Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: OP-lab?

  1. #1
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran

    OP-lab?

    Är det någon som har eller har haft?

    Jag fick hem en idag och den beter sig märkligt. La in senaste OS och den verkar registrera MIDI ut och CV ut. Däremot verkar inget komma ut ur den.

  2. #2
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    "OP-Z oplab" eller original "oplab"?

  3. #3
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    OG OPlab såklart. Jag blir inte klok på den. Den tar signaler in från MIDI och cv/gate men ingenting på USB device. USB host funkar.
    Nästan hälften funkar alltså. Konstigt…

  4. #4
    fredie_j
    fredie_j är inte uppkopplad
    fredie_js avatar
    Senior
    Har inte kvar min, men jag minns att det var inte helt lätt att få till det man ville. Var som att firmware:et hade en del buggar. Har du testat att langa in ett tidigare firmware? Trasig kabel?

    Antar att du kollat in manualen

    (Min gamla OP-Z oplab strulade också, men det var ju för att själva OP-Z:an blev böjd efter ett tag. Då började ju "modulporten" att glappa... jäkla epa-banan i byggkvalle.)

  5. #5
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Har lusläst manualen som tyvärr inte ger svar på min fråga.

    Det är ju ett konstigt fel. Skickar jag in signal (USB, MIDI el. CV) ska ju LED indikera att det kommer in nåt. Det gör det inte på USB (device).
    Dessutom ska ju OPlab (i rätt mode) skicka vidare sigbal till övriga ut och det indikeras med LED på utgången. Det funkar inte heller.

    USB host funkar, kopplar jag upp den mot macen finns den där.

  6. #6
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Löst det nu och lägger till lösningen så att andra kan se.

    OP-1 är kopplad till Logic på iMac och skickar seq data som sedan routas (i Logic) till OP-lab där cv/gate styr en Tonestar 2600. OP-laben är tydligen så gammal att den inte kan prata med familjemedlemmen OP-1

    Det verkar som senaste firmware för OP-1 inte är kompis med OP-lab. Min låste sig så fort OP-1 var inkopplad (USB device) i OP-lab.
    TE är underrättade om detta (även om de antagligen inte bryr sig då OP-lab är discontinued sedan 2015).

  7. #7
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Bra kämpat!

  8. #8
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Jag antar att det handlar om att op1 är ljudkort också nu. Går det att stänga av det i inställningarna?

  9. #9
    Mårre
    Mårre är inte uppkopplad
    Mårres avatar
    Veteran
    Tror också att det har med usb audio att göra. Det går inte stänga av men TE har gamla firmwaren kvar så man kan ladda ner den istället.

Liknande ämnen

  1. P3 Lab. I kväll.
    Av PF i forum Evenemang
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 18:58
  2. Drone Lab v.2 - gruppbeställning
    Av Källman i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 17:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •