Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Rep av Yamaha D 85 - tips önskas!

  1. #1
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran

    Rep av Yamaha D 85 - tips önskas!

    Kanske finns det någon erfaren reparatör som har tid och kan komma med lite tips till mitt försök av reparation av min D85:a?
    D 85:an är en av Yamahas större orglar, en av dem med en solo-keyboard högst upp. Jag har gått igenom denna för några år sedan och bl a bytt alla kondningar på korten. Den har fungerat mycket bra tills den nu tappade en grupp ljud, de så kallade custom voices där även körljuden ingår. Tappat förresten - inte riktigt - de finns kvar men mycket svagt och det går även att reglera volymen på dem men som sagt på en väldigt "svag" nivå. Special voices som ligger på samma kort fungerar som de skall. Custom voices finns med på flera av korten och jag har mätt upp spänningarna på dem och det ser fint ut. Nu har jag kommit till SC-kortet som ligger tillsammans med 4 andra kort i en avskärmad låda i orgeln.
    Här dök det upp några frågor:
    • Kan jag bara plocka upp kortet ur "avskärmningslådan" och bara mäta eller måste jag på något sätt jorda eller hantera kortet på något speciellt sätt när det lyfts ut? Det är så gott som omöjligt att komma åt att mäta där det sitter.
    • 2 mätpunkter kunde jag komma åt utan att lyfta kortet och de var ok. Jag vill komma åt att mäta på C5 enl bild. Här blev jag lite undrande - +15 hänger jag med på men varför står det ett A efter de andra värdena ? Vad står A för? Är det inte spänning jag skall mäta här också?
    • Någon som utifrån schemat har någon ide? Är det på detta kortet jag skall leta eller kan man misstänka något annat fel när ljuden finns men är alldeles för svaga?

    Mycket tacksam för alla tips!
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BAECEAAB-F455-46E4-B17B-4AE906A32CBF.jpeg 
Visningar:	15 
Storlek:	3,89 MB 
Id:	104805
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	68433794-EA5A-4157-9537-7BB39E32A717.jpeg 
Visningar:	12 
Storlek:	3,78 MB 
Id:	104806
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	18ED0F61-6583-4DBF-8302-F6C3A8690BC2.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	3,45 MB 
Id:	104807
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	97470A54-22B2-4C06-8B27-C2B140A83F34.jpeg 
Visningar:	24 
Storlek:	4,67 MB 
Id:	104808

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jag hade börjat kolla signal vid ic13, preamp.

  3. #3
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade börjat kolla signal vid ic13, preamp.
    Tack! Jo, jag var inne på samma spår. Men då behöver jag alltså ett oscilloskop? Skulle mätningar av spänningar på kontakten C5 ge någon vägledning? Och hur i så fall tolkar jag de "A" som står efter värdena ( bild 3) ?

  4. #4
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Behövs ej, du kan bygga en ljudprob istället så du lyssnar vid en bestämd punkt. En konding innan signal för att filtrera bort dc är allt som krävs. http://diy-fever.com/misc/audio-probe/

    Vet ej vad A står för.

  5. #5
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behövs ej, du kan bygga en ljudprob istället så du lyssnar vid en bestämd punkt. En konding innan signal för att filtrera bort dc är allt som krävs. http://diy-fever.com/misc/audio-probe/

    Vet ej vad A står för.
    Tack! Skall försöka fixa till en sådan! Jag antar att jag skall kolla på TP 27 före IC13?

  6. #6
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av magnus_pn Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Skall försöka fixa till en sådan! Jag antar att jag skall kolla på TP 27 före IC13?
    Nej, pin 2 är ljud in i opampen, pin 1 ut. Mät direkt på opampen.

  7. #7
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Lite tips:
    - Byt inte kondingar. Det är helt onödigt arbete. Det behöver bara göras om nätdelen inte fungerar som den ska.
    - Börja alltid att mäta upp matningsspänningarna. Alltid.

    Om du kan ladda ned schemat till en pdf att bifoga så blir det mycket lättare att hjälpa till.
    Lycka till!

  8. #8
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite tips:
    - Byt inte kondingar. Det är helt onödigt arbete. Det behöver bara göras om nätdelen inte fungerar som den ska.
    - Börja alltid att mäta upp matningsspänningarna. Alltid.

    Om du kan ladda ned schemat till en pdf att bifoga så blir det mycket lättare att hjälpa till.
    Lycka till!
    Tack! Ja, kanske det har varit onödigt arbete men jag tycker (eller också vill jag bara det) att orglarna har haft mindre biljud efter genomgångarna. Hursomhelst , gjort är gjort och nu skall de nog hålla min livslängd ut iaf! Bara de stora är helt genomgångna - de mindre har jag bara bytt på nätdelen.
    Vad gäller ovan försök till reparation tog jag en liten genväg. . I och med att jag har två D85:or bytte jag ett kort i taget av de "misstänkta" korten. Det visade sig att felet låg på MA kortet (sid 55-65 i servicemanualen).
    Spänningarna jag mätt upp vid kontakterna in i kortet är ok (skall dubbelchecka igen i morgon) . Dock har jag inte mätt på några enskilda komponenter. Det är ju custom voices (c.voices) som är väldigt tyst. Är det pre-ampen på detta kortet som man kan misstänka vara fel istället? Vad jag kan få fram så är det IC15 och IC17 i så fall? Kan jag mäta direkt på Ic:n (4558) ? Enl manualen är det -15 på pinne 4 och +15 på pinne 8.
    En sak jag undrar över också - special presets har ju funkat hela tiden och den "använder" ju samma IC? Innebär det att IC:n är hel eller kan den delvis fungera? Jag har manualen på pdf men den är ju på 34 MB vilket är alldeles för stort för att ladda upp här. Hur gör jag för att fixa det?
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D85 MA 02 .JPG 
Visningar:	3 
Storlek:	3,04 MB 
Id:	104841
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D85 MA 02.JPG 
Visningar:	4 
Storlek:	1,13 MB 
Id:	104845
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D85 MA 01.JPG 
Visningar:	4 
Storlek:	1,63 MB 
Id:	104843
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	D85 MA 01.JPG 
Visningar:	3 
Storlek:	3,00 MB 
Id:	104840  
    Senast redigerat av magnus_pn den 2022-01-17 klockan 23:00.

  9. #9
    magnus_pn
    magnus_pn är inte uppkopplad
    magnus_pns avatar
    Veteran
    Jaha.... Spännade minst sagt. När jag satte tillbaka det "felande" MA kortet för att mäta på det igen så..... funkade customljuden igen . Vad skall man tro om detta ? Det är andra gången jag satte tillbaka kortet efter jag började felsöka. Efter första var det lika tyst som tidigare. Någon komponent som glappar eller är det någon sladd som är vajsing och som råkade hamna rätt denna gången? . Vi får väl se hur länge det håller! Spännande de här gamla orglarna! Tack för tipsen ovan iaf !
    Då återstår "bara" det här felet på arpeggion på DM kortet: https://www.99musik.se/showthread.ph...e-arpeggio-D85
    Där har det INTE hjälpt att bara lyfta kortet fram o tillbaka i alla fall! Kanske någon som har nån mer idé där?
    (där kvarstår en fråga från tidigare - de här korten som ligger i den isolerade "burken" i orgeln - kan man bara lyfta ur dem och mäta på dem - svårt att komma åt att mäta när de hänger kvar i den)

Liknande ämnen

  1. Servicemanual (fixad) till Eminent P275 och rep tips önskas
    Av magnus_pn i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2022-01-17, 21:45
  2. Tips på phaser önskas
    Av deadbeat i forum Övrig mjukvara
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-10-20, 17:06
  3. Tips på multibandskompressor önskas
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-11-30, 05:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •