Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Tips på program för 3D-ritning

  1. #1
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

    Tips på program för 3D-ritning

    Jag tänkte bygga ett enkelt datorskrivbord i trä och vill göra en ordentlig ritning.

    Har ni några tips på gratis eller billiga program att göra 3D ritningar i?

    Helst vill jag inte behöva titta på timmar av tutorials för att komma igång heller men det är kanske att begära för mycket.

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Sketchup!

    Tricket är att inte gå på den nya gratisversionen som körs i browsern och är halvkul utan dra ner...

    ...Sketchup make 2017, här: https://help.sketchup.com/en/downloading-older-versions

  3. #3
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har använt Tinkercad för att rita allt ifrån altanstaket till vedbox. Tycker det funkar fint även om det är helt i browsern.
    https://www.tinkercad.com/

  4. #4
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Då rekommenderar jag inte Blender. Tar mycket tid att lära sig och är rätt klurigt. Men man kan göra sjukt fina grejer i Blender.

    https://www.blender.org/

  5. #5
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    FREECAD är gratis

  6. #6
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Sweethome3d är gratis men kanske bättre för rumsritningar

  7. #7
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Har använt Sketchup gratisversionen när jag skulle rita en trappa till huset och fick modellera upp tomten (inte Göran) och fasaden. Det tog definitivt timmar men var gratis. Tutorials hade behövts. ”Det finns (inga) genvägar till det perfekta ljudet…”

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag använder FreeCAD som är både fritt och gratis. Kanske inte helt uppfyller önskan om att vara självförklarande, men det är enormt kraftfullt och utan några som helst konstruerade begränsningar. Ett bord tycker jag dessutom låter lagom komplext för ett första projekt.

  9. #9
    Nattvard
    Nattvard är inte uppkopplad
    Nattvards avatar
    Senior
    FreeCAD - drygt att lära sig, men väl värt det.

    Använder också FreeCAD, främst Part Design, för saker som jag designar och skriver ut med 3d-skrivare. Eftersom jag tidigare hållt på med vanliga 3d-program och mesh-modelling, så tyckte jag först att FreeCAD var sjukt ointuitivt. Gav upp en gång då jag tyckte det tog längre tid att försöka fatta än att bara göra som jag alltid gjort.

    Sen gjorde jag ett ytterligare försök, tittade på några YouTube tutorials och plötsligt trillade poletten ner och jag började förstå hierarkin som jag tidigare uppfattat som en enda röra. Det är just det parametriska , att alltid kunna finjustera och "gå tillbaka", som jag saknat tidigare. Nu finns det ingen återvändo typ.

    Varning för att UX:et är lurigt, man måste veta vad små detaljer som huruvida texten är fetstilad betyder, vara extrem noggrann exakt vilka symboler som är vid pekaren när man klickar, se skillnad på ikonerna som alla är plottriga och snarlika, vad olika nyanser av grönt, rött, orange betyder osv...

    På YouTube finns det en jättebra tutorial för FreeCAD som går ut på att göra ett bord.

  10. #10
    klonqs avatar
    Veteran
    https://octoprint.org/

    Inte testat men sprang på den när jag kollade efter nått kul å göra.

Liknande ämnen

  1. Tips på program för autogenerering av video?
    Av biomoib i forum Övrig mjukvara
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 10:49
  2. Program tips till VSti
    Av imported_Patbos i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-23, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •