Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Plötslig Latency till extern synth (Behringer Neutron) i Logic Pro X

  1. #1
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior

    Plötslig Latency till extern synth (Behringer Neutron) i Logic Pro X

    Har kört min Behringer Neutron utan problem med MIDI över USB från Logic Pro X.

    Förra veckan fick jag plötsligt en rejäl latency (knapp sextondel i 80 BPM). Tänkte först att det var något med ljudkortet, men jag kunde klappa utan hörbar latency. Det blir heller inte någon latency på mjukvarusynthar. Det gör heller ingen skillnad om jag slår på Low Latency Mode i Logic.

    Det är alltså inga prestandaproblem med datorn eller ljudkort.

    Eftersom jag har riggat så att all MIDI går via datorn blir synthen oanvändbar i min nuvarande setup.

    Funderar på att testa att köra den direkt från klaviatur eller Launchpad Pro för att se om något har hänt i synthen, men jag misstänker starkt att något har hänt i Logic Pro X.

    Är det någon som känner igen problemet?

    Vänligen, Ylan

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    - Ja testa Neutronen med annan MIDI också
    - Är det USB MIDI till neutronen, eller gammelMIDI från ljudkortet?
    - Har du annan synt med samma anslutning att testa?
    - Har du installerat något annat vid tillfället? Som dessutom använder USB-drivers?

  3. #3
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    - Ja testa Neutronen med annan MIDI också
    - Är det USB MIDI till neutronen, eller gammelMIDI från ljudkortet?
    - Har du annan synt med samma anslutning att testa?
    - Har du installerat något annat vid tillfället? Som dessutom använder USB-drivers?
    Tack,

    Jag har kört via USB. Och har ingen annan hårdvarusynth.

    Jag skall testa i helgen att köra via MIDI i interfacet (Focusrite Clarett 4pre, Thunderbolt)

    Det kan ha att skaffa med Monterey som jag installerade nyligen, men allt annat rullar.

    Vänligen, Robert

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Monterey skulle kunna vara ett problem, men Neutron lär väl vara class compliant. Uppdaterade själv min Mac för ett par veckor sedan för att kunna köra nyaste Logic, men stannade vid Big Sur eftersom det fortfarande är en del kompatibilitetsproblem att reda ut med sw och hw.

  5. #5
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ja jag skulle absolut gissa på din din dator. Operativsystem och/eller annan mjukvara.

  6. #6
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Tack för svar!

    Jag kollade nu med synthen inkopplad via gammidikabel och Focusrite Thunderbolt, och spelade från pianorullen och fick en latency på ca. 160 ms mellan ton i pianorullen och signal från synthen. Jag har alltså inte reagerat på latency på ganska länge, och det var några versioner sedan av såväl Logic som MacOS. Det är ett nystartat projekt med ett midispår och ett ljudspår och den enda pluggen var External Instrument i midispåret.

    Logic säger att jag har en roundtrip latency på 4,3 ms (2,1 Out) och jag kan inte höra det när jag spelar litet backbeat på guran.

    Inte heller märker jag någon latency att tala om när jag spelar mjukvaruinstrument från mitt MIDI-klaviatur.

    Jag har en iMac 27", i5 från 2017, och den har räckt till det mesta jag har försökt mig på.

    Nu funderar jag på att blåsa alla inställningar och börja om. Det var den helgen.

    Vänligen, Ylan

  7. #7

    Veteran
    Säkert någon plugg som orsakar latency. Ozone är en syndare av stora mått. Har du koll på pluggarna i projektet?

  8. #8
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert någon plugg som orsakar latency. Ozone är en syndare av stora mått. Har du koll på pluggarna i projektet?
    Jag har ingen plugg alls i projektet (förutom External Instrument i mitt midispår).

    Som jag skrev ovan är det ett nytt projekt med ett midispår (som via External Instrument kör ut midin via mitt ljudkort) och ett ljudspår som tar in ljud från synthen från samma ljudkort.

    Om jag lägger till ett gitarrspår i samma projekt med Logics inbyggda "Brit and Clean" med dess pluggar kan jag varken höra eller se någon latency (om det inte är så att jag är tidig och kompenserar, men det tror jag inte )

    Vänligen, Ylan

  9. #9
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Men vaf...?

    Nu får jag inte ut något direktaudio till stereobussen.

    Nytt projekt.

    Jag slår på min mic, som går in via ljudkortet. Har signal i kanalen, Input Monitoring-I:et lyser gult, men ingen signal i stereobussen.

    Jag kan få medlyssning när jag spelar ett mjukvaruinstrument, men audio måste jag spela in för att sedan kunna lyssna.

    De som säger att man inte har problem med mac har inte haft mac.

    Vänligen, Robert

    LÖST, helt plötsligt var Enable Software Monitoring av!
    Senast redigerat av Ylan den 2022-01-08 klockan 22:11. Anledning: Edit, det löste sig.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De som säger att man inte har problem med mac har inte haft mac.

    LÖST, helt plötsligt var Enable Software Monitoring av!
    Ctrl-I är tangentbordskomandot för I-knappen på aktuellt spår...

  11. #11
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior


    Men det här var i inställningar. I-knappen lyste gult på alla spår. Jag kan inte av misstag ha letat mig fram och slagit av software monitoring.

    Sedan började Logic krascha för mig, så jag fick kasta alla prefsfiler.

    Nu verkar Logic fungera, och jag undrar om problemet med latencyn inte ligger i något klockproblem i Behringer Neutron.

    Men det får jag kika på i morgon. Man måste ju sova också.

    Tack och g'natt.

    Vänligen, Ylan

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja vissa har fått ordning på timing-strul genom att kasta prefs. Kolla om det löste MIDI-timingen

  13. #13
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Kamrater,

    Testade att köra Behringer Neutron direkt från sequencern i Launchpad pro mk3.

    Ett litet äventyr var att jag inte kunde få min hos Kjell nyinköpta midikabel (3,5 mm tele till DIN) att fungera. Höll på ett bra tag att byta midikanaler och så, innan jag rotade fram en gammal adapter med vilken det fungerade. Satan.

    Ser nu att de sålt på mig en ljud- och inte midikabel.

    Men dock var det samma latency, det är tydligen Behringers fel och inte Apples.

    Vänligen, Ylan

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  15. #15
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, även om jag tror att jag kör senaste.

    Men eftersom jag var dum och installerade Monterey måste jag leta fram min gamla MBP eftersom det inte går att köra appen på Monterey.

    Vi lever i en komplex värld, och när man av en slump (?) får flera problem samtidigt är det inte lätt att felsöka.

    Jag vill tacka er som svarat!

    Vänligen, Ylan

  16. #16
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Löst!

    Skammens rodnad färgar mina kinder när jag ser att en ung gäst som fick spela på min launchpad tydligen har ställt sig upp på stolen och nått synthen (som står på en hylla högt upp) skruvat upp delaymixern till max, så ingen originalton kom igenom. Jag mätte helt enkelt TIME-rattens inställning i synthens inbyggda delay.

    Om det någon gång blir fråga om någon 99musik-tillställning, lovar jag att bära dumstrut.

    Förlåt att jag störde!

    Vänligen, Ylan

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage


    Klassiker typ denna....


    https://youtu.be/a_90uFCrWWY

  18. #18
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Klassiker typ denna....


    https://youtu.be/a_90uFCrWWY


    Till mitt försvar vill jag säga att jag hade en del problem med Logic, och utgick från att felet var där.

    Och slutsatsen måste vara att jag måste köpa en hårdvarusynth till, så jag kan felsöka effektivare!

    Och Logic rullar bra nu när jag slängde prefs-filerna.

    Vänligen, Ylan

Liknande ämnen

  1. Konstigt latency problem Roland Studio Capture och Logic Pro X
    Av lindman i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-08, 08:53
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •