mitt på gatan etc. Har en vana att storyboarda (ibland på papper) för att dissikera och förstå videos, det hjälper bilda begrepp och införstå hur.

    Vill ge Headhunter min egna take.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag leker med Hitfilm express med stor behållning. Alla möjligheter att warpa verkligheten finns där gratis Det blir precis så bra man orkar göra.

  4. #4
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Här e en liten rolig video som förklarar hur man får till "musikvideo-looken" genom bland annat tidsmanipulation av olika slag


    https://youtu.be/G025oxyWv0E

  5. #5
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag kodar videos i Matlab med signalbehandling som bas.

    Läser in videosnuttar och bilder och manipulerar med energier från olika element i musikens olika frekvensområden.

  6. #6
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag tror att man behöver ha någon som har ett "öga" gärna en erfaren fotograf, eller om man har det själv.
    Tänka i bild och se världen genom en lins, och öva på detta.

    Sen tror jag att det är viktigt att jobba lite med manus och göra en tidslinje med storyboarding av en story som håller kvar tittaren.
    Miljöer är ju också intressanta ur ett estetiskt perspektiv. I vår video för "I try alone" försökte vi jobba med kontrasterna mellan ett isolerat rum och en obegränsad frihet utomhus med drönarflygning etc, även om utomhusfilmning ju är väder och temperaturberoende. Vi lade ganska mycket tid på att hitta rätt inspelningsplatser, det räckte med två men de var väl valda.

    Slutligen så måste ju känslan i videon stödja och stödjas av låten, men det brukar man ju ofta få till en lösning på i första idéfasen.

    Vi jobbar med en ny video nu, bara att sätta manuset tog nog 6 tillfällen att spåna fram på tre pers, men nu börjar det närma sig provfilmning med greenscreen.

  7. #7
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här e en liten rolig video
    Den var faktiskt riktigt rolig!

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror att man behöver ha någon som har ett "öga" gärna en erfaren fotograf, eller om man har det själv.
    Tänka i bild och se världen genom en lins, och öva på detta.
    Det här. Man tjänar fantastiskt mycket på att lära sig förstå bildspråk och tekniker för att uttrycka det, för att sedan effektivt kunna hitta sitt eget uttryck.

  9. #9
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Från en gammal kamera har jag någonstans viewfindermekanik+optik löstaget och kunde via den få en korrekt blick. Ni vet hur "vi" ser ut från bakomscener vyer på filmset - vi går runt, stirrar hit och dit, får EUREKA upplevelser och förstår exakt hur vi ska filma/fota och det sitter som en smäck. Den var fjädrad och gick från 28mm till 50mm för motsvarande 35mm negativstorlek.

    Det och att kunna kartlägga och tänka i tre dimensioner för arbetet, gör stora grejer för visualisering. Det här är vad datorer inte kan ersätta, trots min kärlek för abstrakt CG (The Grid - Texas Cowboys).

    Svarta väggar, svart golv, enklaste belysning, två svartklädda personer, en dansar, den andra lutar sig mot en vägg Akai-rack. Där har vi Liebe auf der ersten blick.
    Senast redigerat av MrLonghair den 2022-02-14 klockan 13:52.

  10. #10
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Det hjälper att födas med bildseende, men det går att träna upp, skulle jag säga.

    Här kommer några högst subjektiva idéer att förhålla sig till. De gäller i första hand mer klassiska pop- och rockvideor, inte långa ambientstycken med vinden som blåser i träden (inget fel med det):

    * Anpassa manus till din budget, håll dig inom dina tekniska begränsningar: undvik att göra en video som utspelar sig på en maskeradbal på 1700-talet. Även en video som ska se ut att vara ett misslyckat försök att skildra en maskeradbal på 1700-talet kräver en hel del tekniskt kunnande och god regi.

    * Tänk på hur bilderna och musiken förhåller sig till verkets logik - bryt mot den om du vill, men tänk på hur du gör det

    * Låt videon delvis uttrycka något annat än vad musiken uttrycker. Om musiken berättar en historia, undvik att berätta exakt samma historia i videon. Testa att låta det visuella uttrycket vidga det musikaliska med något som lyssnaren kanske inte tänkt på: Sisters of Mercys "Black Planet" får inte mig att tänka på att cruisa i en bil, men när jag ser videon bryter bilcruisandet inte mot logiken utan vidgar uttrycket/intrycket

    * Var över huvud taget försiktig med narrativa videor, de kräver större kunnande än de flesta av oss har

    * Tänk på hur du förhåller dig till genrens klyschor: spelar du tung industrimusik blir det lätt löjligt om videon skildrar kroppsarbetare i en mörk fabrik. Lek med klyschorna, eller undvik dem helt

    * Titta på hur andra musikvideor är gjorda

    * Leta dumma klipp på youtube och sno dem

    * Undvik uppenbara jag-har-lånat-en-kamera-och-filmar-min-flick-eller-pojkvän-som-dansar-coolt-och-röker-videor, det syns alltid och känns lågbudget på ett besvärligt sätt

    * Inga stillbilder, inga textremsor (om de inte leker med texten på något sätt)

    * Inga svartvita bilder med kornig-gammal-film-effekt (om du inte spelar happy hardcore eller något som sticker av)

    * Dumma saker är kul

    * Bara dumma saker kan bli tråkigt

    Lite slarvigt formulerat kanske, men i alla fall ...

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Bra lista! Håller med om allt, särskilt vikten av att anpassa till budget och att bygga en visuell story som berättar en historia i sig.
    Men jag tycker nog att vi fick till det med svartvit ändå i vår video

  12. #12
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Den här kändes ju "inom rimlighetens ramar" på något sätt.. misstänker den ändå varit dyr och tagit ett helt produktionsteam i anspråk.


    https://youtu.be/lQRlZ5MicRc

    Genre-korrekt... men ändå förhållandevis enkel i sin anspråkslöshet (inga försök till avancerade berättelser här inte). Kanske hjälper om man har en snygg sångerska såklart

  13. #13
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Lite töntig, men inte för töntig, tycker den funkar. Men tycker även att musiken är ganska gräslig.

  14. #14
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    OT: Vad är det för knepig Polivoks clone han har?!

  15. #15
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Får man gissa på en dekalbrandad Novation eller liknande?

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får man gissa på en dekalbrandad Novation eller liknande?
    BS2 med sticker kanske ja

  17. #17
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Samma bolag, annan act... samma överliggande grundide känns det som.
    Ja, men skulle jag göra en video (förutom Chernobyl då- men känns avlägset just nu) skulle det nog bli åt det här hållet. Inga försök till Kent-töntiga berättelser som publiken ändå missar.


    https://youtu.be/Ung2TCEDFCI

  18. #18
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Leo anses väl helt ok filmskapare inom "synth" genren.. ni får väl ringa honom?


    https://youtu.be/w-Mnp0o4Zdo

  19. #19
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Jag är ju svag för random footage också förstås, WC Olo Garb (Jexus) videos är ju klassiker i genren


    https://youtu.be/4o-7QfeZ3NE

  20. #20
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ju svag för random footage också förstås, WC Olo Garb (Jexus) videos är ju klassiker i genren


    https://youtu.be/4o-7QfeZ3NE
    Han är kung!

  21. #21
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Leo anses väl helt ok filmskapare inom "synth" genren.. ni får väl ringa honom?


    https://youtu.be/w-Mnp0o4Zdo
    Det är påkostat, men är det inte ganska b?

  22. #22
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    hehe - ja är inte man att döma Tycker det är väldigt spännande hela saken... dyra produktioner är inte alltid lika med bra. Vi har väl sedan tidigare "bra musikvideo" tråden. Jag trycker ju 99% av de man minns har riktigt goda ideer istället för att vara snordyra. Finns en bra lista på "dyraste musikvideos genom tiderna..".. var många Michael Jackson och liknande där. Ok, thriller var grym.. men resten var väl inte så speciella?

    https://www.youtube.com/watch?v=3-bKiMTlY2A


    Men motsatsen finns ju också. Hemmabyggen är sällan bra. Sen är vi ju på ett musikforum där smaken är än mer bred än vad i sammhället istort. Vad som är bra eller dåligt är ju väldigt upp till enskild.

    Jag är en enkel man - jag gillar vanligtvis Rammsteins videos. Lite våld, lite sex, lite röj. Helt lagom Sen ska man ju inte missledas de är enkla eller billiga. Men nu hamnade vi väldigt OT. Hur gör man bra video? Fuska inte med ditt storyboardande.. .hyr in duktig fotograf med relevant utrustning. Njut!
    Senast redigerat av Frengus den 2022-02-14 klockan 15:03.

  23. #23
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Budget och kvalitet är nog i stor grad oavhängiga. Man kan komma långt med väldigt enkla produktioner, men det krävs bra idéer och ofta långa processer.
    Att bara sno något arkivklipp kan väl fungera sådär, men blir sällan eller aldrig originellt. Påkostade videor med många klipp, kläd, frisyr och scenskiften blir lätt ofokuserade. Färgsättningen kan vara enormt betydelsefull, den kräver noga val av kläder och interiör. Kameravinklar och klipprytm är viktigt och bör vara genomtänkt. Manus eller storyboard är alltid bra att utgå från.

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Droppar väl denna här ändå, även om flera kanske redan har sett den.
    Är lite missnöjd med några små detaljer, men glad att vi fick till någon slags känsla iaf.
    Jobbade just mycket med storyboard och skådespelarens uttryck/smink etc.
    Samt kontrast mellan de två inspelningsplatserna.


    https://youtu.be/0JVPcCZUt5E
    Senast redigerat av theVOID den 2022-02-14 klockan 15:32.

  25. #25
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att bara sno något arkivklipp kan väl fungera sådär, men blir sällan eller aldrig originellt.
    Ja, jag tänker inte så mycket på "snygga" arkivklipp som typ gulliga kattvideor, talkshowbråk eller andra dumheter.

  26. #26
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den här kändes ju "inom rimlighetens ramar" på något sätt.. misstänker den ändå varit dyr och tagit ett helt produktionsteam i anspråk.


    https://youtu.be/lQRlZ5MicRc

    Genre-korrekt... men ändå förhållandevis enkel i sin anspråkslöshet (inga försök till avancerade berättelser här inte). Kanske hjälper om man har en snygg sångerska såklart
    Grym musik, riktigt kool video men att fejka en Polivoks gör ju att man får sitta med skämskudden igenom hela videon x D

  27. #27
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Jag är en sån som gillar att göra klart innan det hamnar på filmplanet i kameran, om Huawei P50* kan filma via monokrom-sensorn behöver det köpas för monoälskare som önskar KVALITE som fungerar i mörker, eftersom det är en bayerfilterbefriad sensor från starten som även fått skön tuning av Leica. Skarp och kontrastperfekt, har fotat monokrom film en massa och kan bara intyga.

    Gick en gång med tanken att inte filma, men att ta ett foto i sekunden minst och skapa av det. Effekten var genuin och bilden skarp, ohyggligt med arbete, bortsupt 10 sekunder lång demonstration på hur det ser ut. Def tänkvärt skapa video på det viset på ett band som spelar live för välbelyst bakgrund eller vadsomhelst. (Custom firmwarekamera krävs, inga strul att synka i videoredigerare när inställningar tillsmekts)

    Blender är utmärkt verktyg att trissa upp och skapa i, man kan kasta in en video och bygga kring det, kräver kryare dator än vad jag har men det kan filmas mot en vit bakgrund och resten görs i maskinen. För rotoscoping är det bäst ta After Effects i en månad eller två, Blender är i det närmaste manuellt i hur man måste arbeta. Blender gör det lättare kombinera med 3D element och göra just The Grid Texas Cowboys grejen.

    /skaparhungrig

  28. #28
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jobbade just mycket med storyboard och skådespelarens uttryck/smink etc.
    Det märks ja, väldigt genomarbetat. Ordet alienering föreslår sig liksom osökt. En video som den här hade kunnat bli många snäpp sämre om ni hade valt att ha med ett klipp på bandet som spelar. Smart att undvika om det inte verkligen ingår i storyn.

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja jävlar vad det sticker iväg fort när man börjar leka med videoredigering. Kräver sin dator om man inte vill hålla på med workarounds.

  30. #30
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    https://www.youtube.com/watch?v=f4Rn2QkJ5tU&t=4s

    Det här är väl det snyggaste jag presterat. Programmet heter cathodemer och jag har en kompis som verkligen kan ratta det. Mitt bidrag är mest att ropa "långsammare!! allt måste vara långsammare!!"

  31. #31
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Droppar väl denna här ändå, även om flera kanske redan har sett den.
    Är lite missnöjd med några små detaljer, men glad att vi fick till någon slags känsla iaf.
    Jobbade just mycket med storyboard och skådespelarens uttryck/smink etc.
    Samt kontrast mellan de två inspelningsplatserna.


    https://youtu.be/0JVPcCZUt5E
    Jag gillar er video bäst av de som länkats till i tråden. Inte bara för att vi "känner" varandra härifrån 99:an utan för att jag tycker den känns mer genuin. De andra videorna i tråden är kanske tekniskt väl utförda men det känns ändå inte rätt, det är lite pinsamt ändå på något sätt. Det känns uppställt och lite stelt. Men jag vet hur svårt det är, det mest känns stelt och konstigt när man filmar, det är verkligen en konstform precis som att skapa musik.

  32. #32
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Jag gjorde en video helt själv för ett gäng år sedan, en collab tillsammans med Tara Busch ( ISM ) och mitt eget projekt BURG. För mig så var hela den kreativa processen centrerad kring en teknisk ide att delar av videon skulle rotera för att skapa en intressant och ovanlig rörelse .. för att enklare scener skulle kunna göras mera intressanta ( dvs filma en hiss, en korridor etc etc ), samt även för att skapa en kul grej som jag själv inte hade sett i så många videos tidigare.

    Det är flera locations, utomhus i Malaysia / Kuala Lumpur, hemma i min egen studio samt headshots på Tara filmat i L.A av Maf Lewis. Det fanns väl eg inte en direkt story i videon annat än att den skulle förstärka låten/texten till nånting mera intressant.

    Jag köpte en hel del kamerautrustning för detta, som jag fortfarande har kvar. Kommer nog dock inte att ge mig på flera projekt framgent då det var extremt tidsödande att rodda allting nästan helt själv.

    Det roligaste var att från storyboard, till location filmning till klippning och gradering vara med hela vägen... och klippningen var nog det som var mest kul, och är något som jag skulle kanske kunna tänka mig att göra igen. Jag får iofs en hel del klippning idag för de videos jag gör hemma i studion.. men de är inte alls lika kreativa som en musikvideo kan tillåtas vara.

    Nu i efterhand så finns det såklart en miljon grejer jag skulle vilja gjort annorlunda, men overall så är jag nöjd.


    https://youtu.be/fhhQrk-xYW4

  33. #33
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vet ej, ta material från filmer som Häxan eller Faust, no copyright.

    Undrar hur folk skulle göra nåt som DVAs Hacker/Sound Mirror idag?

    https://youtu.be/wm2Vh8ohJLM?t=270

  34. #34
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    En tanke till admod, kanske vore en ide att ha en Video-Sektion på forumet? Det finns ju en hel del hemmasnickrare här, på både jam-session nivå till mera seriösa videoproduktioner. Kanske kan vara ide att ha allt detta under ett subforum för att göra det enklare för nya Youtubers / filmskapare etc.

    Kanske under Musikskapande, Video?

    bara en ide.

    edit: ett extra kanske och ide kommer här då jag inte skrivit det tillräckligt

  35. #35
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jugendtanz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar hur folk skulle göra nåt som DVAs Hacker/Sound Mirror idag?

    https://youtu.be/wm2Vh8ohJLM?t=270
    Älskar det där stuket, väldigt inspirerande. Tänker omedelbart Blender eller After Effects med någon multiple viewports lösning, AE är nog smidigare med hur det fungerar, VHS-filter på slutprodukten. Båda kan göra mönster med animeringar.

    (tycker om iden av subforum för musikvideo, jag hade uppenbart deltagit och erbjudit frilanstjänster)

  36. #36
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Jag vill hoppa på Stakker/SGI-tåget men har inte fått ihop det än, misstänker att bygga statiska bilder, mosa ihop dom frame by frame till videofiler sedan härja runt dom med skewing och mixlägen 🥳

  37. #37
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jugendtanz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet ej, ta material från filmer som Häxan eller Faust, no copyright.

    Undrar hur folk skulle göra nåt som DVAs Hacker/Sound Mirror idag?

    https://youtu.be/wm2Vh8ohJLM?t=270
    Men det känns lite gjort, man behöver inte vara filmintresserad för att veta vad det är för material. Hellre något som inte är fullt så klassiskt. Det obskyra är förstås inget självändamål, men det är roligare om det är något folk inte sett.

  38. #38
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar er video bäst av de som länkats till i tråden. Inte bara för att vi "känner" varandra härifrån 99:an utan för att jag tycker den känns mer genuin. De andra videorna i tråden är kanske tekniskt väl utförda men det känns ändå inte rätt, det är lite pinsamt ändå på något sätt. Det känns uppställt och lite stelt. Men jag vet hur svårt det är, det mest känns stelt och konstigt när man filmar, det är verkligen en konstform precis som att skapa musik.
    Jättetack !

  39. #39
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Ang FX glitch, layers o meck o sånt, jag använde demoversionen av resolume / arena under en period för att skapa kaos till mina bakgrundvideos/backdrops jag spelade in i studion. Med lite kreativ redigering så kunde jag undvika demo-splashscreens etc i renderat material... köpte en licens efter ett tag när jag tröttnade på det men sålde den igen då jag kände den mest dammade, e.g användes inte tillräckligt frekvent. Om jag petar upp en projektor igen i studion å ska jag nog seriöst fundera på att köpa den igen då det går att använda till massor med annat skoj än bara VJ-grejer.

    Sen finns ju även massor med kul på webben för glitch o VFX, som du kan skotta ut till valfri projektor eller spela in lokalt. Denna är en favorit: https://hydra.ojack.xyz/ Går att göra helt sjuka grejer, och detta allt i en browser.

  40. #40
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Shit trodde min lilla tråd skulle glömmas bort men nu ser jag alla jättefina svar!

    Känner mig pepp på skapa och redigera lite.
    Har en bra Go-pro och drönare som jag filmar natur med och vill gärna ha med bra inslag av sådant i mina videos.

    Fortsätt gärna posta vad ni gillar för slags videos till eran musik och så.

    Finns det någon bra Videoredigerar-program som man inte behöver betala månadsvis?

  41. #41
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Shit trodde min lilla tråd skulle glömmas bort men nu ser jag alla jättefina svar!

    Känner mig pepp på skapa och redigera lite.
    Har en bra Go-pro och drönare som jag filmar natur med och vill gärna ha med bra inslag av sådant i mina videos.

    Fortsätt gärna posta vad ni gillar för slags videos till eran musik och så.

    Finns det någon bra Videoredigerar-program som man inte behöver betala månadsvis?
    Da vinci resolve, helt oslagbart bra, och gratis! Om du kör betalversionen när du fått blodad tand får du en massa FX etc och ingen begränsning i upplösning. Gratisversionen funkar hursom svinbra till klipp, färggradering etc etc med massa proffsfeatures. Har kört den ett tag nu när jag gått från Premiere betalversion, saknar eg ingenting från Adobe ..

    sade jag att den är gratis?

    https://www.blackmagicdesign.com/pro...avinciresolve/

  42. #42
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Shotcut verkar bra för redigering, men har knappt hunnit använda det än.

    Och ett motexempel till påståendet att arkivmaterial bör undvikas: Motormännens konceptlåtar som totalt bygger på gamla lokala nyhetsreportage. Extremt obskyrt material men använt på ett träffande sätt.

  43. #43
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Och studioversionen av Davinci Resolve kostar ca 3500 kr inkl moms i en engångskostnad. Ingen förbannad prenumeration.

  44. #44
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bra tråd! jag ska ta tag i att göra en musikvideo snart så får läsa noga.


    https://youtu.be/AonuwNqVXKw

    Den här har inte jag gjort, även om jag är i den och var med och tyckte lite om klippningen. Tror Axel som filmade (och klippte) filmade allt i 120fps, vissa delar sjunger jag i slow motion (kanske allt som är kvar). Typ halvfart. Sen är det en massa "arkivfoton" han har gjort, delvis med videon i åtanke. Trickset där är väl att filma skitmycket grejer jämt så man har att plocka från.

    Sen när man ska klippa tror jag det underlättar att ha ett spår med bara trummor,eller till och med klick (samt musik på ett annat alltså) så man lättare kan se om saker är i synk. Lätt gjort om det är datatrummor, man kan ju mata ut ett med alla taktarter med underdelningar som småklick.

  45. #45
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Den här föddes ur ett behov att göra en musikvideo men med noll budget och ganska mycket tekniska begränsningar. Det landade i nån sorts retro vibe med ”analoga” effekter, filmad i typ 18 fps eller nåt sånt, DIY! Den är alltså filmad i mitt vardagsrum, där jag smällde upp helt vanliga lampor och ett svart lakan och så bara körde vi. Vi turades om att filma och sen kompletterade jag med lite åkningar över instrumenten, klippte ihop och gradeat på några veckor. Är ändå lite stolt över den!


    https://youtu.be/2eWkJJ17XGQ


    En kompis band som frågade om jag ville filma, de hade en kul ide om att göra en nattklubb av ett sånt där gammalt hockey-spel, där för övrigt alla karaktärer har sin bas i riktiga personer.


    https://youtu.be/aGQUSf4HYOc

  46. #46
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    655321 - Grymma videor! Men är ni inte olika över att få ett samtal från Trent angående trumsamplingen i översta låten?

  47. #47
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och studioversionen av Davinci Resolve kostar ca 3500 kr inkl moms i en engångskostnad. Ingen förbannad prenumeration.
    Amen! Och om en köper deras speedkontroller för 4200 kr så ingår studio versionen, nästan helt galet bra.

    https://www.thomann.de/se/blackmagic...eed_editor.htm

  48. #48
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    655321 - Grymma videor! Men är ni inte olika över att få ett samtal från Trent angående trumsamplingen i översta låten?
    Haha well, han samplade först!

  49. #49
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Ang copyrightadw källor o s v drar jag mig till minnes att jag när jag yt-kanalade i gamingsyfte hade kanalen satt till ickemonitizes + att ägare kunde sätta reklam på ens klipp (caveat emptor för folk som inte adblockar ändå) och aldrig fick problem medans väninnors videos nukeades av minsta känd musik o s v.

    Fysiska kopior och vigilans för plattformshoppning funkar annars. IPFS är "take off and nuke the site from orbit"-option.

    Max Stirner skulle deklarera intellektuell egendom som "spook" hur som haver.

  50. #50
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Något som jag också diggar är Visuals synkat till beatet!

    Kick 1 - Ser något i närbild
    Nästa kick - Ser det längre ifrån
    Kick 3 - Ser någonting mera i bild

    Osv.. Väldigt nice metod för att skapa "spänning" i videon om man inte gör det för mycket.

  51. #51
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Föreställ er Johnny Mnemnonics datorsystem med handskar och headset, det är min hjärna. Jag går mentalt runt i centralstockholm och scoutar platser att filma Headhunter på, lägger det på timeline. Min kreativitet är sjuk.

    https://plask.ai/ för oss som riggar i Blender och resten. Sjukt bra. Dansskolan till tonåren betalar för sig, även om jag improviserar wu xia och kung fu sitter det bra.

  52. #52
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    655321 - riktigt bra, kul att se!

  53. #53
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Till vår nya singel gjorde jag stop motion med Lego. Väldigt DIY, men kul! Passade låtens känsla också iom att den handlar om livet före och efter småbarn, med fester och med lekplatser. Det var ingen direkt story i filmen med jag gjorde små scener på olika synthar och trummaskiner vilket ändå förmedlar vad Göteborgselektronikerna är, att vi spelar live på fysiska synthar och har roligt när vi gör det

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8A1E97E4-9833-477C-8289-2606DDC1D7AD.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	185,1 KB 
Id:	105496

    Edit: Förlåt nu läste jag att tråden handlade om ”coola musikvideos”. Admin kan radera detta inlägg

  54. #54
    rechord
    rechord är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vi gjorde ju 100a videos/låtar på hundra dagar...ett jävulens projekt och vet inte hur coola videos det blev men en del av dom blev lite coola. Alla videos gjordes i DaVinci eller iMovie och Touchdesigner med mycket stulet gods....

    http://youtube.com/playlist?list=PLQ...LwpKJiYBJ9BqIU

  55. #55
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran

  56. #56
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Skitcool M! Vilket jävla jobb!!!
    Tur att låten var textad, annars hade jag nog missat ullkläderna

  57. #57
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt fantastiskt! Exakt vad jag menar.. Videon här lyfter musiken och vice versa.

    Varm applåd!

    Påminner mig riktigt mycket om:


    https://youtu.be/hF9EMmKq90A

  58. #58
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av LFOKringlan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Helt fantastiskt! Exakt vad jag menar.. Videon här lyfter musiken och vice versa.

    Varm applåd!
    TACK!!! Vad glad jag blir! Många timmars planerande och sen ett dussin kvällar vid köksbordet. Och det bara för att filma. En annan i bandet tog sen tag i klippandet och text.

  59. #59
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Underbar legoanimation! Måste visa min legofilmsentusiast till son, men imorgon annars kommer han aldrig kunna somna

  60. #60
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    M: Så brutalt coolt!

Liknande ämnen

  1. Någon som gör musikvideos???
    Av Desecrated i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 18:02
  2. företag i gbg som gör musikvideos?
    Av suss i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 19:55
  3. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 17:15
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 15:02
  5. Hur behandlar folk sina grejer?
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2004-07-21, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •