Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 63

Ämne: Monome Teletype

  1. #1
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior

    Monome Teletype

    Hej!
    Har klurat en del till och från under åren på om en Teletype skulle vara kul. Såg nyligen att den släppts till VCV-rack och har hunnit experimentera lite med den. Väldigt kul, kreativ och förhållandevis lättkodad.

    Undrar lite om några här använder den och hur ni använder den? Hur upplevs den av er som inte jobbar med mjukvaruutveckling?

    Lite sugen på att köra den med Just Friends och 16n. Funkar den med båda samtidigt tro?

  2. #2
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har en sedan typ 1,5 tillbaka. Har noll erfarenhet av kod eller programmering. Tog mig igenom studies och sedan har det stannat där. Men trots att jag bara skrapar på ytan använder jag den hela tiden. Lyftet för mig vad när jag skaffade TXo. Nu använder jag den som sequencer, modulation, trigs. Dock så skaver ett dåligt samvete hela tiden att jag har mycket outnyttjat potential… Hoppas att jag en dag får tid och ro att sätta mig och lära mig mera. Kombo ihop med JF är fenomenal. 😊

  3. #3
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Tack för svar! Jag har lyssnat och inspirerats av dina grejor på IG. Fick lite intryck av att du gillade den.

  4. #4
    vicimity
    vicimity är inte uppkopplad
    vicimitys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag stämmer in, hade Teletype ett tag och gillade den skarpt. Som greppan säger, det här konstant dåliga samvetet att man inte använder den smartare, klurigare, bättre, tuffare osv osv. Det är lätt att dras med i trådar på ex. lines där användare delar så sjukt intrikata skript som vänder upp och ner på allt förstånd. Men när man släpper det och bara har kul (som med allt annat) så är den kraftfull och kan också vara ganska enkel (när man väl tagit sig över tröskeln kring hur den är uppbyggd).
    Jag har programmeringskunskaper men osäker på om det hjälper egentligen. Jag sålde den sen eftersom jag störde mig på att alltid behöva ett tangentbord när jag skulle spela eurorack. Finns ju ekonomiska DIY-versioner på Pusherman om du är händig.

  5. #5
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Tyvärr har jag inte lött på 20 år ungefär så jag vågar mig nog inte på att bygga en egen. Kanske ser om det dyker upp en beggad nånstans.

    Hehe, det dåliga samvetet kan man ju förresten applicera på alla moduler. Mängden ångest är proportionell mot antalet o-patchade in- och utgångar.

  6. #6
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr har jag inte lött på 20 år ungefär så jag vågar mig nog inte på att bygga en egen. Kanske ser om det dyker upp en beggad nånstans.

    Hehe, det dåliga samvetet kan man ju förresten applicera på alla moduler. Mängden ångest är proportionell mot antalet o-patchade in- och utgångar.
    Bror min som bygger och löder kan nog löda ihop en åt dig för en på sin höjd symbolisk summa! Pm:a om det är intressant

  7. #7
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Jag hade en i ca ett halvår, tyckte den var oerhört lättkodad, men den bröt mitt workflow fullständigt så jag sålde den till slut.

    Ersatte den med Expert Sleepers ES- moduler som gör att jag kan använda Max/VCV/Valfri DAW på liknande kraftfullt sätt, men kombinationen vanlig dator + modular passade mig bättre eftersom jag alltid ändå använder DAWs

  8. #8
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Kör Teletype som hjärna i min modular. Blir oftast förvirrad över andras script, men lär mig något då och då. Blir ibland riktigt eld och lågor när jag kommer på något smart som man borde kunna göra med den och sätter mig ner och realiserar det.

    Extra kul om man har någon annan modul som talar i2c tycker jag. Sättet den öppnar upp Just Friends är t.ex. genialiskt.

  9. #9
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Eh, råkar de finnas i Buchla-format? :/

  10. #10
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eh, råkar de finnas i Buchla-format? :/

  11. #11
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jeezus vilka coola övernördiga moduler det finns! Vill ha!

  12. #12
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag får nog ladda ner VCV-rack bara för att testa den här. Blev stört sugen nu. Finns det någon begränsning på hur långa script man kan ha?

  13. #13
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får nog ladda ner VCV-rack bara för att testa den här. Blev stört sugen nu. Finns det någon begränsning på hur långa script man kan ha?
    Ett script kan vara max sex rader långt. Låter störigare än vad det är.

  14. #14
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett script kan vara max sex rader långt. Låter störigare än vad det är.
    Va??? Vad är det för märklig begränsning? Varför?

  15. #15
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va??? Vad är det för märklig begränsning? Varför?
    Det är storleken på skärmen. Men som sagt är det inget som stör. Snarare tvärtom att det sporrar fantasin. Korta scriptrader kan du slå ihop till en rad.

    TR.P 1
    CV 1 0

    Kan bli

    TR.P 1; CV 1 0

  16. #16
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    Blir till o leta efter en att köpa fom nästa månad. budget tyvärr redan blåst för denna verkar vara precis vad jag villhöver för att spendera tid.

  17. #17
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Teletype rekommenderas verkligen. Också en bra gasmask för andra köp. När det kommer en ny sequencer, logikmodul eller clock divider så kan man fundera över om man kan lösa det i Teletype.

  18. #18
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Och det är script, så det är inte värsta programmeringen. Lätt att komma igång, men också komplext.

  19. #19
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är storleken på skärmen. Men som sagt är det inget som stör. Snarare tvärtom att det sporrar fantasin. Korta scriptrader kan du slå ihop till en rad.

    TR.P 1
    CV 1 0

    Kan bli

    TR.P 1; CV 1 0
    Ok. Låter som det kan vara jättekul, men det tog kål på mitt use case och därmed min GAS tillsvidare. Åter till arbetet

  20. #20
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. Låter som det kan vara jättekul, men det tog kål på mitt use case och därmed min GAS tillsvidare. Åter till arbetet
    Du kan länka script också. Om script ett inte räcker så fortsätter du på två, och man kan även switcha scene på scriptväg och på så sätt få ännu fler rader.

  21. #21
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Jaha. Nu sitter man här ändå. Laddat ner VCV Rack och kör Teletype. Men vad jobbigt det är med svenskt tangentbord. Kan man komma runt det på nåt enkelt vis, eller måste man sitta och gissa var alla specialtecken finns?

  22. #22
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    För att ha så mycket begränsningar så är jag grymt imponerad av hur smart språket och konstruktionerna är. Variablerna O och Q t. ex. Älskar’t! :-)
    (Jag vet ju var det här kommer sluta)

  23. #23
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att ha så mycket begränsningar så är jag grymt imponerad av hur smart språket och konstruktionerna är. Variablerna O och Q t. ex. Älskar’t! :-)
    (Jag vet ju var det här kommer sluta)
    Jag säger ju det. Bästa modulen. Ihop med väl valda moduler som talar i2c blir det extra roligt.

    Ska bygga en i2c2midi när jag får tag på en teensy 3.6. Styra midiprylar med Teletype blir nog grymt.

  24. #24
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Fattar inte Q. Eller funkar inte som jag förväntar mig.
    Q.CLR; Q.N 3; Q.GRW 0
    Q 1
    Q 2
    Q 3
    Kör man en Q på det så får man 1. Men sen trodde jag att en Q till skulle ge 2? Men det blir bara 1 hela tiden. Vad är det för logik i det? Vad är rätt sätt att läsa ut värdena man skrivit, ett i taget?

    Om om jag kör en Q.GRW 1 så börjar ju kön ändå med storlek 1. Verkar inte kunna sättas till 0.
    Så om jag kör:
    Q.CLR; Q.N 0; Q.GRW 0
    Q 1
    Q 2
    Q 3
    Och sen läser ut Q, så får jag först 0, följt av 1, 2, och 3. Jättestörigt.

  25. #25
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattar inte Q. Eller funkar inte som jag förväntar mig.
    Q.CLR; Q.N 3; Q.GRW 0
    Q 1
    Q 2
    Q 3
    Kör man en Q på det så får man 1. Men sen trodde jag att en Q till skulle ge 2? Men det blir bara 1 hela tiden. Vad är det för logik i det? Vad är rätt sätt att läsa ut värdena man skrivit, ett i taget?

    Om om jag kör en Q.GRW 1 så börjar ju kön ändå med storlek 1. Verkar inte kunna sättas till 0.
    Så om jag kör:
    Q.CLR; Q.N 0; Q.GRW 0
    Q 1
    Q 2
    Q 3
    Och sen läser ut Q, så får jag först 0, följt av 1, 2, och 3. Jättestörigt.
    Får prova hur det funkar på en fysisk TT. Aldrig använt Q tror jag. Brukar använda pattern om jag vill spara sekvenser av tal.

  26. #26
    egilkalman
    egilkalman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Väldigt intresserad av den här modulen också. Har ingen erfarenhet av att programmera men efter att ha sett några tutorialvideos med den, så verkar det för mig som att tänket när man programmerar med teletype är ganska likt tänket man har när man patchar sin synth. Jag vill att X ska ske när parameter Y överstiger värdet av Z osv. Måste prövas! Sen att den kan snacka med ER-301 gör ju inte saken sämre heller...

  27. #27
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av egilkalman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt intresserad av den här modulen också. Har ingen erfarenhet av att programmera men efter att ha sett några tutorialvideos med den, så verkar det för mig som att tänket när man programmerar med teletype är ganska likt tänket man har när man patchar sin synth. Jag vill att X ska ske när parameter Y överstiger värdet av Z osv. Måste prövas! Sen att den kan snacka med ER-301 gör ju inte saken sämre heller...
    Kööör bara kööööör.

  28. #28
    egilkalman
    egilkalman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av greppan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kööör bara kööööör.
    Haha yes! Är dock slutsåld överallt... Försöker komma upp i 50 poster här så man kan komma åt köp o sälj delen igen hehe

  29. #29
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får prova hur det funkar på en fysisk TT. Aldrig använt Q tror jag. Brukar använda pattern om jag vill spara sekvenser av tal.
    Som sagt. Beter sig konstigt, men smidig konstruktion ändå. Vill utföra en av 7 enkla beräkningar. Finns ingen case-sats. IF ELSE får inte plats på sex rader. Men att fylla Q med ALLA beräkningar och plocka ut den rätta via index går fint. :-)
    #begränsningarsominspirerar

  30. #30
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av egilkalman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha yes! Är dock slutsåld överallt... Försöker komma upp i 50 poster här så man kan komma åt köp o sälj delen igen hehe
    Jag tänker ändå inte köpa nån ….. förrän jag har lyckats göra det jag vill i VCV. ;-)

  31. #31
    egilkalman
    egilkalman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker ändå inte köpa nån ….. förrän jag har lyckats göra det jag vill i VCV. ;-)
    Klokt beslut.

  32. #32
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av egilkalman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klokt beslut.
    Oooooch det är inte långt borta nu. Tjena, det här är det nördigaste jag gjort tror jag. Algoritmisk sequencer på 9x6 rader kod. Återkommer med resultat om ett par dagar.

  33. #33
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Äh, va sjutton. På god väg i alla fall, enligt ett koncept jag haft i huvudet i ... ett antal år, som jag kallar Logical Sequencer Playground. Senaste planen, innan Teletype, var att implementera den i Westlicht Performer, och den tanken finns väl kvar. I Teletype implementerar jag en förenklad variant. Konceptet bygger på att ta en enkel 8-stegs-sekvens och transformera den till oigenkännlighet. Det görs genom att applicera enkla transformer (AND,OR,ADD,SHIFT etc) på index. Genom att patcha transformerna till själva grundräknaren (16 bitar) kan man skapa struktur på vilken tidsskala man vill. Grundmaterialet består av en notmatris på 8x8 noter. Återstår att implementera och testa ett par funktioner.
    I exemplet här har jag utgått från en enkel "C-dur-skala" inom en oktav - spelad nedifrån och upp - för att enkelt kunna verifiera att enskilda transformer gör vad de ska. Sen har jag lagt på ett antal transformer och genererat två melodier från det. Det blev lite fuga-liknande. Ber om ursäkt för musik/ljud. Det är bara proof of concept. Ljudet är två tråkröster direkt från VCV Rack ut i datorhögtalare. Oinspirerande att jobba i, så det blir ju till att skaffa en riktig Teletype om det ska bli nåt vettigt/musikaliskt av det här. Just nu loopar det på 1024 steg (stoppade inspelningen där), men man kan lätt skapa loopar på upp till runt 10 timmar.

    LSP Teletype POC.mp3

  34. #34
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Riktigt fint bing!

  35. #35
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Det var inte pjåkigt för en POC!
    Blir spännande att höra vad du kan vaska fram för guldklimpar med denna metod.
    Grymt!

  36. #36
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, va sjutton. På god väg i alla fall, enligt ett koncept jag haft i huvudet i ... ett antal år, som jag kallar Logical Sequencer Playground. Senaste planen, innan Teletype, var att implementera den i Westlicht Performer, och den tanken finns väl kvar. I Teletype implementerar jag en förenklad variant. Konceptet bygger på att ta en enkel 8-stegs-sekvens och transformera den till oigenkännlighet. Det görs genom att applicera enkla transformer (AND,OR,ADD,SHIFT etc) på index. Genom att patcha transformerna till själva grundräknaren (16 bitar) kan man skapa struktur på vilken tidsskala man vill. Grundmaterialet består av en notmatris på 8x8 noter. Återstår att implementera och testa ett par funktioner.
    I exemplet här har jag utgått från en enkel "C-dur-skala" inom en oktav - spelad nedifrån och upp - för att enkelt kunna verifiera att enskilda transformer gör vad de ska. Sen har jag lagt på ett antal transformer och genererat två melodier från det. Det blev lite fuga-liknande. Ber om ursäkt för musik/ljud. Det är bara proof of concept. Ljudet är två tråkröster direkt från VCV Rack ut i datorhögtalare. Oinspirerande att jobba i, så det blir ju till att skaffa en riktig Teletype om det ska bli nåt vettigt/musikaliskt av det här. Just nu loopar det på 1024 steg (stoppade inspelningen där), men man kan lätt skapa loopar på upp till runt 10 timmar.

    LSP Teletype POC.mp3
    Mums!!!

  37. #37
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Tack för uppmuntran! Nu har jag fått ordning på ett par klock-transformationer också. Gillar hur små saker kan helt ändra karaktär på hela grejen. Här är "samma musik" igen, fast i en sorts 7/8-takt. Blir plötsligt jazzigt och svängigt.

    LSP Teletype POC-7takt 2.mp3

  38. #38
    egilkalman
    egilkalman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Äh, va sjutton. På god väg i alla fall, enligt ett koncept jag haft i huvudet i ... ett antal år, som jag kallar Logical Sequencer Playground. Senaste planen, innan Teletype, var att implementera den i Westlicht Performer, och den tanken finns väl kvar. I Teletype implementerar jag en förenklad variant. Konceptet bygger på att ta en enkel 8-stegs-sekvens och transformera den till oigenkännlighet. Det görs genom att applicera enkla transformer (AND,OR,ADD,SHIFT etc) på index. Genom att patcha transformerna till själva grundräknaren (16 bitar) kan man skapa struktur på vilken tidsskala man vill. Grundmaterialet består av en notmatris på 8x8 noter. Återstår att implementera och testa ett par funktioner.
    I exemplet här har jag utgått från en enkel "C-dur-skala" inom en oktav - spelad nedifrån och upp - för att enkelt kunna verifiera att enskilda transformer gör vad de ska. Sen har jag lagt på ett antal transformer och genererat två melodier från det. Det blev lite fuga-liknande. Ber om ursäkt för musik/ljud. Det är bara proof of concept. Ljudet är två tråkröster direkt från VCV Rack ut i datorhögtalare. Oinspirerande att jobba i, så det blir ju till att skaffa en riktig Teletype om det ska bli nåt vettigt/musikaliskt av det här. Just nu loopar det på 1024 steg (stoppade inspelningen där), men man kan lätt skapa loopar på upp till runt 10 timmar.

    LSP Teletype POC.mp3
    Intressant! Ser fram emot att höra fortsättningen.

  39. #39
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Det är roligt att se att det börjar väckas lite intresse för TT igen, jag har länge känt att den är väldigt förbisedd.

    Visst, den kan tyckas förkroppsliga det många vill komma bort ifrån när man jobbar med euro/modular, men jag har aldrig upplevt den så. Med några av expandermodulerna så är det även väldigt lätt att skripta ihop väldigt basic funktioner som gör att man inte behöver använda tangentbordet utan enbart kan patcha/ratta.

    Jag har några sådana skript när jag bara behöver fler LFO'er eller vad det kan vara, men jag använder den fortfarande främst där en scene (samling skript) är en "låt". Förhoppningsvis kan det förändras när jag satt mig in i Grid Ops ordentligt förhoppningsvis senare i sommar.

  40. #40
    egilkalman
    egilkalman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Jonlin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är roligt att se att det börjar väckas lite intresse för TT igen, jag har länge känt att den är väldigt förbisedd.

    Visst, den kan tyckas förkroppsliga det många vill komma bort ifrån när man jobbar med euro/modular, men jag har aldrig upplevt den så. Med några av expandermodulerna så är det även väldigt lätt att skripta ihop väldigt basic funktioner som gör att man inte behöver använda tangentbordet utan enbart kan patcha/ratta.

    Jag har några sådana skript när jag bara behöver fler LFO'er eller vad det kan vara, men jag använder den fortfarande främst där en scene (samling skript) är en "låt". Förhoppningsvis kan det förändras när jag satt mig in i Grid Ops ordentligt förhoppningsvis senare i sommar.
    Var själv länge skeptisk pga skärm men har numera kommit fram till att den ser extremt cool ut! Lite cyberpunk sådär

  41. #41
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Har någon testat att installera en firmware med fler script? Jag har förstått att det finns någon variant. Är den up to date med resten av utvecklingen?

  42. #42
    FMU
    FMU är inte uppkopplad

    Avstängd
    Åh vill lära mig denna. Ser att tangentbord ofta används. Är det nödvändigt?

  43. #43
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av FMU Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh vill lära mig denna. Ser att tangentbord ofta används. Är det nödvändigt?
    Nuvarande script körs även utan tangentbord, men jag har alltid tangentbord inkopplat. Man vill oftast vrida till scriptet lite.

  44. #44
    FMU
    FMU är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nuvarande script körs även utan tangentbord, men jag har alltid tangentbord inkopplat. Man vill oftast vrida till scriptet lite.
    Så är det såklart jaaaa.

  45. #45
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Är det någon som vet om man få Notepad++ eller Sublime Text eller någon annan texteditor att skrika om man skriver mer än 27 tecken på en rad? :-P

  46. #46
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som vet om man få Notepad++ eller Sublime Text eller någon annan texteditor att skrika om man skriver mer än 27 tecken på en rad? :-P
    Nu var det ett tag sen, men tror du kan sätta word wrap length i Notepad++.

  47. #47
    FMU
    FMU är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som vet om man få Notepad++ eller Sublime Text eller någon annan texteditor att skrika om man skriver mer än 27 tecken på en rad? :-P
    Det finns nog något package för det till sublime kan jag tänka mig.

  48. #48
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    har norns liknande features? såg en yt med percussa ssp och 2 teletypes, lät ju väldigt fint

  49. #49
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    har norns liknande features? såg en yt med percussa ssp och 2 teletypes, lät ju väldigt fint
    Norns kan inte prata CV eller i2c, då behöver du en Crow i ditt rack. Crow kan styras via dator eller Norns, men är inte lika direkt som Teletype.

  50. #50
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    nä d förståss, fast percussa har usb såg jag

  51. #51
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dokido Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nä d förståss, fast percussa har usb såg jag
    Om Percussa tar midi via usb. Och inte är host, eftersom Norns är host.

  52. #52
    dokido
    dokido är inte uppkopplad

    Veteran
    verkar så, 3 usb varav en inte är bara host tror jag

  53. #53
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Hjälp. Har jag missuppfattat nåt? Kommandot STATE x ska väl ge en etta om en ingång förnärvarande tolkas som hög, eller?
    Jag har kopplat Intellijel FSR 1U gate direkt till input 1. Trycker jag på FSR så kan jag trigga script 1. Men om jag kollar STATE 1 i live mode så får jag alltid noll. Trots att gate ut på FSR lyser så fint. Vad gör jag för fel?

  54. #54
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hjälp. Har jag missuppfattat nåt? Kommandot STATE x ska väl ge en etta om en ingång förnärvarande tolkas som hög, eller?
    Jag har kopplat Intellijel FSR 1U gate direkt till input 1. Trycker jag på FSR så kan jag trigga script 1. Men om jag kollar STATE 1 i live mode så får jag alltid noll. Trots att gate ut på FSR lyser så fint. Vad gör jag för fel?
    Det var en bug. När man kör Teletype upp-och-ner så kör man DEVICE.FLIP för att vända på skärmen. Det reverserar också alla in- och utgångar så att de fortfarande räknas från vänster till höger. MEN, detta slår inte igenom för STATE-kommandot!

  55. #55
    egilkalman
    egilkalman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Min första patch med Teletype! Känns exotiskt att patcha eurorack helt utan patchkablar hehe. Otroligt kul modul, ser fram emot att lära mig mer.

    https://www.instagram.com/tv/CgFBDX7..._web_copy_link

    A post shared by on


  56. #56
    Jonlin
    Jonlin är inte uppkopplad
    Jonlins avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av egilkalman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min första patch med Teletype! Känns exotiskt att patcha eurorack helt utan patchkablar hehe. Otroligt kul modul, ser fram emot att lära mig mer.
    Jag såg den tidigare idag på Instagram, och gillar! Det ska bli väldigt roligt att höra vad du gör med TT framöver!

  57. #57
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    För kännedom. Nu har jag lyckats bygga en patchad hex för version 4.0, med dubbla antalet script. Baksidan är att antalet scener minskas från 32 till 19. Men kan man leva med det är det ganska najs att ha mer plats. Begränsningar finns det nog av ändå.

  58. #58
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Måste bara säga att TT är en utmärkt gasmask. Så många gånger nuförtiden som jag stöter på en ny apparatmanick och tänker: ”jag undrar om jag kan göra nåt sånt i TT?”

  59. #59
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Börjar så smått få krafterna tillbaka efter två veckors sjukdom, så jag fixade till två TT-script som jag startade på för länge sen. Lade upp dem på lines också. https://llllllll.co/t/teletype-code-...89?u=eforsling

    Det första är en preset manager, inspirerad av Frames. 8 presets med 8 CV ut. Använder TT, en TXo samt Sweet sixteen (16n).
    Man kan välja två och crossfade:a emellan. Man kan också skanna över alla presets med interpolation emellan. Och så kan man crossfade:a till manuella kontroller. Dessutom kan man stega med klocka mellan presets. Lite kul.
    https://www.dropbox.com/s/0jtswnfb89...nager.txt?dl=0

    Det andra är en 16-stegs sequencer med ett notvärde samt två CV ut. Dessutom har varje steg ett slumpat värde för att man ska kunna välja en delmängd av stegen att trigga. 4 separata röster använder två faders var för att sätta ett intervall för vilka noter som den rösten ska spela. Så en röst kan spela bara några toner, inga, eller alla. En annan röst kan spela en annan delmängd, eller överlappa med den första. Här använder jag tre röster från Just Friends, och en extern röst.
    Sen finns det 4 faders för att styra sannolikhet för att vart och ett av de fyra värdena per steg ska mutera. Och så kan man sätta tempo, pattern length, samt oktavomfång för nya (muterade) noter. Slutligen kan man jobba med tre presets (spara/ladda) för att kunna återvända till bra lägen. Men nån måste sälja mig en manuell trigger för att jag ska kunna testa den delen. :-P

    https://www.dropbox.com/s/ei0g9fvk6t...VOICE.txt?dl=0

  60. #60
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Inspirerad av åtagandetråden blev det ett litet script ikväll. Grunden är några script från härom kvällen. Kärnan är en kvantiserare där man kan styra sannolikheten för varje enskild ton i skalan. Till det adderade jag en åttaspårs-sekvenser, för att ha nåt vettigt att föda kvantiseraren med. (Sekvensen i sig skalas och transponeras live innan den når kvantiseraren.)
    Kvällens tillägg var ett analogt shiftregister, för att addera en till röst, i en sorts arabesk. Men ASR:en i sig i innehåller också en sannolikhet att transponera enskilda toner inom samma skala, för att det inte ska bli totalt förutsägbart.
    Röst 2 (ASR) kommer in efter ca en minut.

    https://www.dropbox.com/s/fmt7fargym...%2001.wav?dl=0

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •