Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 119

Ämne: Volt: Varför just 9, hur noga är det, +Bygga egen strömlåda! +FÄRDIG!!!

  1. #1
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator

    Volt: Varför just 9, hur noga är det, +Bygga egen strömlåda! +FÄRDIG!!!

    Det har jag funderat på. Vad gjorde 9v till effektstandard? Batteriet? Vad händer om man matar sin pedal med 6v eller 12v istället för 9v? Om inte, hur anpassar jag en krets jag bygger till att ta 12 istället för 9?

    Och hur noga är det med 1v, eller 0.1v, hit eller dit? Bontempin skulle ha 6 enligt batterierna men går utmärkt på 5.8. Och jag har en CD/radio/bandare som vill ha 10v i jacket, men det är helpaj (och sitter så konstigt till att det inte riktigt kan lagas där det sitter), men den går på 6st 1,5v-batterier vilket ju blir 9v. Funderar på att sätta ett 9v-jack direkt på batterikontakterna. Eller ska jag mata 10v där ändå?
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-01-12 klockan 12:00.

  2. #2
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Det beror på.

    Du kollar schemat på grejen du vill mata. Så följer du vägen från strömmatningen till den går in i någon komponent. Då slår du upp datablad på den komponenten och kollar vad den har för tolerans på matningen. Där har du svaret.

    Är det fler komponenter som är parallellkopplade med matningen får du kolla var och en av dessa.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Angående att mata på batterikontakterna: Där ska du snarare hålla igen lite. Trafoingången har normalt skyddskrets och/eller gör om inkommande inom ett visst spann till 9 volt. Batterierna levererar ju mer exakt och då brukar trådarna gå direkt till kortet och som johey sa kan ju fel komponent mer kärlek än den önskat och då blir ambulansen ledsen.

  4. #4
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Sätt en 9v regulator på dc ingången å mata med 12v.

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Varför 9V: Eftersom de enskilda cellerna av fysikaliska skäl ger 1,5 V (brunsten, alkaliska) så åstadkommes högre spänningar med seriekopplingar av 1,5 V-celler. 3 - 4,5 - 6 - 7,5 - 9. För laddningsbara (NiCd NiMH) är cellspänningen 1,2 V, så de blir då 2,4 - 3,6 - 4,8 - 6 - 7,2 - 8,4 - 9,6. Laddningsbara 6LR6 (9-veltsstorleken) är vanligen 8,4 V och i undantagsfall 9,6V.

    Toleransen för spänning i kretsarna som matas är olika. Ibland typ enklare gitarrpedaler hörs skillnader tydliga, emedan annan utrustning kan ha rätt stor tolerans, antagligen tack vare intern reglering.

    Telefoner, datorer, powerbanks etc använder ofta LiPo som har en nominell spänning på ca 3,7 V per cell vilket omvandlas till "rätt" utspänning, (5V för USB-powerbanks)

    De industristandardiserade cellerna som används i en powerbank har normalt 3.7 volt i output. Denna spänning måste ökas till 5 volt via powerbankens interna kretsar eftersom det är ett standarden för ett USB-gränssnitt. Engeriförlusten vid denna process är ca 10-15%.

    https://www.flashbay.se/support/faq/powerbank-laddning

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mycket intressant, kamrater! Så det komponenterna är märkta med är vad kretsen klarar av helt enkelt. Får man gå på den lägsta då, eller kan man ta medelvärdet som riktning?

    Testade på bandaren, och den funkade men brummade fult med 9v adapter på batteripolerna. Jag får göra nåt mer radikalt med den. Typ bryta ett nytt hål för "maintainence" . Hittade orginal 10v. adaptern också.

  7. #7
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Alla komponenterna ska få spänning inom sina respektive toleransintervall.

  8. #8
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket intressant, kamrater! Så det komponenterna är märkta med är vad kretsen klarar av helt enkelt. Får man gå på den lägsta då, eller kan man ta medelvärdet som riktning?
    Inte bara, eller knappt det. De flesta komponenter som sitter i moduler och pedaler klarar gott och väl högre spänningar, med vissa undantag (TTL-kretsar, PT2399an t ex som vill ha MAX 5V).

    Däremot handlar det ju om hur kretsarna är konstruerade. Har du en spänningsdelare som med 9V ska ge viss förspänning för att en komparator ska agera rätt eller en transistor ska öppna lagom mycket men lägger på 12V eller 6V ändrar du dessa förväntade spänningar och strömmar och får kretsen att fungera på helt andra sätt.

    Vill du mata med högre spänningar, smyg in en 9V-regulator.

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Mycket intressant. Så går det sönder eller händer bara inte det man förväntat sig? Sen antar jag att små integrerade kretskomponenter är känsligare än rena kondensatorer och motstånd? De är ju dessutom billiga och lätta att byta, så man kanske ska experimentera lite

  10. #10
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Som jag skrev finns det kretsar du eldar upp om du går över deras max matningsspänning.

    Det andra jag skrev om var att du skiftar strömmar och spänningar i kretsar som gör att du får fel resultat, men inte att saker brinner upp (släpper ut magiskt blå elektronrök) men t ex:
    En komparator som matas med 9V och som är inställd för, säg, 3V trippspänning, blir plötsligt justerad för 4V när du matar med 12V.
    En oscillator kan ändra frekvens om en timingkonding är beroende av ström från ett timingmotstånd till plusmatningen. Högre spänning ger högre frekvens och lägre spänning sänker frekvensen.
    Du kan ha dioder eller zenerdioder som sätter några speciella spänningar och sänker du spänningen kanske får för låga spänningar till dessa så de liksom inte gör någon nytta alls.

    Bara några exempel.

  11. #11
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Mäh.

    Hurrni som bygger grejer ! varför inte helt enkelt skrota 12 och 9 V och gå på USBs 5V i stället. Jag menar där det är möjligt på små saker som inte drar särskilt mycket.

    Vore så jäkla logiskt och smart att slippa alla jäkla konstiga kontakter och alltihopa. Självklart USB C. är ju som en ickefråga... Fast vist på hemmabyggen är det kanske en annan sak men.

  12. #12
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Digitala grejer kan för det mesta köras på 5V eller lägre, men analogt mög behöver ofta mer, och även negativ spänning. CV med 1V/oktav blir ju lite begränsat om de bara har 0-5V att förhålla sig till, till exempel.

  13. #13
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jo men det är ju klart, USB-kontakten är ju mer standardiserad än våra svenska väggkontakter ....

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	all-usb-connector-2.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	171,4 KB 
Id:	105206

    Men som johey meddelar, det finns alldeles för många kretsar (både IC och kretsar med massa komponenter) som bara funkar med högre spänningar.

    Jämför sedan med Ray Wilsons/MFOS "lo-fi-kretsar" som alla kör med 9V och där man på "konstgjord" väg skapar bipolära spänningar - plus och minus 4.5V.

    Varianten är ju USB 5V in och sedan sätta SMPS DC/DC-omvandlare men vill vi ha massa HF-brus i apparaterna?

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Allt detta är mycket intressant. Jag lär mig! En anledning kan ju vara alla adapters man har liggande som inte är 9v. Måste testa att köra fuzzkrets på 12v eller 5v nu

  15. #15
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför 9V: Eftersom de enskilda cellerna av fysikaliska skäl ger 1,5 V (brunsten, alkaliska) så åstadkommes högre spänningar med seriekopplingar av 1,5 V-celler. 3 - 4,5 - 6 - 7,5 - 9.
    Detta.
    9V blev en standard eftersom 9V-batterier var praktiska att stoppa in i effektpedaler mm.

    Sen när det gäller hur mycket man kan variera spänningen, så beror det helt på hur kretskortet är konstruerat. Ibland sitter det en regulator på matningen och då kan man trycka in betydligt mer än 9V, men inte utan att man har kontrollerat först.
    12V eller 15V?
    Ofta, om kortet mest använder operationsförstärkare, funkar både 12V på ett 15V-kort och tvärtom, men det kan också finnas någon referensspänning som bildas genom spänningsdelning av matningen. Osv. Så utan att först analysera designen kan man inte ändra matningsspänningen.
    Senast redigerat av Erik G den 2022-02-10 klockan 17:58.

  16. #16
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varianten är ju USB 5V in och sedan sätta SMPS DC/DC-omvandlare men vill vi ha massa HF-brus i apparaterna?
    Det får man inte om man konstruerar korrekt.

  17. #17
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det vet jag väl men man köper ju billiga DC/DC-omvandlare från Kina ....

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Experimenterar lite här vilket ledde mig till att mäta volt på olika adapters. Jävlar alltså 9v borde heta "9v" om man säger så. Mina niovoltare av blandad ålder och ursprung går från 8.8v till 15.9v. Trodde det var mätaren det var fel på först, men kollar med ett nytt 1.5vbatteri mellan varje mätning och det håller sig på samma siffror hela tiden.

    Jahapp nu mäter jag en till gammal DORO från nån telefonsvarare eller nåt. 16.3v Finns det någon tumregel som säger att en adapter som ska vara specifikt ämnad för musikpryl är säkrare på sin siffra, eller är det så att allt mellan 7 och 17 oftast funkar? Gör det nåt för ljudet undrar man ju också. Inte för min Roland jv30 såklart (den jag brukar använda till den visade sig ge 14.1v ungefär ) men för en analog dist eller nåt? Brukade inte Jarre säga att han körde nån chorus på 7v för ljudets skull?

    Hur okej är det att bara sänka med motstånd på ledaren till nio volt om man vill justera? "Gör man så" eller belastar det adaptern fel?

    Nu röjer vi upp i voltdjungeln Mät era väggvårtor och begrunda.

  19. #19
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    En ickestabiliserad AC/DC-adapter kan ge rätt skeva värden om du mäter den utan last. Koppla in en uppskruvad pedal eller vad du nu har (som är specad för den spänningen) och mät i drift.

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    AHA! Mystiken tätnar. SÅ: Jag kopplar in den, sätter i en telekabel och låter pedalen vara på, och mäter på adapteringången? I´m on it!

  21. #21
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Njä, jag menar... Mäter du på adaptern utan att den är inkopplad i något så kan den visa fel. Den behöver last för att komma till sin rätta spänning.

    Ha en särskruvad pedal som du kommer åt insidan på, så du kan nå att mäta på andra sidan av strömingången. Plugga i ström, sätt på pedalen och mät.

    Eller, om du inte vill ha en särskruvad pedal igång, kan du istället klippa av och skala kabeln på adaptern och skruva ihop med sockerbitar. Då kan du mäta på skruvarna i drift. Kontrollmät dock pluggen innan du stoppar den i pedalen så du inte vänt polerna fel i sockerbiten!

    Sådan sockerbit menar jag förstås:

    https://golvvarmebutiken.se/el/insta...-sockerbit.htm
    Senast redigerat av johey den 2022-04-27 klockan 14:14.

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det var precis som du sa som jag sade som du menade som jag menade

    Nu är exakt det gjort, och enda skillnaden var väl nån tiondels volt mindre. Jaja. Inga av mina grejer har pajat av någon av alla dessa adapters jag använder. Så det är nog ingen fara, har väl erfarenheten visat utan att jag visste det specifikt. Men jag inser att nu har jag skäl att mäta alla andra adapters jag har liggande som det står t.ex. 5, 6 eller 7 volt på. De går säkert också på överdrift

    Hur är det med motståndsfrågan? Finns det nån risk med att sänka voltsiffran med motstånd?

  23. #23
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Njä, motstånd är en dålig idé att reglera spänning med. Om du exempelvis trimmar in med motstånd så att du mäter perfekt 9V, sen kopplar du in pedalen. Vad händer då? Pedalen har sin egen resistans som påverkar din perfekta spänning så den inte är så perfekt längre.

    De flesta prylar har en spänningsstabilisator direkt efter strömingången. Det är fiffiga grejer som kan ta en inspänning inom ett toleransområde och mata ut en stabil spänning enligt spec. Exempelvis 9V eller 5V.

  24. #24
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var precis som du sa som jag sade som du menade som jag menade
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AHA! Mystiken tätnar. SÅ: Jag kopplar in den, sätter i en telekabel och låter pedalen vara på, och mäter på adapteringången? I´m on it!
    Jag hakade upp mig på telekabeln.

  25. #25
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det blir sällan nåt "på" på en pedal om ingen tele sitter i

    Men om min 9-voltare egentligen ger ut 14v, och jag motståndar ner den till 10, vad kan gå fel? Blir det tillexempel värmeutveckling på konstiga ställen?

  26. #26
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Ingenting börjar brinna. Men det är svårt att hamna rätt. Resistansen måste anpassas till pedalens resistans. Du kan seriekoppla ett motstånd, eller helst en potentiometer, med pedalen och mäta spänningen över endast pedalen. Alltså, om du kopplar såhär:

    Kod:
    PSU- --- pedal --- resistor --- PSU+
          |         |
          - --mät-- +
    så ändras spänningen varefter du trimmar in din resistor. Resistansen gäller dock bara för just denna pedal, och kanske endast i just denna konfiguration. Pedalens egen resistans påverkar spänningsdelningen. Den kan även variera med temperatur.

    Resistorer kan bara användas som spänningsdelare (med förutsägbart resultat) om man har kontroll över resistansen på båda sidorna.

  27. #27
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Så om jag gissar mig på en förklaring: Sätter jag t.ex. ett 100k motsånd, så gäller den sänkningen bara direkt efter motståndet. I ett större sammanhang får den sägas ha en mer procentuell påverkan på helheten. Kanske?

    Men frågan är hur noga det är, när en 9voltsadapter lika gärna kan skicka ut 14 som 8,5 volt, och funka som den ska ändå. Så om jag sänker de som är såpass högvoltska på mitt grova, lite oproffsiga sätt (fast varför skulle jag när det redan funkar? ) så blir det kanske minst lika bra ändå?

    Anyway. Mycket intressant skoldag för mig Och jag tror att vi kommit fram till, längre upp i tråden, att väldigt få komponenter är specade för under 16v. Kan det vara en ledtråd till varför så många 9v-PSU inte bryr sig så hemskt mycket om att vara 9v?

  28. #28
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Gällande % är du på rätt spår. De grejer du seriekopplar mellan + och - på PSU:n delar på spänningen procentuellt baserat på deras respektive resisans. Om pedalen är 100 Ohm och du seriekopplar en resistor på 100 Ohm så delar de lika på spänningen. När pedalen blir varm kanske den är 50 Ohm och då suger den åt sig två tredjedelar av spänningen. Använder du istället en proper spänningsregulator levererar den alltid samma spänning givet att PSU:n har tillräckligt med ström för att leverera.

    I en krets bör det finnas en spänningsregulator. Finns det ingen i nätdelen så bör det vara en i apparaten. Även om en pryl specad för 9 VDC kanske överlever om den får 14 så är det sannolikt att den inte beter sig som väntat, eller degraderas med tiden.

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Då fattar jag ungefär.

    Fan vad intressant det vore om alla som har och kan skulle mäta sina adapters, så fick vi se spannet liksom. dessutom kanske få svaret på frågan om "musikadapters" är mer vad de lovar än alla gamla random apparatadapters man använder. Av alla jag hittade och mätte idag så var bara en just en som levererades tillsammans med musikpryl, och förmodligen också den som är nyast. Den var den enda som visade en nia i mätfönstret (9,8volt). Men en enda är ju ingen vetenskap alls.

  30. #30
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Som johey skriver, skilj mellan reglerade och oreglerade adapters.
    En reglerad ger (ska ge) 9V ut alltid.
    En oreglerad ger högre spänning (volt) ut obelastad, men ska ge 9V när den belastas med den ström (mA) den är specad för.

    Att justera med motstånd funkar inte. Det skulle kräva att dels motståndsvärdet provas ut med exakt förbrukarens strömförbrukning, och dels att denna förbrukning inte varierar.

    Jag brukar skapa reglerade 9V-adapters genom att ta någon av de oreglerade jag har liggande (ger typiskt 12-13V ut obelastade) och hänga på en 7809 mellan adaptern och pedalen.

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nämen se på fan! Billigt också! Köper ett gäng direkt. Så slipper man oroa sig. Tack!

  32. #32
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar skapa reglerade 9V-adapters genom att ta någon av de oreglerade jag har liggande (ger typiskt 12-13V ut obelastade) och hänga på en 7809 mellan adaptern och pedalen.
    Men.. en 7809 blir ju en belastning till din oreglerade så den måste väl ge minst 11 volt vid belastning för att få ut 9v från 7809 in till pedalen?

  33. #33
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Kolla först som sagt om det inte redan sitter en regulator i pedalen. Onödigt att ha en till i så fall.

  34. #34
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämen se på fan! Billigt också! Köper ett gäng direkt. Så slipper man oroa sig. Tack!
    Har alla på 99:an blockat mig eller?! - va väl typ det jag föreslog för 2 mån sen.
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post3642074

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Repetition legitimizes

    Är det det vanliga att det sitter regulatorer i pedaler/syntar/trummaskiner och allt sånt som har 9v-adapterstandard? Är det det som gör att det bara funkar ändå? Finns det några faktiska problem med att eventuellt ha två regulatorer i rad, om jag nu bara för sakens skull skulle modda mina adaptrar? Har så jävla många, men med olika voltspecs (och som det visat sig även 9v-rackarna har väldigt olika v...)

  36. #36
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det finns egentligen ingen anledning att sätta spänningsregulatorer i serie med varandra. Om nu en pedal/trummaskin/synt säger att den ska matas med spänningen 9VDC eller 12VDC eller 19VDC, förutsätts att den adapter/väggvårta/batteri/whatever ger EXAKT den spänning som pedalen/synten/trummaskinen ska ha.

    Jag skulle nog säga att det INTE normalt sitter spänningsregulatorer i apparater sådär per automatik utan man måste läsa vad som står på "skylten" vad apparaten ska matas med. Om det däremot sitter specialkretsar som kräver en alldeles egen spänning, förses dessa med denna specialspänning via en spänningsregulator. T ex ska ju ekokretsen PT2399 matas med en spänning på 5 Volt.

    Har du nu ett gäng spänningsregulatorer med olika spänningsspecifikationer, får du säkert nytta av dem nån gång om du bygger själv.



    (Jag använde ordet SPÄNNING ganska flödigt och det är det ord man använder när man pratar om elektrisk potential. Elektrisk spänning mäts i sorten VOLT.
    Underförstått, man mäter inte volten, volten är inte för hög - man mäter spänning och spänningen är för hög.
    På ung samma sätt säger man ju inte att det är fånga celciusgrader ute och man ska ner till badstranden och mäta celsiusarna. Man mäter temperaturen och temperaturen mäts i grader eller grader celcius.)

  37. #37
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Allt intressant. Men efter mina mätningar så har det ju visat sig att ingen adapter överhuvidtaget är exakt. Den närmast 9 låg på 9,8, resten runt 14. Testade en tolvvoltare också på skoj: 18,6v!

    Så: om många av oss skulle mäta sina adapters vore det intressant. Och eftetsom de verkar vara så synnerligen o-exakta kvarstår frågan: hur noga är det egentligen?

  38. #38
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men.. en 7809 blir ju en belastning till din oreglerade så den måste väl ge minst 11 volt vid belastning för att få ut 9v från 7809 in till pedalen?
    Ja det stämmer (iofs är det inte 7809 som belastar utan förbrukaren), källan måste ge minst 11V belastad för att 7809 ska fungera korrekt.

  39. #39
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt intressant. Men efter mina mätningar så har det ju visat sig att ingen adapter överhuvidtaget är exakt. Den närmast 9 låg på 9,8, resten runt 14. Testade en tolvvoltare också på skoj: 18,6v!
    De var alltså oreglerade.

  40. #40
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Förmodligen så ja. Och eftersom såpass många använder blandade adadptrar bara det står 9v ut på dem: hur noga är det?

    Jag lär köpa en påse 7809 nu i alla fall. Det ökar drastiskt antalet adapters jag kan använda utan oro

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vidare tanke här: om jag tar en rejäl 12v-adapter på 4A, kan jag då helt enkelt koppla den i en låda med t.ex 8 regulatorer som ger 9v ut i varsin kabel och därmed slippa alla vårtor en gång för alla? Fan vad smidigt det vore!

  42. #42
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Det är en mer än god idé. Se bara till att regulatorerna har kylning och för säkerhets skull, separata kylflänsar.

  43. #43
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Räcker med en 9V-regulator givet att den är specad för den totala lasten.

  44. #44
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    De flesta pedaler vill väl ha runt 400mA (enligt adaptern som rekommenderas...). Konstigt nog verkar de flesta såna där "power banks" man kan köpa ge endast 100mA per utgång. Hursomhelst lär jag aldrig nånsin ha mer än kanske 4 grejer inkopplade. Kanske gör den med fem bara för att gardera lite

    Så om min 12v-adapter orkar 4A, och den här

    är specad för 1A, och jag vill vara säker, så är det då förmodligen bäst att nöja sig med två utgångar per regulator. Är det rätt tänkt?

    Så det blir varmt alltså? Blir det generellt väldigt varmt, och är det beroende på last? Är det metallgrejen med ett hål på 7809 här ovan som agerar kylfläns? Hursomhelst kallar den sig "Temperatur- och kortslutningsskyddad" så det kanske inte är nån större grej att bry sig om? Många frågor, men resultatet lockar!!!

  45. #45
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    De kostar inte många kronor och att köra EN per pedal ger ju större säkerhet.
    Att du har en metallflik betyder att denna "flik" ska fästas mot en fläns som avleder värme, typ nåt sånt här: https://www.electrokit.com/produkt/k...20-38x28x22mm/, och med lite kylpasta som minskar den termiska resistansen mellan regulator och fläns.

    Vidare måste du iaktta hur den ska kopplas in. Du ska förse varje sådan IC med diverse kondingar för att bättra på stabilitet och eliminera risk för självsvängning. Ungefär såhär ska det se ut, där kondingarna ska sitta så när ICn som möjligt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	12-volt-to-9-volt-converter-dc-to-dc-lm7809.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	114,0 KB 
Id:	106828

  46. #46
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Är den inte stabil alltså, och vad är egentligen självsvängning i sammanhanget? ÄR det superviktigt, med tanke på att alla apparater tidigare körts med diverse "9voltsadapters" som egentligen ger lite vad som helst? Jag, och förmodligen otroligt många med mig, har ju alltid valt bara efter vad som står på adaptern, och inget har nånsin pajat.

  47. #47
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Själva kretsen KRÄVER att man sätter kondingar i nära anslutning till in- och utgångar för att göra kretsen stabil.

    Här har du datablad på kretsen: https://farnell.com/datasheets/94418.pdf. Kolla "Typical Applications".
    Det är inte så att kretsen är precis dålig, men för alla spänningsregulatorer oavsett hur de är konstruerade sätter man kondensatorer på in- och utgångar för att förbättra reglering och minska risken för självsvängningar. Har du t ex lite längre ledningar till och från kretsen, plockar den upp induktansen i sladdarna vilket då i sin tur ger instabilitetsproblem.
    Så här ser min ekoenhet ut. Notera regulatorn i nedre högra hörnet och två keramiska kondingar och två elektrolyter som stöttar kretsen - "normal procedure".

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	eko.jpg 
Visningar:	1 
Storlek:	202,4 KB 
Id:	106829

  48. #48
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    OK! Inte som att kondningar är dyrt det heller Kretsbygge på den här nivån är väl typ den billigaste hobby man kan ha.

  49. #49
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Precis, komponenterna kostar några kronor bara.
    Men bara för att man har en komponent som gör en viss sak, betyder inte det att man kan använda den hur som helst. Tillverkaren ger tydliga rekommendationer hur den ska användas och det är bara att anpassa sig efter det.

  50. #50
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vidare tanke här: om jag tar en rejäl 12v-adapter på 4A, kan jag då helt enkelt koppla den i en låda med t.ex 8 regulatorer som ger 9v ut i varsin kabel och därmed slippa alla vårtor en gång för alla? Fan vad smidigt det vore!
    typ https://cioks.com/products/dc7/#1535...-be25a835-cab4 - något sådant som de flesta använder att bygga "seriösa" pedalbord t ex.

  51. #51
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis, komponenterna kostar några kronor bara.
    Men bara för att man har en komponent som gör en viss sak, betyder inte det att man kan använda den hur som helst. Tillverkaren ger tydliga rekommendationer hur den ska användas och det är bara att anpassa sig efter det.
    Lite wiggle-room har man alltid

    Jag har en hel del aluminium. Tänker att jag kan klippa till kylfläns själv. Väl? Och angående voltmärkningen på kondningar, kan man ta t.ex. 30v eller 50v om man inte hittar 25 eller 16? Har för mig det, men rätta mig gärna. Livet är en utbildning (och även lite inbillning ).

  52. #52
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Spänningsmärkningen?! Jag skulle välja minst 50% över de spänningarna som finns, vilket skulle innebära 25V på ingående 12V (finns inte 18V-kondingar) och gärna 25V på utgående även om 15/16V vore OK.
    Prisskillnaden mellan kondingar märkte med spänningarna 16V och 25V är minimal.

  53. #53
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det var att Electrokit inte hade de exakta (utgick från bilden du la upp där...).

    Minst 50% över är riktlinjen alltså. Och rentav 30v eller 50v? Helt okej?
    Senast redigerat av Ambulansen den 2022-05-19 klockan 14:24.

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vad är det för pedaler som drar 400mA?? Det är ju jättemycket.

  55. #55
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    En del Strymon är väl och nosar där. Har för mig att min Gurus Echosex2 vill ha en del kräm också, speciellt när den startar upp.

  56. #56
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var att Electrokit inte hade de exakta (utgick från bilden du la upp där...).

    Minst 50% över är riktlinjen alltså. Och rentav 30v eller 50v? Helt okej?
    Man tager vad man havet. Finns inte 25V, tar man 35V eller 50V eller 63V.


    Jag tycker nog att för småkondingar är 50% över märkspänning en god idé. Annars körde bland Tre Korvar (Ericsson) med att en kondensator inte skulle beläggas med högre spänning än 85-90% av kondingens märkspänning. Alltså, om kondingen var märkt 100V skulle man lägga max 85-90V på den.
    Jag vet att RIFAs elektrolytkondingar på 80-talet kunde köras HÅRT, men idag är processerna så tajta att står det 100V är det fan 100V och inte 110 eller 120V.
    Varför man inte kör hela vägen upp är ju att spänningar kan fluktuera. Har du ett nätaggregat (transformator ->likriktare -> filterkondingar) kan du lätt ha 10% överspänning på nätet, vilket också är 10% överspänning på elektrolyterna. Om dessa är nyttjade "till max", betyder det att man plötsligt ligger 10% över max tillåten spänning, vilket på sikt dödar kondingarna.

  57. #57
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En del Strymon är väl och nosar där. Har för mig att min Gurus Echosex2 vill ha en del kräm också, speciellt när den startar upp.
    Ja. Min bild av ambulansen är inte att han har massa strymons, bara…

  58. #58
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man tager vad man havet. Finns inte 25V, tar man 35V eller 50V eller 63V.


    Jag tycker nog att för småkondingar är 50% över märkspänning en god idé. Annars körde bland Tre Korvar (Ericsson) med att en kondensator inte skulle beläggas med högre spänning än 85-90% av kondingens märkspänning. Alltså, om kondingen var märkt 100V skulle man lägga max 85-90V på den.
    Jag vet att RIFAs elektrolytkondingar på 80-talet kunde köras HÅRT, men idag är processerna så tajta att står det 100V är det fan 100V och inte 110 eller 120V.
    Varför man inte kör hela vägen upp är ju att spänningar kan fluktuera. Har du ett nätaggregat (transformator ->likriktare -> filterkondingar) kan du lätt ha 10% överspänning på nätet, vilket också är 10% överspänning på elektrolyterna. Om dessa är nyttjade "till max", betyder det att man plötsligt ligger 10% över max tillåten spänning, vilket på sikt dödar kondingarna.
    Också: som jag har förstått derating, så lever en 63V längre på 24V än en 35V gör. Det tär mindre och livslängden ökar (ganska mycket!). Om jag har fattat rätt.

  59. #59
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Typ.

    Det viktiga är att aldrig köra "fullt ut", alltså välja en konding efter exakt den spänning man ska reglera.

  60. #60
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Yes.

    Har man plats skiljer inte priset så mycket. I början.

Liknande ämnen

  1. Hur noga skall man vara med Volt?
    Av Light Head i forum Modularer & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-04-05, 13:16
  2. UAD,, hur och varför, eller varför inte?
    Av Light Head i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-08-17, 16:40
  3. Standarder och system – hur och varför?
    Av oljud i forum Modularer & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-14, 08:58
  4. XLR, varför och hur?
    Av Light Head i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-04-30, 15:00
  5. Svar: 35
    Senaste inlägg: 2015-11-11, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •