Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Första spelning på klubb på 10 år

  1. #1
    furbin
    furbin är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Första spelning på klubb på 10 år

    Hej,

    Jag har lirat ute mycket för 10-15 år sedan men saker har ju förändrats. Jag har fått en spelning på en klubb om någon månad och kommer använda mig av Pioneer xdj-xz både med USB och köra rekordbox i dj-läget.

    Min fråga är jag har alltid lirat med cd-skivor innan och denna pioneer tar inte cd så vad är bästa sätt att lösa det på? Vill ju kunna ta med mina gamla cd-casar och lira lite musik därifrån.

    Tacksam för svar!!
    Ha det gott!

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Enklast måste väl ändå vara att rippa skivorna särskilt när det är så gott om tid, det tar inte många minuter per CD men du behöver såklart en läsare till datorn.

  3. #3
    furbin
    furbin är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enklast måste väl ändå vara att rippa skivorna särskilt när det är så gott om tid, det tar inte många minuter per CD men du behöver såklart en läsare till datorn.
    Ja du tänker rippa till mp3 men det lär ta tid. Har många casar med skivor.

  4. #4
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av furbin Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja du tänker rippa till mp3 men det lär ta tid. Har många casar med skivor.
    Sen kommer nästa problem: Är dom slitna? Original? Jag håller precis nu på med att rippa allt jag har till flac. Vissa skivor kan se fina ut men drevet vägrar en låt, trots helt nytt och känt märke.

    Rippar själv med EAC som är den enda ripparen som ger bitsäkra kopior i Secure läge, men som du själv säger. Det tar tid.

    Sen skiljer ju mastringar enormt i LUFS över decennierna, så jag kör ett extra steg och automastrar allt material så det låter likadant och lika högt, och då till mp3 med en check till musicbrainz som laddar ner omslag och versioners namn.

    En jävla massa jobb som jag hoppas ger payoff en dag.

  5. #5
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe ok! Jag har ju inte gjort det på säkert 20 år men mindes det som ganska smidigt, med metadata från nätet och allt det där..
    och iom att det skulle både köras laptop så att det var mer ett komplement med skivorna, plus att jag nog räknade med att du inte skulle släpa med exakt allt utan välja ut för spelningen, men visst, att läsa in hela samlingen hajar jag är ett stort jobb.

  6. #6
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Vi främjar inte piratkopiering här.

    Vissa raderade inlägg innehöll också sådant som inte skulle raderats, men de fick stryka med trots allt. Jag kan dock återställa dessa och enbart redigera bort piratkopieringsgrejerna.

  7. #7
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Ser inte fram emot att rensa bland alla youtubevideos.

  8. #8
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av peter4 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser inte fram emot att rensa bland alla youtubevideos.
    [admod]

    Om en låt/video är upplagd på Youtube utan upphovsrättspersonens tillåtelse är det inte vårat problem. Om en använder tipsar om ett program eller sida vars främsta syfte är att främja piratkopiering så är det vårat problem.

  9. #9
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Aha, trodde inläggen om ss var ett skämt, visste inte att det fanns nuförtiden.

  10. #10
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hursomhelst, har man inte stenkoll på hur man rippar på bästa sätt så kan man läsa om det här

    https://captainrookie.com/how-to-set...-flac-ripping/

  11. #11
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe ok! Jag har ju inte gjort det på säkert 20 år men mindes det som ganska smidigt, med metadata från nätet och allt det där..
    och iom att det skulle både köras laptop så att det var mer ett komplement med skivorna, plus att jag nog räknade med att du inte skulle släpa med exakt allt utan välja ut för spelningen, men visst, att läsa in hela samlingen hajar jag är ett stort jobb.
    Ja jag gjorde nog precis samma jobb för +20 år sen fast då till mp3. Nu kostar lagring en 10del, om ens det, av vad man fick för pengarna 1999. Dessutom tänker jag slänga ut alla låtar som bara är rena skräpet från samlingar för att inte fylla massa disk med dynga. Quality only.
    Metadatan hämtar EAC själv från olika källor så det går väldigt smidigt. Omslagen får man låta musicbrainz hämta senare, för det funkar inte så bra med EAC.

  12. #12
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Hur gick det? Jag är i samma situation. Jag jagar dessutom efter en DJ-controller. Pioneer DDJ-800 och 1000 är de som mest liknar det jag höll på med på 00-talet, men de är rätt dyra. Hur löste du CD-arkiveringen?

  13. #13
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur gick det? Jag är i samma situation. Jag jagar dessutom efter en DJ-controller. Pioneer DDJ-800 och 1000 är de som mest liknar det jag höll på med på 00-talet, men de är rätt dyra. Hur löste du CD-arkiveringen?
    Jag lät allt rippas av EAC till FLAC och betalar för plats på Google Drive, allt blir sökbart. Men nu har jag Tidal i Rekordbox och det är så jäkla smidigt när man får önskemål som inte ligger på disken. Om Spotify fixar det så går jag tillbaka, för dom har andra fördelar om man bortser från lossless. Dock ska man aldrig helt förlita sig på online content vid DJande, för nätet kan spela spratt med 300 mobiler i samma rum, massa skit kan hända.

  14. #14
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Kul! Jag började också rippa gamla skivor men kom av mig. Jag hade spelningen i november, och körde med en DDJ-800 och Rekordbox med Tidal som källa. Lite osäkert kanske, hade bara ett 50-tal mp3:or med mig som backup om uppkopplingen skulle skita sig, men allt funkade tack och lov perfekt.

    Nu verkar det som Tidal kommer höja avgiften för DJ streaming så jag funderar på att börja köpa låtar i stället. För 200 spänn i månaden få man en hel del.

    Kul att damma av sig lite efter alla år. Är det någon som brukar spela och streama live? Jag har börjat streama lite hemifrån, dock ytterst sporadiskt. Det blir mest disco och house, om någon är intresserad.

    Gå in och klicka på [Follow] så kommer en notis när det händer

    https://www.twitch.tv/waitingforretirement

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-10-01, 13:57
  2. Min första spelning under uppsegling
    Av jCoke i forum På scen
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2015-12-19, 11:06
  3. Årets första Svaj klubb lör 3 feb!
    Av Anaya i forum Evenemang
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 23:54
  4. Min första spelning.
    Av 18db i forum Evenemang
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •