Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tempererad skala vs ren intonation - intressant genomgång

  1. #1
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

    Tempererad skala vs ren intonation - intressant genomgång

    I denna video tas upp det (för de flesta) kända problematiken kring intonation och tempererade skalor. Framför allt finns det intressanta exempel i praktiken (klaviatur och bandade instrument vs bandlösa, hur en "löpande" justerad intonation låter etc).


    https://youtu.be/7JhVcGtT8z4

    Praktiskt stöter jag på detta när man stämmer en gitarr eller bas - då råkar man direkt ut för detta eftersom olika "tekniker" inte ger samma resultat (stämma efter flagoletter vs "5:e bandet" vs stämapparat, etc). (Digitala) syntar har ibland möjligheten till olika fördefinierade intonationer... Har inte stött på eller hört något tydligt exempel på att det används däremot, annat än de ofta än mer dissonanta "österländska" skalorna.

  2. #2
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Det hade varit intressant om man kunde ange tonarten i sin sequencer (eventuellt med ett förslag redan genererat) och att detta rapporterades till olika VST som justerade tonhöjden på stämmorna.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Olof B. Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det hade varit intressant om man kunde ange tonarten i sin sequencer (eventuellt med ett förslag redan genererat) och att detta rapporterades till olika VST som justerade tonhöjden på stämmorna.
    Autotune?

    Han pushar iofs för mjukvaran https://musictech.com/news/gear/node...al-instrument/ i videon...

  4. #4
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Det jag menar är att det hade varit intressant med ett slags flytande renstämning, där ens DAW fortlöpande justerar terser och kvinter så att ackorden låter helt rena. ("Det här är ett F-durackord så jag sänker A och höjer C".)

    (Om någon skulle vara intresserad av de olika sätten att stämma, och varför i stort sett all musik vi hör idag klingar lite falskt:
    https://www.musikipedia.se/stamningssystem)
    Senast redigerat av Olof B. den 2022-09-18 klockan 13:19.

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det funkar bara för "enkel" musik som håller sig inom en tonart i en aspekt. Vill man byta tonart, färga, hoppa mellan dur och moll mm. så är 12t ET kung och drottning varje gång.

  6. #6
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I denna video tas upp det (för de flesta) kända problematiken kring intonation och tempererade skalor. Framför allt finns det intressanta exempel i praktiken (klaviatur och bandade instrument vs bandlösa, hur en "löpande" justerad intonation låter etc).


    https://youtu.be/7JhVcGtT8z4

    Praktiskt stöter jag på detta när man stämmer en gitarr eller bas - då råkar man direkt ut för detta eftersom olika "tekniker" inte ger samma resultat (stämma efter flagoletter vs "5:e bandet" vs stämapparat, etc). (Digitala) syntar har ibland möjligheten till olika fördefinierade intonationer... Har inte stött på eller hört något tydligt exempel på att det används däremot, annat än de ofta än mer dissonanta "österländska" skalorna.
    Ja det är ju precis detta som gör gitarrstämning så sjukt lurigt...
    Desto bättre gehör jag fått, desto svårare har det blivit å stämma en gitarr haha. Man stämmer liksom tills det slutar oscillera, men vafan, då har man ju egentligen stämt enligt ren intonation... och då blir ett vanligt ackord helt fucked up

  7. #7
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Gammal uppsats av Kali Malone på ämnet bl.a.

    http://www.diva-portal.se/smash/get/...FULLTEXT01.pdf

  8. #8
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Tack. Ska läsa nästa gång Cast of Mind spisas!

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det funkar bara för "enkel" musik som håller sig inom en tonart i en aspekt. Vill man byta tonart, färga, hoppa mellan dur och moll mm. så är 12t ET kung och drottning varje gång.
    Så är det nog... Om du (och Olof B) lyssnade igenom videon så hörde ni ett exempelstycke där han stämt om instrumenten för varje ackordbyte. Problemet är att övergångarna kan skeva rätt mycket...

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och ET utvecklades just för att frigöra musikern till att kunna byta runt helt fritt. Jag gillar de trånga gamla systemen i sina sammanhang. "Äkta" såkallad Early Music på historiska instrument är asfett t.ex. Men den friflygande musik 12tET tillåter, gör att det är i många fler aspekter "bättre". Säger lilla jag

    Väldigt intressant experiment där med att stämma "Just" vid nästan varje ackordbyte. Kul som fan att höra och tänka på, men inte alls användbart i en ensemble med olika instrument. Fast om han (eller nån annan) gick vidare och gjorde ett litet orkesterstycke i sin dator efter samma princip vore det än mer intressant att höra. Förmodligen skulle de små tempereringshoppen sticka ut ännu mer, men vem vet. Det kanske jämnar ut sig i ett helt nytt användbart system.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2022-09-19 klockan 16:51.

  11. #11
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    Steinberg/cubase försökte väl lansera något liknande i och med hermode tuning?

    Själv tänker jag att 12-TET nog egentligen är rätt så bra. Det är väl inte helt dumt att övertonsserien är ren, så att den svävar lite mot liksvävig stämning istället för att skapa skarpa build-ups?

  12. #12
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    12t ET är egentligen rent objektivt bäst Om man med objektivt menar mest användbar i flest situationer, utan restriktioner. Det menar i alla fall jag

Liknande ämnen

  1. Pitchbend på tempererad poly (microtonal)
    Av dannes i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 42
    Senaste inlägg: 2018-01-14, 14:40
  2. Eminent 310u genomgång
    Av ola i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 23:13
  3. The Wolf at Our Heels (om tempererad musik)
    Av false messiah i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 21:51
  4. Dator genomgång
    Av Regenholz i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-04-02, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •