Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Impulsresponser (högtalare/mikrofon för gitarr)

  1. #1
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior

    Impulsresponser (högtalare/mikrofon för gitarr)

    Ska flytta från hus till lägenhet snart och mina möjligheter att micka 100w/4x12 kommer vara lite mer begränsade.

    IR grejen har aldrig riktigt fångat mitt intresse förrän nu.
    Har testat och experimenterat en del senaste dagarna och tycker nog att det är ett helt ok alternativ till att micka upp stärkaren. Enklare workflow framför allt. Har mest grävt i high gain/metalljud men ska testa att använda det till cleant sound också.

    Har använt ML sounds Amped Roots och Lancasters IR plugg, båda gratis. Testade även Fortnin NTS men tyckte nog Root var bättre i sammanhanget, både ur ekonomiskt och audiellt perspektiv. Laddat hem en del gratis IR och tänkte nog testa att göra några själv också och se hur nära jag kan komma mina egna grejer.

    Högt och lågt, framtiden eller gimmick? Är det ett ersättningsbart alternativ för en slutproduktion?

    Vad är era upplevelser och erfarenheter kring det hela?

  2. #2
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har kört pedal rätt in i impulsrespons, något gratis. Tycker det funkade bra. Tycker inte det blir så bra dist i de VST-pluggar jag har testat, men då har jag inte kört de nyaste grejerna. Pedaler har man ju alltid. Och om man vill kan man köra en eq innan impulsresponset.

    Jag tar alltid de med rum, eller lägger till rum. Ingen vill lyssna på stela isolerade högtalarelement rätt in i örat.

    Att jag körde IR var dock av nöd, nästa inspelning vill/tänker jag spela in på riktigt med rörstärkare på högsta volym. Det låter mycket bättre :-)

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SHögt och lågt, framtiden eller gimmick? Är det ett ersättningsbart alternativ för en slutproduktion?

    Vad är era upplevelser och erfarenheter kring det hela?
    Har använt IR i många år, bl.a. p.g.a. lägenhetsstudio, men också för den flexibilitet man får - det är ju inte så många förunnat att ha en större uppsättning cabs, heads, combos och uppsättning dyra mikrofoner att leka med... Plus ett bra rum till det! Lådor och mikar har ju en stor roll i hur en inspelad förstärkare låter.

    Har inte använt separata IR-apps så mycket eftersom det finns IR-laddningsfunktion i de flesta bättre förstärkaremulatorer, men det är inte så ofta jag använder externa IR.

    Ljudmässigt tycker jag absolut det är "framtiden" eller nutiden redan - i 99 fall av 100 bättre än vad man själv kan få till, men det beror på vad man vill och vad man vill uppleva när man spelar. Det man får är ju hur det låter i kontrollrummet via monitorerna - inte att jämföra med byxfladder och feedback som blir av att stå bredvid en stärkare på fullt blås.

    Har spelat en hel del i studio, ofta i "inte så glamourösa" sammanhang anno dazumal och då var det sällan klangen blev det man ville ur sin AC30/JMP-50/JC120 p.g.a. inte-så-kunniga studiotekniker (placering i rum, val av mik och position). Likadant när man hör inspelningar med div. mer eller mindre hemsnickrade löd-lådor med skumma resonanser och underliga SM57-kopior.

    Sedan behöver man ju inte vara låst till förstärkaremuleringar bara för att man använder IR-lådor. Det finns ofta line-out på en modernare stärkare, men än bättre är en högtalaremulator - reactive load box - som lastar ned förstärkaren "på riktigt" och ger ut en line-signal även med slutsteget på full effekt. Den signalen kan man mata sin IR-box/plugin med. För egen del kör jag bara emuleringar hela vägen (NDSP, Scuffham).

  4. #4
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Vad menas med Impulse response i detta sammanhang? Är det en mjukvara som simulerar förstärkare och högtalare?
    Impulse response, eller pulssvar på svenska, är vad som kommer ut ur ett linjärt system när man kör in en diracpuls (oändligt kort och oändligt hög) och det definierar fullständigt det linjära systemet. Om det ingår dist/overdrive så är inte systemet linjärt och då är namnet något missvisande...

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja det rör sig om vanliga linjära impulser från högtalare + mikrofon. I princip EQ och ev rumsrespons.

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det ingår dist/overdrive så är inte systemet linjärt och då är namnet något missvisande...
    Man använder IR för högtalaren och rummet. För förstärkare och pedaler är det vanlig mjukvarualgoritmer/emuleringar. Så en kombination av olika metoder för en gitarr rigg i datorn.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man använder IR för högtalaren och rummet. För förstärkare och pedaler är det vanlig mjukvarualgoritmer/emuleringar. Så en kombination av olika metoder för en gitarr rigg i datorn.
    ...sedan har vi Kemper och Quad Cortex som inte (bara) modellerar utan använder sig av något påminnande om impulssvar men betydligt mer komplext, så att de kan "fånga/profilera" en icke-linjärt system, genom att bl.a. använda Volterra-serier. Responsen är mycket nära det profilerade systemet och är ofta närmare originalet än de bästa algoritmerna. Fördelen med modellerna är större flexibilitet med att rattarna på "förstärkaren" går att ändra, emedan en "profil" är ett snapshot av en viss inställning - dock inte att förväxla med själva responsen på insignalen som är närmare identisk med originalet.

    Btw av topp 4 så har Quad Cortex både modellerade och har/kan skapa "profilerade" effekter och förstärkare. Kemper har enbart "profilerade" förstärkare emedan Fractal och Line6 har enbart modellerade förstärkare.

  8. #8
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag har sneglat lite på Strymon Iridium, men mest för bas och synt. Är det någon som provat den?

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...sedan har vi Kemper och Quad Cortex som inte (bara)
    Men då pratar vi hårdvara för processing utanför datorn?

  10. #10
    lazerkind
    lazerkind är uppkopplad nu
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Jag kör neural Dsp pluggar för både stärkare o cabSim.
    Både för bas och deras high gain. De har gratis demon om du vill prova.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men då pratar vi hårdvara för processing utanför datorn?
    Ja, finns inte pluginform ännu!

  12. #12
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört pedal rätt in i impulsrespons, något gratis. Tycker det funkade bra. Tycker inte det blir så bra dist i de VST-pluggar jag har testat, men då har jag inte kört de nyaste grejerna. Pedaler har man ju alltid. Och om man vill kan man köra en eq innan impulsresponset.

    Jag tar alltid de med rum, eller lägger till rum. Ingen vill lyssna på stela isolerade högtalarelement rätt in i örat.

    Att jag körde IR var dock av nöd, nästa inspelning vill/tänker jag spela in på riktigt med rörstärkare på högsta volym. Det låter mycket bättre :-)
    Kul grej. Har massor med pedaler så det kan vara klart värt att testa.
    Om du laddar ner Lancasters Pulse så har du en funktion där du kan blenda mellan två impulser. Grymt att köra en med rum och en utan.

    Ja, förstår. Det är lite kul att experimentera med det. Även känslan blir mer äkta så klart.

  13. #13
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har använt IR i många år, bl.a. p.g.a. lägenhetsstudio, men också för den flexibilitet man får - det är ju inte så många förunnat att ha en större uppsättning cabs, heads, combos och uppsättning dyra mikrofoner att leka med... Plus ett bra rum till det! Lådor och mikar har ju en stor roll i hur en inspelad förstärkare låter.

    Har inte använt separata IR-apps så mycket eftersom det finns IR-laddningsfunktion i de flesta bättre förstärkaremulatorer, men det är inte så ofta jag använder externa IR.

    Ljudmässigt tycker jag absolut det är "framtiden" eller nutiden redan - i 99 fall av 100 bättre än vad man själv kan få till, men det beror på vad man vill och vad man vill uppleva när man spelar. Det man får är ju hur det låter i kontrollrummet via monitorerna - inte att jämföra med byxfladder och feedback som blir av att stå bredvid en stärkare på fullt blås.

    Har spelat en hel del i studio, ofta i "inte så glamourösa" sammanhang anno dazumal och då var det sällan klangen blev det man ville ur sin AC30/JMP-50/JC120 p.g.a. inte-så-kunniga studiotekniker (placering i rum, val av mik och position). Likadant när man hör inspelningar med div. mer eller mindre hemsnickrade löd-lådor med skumma resonanser och underliga SM57-kopior.

    Sedan behöver man ju inte vara låst till förstärkaremuleringar bara för att man använder IR-lådor. Det finns ofta line-out på en modernare stärkare, men än bättre är en högtalaremulator - reactive load box - som lastar ned förstärkaren "på riktigt" och ger ut en line-signal även med slutsteget på full effekt. Den signalen kan man mata sin IR-box/plugin med. För egen del kör jag bara emuleringar hela vägen (NDSP, Scuffham).

    Tack för att du delar med dig av erfarenheterna.
    Ser det som en fördel med "monitorljudet". Det där med att sätta mickar är ett jäkla springande och fixande. Sedan när man sitter där och mixar dyker det ofta upp något knaster eller annat konstigt biljud och då får man reampa om hela köret (ofta fler gånger i mina fall).

    Det där med line-out låter klart intressant. Jag har min rörtopp som jag tycker är fullkomligt magisk. Den har dessutom line-out så det måste jag experimentera med här framöver. Hittade denna som tydligen kan kompensera för power-amp delen, https://plugins4free.com/plugin/1690/. Då borde jag kunna hitta mitt vanliga sound tänker jag.

    Load box verkar så klart grymt. Verkar som att man får lägga en bra slant för att få lite kvalitet dock. Är egentligen i behov av en attenuator så det kanske kan vara värt det nu när det finns två användningsområden. Meeeeen, tanken var ju att jag skulle banta fysiska prylar

  14. #14
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul grej. Har massor med pedaler så det kan vara klart värt att testa.
    Om du laddar ner Lancasters Pulse så har du en funktion där du kan blenda mellan två impulser. Grymt att köra en med rum och en utan.

    Ja, förstår. Det är lite kul att experimentera med det. Även känslan blir mer äkta så klart.
    Ja det kändes verkligen kul med pedal. Jag har en tendens att flippa ur när det finns mycket parametrar, så det var bekvämt att ha gitarrspåren färdigdistade i datorn. Annars hade jag pillat än. Sen har jag som sagt varit snål med de virtuella gitarrförstärkarna, har mest haft gratisvarianter. Men eftersom många kör distpedal in i rena förstärkare eller till och med effektloopen kändes det rimligt att prova.

    Blanda IR blev nästan för mycket för mig också. För många parametrar. Tror jag körde simplifier till slut, enkla impulsresponser utan 30 mickalternativ att hoppa mellan.

    Ja, jag vill gärna ha med rundgången i de långa ackorden så äkta borde bli bra.

Liknande ämnen

  1. Mikrofon för hemmabruk
    Av Mikko i forum Inspelning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-06-13, 20:39
  2. Mikrofon till akustisk gitarr köpes.
    Av leifleif i forum Stränginstrument
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •