Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 189

Ämne: Vintage synthesizer museum i Malmö 2022/23

  1. #61
    Chrutil
    Chrutil är uppkopplad nu
    Chrutils avatar
    Senior
    Vad gäller 'vintage Svensk syntmusik', så är 78-86 de åren som jag förknippar med 'vintage'.
    Som "tonårs syntare i Göteborg" under den tiden så hamnar det väl nånstans mellan Twice A Man och Lustans Lakejer.. Fast det kanske var mer post punk än synt, men både Gasleben och Tom Wolgers (rip) borde få vara med på en hörna, tillsammans med det annat från Xenophone och Stranded på den tiden...

  2. #62
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande initiativ!

    Det bästa med Malmö är ju närheten till Köpenhamn och kontinenten.

    Berlin ligger ju närmare oss än Stockholm och tar ungefär samma tid att köra till (via färjan). Hamburg är ännu närmare. Köpenhamn är bara en halvtimme bort från där jag bor.

    Så tittar man på antalet invånare på en radie av 50 mil är Malmö ett mycket bättre val än Stockholm.

    Så marknadsför er i Danmark och Tyskland också - kan vi Skåningar köra till Tyskland över dagen för att handla och tyskarna köra hit över helgerna till sina sommarhus i norra Skåne, kan ni säkert få besökare till synthmuséet också.
    Tack för din feedback. Ja, så är tanken.

  3. #63
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Chrutil Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kul!
    Jag har varit på Vintage Synthesizer Museum många gånger. Innan de flyttade till Los Angeles för ett par månader sedan var de i Oakland, nära San Francisco, i många år. Vi har en "modular synth klubb" här i SF Bay Area och vi har haft vårat årliga anniversary party där i flera år.
    Det som jag inte ser i diskussionen hittills är att oavsett namnet så driver Lance (ägaren) 'Vintage Synthesizer Museum" som en studio. De allra flesta besökarna är musiker som vill spela in något, eller experimentera med någon av syntarna.
    Det är alltså mer en studio man hyr in sig per timma än ett museum, även om man kan komma in och bara leka med syntarna.
    Kul!
    Tanken är samma här, men med ett extra fokus på svensk synthmusik.
    I ett traditionellt museum är föremålen i montrar, med kanske en liten del där du kan experimentera med grejerna.
    Här blir det tvärtom.
    Som en ”studio/showroom” där du kan hyra in dig för fri tillgång till allt, men med en museidel om musiken, med koppling till de fysiska instrumenten.

  4. #64
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul!
    Tanken är samma här, men med ett extra fokus på svensk synthmusik.
    I ett traditionellt museum är föremålen i montrar, med kanske en liten del där du kan experimentera med grejerna.
    Här blir det tvärtom.
    Som en ”studio/showroom” där du kan hyra in dig för fri tillgång till allt, men med en museidel om musiken, med koppling till de fysiska instrumenten.
    Aha, lite mindre museum i klassisk bemärkelse alltså och mer ljudskaparstudio. Fair enough. Är museidelen tänkt som inspirationsskapande och trivselhöjande då? Var kommer vår hjälp in? Eller är tråden enbart till för att sprida idén? Det är här jag tycker det är lite oklart fortfarande.

  5. #65
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var kommer vår hjälp in? Eller är tråden enbart till för att sprida idén? Det är här jag tycker det är lite oklart fortfarande.
    +1 här! Jag gör gärna reklam för detta på podden Blå Måndags fb-sida. Men är lite osäker på vad jag kan hänvisa till och vad som eventuellt kan hjälpas till med. Tänker att Synth.nu skulle ha väldigt många som engagerar sig i detta också om det skulle postas där.

  6. #66
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, lite mindre museum i klassisk bemärkelse alltså och mer ljudskaparstudio. Fair enough. Är museidelen tänkt som inspirationsskapande och trivselhöjande då? Var kommer vår hjälp in? Eller är tråden enbart till för att sprida idén? Det är här jag tycker det är lite oklart fortfarande.
    Till viss del är museidelen tänkt som ”inspirationsskapande och trivselhöjande”. Detta kunde självklart gjorts som två helt separata företeelser (studio respektive museum), men vi tror på kombinationen av att både få använda prylarna och få den historiska kontexten.
    Om du är helt ointresserad av hur basgången till X programmerades, eller vilka syntar som användes av bandet Y år 1982, och istället bara vill spendera en eftermiddag med gamla klassiska syntar, så kommer det att gå utmärkt.
    Men vi inbillar oss att det åtminstone för vissa finns en synergi-effekt mellan att få uppleva syntarna och lära sig mer om (och kanske av) de som var med när det begav sig.

    Syftet med detta inlägg är inte att sprida idén, utan att få feedback och knyta kontakter med de som tycker att det låter som ett spännande projekt och vill vara delaktiga på något sätt.

    Hoppas att det gjorde saken lite klarare, annars är du välkommen att pm:a mig.

  7. #67
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Coolers - då är det glasklart!

    Jag håller tummarna för affärsverksamheten och gillar att ni vågar och satsar. Jag blir såklart också nyfiken på var ni ska dra gränserna genremässigt och vilka maskiner som finns på plats när det väl är öppningsdags. Men det får vi kanske ta då. Det kommer säkert en trevlig vip-inbjudan till alla 99or i närheten när bandet ska klippas.

  8. #68
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    M-pop! Genremässigt verkar det vara precis din påse. Popmusik gjord på syntar, typ S.P.O.C.K, Elegant Machinery och liknande.
    Inte så mycket ljudkonst, ambient och techno alltså.

  9. #69
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 här! Jag gör gärna reklam för detta på podden Blå Måndags fb-sida. Men är lite osäker på vad jag kan hänvisa till och vad som eventuellt kan hjälpas till med. Tänker att Synth.nu skulle ha väldigt många som engagerar sig i detta också om det skulle postas där.
    Tack!
    Mer info kommer såklart så småningom, så vi har inget behov av någon reklam för närvarande.
    Det vi har behov av är att i tidigt skede få kontakt med de som tänker ”aha! men då borde ni ju samtidigt göra x”, eller ”aha! då borde ni definitivt prata med y”.
    Vi vet att det finns många där ute som brinner för detta område, och de vill vi gärna komma i kontakt med under tiden som projektet realiseras, så att det görs på bästa sätt.

  10. #70
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    M-pop! Genremässigt verkar det vara precis din påse. Popmusik gjord på syntar, typ S.P.O.C.K, Elegant Machinery och liknande.
    Inte så mycket ljudkonst, ambient och techno alltså.
    Aha, du menar MUSIK!

    Klart det är min påse! Skåne, Malmö, syntpop, analogbös från 80-ish osv. Men min påse är också tydlighet. Jag vill inte, utan att vara dryg, boka in mig på ett ställe som sedan visar sig vara mindre intressant än min egen studio, skivsamling, affischhög etc.

    De ska säkert få in lite Göinge där också om de sköter sig rätt. Morticians och så'nt tufft.

  11. #71
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Kanske finns nån på 99ljudkonst.se som har tips om 80-talsdrones.

  12. #72
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack!
    Mer info kommer såklart så småningom, så vi har inget behov av någon reklam för närvarande.
    Det vi har behov av är att i tidigt skede få kontakt med de som tänker ”aha! men då borde ni ju samtidigt göra x”, eller ”aha! då borde ni definitivt prata med y”.
    Vi vet att det finns många där ute som brinner för detta område, och de vill vi gärna komma i kontakt med under tiden som projektet realiseras, så att det görs på bästa sätt.
    Ok!

    Då är min feedback, aha! Då tycker jag personligen att ni ska tänka större när det kommer till både musiken ni representerar och gå lite bakåt i tiden och att lyfta fram spännande svenska instrument och uppfinnare för att dra en linje till den samtida svenska musik-teknik-instrument-branschen.

    Tänk en linje mellan tubonen och teenage engenering, eller från Dataton till Elektron!

    Och musikaliskt att kika hur det gick till när Hans Edler programmerade EMS-dator-synth och skapade proto-synthpop på Elektron Kukeso och när Ratata dubblade monolitiska slingor för att bygga ackord.

    Igen, lycka till med allt oavsett hur ni gör. Och då väntar jag med att göra reklam tills det finns något mer konkret.

  13. #73
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok!

    Då är min feedback, aha! Då tycker jag personligen att ni ska tänka större när det kommer till både musiken ni representerar och gå lite bakåt i tiden och att lyfta fram spännande svenska instrument och uppfinnare för att dra en linje till den samtida svenska musik-teknik-instrument-branschen.

    Tänk en linje mellan tubonen och teenage engenering, eller från Dataton till Elektron!

    Och musikaliskt att kika hur det gick till när Hans Edler programmerade EMS-dator-synth och skapade proto-synthpop på Elektron Kukeso och när Ratata dubblade monolitiska slingor för att bygga ackord.

    Igen, lycka till med allt oavsett hur ni gör. Och då väntar jag med att göra reklam tills det finns något mer konkret.
    Tack för bra feedback! Vi tar med oss den i diskussionerna, även om jag inte är helt säker på att det är just att presentera den kompletta svenska, elektroniska musikhistorien som är vår tänkta roll. Där antar jag att ett regelrätt museum hade varit en lämpligare form. Men det utesluter såklart inte att den som tvunget vill (försöka) ta en Tubon-ton hade kunnat få göra det hos oss så småningom.

    Jag ser fram emot att återkomma med mer, konkret information när det börjar närma sig invigning.

  14. #74
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av lisau Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok!

    Då är min feedback, aha! Då tycker jag personligen att ni ska tänka större när det kommer till både musiken ni representerar och gå lite bakåt i tiden och att lyfta fram spännande svenska instrument och uppfinnare för att dra en linje till den samtida svenska musik-teknik-instrument-branschen.

    Tänk en linje mellan tubonen och teenage engenering, eller från Dataton till Elektron!

    Och musikaliskt att kika hur det gick till när Hans Edler programmerade EMS-dator-synth och skapade proto-synthpop på Elektron Kukeso och när Ratata dubblade monolitiska slingor för att bygga ackord.

    Igen, lycka till med allt oavsett hur ni gör. Och då väntar jag med att göra reklam tills det finns något mer konkret.
    Det här skulle göra mig supertaggad på ett besök!
    Unik, tydlig och stark idé.

  15. #75
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här skulle göra mig supertaggad på ett besök!
    Unik, tydlig och stark idé.
    +1

  16. #76
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Håller med @lisau om att ett hörn i museet borde vigas till svenska instrument, kanske bl a för att viss av den äldre historien är okänd/bortglömd av de flesta - vi har Tubonen, men även Klavitronorglarna från samma tillverkare (Bergman), Dataton (som nänmts), men även Clavias tidiga historia (DPP1 etc), eller Elektron med SID-station, etc.

  17. #77
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instrumenten finns i en samling och kommer inte att lånas in.
    Vad är det för instrument, kan du ge några exempel?

  18. #78
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för instrument, kan du ge några exempel?
    Liknande https://vintagesynthesizermuseum.com/

  19. #79
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Med vettiga möjligheter till inspelning så kan man väl tänka sig att det finns de som vill komma och göra lite overdubbs men synth-spår som man gjort med pluggar. Har man gjort grunden hemma med midi så går det ju fort att spela in det igen och ratta lite ljud. Man borde komma långt på en förmiddag kan jag tänka. Många här har ju drivor med hårdvarusynthar men det är ju inte alla som har det.

  20. #80
    deleted user
    Jag förstår inte varför man vill kolla på svensk musikhistoria om man pröjsar några hundra i timmen för exklusiv tillgång till instrumenten. Eller ska det finnas olika pass?

    Vad gör det till ett museum och inte enbart en maskinpark?

  21. #81
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår inte varför man vill kolla på svensk musikhistoria om man pröjsar några hundra i timmen för exklusiv tillgång till instrumenten. Eller ska det finnas olika pass?

    Vad gör det till ett museum och inte enbart en maskinpark?
    Tack för dina synpunkter. Vi undersöker som sagt just nu intresset.
    Vår initiala feedback var att kombinera en ren ”vintage studio” med en koppling till musiken.
    Och eftersom vi befinner oss i Sverige, men avser locka besökare även från andra länder, är det väl inte så dumt att lyfta just svensk synthmusik?
    För den som enbart vill få exklusiv tillgång till instrumenten tillför musikhistorien möjligen på sin höjd lite trivselhöjning, men för andra besökare skulle det såklart kunna finnas ett mervärde.
    Det är möjligt att det visar sig att det inte var en bra idé och då kommer det att bli, som du skriver, mer av en ren ”maskinpark”.

    Om det ska kallas ett ”museum”, ”studio” eller något annat (som ”experimentarium”) kan såklart diskuteras. Det fåtal motsvarigheter som finns på andra ställen i världen (bl a i Los Angeles) har valt att kalla det för ”museum”.

  22. #82
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med vettiga möjligheter till inspelning så kan man väl tänka sig att det finns de som vill komma och göra lite overdubbs men synth-spår som man gjort med pluggar. Har man gjort grunden hemma med midi så går det ju fort att spela in det igen och ratta lite ljud. Man borde komma långt på en förmiddag kan jag tänka. Många här har ju drivor med hårdvarusynthar men det är ju inte alla som har det.
    Precis.
    Och om inte annat så kan det ju t ex vara en god idé att provspela några olika instrument för att veta vilken man själv vill ha (för den som funderar på att köpa en vintage synthesizer).
    Alla kanske inte skulle uppskatta några timmars botanisering bland klassiska synthar, men för de som gör det så finns det inte så många ställen i världen som erbjuder denna möjlighet.
    Men vi får väl se hur stort intresset är. Det är bl a därför jag ställer frågan här.

  23. #83
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Jag tror det är på gång. Elektrish blev namnet. Såg på Facebook:

    "We are getting ready to open our brand new vintage synthesizer studio & museum in Malmö, Sweden, and a suitcase just arrived.
    Imagine the excitement when we opened it and found this beauty inside.
    An original ARP 2600P v2.0 from 1972 with the National Semiconductor 4027 VCO and Model 4012 filter - just waiting to be played and enjoyed.
    Is it just us, or is this one of the greatest synthesizers of all time?"


    https://www.facebook.com/elektrish

  24. #84
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Spännande! Har dock aldrig vägarna förbi tyvärr.

  25. #85
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Va kul! Hoppas dom hunnit öppna när jag ska söderöver i sommar.

  26. #86
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Är inte på fejjan, så kan bara se ett kort utdrag. Vart håller de hus?
    Lite lustig affärsidé att etablerade musiker (som har pengar) inte behöver betala?
    Bor ju i Malmö, så ett besök får det nog ändå bli till våren

  27. #87
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte på fejjan, så kan bara se ett kort utdrag. Vart håller de hus?
    Lite lustig affärsidé att etablerade musiker (som har pengar) inte behöver betala?
    Bor ju i Malmö, så ett besök får det nog ändå bli till våren
    Behöver de inte? Då missade jag något.

    Det står inte så mycket på fb än, men det kommer säkert fler bilder med tiden.

  28. #88
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    "Individual rates start at €50 an hour, but if you are an established artist there is a good chance that we will let you use our studio for experimentation and recording at no cost."

    Lite märklig mening, helt klart.

  29. #89
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Individual rates start at €50 an hour, but if you are an established artist there is a good chance that we will let you use our studio for experimentation and recording at no cost."

    Lite märklig mening, helt klart.
    Aha, marknadsföring. Dvs, "får vi ta bilder när du kranar synt hos oss bjussar vi på en timme eller två" gissar jag.

  30. #90
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Individual rates start at €50 an hour, but if you are an established artist there is a good chance that we will let you use our studio for experimentation and recording at no cost."

    Lite märklig mening, helt klart.
    Ja om någon vill krana vintage gitarrer och en Hydrasynth för 500:- i timmen så ska jag fundera på det hembakade bullar ingår. Kommer Dave Gahan så kan jag bjussa på taxi också!

  31. #91
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Individual rates start at €50 an hour, but if you are an established artist there is a good chance that we will let you use our studio for experimentation and recording at no cost."
    Lite märklig mening, helt klart.
    Det där låter inte som ett museum, det låter som en traditionell studio, typ som ”spela in din egen skiva”-grejen till Svensexan?

  32. #92
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja om någon vill krana vintage gitarrer och en Hydrasynth för 500:- i timmen så ska jag fundera på det hembakade bullar ingår. Kommer Dave Gahan så kan jag bjussa på taxi också!
    Kom och spela Tubon - 200 spänn och en vetelängd!

  33. #93
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Haha. Ni är ju för roliga.

    Vi har alltså fått möjlighet att starta studiodelen av projektet redan i vår, nästan ett år tidigare än planerat. Museidelen kräver andra lokaler och det jobbar vi på med, men det kommer att ta något längre tid.

    Vi vill bevara och tillgängliggöra instrument som annars skulle vara svårt för många att få tillgång till.
    Vi öppnar därför upp en stor samling fina gamla synthar och trummaskiner helt utan kostnad för den som är en etablerad musiker eller har ett seriöst projekt.
    Att erbjuda en helt kostnadsfri, obegränsad tillgång för precis alla är som ni säkert förstår inte möjligt.

    Vi försöker göra något bra här, vilket jag hoppas att ni ser...

  34. #94
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi försöker göra något bra här, vilket jag hoppas att ni ser...
    Absolut, tycker det är ett grymt initiativ. Tror de flesta här är grymt nyfikna på vad det mynnar ut i, vad det färdiga paketet kommer att vara.

    Fortsätt gärna hålla oss uppdaterade. Och vad alla mest av allt vill se, är ju en gearlist...

  35. #95
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha. Ni är ju för roliga.
    ---
    Vi försöker göra något bra här, vilket jag hoppas att ni ser...
    99ans signum

    Men det är klart att vi ser. Alla är ju nyfikna inte minst på...

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en gearlist...
    Detta ^^^

  36. #96
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Gearlist-gearlist!!! F5, F5, F5!

  37. #97
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gearlist-gearlist!!! F5, F5, F5!
    Som denna GIF:en jag gjorde när jag satt och väntade på (den då hemliga) Octatrack som skulle levereras till mig


  38. #98
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    en gearlist...
    Nog för att det är ett coolt initiativ, men jag tror också det här kommer vara helt avgörande om man förväntas pröjsa en femhunka/timma. Inte minst här på 99 där det inte är någon direkt brist på varken vintage-gerät eller möjligheter att kompislåna...

  39. #99
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte minst här på 99 där var och varannan har ett eget synthmuseum hemma...
    99fxd

  40. #100
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    99fxd
    *hahaha*

  41. #101
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Kanske man skulle skapa en tour-michelin de synt en Suede, eller vad det kan heta.

    Eller stället för att turista vindistrikt, besöka synt-distrikt. Firechild, Calle & Socker ingår typ i Chateau neuf de Pape....

    Machinepops studio är en typisk Bourdeaux....

    Slut i huvudet efter riktigt jobbiga lektioner...

    Orkar inte ta mig till bilen...

  42. #102
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha. Ni är ju för roliga.

    Vi har alltså fått möjlighet att starta studiodelen av projektet redan i vår, nästan ett år tidigare än planerat. Museidelen kräver andra lokaler och det jobbar vi på med, men det kommer att ta något längre tid.

    Vi vill bevara och tillgängliggöra instrument som annars skulle vara svårt för många att få tillgång till.
    Vi öppnar därför upp en stor samling fina gamla synthar och trummaskiner helt utan kostnad för den som är en etablerad musiker eller har ett seriöst projekt.
    Att erbjuda en helt kostnadsfri, obegränsad tillgång för precis alla är som ni säkert förstår inte möjligt.

    Vi försöker göra något bra här, vilket jag hoppas att ni ser...
    Det här låter betydligt trevligare, vilket var min poäng. Det här kan uttryckas generösare än i nuvarande texten.

    Tex "Individual rates start at 50 euros per hour. We also offer residencies and opportunities for artists to apply for free use of the studio for specific projects that can utilize the ambitious experimentation made possible through Elektrish's vast collection of desirable, and often unattainable, vintage instruments."

    Menar snarare att det ni erbjuder är generöst, men så det står utskrivet nu, tolkas det enklare som något annat! Jag tycker initiativet är bra!

  43. #103
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kanske man skulle skapa en tour-michelin de synt en Suede, eller vad det kan heta.

    Eller stället för att turista vindistrikt, besöka synt-distrikt. Firechild, Calle & Socker ingår typ i Chateau neuf de Pape....

    Machinepops studio är en typisk Bourdeaux....

    Slut i huvudet efter riktigt jobbiga lektioner...

    Orkar inte ta mig till bilen...
    Du menar typ en "White guide" fast för syntsamlingar?
    Kul idé, fast kanske kan komma bli en shoppinglista för inbrottstjuvar istället

  44. #104
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    För övrigt är ett tips att ta kontakt med kulturstödsavdelning på både regionen och kommunen, samt konstnärsnämnden, och undersöka möjligheten att få stöd för att erbjuda boende, och då kunna erbjuda studio residencies för internationella musiker och ljudkonstnärer. Ett projekt som nog gott kan leda till även ökade möjligheter till uthyrning.

  45. #105
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Vi älskar alla syntar men jag tror det är många många år kvar tills det är något allmängiltigt samhällsintressant...

  46. #106
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du menar typ en "White guide" fast för syntsamlingar?
    Kul idé, fast kanske kan komma bli en shoppinglista för inbrottstjuvar istället
    Japp, klassisk problematik. Samtidigt är nog faktiskt gamla härken mindre stöldbegärliga. Jag slår vad om att vi alla har bilder, serienummer etc antecknat och sparat. Att stjäla en Deep Mind 12 eller en Synthex gör det olika svårt att omsätta på marknaden s a s.

    En vanlig pundartjuv tar inte sådant heller. Det krävs beställningsjobb. Men man ska förstås inte underskatta risken heller.

  47. #107
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi älskar alla syntar men jag tror det är många många år kvar tills det är något allmängiltigt samhällsintressant...
    Det finns ett tegelstensmuseum i Heby.

  48. #108
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ett tegelstensmuseum i Heby.
    Jag var på nå jävligt märkligt museum mitt i skåne nånstans, kan det ha varit ett skohornsmuseum?

  49. #109
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    I Olofström finns ett klädgalgemuseum…

  50. #110
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Olofström finns ett klädgalgemuseum…
    Hahade kunnat vara det, men rätt säker på att det låg inåt landet från ystad.

    Edit: det var borstmuseumet i onslunda
    Senast redigerat av miaz den 2022-02-18 klockan 07:45.

  51. #111
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Underbart initiativ, go for it! Absolut en anledning för att ta sig från Stockholm till ett besök i Malmö.

    Bodde ett antal år i Florida och besökte då Synth Museum i Orlando (https://synthmuseum.com/ap/) då och då. Det verkar inte hänt något där sedan många år nu men då var det levande, allt uppkopplat att spela på och en sk non-profit-organization mot en frivillig donation. De hade då ca 1200 olika elektroniska instrument. Av någon anledning fastnade jag alltid vid CS80 och det var innan de blivit så populära bland samlare som idag. Band som Moody Blues m fl var där och spelade in.

    Men det här med din idé att fokusera på själva musiken utifrån instrumenten gillar jag - det är ju det som är hela grejen med syntar; musiken.
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2022-08-07 klockan 10:29.

  52. #112
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Underbart initiativ, go for it! Absolut en anledning för att ta sig från Stockholm till ett besök i Malmö.
    Härligt att höra!
    Vi jobbar just nu med att hitta lämplig lokal för ett museum och hoppas kunna öppna under 2023. Samtidigt vill vi knyta kontakter med entusiaster som vill vara delaktiga på något sätt.
    Detta är också ett icke vinstdrivande projekt, men förhoppningen är såklart att löpande kostnader ska kunna täckas.
    Om tillräckligt många är intresserade så skulle t ex en förening runt muséet vara en möjlighet, där medlemskap ger tillgång att använda utrustningen.

  53. #113
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Nu har jag varit och besökt samlingen och träffat jtern. Det var en upplevelse jag aldrig kommer glömma! Jag har aldrig sett så många synthar på ett och samma ställe, vissa av dem har jag aldrig ens sett irl och vissa fanns det dessutom två av. Helt fantastiskt och låt mig bara säga att jtern är en riktig eldsjäl som verkligen är på väg att göra en otroligt fin gärning för synthsverige. Hatt av!

  54. #114
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Kul!

  55. #115
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    Grymt!

  56. #116
    Amonhoteph
    Amonhoteph är uppkopplad nu
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Härligt!

  57. #117
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Spännande!

  58. #118
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Fett!

  59. #119
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av stryph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag varit och besökt samlingen och träffat jtern. Det var en upplevelse jag aldrig kommer glömma! Jag har aldrig sett så många synthar på ett och samma ställe, vissa av dem har jag aldrig ens sett irl och vissa fanns det dessutom två av. Helt fantastiskt och låt mig bara säga att jtern är en riktig eldsjäl som verkligen är på väg att göra en otroligt fin gärning för synthsverige. Hatt av!
    ♡♡

  60. #120
    skrotis
    skrotis är inte uppkopplad
    skrotiss avatar
    Senior
    Lysande!

Liknande ämnen

  1. DIY 2022
    Av BadPixel i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2022-12-18, 22:23
  2. Rackmunk 2022
    Av fortyfiveknots i forum Allmänt om musik
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2022-01-09, 15:26
  3. Tangerine Dream - KB Malmö - 17 maj 2022
    Av Amonhoteph i forum Evenemang
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-12-10, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •