Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Mixa och mastra ...med hörapparater.

  1. #1
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran

    Mixa och mastra ...med hörapparater.

    God fortsättning!

    Det är ett tag sedan jag gjorde väsen av mig här och det beror på flera saker. Brist på inspiration och en produktionsplattform som går på knäna. Det senare är åtgärdat men inte installerat, ny dator står i kartong då jag inte haft tid ännu att ta tag i att flytta Cubase och resten av data från min nuvarande dator.

    Men så har ett annat problem dykt upp. Efter en undersökning så har det visat sig att jag har haft dålig hörsel som försämrats med åren till den grad att familjen klagar och jag får fråga folk att säga om det de sagt och efter tre gånger så har jag svarar "Ja". Så till slut blev det ett problem som måste hanteras och nu sitter jag här med två hörapparater i öronen och försöker vänja mig vid det. Nu hör jag en massa ljud som jag egentligen inte behöver, typ timers som klickar, fläktar som går, strumpor som låter mot golvet osv.

    Men nu till problemet, hur ska jag göra när jag mixar och mastar? Hörapparaterna förvanskar ju ljudet och är inte "sant" fast det gör tydligen min hörsel också. Ni som lyssnat på mina alster har ju "hört" hur jag låter och ofta blir det ganska bra..Är det någon som har erfarenhet kring ämnet? Kan man kanske begära en "neutral inställning" från audionomen? Kan välja fyra program men alla påverkar ljudet (t ex föreläsning, komfort, tal i bullriga miljöer).

    Kan tillägga att den dåliga hörseln beror inte på att jag lyssnat på hög musik, kurvan visar på en överlag nedsatt hörsel och de säger det är medfött..

  2. #2
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Jag har inga erfarenheter av att producera med hörapparater, så ta mina råd med en nypa salt.

    Men jag tänker att en sak du kan testa är att mixa samma låt med och sedan utan hörapparaterna. Sedan lyssna på dem med någon som kan ge feedback - eller varför inte posta här och låta oss ge feedback?

    En annan sak som borde vara bra att göra är att 'lära' dig hur du hör med apparaterna. Dvs referenslyssna massvis och jämför med det du gör.

    Till sist borde det väl finnas dokumentation för hur apparaterna hanterar ljud, tycker jag.

    Jag hoppas verkligen inte att detta avskräcker dig från att ta upp musicerandet - du gör för bra musik för att inte.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Men hur ser frekvenskurvan ut för din hörsel? Med/utan apparat. Eller varierar den kanske med ljudtryck?

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    +1 på Göran

    Mixa med och utan. Lyssna på dina äldre alster med och utan och kanske även köra spektrummätare under tiden för att lära dig vad det är du upplever. Jag tänker att visuellt stöd säkert kan skapa förståelse.

  5. #5
    deleted user
    Kör på det du är bra på, skit i resten

  6. #6
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har läst och hört om en del både ljudtekniker/mixare men också audiofiler som har får försämrad hörsel. Men hjärnan verkar kunna kompensera för väldigt mycket och de har kunnat fortsätta sin verksamhet. Man lär sig hur det ska låta helt enkelt.

    Jag har heller ingen kunskap på området men min tanke är att hörapparater är till mest för att höra tal. Så för musikens bredare frekvensband hjälper de inte direkt. Min spekulation bara...

    Hoppas du hittar en väg fram!

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Mitt råd är att lyssna/spela/mixa utan hörapparater eftersom det är så du gjort hittills och att nedsättningen funnits där hela tiden.

    Hörapparater är som sagt fokuserade på förbättrad taluppfattning så det lär dels bli skevt, dels "maskerat" om du jobbar med apparaterna.

  8. #8
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Skulle också tro att det är bättre att mixa utan hörapparater, särskilt om nedsättningen är jämn över hela frekvensspektrat, det är ju ungefär bara som att sänka volymen.

    (Eller, framförallt, det är nog viktigt att mixa på samma sätt som du lyssnar på musik.)

    Inte direkt relaterat till hörapparater, men nog den enda jag hittat som faktiskt diskuterar mixning med nedsatt hörsel:
    https://www.youtube.com/watch?v=8NDOjtlyVO4

  9. #9
    Aminozyra
    Aminozyra är uppkopplad nu

    Senior
    Vidare så är det ju inte så att några människor har nedsättningar i frekvensomfånget medans resten har helt rak kurva.
    Vi är alla olika precis som våra hörselkurvor.

  10. #10
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tråkigt att läsa, jCoke, men en klen tröst är väl att vi är många som vandrar samma väg.

    Jag har inte hörapparat själv, men min fru har, och mina 5 cent är att det är en ganska hög inlärningskurva på att både vänja sig vid dem, och att hantera dem. När hon nyligen bytte modell var det som att börja om från början.

    Så det är en hel vetenskap att lära sig leva med dessa, skulle jag säga efter att hon haft dem i över 5 år.

    Annars tycker jag att Göran hade många bra poänger; men speciellt referenslyssna. Det gör man ju ändå för att saker låter annorlunda i bilen jämfört med laptop/hörlurar etc.

    Och som positiv note kan jag säga att sakerna du gjort har alltid låtit oförskämt bra. Så att dina hörselproblem skulle påverka musiken är det nog ingen risk för.

  11. #11
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte direkt relaterat till hörapparater, men nog den enda jag hittat som faktiskt diskuterar mixning med nedsatt hörsel:
    https://www.youtube.com/watch?v=8NDOjtlyVO4
    Vill man riktigt grotta ner sig i ämnet så höll Andrew Scheps i den här nästan fyra timmar långa paneldiskussionen med ett antal experter. Minns inte att de specifikt pratade om just hörapparater utan mer generellt att jobba med musik med hörselnedsättning.


    https://youtu.be/KTJKsskbTxQ

  12. #12
    loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Veteran
    Jag har sedan länge en tinnitus på båda öronen samt en (för åldern ganska normal) hörselnedsättning, men kombinationen medför att jag upplever en försämrad hörsel t.ex vid restaurangbesök och liknande miljöer med sorl och bakgrundsljud. Därför fick jag hörapparater för att kompensera för tinnitus/hörselnedsättning.
    Jag upplever att hörapparaterna hjälper ganska bra för att kompensera i ovan nämnda miljöer men de går inte att använda för kritisk lyssning på musik. Där klarar jag mig än så länge bra med min hörsel, så som den är; jag känner ju min tinnitus sedan mer än 10 år och vet mina begränsningar. Ett antal bra hörlurar (DT-880 och DT-250), som jag är kompis med sedan gammalt hjälper också.

    Kontentan är att det går utmärkt att fortsätta med musik & ljud, trots hörselnedsättning/tinnitus. Dock kan jag ju bara tala för mig själv och det kan ju hända att du har andra förutsättningar. Hoppas du hittar en bra väg framåt, trots allt!

  13. #13

    Veteran
    Har för mig att Chris Lorde-Alge har sagt att han inte kan diskutera de-essers för han hör inte skillnad längre.
    Och hans mixar låter fortfarande bra.

  14. #14
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Har också hörapparat + tinnitus och fick apparaterna inställda med frekvenskompensation så att jag skulle få "neutral" hörsel.

    Helt värdelöst för mina öron, allting låter jättekonstigt, så jag använder dem inte i musiksammanhang.

    Mixa för hemmabruk gör jag utan hörapparat, men mastra skulle inte funka i praktiken (såvida inte lyssnarna var gubbar i min egen ålder med dålig hörsel ).

  15. #15
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Tack för mycket bra svar och en hel del tänkvärda saker, det uppskattas oerhört mycket då jag oroat mig en del för detta. Jag har en låt som legat ett tag nu som i princip är färdigmixad. Den skulle jag kunna prova med men som det känns nu är huvudspåret att strunta i hörapparaterna när jag håller på med musik fast samtidigt vore det rent tekniskt intressant att prova med dessa men jag inser att det nog är en lång inlärningskurva innan men vet hur det funkar...

    Tack så mycket!! <3

  16. #16
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tråkigt att höra jCoke, o tråkigt att många verkar ha liknande problem. Jag har också märkt intermittent tinnitus & även (såklart) mycket sämre frekvensomfång på min egen hörsel.

    Bra att du tar upp det & det kan vara nyttigt för de yngre medlemmarna på forat med "perfekt hörsel" att tänka på detta i god tid o skydda sin hörsel ordentligt i god tid. Hörseln kan ju aldrig bli bättre, bara sämre

  17. #17
    jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Nu har det gått en tid och jag är van med hörapparater i allmänt men jag har bestämt mig att jag ska inte använda dessa när jag nu startar igång med produktionen igen. Jag var hos audionomen och när vi gick igenom de olika frekvenserna så är min hörsel helt klart omvriden med dessa. Ska dock prova att när jag mastrar att prova att lyssna efter jag är klar. Nu är också nya datorn i ordning, tog evigheter att få ner alla pluggar osv och komma ihåg alla lösenord till alla siter där jag köpt dom ... på återhörande

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jCoke Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    på återhörande

  19. #19
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Lite sen på tråden här men... definitivt mixa utan, jag är sedan barnsben mer eller mindre döv på det ena örat med "ok" hörsel på det andra. Alla försök till hörapparater har bara varit low till kanske best case mid-fi e.g förvränger ljudbilden ( hörapparater är mest anpassat för tal ). Har inga hjälpmedel i dag utan kör bara med moderata volymer för att inte trötta ut och överlasta öronen när det ska mixas samt mastras, skitviktigt med lagom volymer då jag känner att vid uttröttning så börjar jag göra en hel del misstag.

    För detaljerad fokus så mixar jag med hörlurar då jag kommer närmre soundet och ljudbilden, stereobild för mig som är nästan helt döv på ena löser jag genom att när jag mixar i lurar bara swappa hö/vä vid behov. Kör stängda kåpor för det mesta.

    Har funkat för mig i snart 40++ år med nedsatt hörsel, så ha förtröstan .. det kommer gå vägen!

  20. #20
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör på det du är bra på, skit i resten
    Jag håller helt med!
    Hur man än vänder och vrider på saken så är det din musik och det är bara du som vet hur den ska låta.

  21. #21
    HomerJSimpsson
    HomerJSimpsson är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Jag använder inte mina hörapparater, batterierna tog slut på några timmar och så allt prasslandet ... klarar mig ändå ... hittills.

Liknande ämnen

  1. Mixa och mastra techno
    Av bakelit i forum Mixning & mastring
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 18:08
  2. Mixa/mastra en bröllopsmarch (alltså spelas upp i kyrka)
    Av onathanj i forum Mixning & mastring
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-03, 15:54
  3. Mixa/mastra låtar som sitter ihop
    Av SyZ-X i forum Mixning & mastring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-23, 11:59
  4. Sluta mastra, börja mixa!
    Av axeman i forum Mixning & mastring
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-02-16, 18:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •