Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Peter Gabriel ändå...

  1. #1
    lasselus avatar
    Redaktör

    Peter Gabriel ändå...


  2. #2
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Peter har alltid haft förmågan att kunna vara pretentiös men ändå genuin och äkta. Synd att han inte skriver så mycket nytt material längre men hans röst är fortfarande densamma!

  3. #3
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Fin version, man får lite Phillip Glass vibbar.

  4. #4
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Jaaaa... Han är så oerhört bra!!!

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fin version, man får lite Phillip Glass vibbar.
    Det har du rätt i. Bra ingång till denna tolkning av låten.

  6. #6
    Gaston
    Gaston är inte uppkopplad
    Gastons avatar
    Senior
    Får fortfarande gåshud av inledningen på hans "secret world"-konsert i Globen -93!
    Han kom ut ur en telefonkiosk, vandrade på ett rullband sjungande "Come talk to me" (med världens längsta telefonsladd).
    Ett av mina bästa konsertminnen!
    Senast redigerat av Gaston den 2022-01-25 klockan 19:53.

  7. #7
    batmannen
    batmannen är inte uppkopplad
    batmannens avatar
    Senior
    Var på samma konsert. Magiskt :-)

    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får fortfarande gåshud inledningen av hans "secret world"-konsert i Globen -93!
    Han kom ut ur en telefonkiosk, vandrade på ett rullband sjungande "Come talk to me" (med världens längsta telefonsladd).
    Ett av mina bästa konsertminnen!

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Gaston Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får fortfarande gåshud inledningen av hans "secret world"-konsert i Globen -93!
    Han kom ut ur en telefonkiosk, vandrade på ett rullband sjungande "Come talk to me" (med världens längsta telefonsladd).
    Ett av mina bästa konsertminnen!
    Såg samma turné i Paris. Håller med, en av de bästa konserterna i storformat.

  9. #9
    eangman
    eangman är inte uppkopplad
    eangmans avatar
    Veteran
    Älskar Peter Gabriel!

  10. #10
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    En av mina första riktigt "stora" konserter var Gabriel 1983 på Isstadion. Även om jag bara var en liten parvel som knappt såg något över alla gamla Genesisgubbar så minns jag det som en fantastisk konsert.

    Var också på första Womad i Bath 1982 som mina föräldrar tog med mig på och där gjorde han en nästan ännu häftigare konsert med trumslagarna från Burundi. Spelade också en låt tillsammans med Stewart Copeland från Police och El Shankar som förevigades på samlingskivan från festivalen. De konserterna var nästan en ännu större upplevelse.

    Varit stort fan sedan Gabriel 3.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Gabriel-fan och en favoritlåt! Fint arr med orkester men jag saknar så mycket en av musikhistoriens mest laddade stabs vid 3:15

  12. #12
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Haft svårt för det jag hört av/med Peter Gabriel, fram till att jag nyligen hörde "My body is a cage". Fantastisk!

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Världens bästa artist. So, världens bästa skiva. Hur enkelt som helst 🙂

  14. #14
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Nytt album och ny turné. Biljetter släpps på fredag.

    i/o The Tour will see Peter playing new material from his forthcoming album i/o, as well as delving into his wider catalogue of music, with hits, fan favourites and the unexpected. For the shows, Peter will be joined by regular band-mates Tony Levin, David Rhodes and Manu Katché. Full details on the i/o album will follow
    30 May Copenhagen, Denmark Royal Arena
    31 May Stockholm, Sweden Avicii Arena

    Senast redigerat av Kloon den 2022-11-09 klockan 06:25.

  15. #15
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hos mig ligger "US" varmast om hjärtat. Som helhet är det ett helt otroligt album.
    Sen var det en stor ljudinspiration och källa när jag lärde mig sampling på en S1000 i 94.

    Härligt han orkar turnera fortfarande. Genesis kompanjonen Phil Collins skulle lagt ner för några år sen. Det är lite jobbigt att se honom så sargad.

  16. #16
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Kul med nytt material. Jag gillade även hans album Up, men det är alltså 20 år sedan det släpptes - sjukt!

  17. #17
    olivettis avatar
    Veteran
    En av mina husgudar, framför allt från tiden med Genesis.
    Hans första fyra album ligger mig fortfarande varmt om hjärtat.

    Har sett honom 7 gånger om jag minns rätt.
    Första gången var 11 oktober 1977
    En kompis smugglade in en reporterbandspelare, mikrofon och stativ
    i ett gitarrfodral. Konserten spelades in med mycket gott resultat.
    Själv tog jag med mig en superåttakamera och filmade lite snuttar här o där.
    Minns det som igår då han försvann från scen och dök upp på läktaren och
    därefter började vandra längs stolsraden framför oss. Jag filmade med vänster
    hand och hälsade på herr Gabriel med höger hand. Undrar om han såg kameran :-)

    Andra gången var på Gröna Lund där han bland annat sjöng från Pariserhjulet.
    Sen är det väl
    1980 Eriksdalshallen
    1983 Isstadion
    1987 Isstadion
    1993 Globen
    2003 Globen

    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Var också på första Womad i Bath 1982 som mina föräldrar tog med mig på och där gjorde han en nästan ännu häftigare konsert med trumslagarna från Burundi. Spelade också en låt tillsammans med Stewart Copeland från Police och El Shankar som förevigades på samlingskivan från festivalen. De konserterna var nästan en ännu större upplevelse.

    Varit stort fan sedan Gabriel 3.
    Du såg alltså festivalen som direkt orsakade Gabriels återförening med Genesis!
    Lite avis. Synd att de inte dokumenterade återföreningen, men allt hände mycket snabbt
    och var tvunget att passa in i bandets turnéscheman. Gillar dock beskrivningen av hur
    den började. Roddare bär in en likkista på scen, varpå Gabriel stiger upp ur kistan. :-)

    Tycker dock att han tar på tok för lång tid på sig när han arbetar med sina album.
    Känns som han jobbar sönder låtarna.

    Men det har väl blivit så då han jobbar med så mycket annat och inte bara sin musik.
    So kan jag inte alls lyssna på, stor besvikelse då den kom. Äventyrsglädjen från
    framför allt trean och fyran var helt borta. Bra musik men inget för mig.
    På Us så finns det en hel del bra saker, men låtarna är på tok för långa och jag har
    svårt för CD album som närmar sig 60 min i speltid. Up är 67 minuter!

    För de som är teknikintresserade hittade jag detta om inspelningen av So.
    Helt makalöst hur de lyckades få ihop allt med tanke på allt teknikstrul.

    "Recording Gabriel So album ”But a technological snafu almost derailed So. The two Studer A80 24-track tape machines were supposed to be linked, but in reality they were ever-so-slightly out of sync. With each overdub, the problem compounded. Killen suggested that they transfer all of the tracks to a Mitsubishi X800 (or X850, depending on the source) 32-track digital machine. “[Once we had the Mitsubishi] I set about editing whatever needed to be done...,” Killen told Mix. “The process of getting stuff back from slave reel number five to master reel number one involved sometimes lining up the 2-inches and flying between them manually, bit by bit. In July we got an AMS sampler with 14 seconds of sampling time, so we could actually sample four or five measures of music and fly it in that way, which helped. By September we had everything over to the 32-track machine.”
    Despite being an early and eager adopter of digital technology with the Fairlight and Security, the transfer of the Studer tapes to the Mitsubishi allowed him to critically compare the sound of analog and digital. “It was interesting because for the first time I was hearing things being recorded from both analogue and digital; at some points we were recording in parallel and at some points we were copying analogue to digital,” Gabriel told Sound on Sound in 1987. “Although the high end, the breath, and the transients were all much, much better on the Mitsubishi digital, the fat end of the drums and the bass was far more attractive on the analogue Studer…. I’ve always been in the digital camp. Now I’m split down the middle.... I think when the sampling rate is improved [digital] will get better...[but now] I’m attracted to the distortions of the analogue medium, and there are still areas for improvement in the digital.”
    Because he liked the sound of drums and bass from the analog tape and the sound of other elements from the digital machine, Killen ended up synching the 32-track Mitsubishi with the two 24-track Studors so that both analog and digital recording could be done simultaneously.
    While the tape drift was merely a technical error to be overcome, another glitch provided Gabriel with the unique, airy vocal sound captured on So. When Gabriel told Lanois and Killen that he always recorded his vocals with the modest, workmanlike Shure SM57, Lanois and Killen challenged him to a blindfolded microphone test. Gabriel ended up picking the much tonier Neumann U47. But they quickly realized that this U47 didn’t sound like most. “The microphone had something wrong with it. All it had was just top end. But it was a very nice top end,” Lanois recounted to Tape Op. Eventually, a studio tech discovered that the microphone’s cable was faulty. “I said to the technician, ‘Could you leave me the broken cable? But could you then have a second cable from the microphone that is fully operational, that has full range of the mic?’” Lanois continued. “And he did that, so I had the broken sound on the fader and on the next fader was the full proper sound which I brought up and I would season to taste with the broken one, and that was my equalization for Peter Gabriel’s vocal on So. It meant that I didn’t have to crank up a bunch of hiss on an EQ — I was getting it from this broken cable which had this beautiful top end!”
    Keeping with Gabriel’s off-kilter way of doing things, he rejected recording vocals using headphones. Instead, he sang along with the backing track played on monitors in the control room, which required creative methods to keep the backing track from bleeding into the vocals. “[W]e’d flip the phase on [the monitors], placing the U47 at the apex position from the speakers while monitoring at a moderate level…,” Killen explained. “Afterwards I’d record a track at the same monitoring level of just the backing track minus the vocal. Then I’d comp with that backing track out of phase with the vocal to see if we could get it to cancel.”


    Ser dock fram emot nya albumet. Alltid kul att höra vad karln har hittat på.

  18. #18
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    För mig en sån där artist som har gjort ett par album som jag håller extremt högt, men som jag i övrigt är lite ljum inför.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Peter_Gabriel_(self-titled_album,_1980_-_cover_art).jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	48,6 KB 
Id:	109362Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Security_-_Peter_Gabriel.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	36,8 KB 
Id:	109363

    Trean och fyran alltså. Livealbumet som kom efter fyran har jag ett mycket väl använt vinylexemplar av också.

    Såg honom i Scandinavium (tror jag) 1987 (tror jag). Minns spelningen bättre än plats och årtal. Det kan ha varit Isstadion också. Det var väldigt bra.

  19. #19
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Gabriel är topp 1 så gott som alla kategorier i min musikaliska värld.
    Min absoluta favoritartist.

  20. #20
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Peter Gabriel är nummer 1 för mig. Både från tiden i Genesis och som soloartist. Secret world konserten är det bästa jag vet! Punkt!

Liknande ämnen

  1. Peter Gabriel på Spotify, äntligen!
    Av drloop i forum Skivor & artister
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2018-07-15, 00:45
  2. Nytt från Peter Gabriel
    Av kroffe i forum Skivor & artister
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-09-19, 18:48
  3. Peter Gabriel - US
    Av kockpit i forum Skivor & artister
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-10-11, 21:58
  4. Peter Gabriel får årets Polarpris!
    Av kroffe i forum Skivor & artister
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 15:39
  5. Remixa Peter Gabriel
    Av RaelDWTW i forum Allmänt om musik
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •