Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Använda Trigger out som trigger till sidechain?

  1. #1
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran

    Använda Trigger out som trigger till sidechain?

    Lite som tråden som frågar om CV för att driva sidechain; funkar det med Trigger-out? (Från en tr8s i detta fallet)

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite som tråden som frågar om CV för att driva sidechain; funkar det med Trigger-out? (Från en tr8s i detta fallet)
    Vilka nivåer lämnar den ut? Jag tror spontant att triggern är en ännu sämre idé än CV, eftersom CV är lättare att anpassa volten på. Att tjomma in +5 eller +10 voltstrigg känns "sådär" i nå't som förväntar sig audio.

  3. #3
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Ja jo. Verkar ändå inte funka att göra som jag vill. Ville köra BD (i standard fallet) i mix out + på fyra separata outs till vars en sidechain på fyra kompressorer. Men så smidigt gick det visst inte att routa oavsett.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Lyxmixning av kicken? Men vad menar du. Vad är det du vill få för resultat?

  5. #5
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Vill använda kick (alternativt andra kanaler från trummaskiner) som sidechain in på fyra kompressorer parallellt för att ducka 4 monosyntar. Så hade velat ha kvar kicken i mix out + i valbara assignable.

    Det är väl just för att jag inte har någon lyxsetup och kanaler nog för att köra allt separat på olika kanaler jag hade velat göra så här. Alla assignable outs på tr8s kommer stå oanvända och jag har inget jag kan ducka mina kompressorer med.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det låter ju mer som att enskilda utgångarna bryter mix out. I övrigt ska det ju låta sig göras tänker jag. (Om jag inte missförstått nåt.)

  7. #7
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Jo precis. Är TR8s som inte funkar som jag vill på två punkter: Det är antingen MIX OUT eller EN assign out som gäller. Men jag skulle vilja ha MIX OUT OCH FLERA assign out.

    Min initiala tanke var att använda trigger out då du kan sätta valfri assign att skicka ut trig istället och då förblir audion i mix. Men lät ju som att det var en dålig idé...

    Det jag kommit på som jag kan göra är att offra en eller två kanaler på maskinen och skicka ut på assign out i stereo istället för mono. Så får jag 2 eller 4 audio signaler till ducking.

    Tack för bollandet

  8. #8
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Ja som tidigare sagts är nog en trigg inte toppen som sidechainsignal, du vill nog ha något svagare och längre och AC, inte DC-spik. Jag förstår ditt dilemma lite men om du viker en kanal från TR8s som sidechainsignal och sen bara multar den till dina olika kompressorer? Eller har allt som ska duckas i en submix och sätter en kompressor på den vars enda jobb är att ducka hela den submixen?

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hej!

    Ett alternativ är om du har ett spår som du inte använder till något annat, då kan du låta det spela samma som kicken och köra side chain från det. Vet inte om det går att trigga flera olika ljud från ett spår på trummaskinen du använder dock.

  10. #10
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Tänker två sådana här borde funka då.

    Köra ett skuggspår på tr8s med stereo assign ut och splitta båda dessa till fyra med splitterkablarna ovan.

Liknande ämnen

  1. Använda CV som trigger till sidechain?
    Av patukka i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2021-12-06, 16:40
  2. Sidechainkompression med låga frekvenser som trigger? (ableton)
    Av brottsofferfonden i forum Mixning & mastring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2021-04-19, 12:37
  3. TR-707 trigger out -> CS-15 trigger in = inget händer
    Av Marcus75 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2018-09-25, 14:18
  4. Trigger till random/repeat?
    Av vurt i forum Modularer & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-08-21, 18:53
  5. MPC som midi trigger. Fastnar på vissa noter?
    Av pitir i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 20:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •