Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 97

Ämne: DIY 2022

  1. #1
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran

    DIY 2022

    Dags att sparka igång DIY-tråden anno MMXXII. 109 inlägg under hela förra året trots hemmasitteri - magert, sa Bill. Måste ju betyda att det skapades massor av musik istället


    Fick till slut tummen ur och byggde klart en RE-303. Återstår "bara" att programmera Pixie CPU:n - vilket visade sig inte vara så enkelt



    Och så har jag äntligen kommit igång med TTSH (bara två år efter att jag köpt korten). Det tog lite tid att samla på sig alla komponenter (läs nästan alla, jag har säkert missat något i vanlig ordning). Sjukt skönt att ha bytt ut Kina-lödstationen mot en Weller WX2 och införskaffat en ordentlig röksug (också Weller). Köpte ett 1601 kit i julklapp åt mig själv så nu borde jag vara sysselsatt ett par månader i alla fall


  2. #2
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag jobbar på med det jag började strax innan nyår - T2000. Har gett mig fasen på att fixa alla påbörjade moduler men senast på menyn var den kuliga mojäng jag fick av 834 - en WSG med en Gristleiser.

    Jag droppar det sålänge, men Gristen fick mig att fortsätta med något jag började på för länge sedan - en Nu-Drive. Jag borrade upp en Hammond-låda, inköpt för ändamålet, och har löst monterat kort och kontakter. Jag ska bara ha en 3-polig fotswitch (beställd) men det som kan lödas ihop löds ihop idag.
    Det är beställt lådor till Gristleisern och en eko-burk - Celeste Chorus (SEN!).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2166.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	139,9 KB 
Id:	104679

    Notera att switchen är bara tvåpolig och ska bytas.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Var tvungen att bygga ut monsterskiffet för att få plats med lite nya moduler.

    DIY på hög nivå!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Monster.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	343,4 KB 
Id:	104750

  4. #4
    pawal
    pawal är uppkopplad nu
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var tvungen att bygga ut monsterskiffet för att få plats med lite nya moduler.

    DIY på hög nivå!
    Kan tänka mig hur den där ser ut när du lagt till fyra moduler till

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan tänka mig hur den där ser ut när du lagt till fyra moduler till
    Haha, tyvärr pallar inte elen så värst många till, men någon kan det nog allt bli!

  6. #6
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Har snubblat på mållinjen i egenbygge och -design av midi-to-cv rackmodul. Består av Arduino Nano, en MCP4812 DAC samt en optocoupler av äldre modell (CNY21) för MIDI in. Allt funkar fint förutom optocouplern som inte ger tillräcklig nivåskillnad mellan high och low till arduinons RX-pin. Måste nog designa om resistorvalen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220112_154814.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	994,4 KB 
Id:	104763 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220112_154833.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	911,8 KB 
Id:	104764 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220112_154838.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	1 009,3 KB 
Id:	104765
    En bra feature är automatisk kalibrering genom frekvensmätning av utsignalen från VCO:n. Funkar utmärkt. Eftersom det är en 10-bit dac har jag begränsat omfånget till 5 oktaver.

  7. #7
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var tvungen att bygga ut monsterskiffet för att få plats med lite nya moduler.

    DIY på hög nivå!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Monster.jpg 
Visningar:	43 
Storlek:	343,4 KB 
Id:	104750
    Haha!! Yes!

  8. #8
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Länge sedan jag höll i en lödkolv. Tanken är att det ska bli en fungerande RYK 185M när jag är klar.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	F623BFA7-328A-434A-A5DC-C0699EC65404.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	2,11 MB 
Id:	104836
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2022-01-17 klockan 16:14.

  9. #9
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Länge sedan jag höll i en lödkolv. Tanken är att det ska bli en fungerande RYK 185M när jag är klar.
    Kul! Är det ett kit?

  10. #10
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Japp. Köpte det säkert för två år sedan och glömde bort det (kanske med vilja för det var längesedan jag lödde). Men så började jag kolla på olika cv/gatesequencers och så slog det mig att det här kitet låg och väntade i en låda. Jag hoppas att den är så kul som jag tror den är

  11. #11
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp. Köpte det säkert för två år sedan och glömde bort det (kanske med vilja för det var längesedan jag lödde). Men så började jag kolla på olika cv/gatesequencers och så slog det mig att det här kitet låg och väntade i en låda. Jag hoppas att den är så kul som jag tror den är
    Låter supermysigt! Som en oväntad present från previous-mad.gibbon :-)

  12. #12
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Jag håller på och bygger en Hyper Fist oscillator från Beast-Tek

    https://nebula.wsimg.com/f4c73ade346...&alloworigin=1

    Så vitt jag kan se så stämmer allting, men i det allra sista steget så stämmer inte mätningen

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8568E32A-ABFE-4AEA-B571-DFA9A77BB22E.jpeg 
Visningar:	22 
Storlek:	492,5 KB 
Id:	104869

    Jag får en mätning på runt 0.465, men om jag vänder på mätstickorna så får jag det korrekta värdet på runt 1.2k

    Vad kan vara fel?

    Tacksam för hjälp!

  13. #13
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Spontant skulle jag gissa på mätutrustningen. Får du samma beteende om du mäter kontinuitet?

  14. #14
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag får en mätning på runt 0.465, men om jag vänder på mätstickorna så får jag det korrekta värdet på runt 1.2k
    Vad kan vara fel?
    Det behöver inte vara fel. Det beror på vad det sitter för komponenter i signalvägen. Om det bara är ett motstånd så ska det bli samma värde i båda riktningarna, men om det dessutom ingår halvledare så får man olika värden. Syftet var ju bara att utesluta kortis, så det är säkert OK.

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det behöver inte vara fel.
    Förlåt korkad fråga - men jag trodde att med multimetern inställd på Ω (Ohm) så spelar inte det någon roll vilken ände man sätter på vilket håll, röd eller svart prob?

  16. #16
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Har efter vidare efterforskningar konstaterat att den stora ICn satt felvänd, så nu startar den iaf upp som den ska, men får dessvärre inget ljud i den!
    Har mätt enligt manualen och i steg 9, där man verkar mäta spänning för den lilla ICn så får jag rätt värden mellan pin 4 och jord, samt pin 11 och jord, men mellan pin 4 och 11 ska det mäta 23-24V och där får jag ingen signal alls!

    Nån som har någon tanke om orsak och åtgärd?

    Konstigt nog så stämde denna mätning tidigare vid både första och andra gången jag gjorde den, men inte nu!

  17. #17
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Har efter vidare efterforskningar konstaterat att den stora ICn satt felvänd, så nu startar den iaf upp som den ska, men får dessvärre inget ljud i den!
    Felvänd när du spänningssatte kortet? Är ju inte det bästa att göra men verkar inte vara superallvarligt.

  18. #18
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förlåt korkad fråga - men jag trodde att med multimetern inställd på Ω (Ohm) så spelar inte det någon roll vilken ände man sätter på vilket håll, röd eller svart prob?
    Tänk att du mäter över en diod.

  19. #19
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk att du mäter över en diod.
    Ja, diod är ju klart - men annars finns väl ingen polaritet på Ω-mätning? Och för att mäta diod har man väl förslagsvis ratten inställd på diod-symbolen?

  20. #20
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, diod är ju klart - men annars finns väl ingen polaritet på Ω-mätning? Och för att mäta diod har man väl förslagsvis ratten inställd på diod-symbolen?
    Texten från instruktionen thetonequest följer säger att man antingen kan välja att mäta resistans eller kontinuitet på den där mätpunkten och att man ska få noll kontinuitet om det är vad man mäter. Så det är nog inte bara ett motstånd i signalvägen och syftet tycks som nämnt ovan vara att kolla att man inte har en kortis.

  21. #21
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4127.jpeg 
Visningar:	21 
Storlek:	3,51 MB 
Id:	104954

    Här är en fysisk sprängskiss över mitt kommande projekt. 9U 104hp eurorack case. Egen design på lådan, har fått laserskurit den på snijlab. Rails och ström från modularsynthlab. Lite EMS VCS3-inspirerat designmässigt. Materialet är björkplywood, 9mm, och jag har köpt Herdins hårdvaxolja i "rökt ek"-kulör som jag ska testa på lite spillbitar.

    Pepp på detta! Längesen jag byggde annat än elektronik.

  22. #22
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4127.jpeg 
Visningar:	21 
Storlek:	3,51 MB 
Id:	104954

    Här är en fysisk sprängskiss över mitt kommande projekt. 9U 104hp eurorack case. Egen design på lådan, har fått laserskurit den på snijlab. Rails och ström från modularsynthlab. Lite EMS VCS3-inspirerat designmässigt. Materialet är björkplywood, 9mm, och jag har köpt Herdins hårdvaxolja i "rökt ek"-kulör som jag ska testa på lite spillbitar.

    Pepp på detta! Längesen jag byggde annat än elektronik.
    Snyggt! Skulle nog säga att det är mycket VCS3-inspirerat Det vill vi se bilder på när det är ihopskruvat.
    Jag ska också bygga ett case, men väldigt litet, till min m185. Får fundera på hur det ska se ut.

  23. #23
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt! Skulle nog säga att det är mycket VCS3-inspirerat Det vill vi se bilder på när det är ihopskruvat.
    Jag ska också bygga ett case, men väldigt litet, till min m185. Får fundera på hur det ska se ut.
    Bilder kommer givetvis! Har börjat försänka och montera rails nu. Det gör det lätt att rikta in alla andra bitar så jag kan limma och skruva. Jag har designat det så att gavlarna håller på alla andra bitar, så när väl railsen riktar upp gavlarna så kan jag smyga in de andra bitarna och spänna åt railsen. Sen är det bara att förborra, lossa allt igen, limma och skruva ihop.

  24. #24
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Det visade sig att problemet låg hos min op-1, som jag använde som hörlursförstärkare...
    Kopplade ut i min octatrack istället och nu fungerar allt prima!


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	A664BADC-BC5F-4CB6-86B8-109A7500CCB4.jpeg 
Visningar:	16 
Storlek:	360,4 KB 
Id:	104972

  25. #25
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4136.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	3,85 MB 
Id:	104989

    På kvällen i förrgår hann jag såhär långt. Det mesta är förborrat, försänkt och skruvat. Nu ska allt isär igen, trälim i alla skarvar och så ihop igen permanent. Sen är det bara sandpapper, finish och ström så är det klart!

    Vill verkligen slå ett slag för maskinskuret trä! Alla hål sitter exakt där dom ska så montering har varit lekande lätt. Enda nackdelen med laserskuret är de mörka kanterna. Men jag har provat att slipa ner till ljust trä och det är inte mycket material som ska av för att komma ner till det, som tur är.

  26. #26
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4136.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	3,85 MB 
Id:	104989

    På kvällen i förrgår hann jag såhär långt. Det mesta är förborrat, försänkt och skruvat. Nu ska allt isär igen, trälim i alla skarvar och så ihop igen permanent. Sen är det bara sandpapper, finish och ström så är det klart!

    Vill verkligen slå ett slag för maskinskuret trä! Alla hål sitter exakt där dom ska så montering har varit lekande lätt. Enda nackdelen med laserskuret är de mörka kanterna. Men jag har provat att slipa ner till ljust trä och det är inte mycket material som ska av för att komma ner till det, som tur är.
    Mycket stiligt!

    Jag har nu kommit igång med RE-909 nummer två för ett par dagar sedan. PSU (den som ingår dvs och drivs med AC/AC-adapter) byggd, testad och inga problem där, och satt dit alla dioder och motstånd på sequencer-delen.

    Går nog rätt mycket fortare nu eftersom jag är mer säker på vad jag gör, har färdigbockat benen på nästan alla relevanta komponenter och tänker inleda varje kort (och sektion/instrument på det största voiceboard-kortet) med att sortera ut alla komponenter för just den delen så jag slipper gräva för mycket under tiden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220125_155856.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	3,89 MB 
Id:	104990

    Case är på väg till mitten/slutet av februari, och kablar denna gång är färdiga så att jag slipper fixa med det... Och nästan alla delar på plats.

  27. #27
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket stiligt!

    Jag har nu kommit igång med RE-909 nummer två för ett par dagar sedan. PSU (den som ingår dvs och drivs med AC/AC-adapter) byggd, testad och inga problem där, och satt dit alla dioder och motstånd på sequencer-delen.

    Går nog rätt mycket fortare nu eftersom jag är mer säker på vad jag gör, har färdigbockat benen på nästan alla relevanta komponenter och tänker inleda varje kort (och sektion/instrument på det största voiceboard-kortet) med att sortera ut alla komponenter för just den delen så jag slipper gräva för mycket under tiden.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220125_155856.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	3,89 MB 
Id:	104990

    Case är på väg till mitten/slutet av februari, och kablar denna gång är färdiga så att jag slipper fixa med det... Och nästan alla delar på plats.
    Roligt! Ska dom spela i tandem sen när du är klar?

  28. #28
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roligt! Ska dom spela i tandem sen när du är klar?
    Nja det blir nog att försöka mig på att sälja den nya. Men som ett test, varför inte!

  29. #29
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja det blir nog att försöka mig på att sälja den nya. Men som ett test, varför inte!
    Det är alltid en bra idé att bygga två av något. Man kan oftast finansiera den ena genom att sälja den andra. Gratis trummaskin, om man inte räknar arbetstid.

  30. #30
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är alltid en bra idé att bygga två av något. Man kan oftast finansiera den ena genom att sälja den andra. Gratis trummaskin, om man inte räknar arbetstid.
    Aha, spännande taktik! Vad är era erfarenheter av att sälja saker som ni har byggt ihop själva av DIY-kit? Finns efterfrågan på sånt?

  31. #31
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av plengqui Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Aha, spännande taktik! Vad är era erfarenheter av att sälja saker som ni har byggt ihop själva av DIY-kit? Finns efterfrågan på sånt?
    Borde ju finnas efterfrågan med tanke på hur många €-moduler som finns där ute endast som kit, och hur få som ger sig på att löda själva.

    Själv har jag byggt lite gitarrpedaler med denna strategi, för länge sen. Byggde bland annat två delaypedaler, sålde den ena och fick den andra på köpet så att säga. Kan man bygga och vill lägga tiden kan man få ganska mycket grejer gratis.

  32. #32
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde ju finnas efterfrågan med tanke på hur många €-moduler som finns där ute endast som kit, och hur få som ger sig på att löda själva.

    Själv har jag byggt lite gitarrpedaler med denna strategi, för länge sen. Byggde bland annat två delaypedaler, sålde den ena och fick den andra på köpet så att säga. Kan man bygga och vill lägga tiden kan man få ganska mycket grejer gratis.
    Hmmm, lockande tanke! Tänker mest att det ju är mysigt o kul att bygga o löda…

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4136.JPG 
Visningar:	25 
Storlek:	3,85 MB 
Id:	104989

    På kvällen i förrgår hann jag såhär långt. Det mesta är förborrat, försänkt och skruvat. Nu ska allt isär igen, trälim i alla skarvar och så ihop igen permanent. Sen är det bara sandpapper, finish och ström så är det klart!

    Vill verkligen slå ett slag för maskinskuret trä! Alla hål sitter exakt där dom ska så montering har varit lekande lätt. Enda nackdelen med laserskuret är de mörka kanterna. Men jag har provat att slipa ner till ljust trä och det är inte mycket material som ska av för att komma ner till det, som tur är.
    Kul att du är på G igen (med tanke på förra modulatorn) och stiligt bygge!

  34. #34
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul att du är på G igen (med tanke på förra modulatorn) och stiligt bygge!
    ❤️

    Tack! Ja, det känns bra. Har knåpat ihop moduler sen våren 2020 nu, men i färdigt case. Så känns bra att löpa linan ut och ha ett eget case igen också.

  35. #35
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    I veckan har jag knåpat vidare med caset. Efter ihärdigt slipande lade jag på en betslack, Herdins Betslack Aqua i färgen mörk ek. Det var den som liknade valnöt mest i den serien betslack. Måste säga att jag är väldigt förtjust i resultatet! 😍

    Nu återstår installation av nätdel, busboards och kabeldragning och sen är det klart!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4210.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	2,66 MB 
Id:	105086

  36. #36
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4210.jpg 
Visningar:	28 
Storlek:	2,66 MB 
Id:	105086
    Superfint, men jag tyckte det träfärgade med svarta kanter såg coolt ut också. Bara lägga lite matt klarlack på det.

    Fast de brända/svarta kanterna kanske inte var så snygga på nära håll?

  37. #37
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Superfint, men jag tyckte det träfärgade med svarta kanter såg coolt ut också. Bara lägga lite matt klarlack på det.

    Fast de brända/svarta kanterna kanske inte var så snygga på nära håll?
    Tackar! Jo, det såg rätt coolt ut med de svarta kanterna, men dom sotar av sig så himla lätt mot det ljusa trät, så flera lager klarlack hade varit nödvändigt då. Jag hade mörk trälook som vision från första början så jag är nöjd!

  38. #38
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    https://doepfer.de/a1454.htm

    Hur klurigt skulle det vara att göra en expander till den där så att man kan "flytta" jumprarna med switchar?

    https://doepfer.de/a100_man/A145_4_jumpers.pdf

  39. #39
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://doepfer.de/a1454.htm

    Hur klurigt skulle det vara att göra en expander till den där så att man kan "flytta" jumprarna med switchar?

    https://doepfer.de/a100_man/A145_4_jumpers.pdf
    Inte klurigt alls. En 1-pol on-off switch med ledning till var sida av de två pinnar du annars sätter "jumpern" på. Så det är nog 10 minuter jobb totalt inkl. borrning av en blank panel.

  40. #40
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte klurigt alls. En 1-pol on-off switch med ledning till var sida av de två pinnar du annars sätter "jumpern" på. Så det är nog 10 minuter jobb totalt inkl. borrning av en blank panel.
    Måste jag löda direkt till pinnarna eller kan jag löda på jumprarna och placera dem på pinnarna? Har ett 1U-hål en bit från modulen där expandern skulle passa bra och det blir problematiskt om jag behöver löda direkt till pinnarna.

  41. #41
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Du kan bara klippa en kabel från en gammal CD-ROM spelare eller liknande om du inte vill löda pinnarna. De brukade köra ljudet på passande kontakt/kabel

    Edit: typ en sån här: https://www.startech.com/en-be/cables/idc2pin18

  42. #42
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Tack! Får bli en liten beställning från Electrokit.

  43. #43
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5F8D9E06-8372-4112-AE26-CFEA1D7B95FE.jpeg 
Visningar:	24 
Storlek:	378,8 KB 
Id:	106721

    (Träbiten, inte pedal eller kniv). Skön. Gjorde två stycken.

  44. #44
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Är den ljusa ytan hudavflagningar från barfotabruk?

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Haha, nej, den är ju sprillans. Har inget sandpapper så skrapade blankt med kniven, typ.

  46. #46
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Synthesizer MonoVoks4, analog filter Polivoks style

    Ett kul miniprojekt:
    Elektor Electronics
    https://tudl1086.home.xs4all.nl/mono...-monovoks4.htm

  47. #47
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Kasser DAFM Genesis, FM-synt med YM2612-chippet som mest känt är för att ha stått för Sega Megadrive. Har ett råare ljud än vanlig FM! Också 6 parters multi och fyra noters polyfoni.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20220602_200114.jpg 
Visningar:	8 
Storlek:	754,5 KB 
Id:	107086

    Sedan bygger jag en trummis, Opera Rotas, OPL2 baserad, ska vara rätt kul! En combo mellan synt/trumsynt som jag hoppas blir en kul partner till mina befintliga trummisar.

    Inte min, men jag har kvar tryckknappar och knobs till pottarna och sedan lådor till bägge.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2022-01-07T11_22_58.210Z-MAIN.jpg 
Visningar:	6 
Storlek:	939,7 KB 
Id:	107088

  48. #48
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Masochistens variant av plockepinn; spridda kondingar i en nyans

    A post shared by on


  49. #49
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    EMU VK-6 gör sig bättre i svart än i grått, eller hur?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0395 (2).JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	1,06 MB 
Id:	107748

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0396 (3).JPG 
Visningar:	19 
Storlek:	1,74 MB 
Id:	107749

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	e-mu-vintage-keys-kbd-lrg-tx.jpg 
Visningar:	18 
Storlek:	20,0 KB 
Id:	107750

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	hqdefault.jpg 
Visningar:	10 
Storlek:	13,0 KB 
Id:	107751

  50. #50
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Sober!

    Målarjobbet ser ju bra ut, hur gick du till väga? Sprayburk? 1K eller 2K i så fall?

  51. #51
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    +1 hatar plast/grå utseendet. Det riktigt skriker Toys'R'Us tycker jag ...

    Snyggt sprayjobb, när jag sprayade min OB-4VS stod jag utomhus en dag utan för mycket skit i luften, och det blev riktigt bra. Inomhus är nog risken större för damm etc.

  52. #52
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sober!
    Målarjobbet ser ju bra ut, hur gick du till väga? Sprayburk? 1K eller 2K i så fall?
    Plockade isär den, sprayade med halvmatt svart, två lager. Panelens påklistrade film maskade jag m tejp. Vad är 1K/2K?

  53. #53
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Det syftar till en- eller tvåkomponentsfärg. De flesta sprayburkar är ju 1K, men det har finns den del häftiga 2K på sprayburk med en del i botten man trycker in först (och skakar en massa) så att det blandas. Annars är ju 2K traditionellt använt med färgspruta där man blandar till sin färg just innan användning, som t.ex. billack. Nackdelen med 2K på sprayflaska är att man får använda den ganska snart när man aktiverat den (några dagar som mest tror jag).

  54. #54
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Aha. Så 1K då.

  55. #55
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    detta såg skoj ut;; https://github.com/luislutz/BitMap

  56. #56
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det gjorde den. En sån skulle jag vilja bygga. Hur hittade du den, finns det några något forum med diskussioner?

  57. #57
    Chrutil
    Chrutil är inte uppkopplad
    Chrutils avatar
    Senior
    Nu skall man väl inte ropa hej ännu, men har man väntat ett år på paketet får man väl vara glad när det kommer.
    jag fick precis Black Corporations ISE-NIN hemmabyggevarianten, serienummer #2 på posten.
    Det är deras Jupiter inspirerade synt.
    Ser ut att vara mindre jobb än Deckard's Dream och Kijimi, men kommer nog att ta ett tag ändå.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ise-nin.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	3,78 MB 
Id:	108785

    återkommer när den är klar!

  58. #58
    hblomman
    hblomman är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har fått tummen ur och har Wirat det mesta i min CVS3!

    Saknar ett par dioder till övre panel sedan dags att testa bygget.

    Har även hunnit med att påbörja två TTSH, samt byggt klart en trave Buchla 200-kloner.

  59. #59
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Slurp! Heja

  60. #60
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Lödat (KRÄÄÄÄÄÄÄKS!!!!! Det heter ju LÖTT Gubbdjävel!!! LÖTT!!!!!!) den första modulen jag tog hem från USA. Det blir hemmagjord panel på det här. Det är en BMC VCLFOx2.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4087.JPG 
Visningar:	16 
Storlek:	93,1 KB 
Id:	108795

Liknande ämnen

  1. Syntmunk/Synthmunk 2022
    Av valsolo i forum Allmänt om musik
    Svar: 99
    Senaste inlägg: 2022-07-12, 09:39
  2. Rackmunk 2022
    Av fortyfiveknots i forum Allmänt om musik
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2022-01-09, 15:26
  3. DIY(/HIFI)-träff 2022
    Av Soundbrigade i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-11-07, 11:25
  4. Nominera till Manifestgalan 2022
    Av gazt i forum Allmänt om musik
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2021-10-31, 08:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •