Resultat 1 till 39 av 39

Ämne: Lära sig synthprogrammering som medelålders gubbe

  1. #1
    Coltrane
    Coltrane är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Lära sig synthprogrammering som medelålders gubbe

    Hej 👋

    Är ett tidigare gammalt hip-hophuvud som för 10-20 år sedan lade alldeles för mycket pengar på vinylskivor för att sampla och skapa beats i mina samplers (som numera inte ens fungerar).

    Jag har inte öppnat ett program på säkert minst 10 år. Nu börjar jag fundera på att skapa mig ett tidsfördriv och är rätt sugen på att lära mig programmera egna ljud. Intresset för hiphopen är tyvärr dött. Problemet är att jag inte kan något eller förstår något. Alla videos som svämmar över sociala medier där någon sitter med sina elektron maskiner, ett litet modular som blippar fint och harmoniskt och växter som pryder bordet känns väldigt meditativt och avslappnande. Nu är jag medveten om att detta är en väldigt förskönad bild av det hela, men ni förstår förhoppningsvis vad jag menar. Nu till frågorna.

    1. Hur svårt/tidskrävande är det att lära sig detta? Jag har ingen ork eller tålamod för saker som har höga trösklar.
    2. Vad för utrustning ska man gå på? Är det elektron som gäller? Är alltså ljudlandskap blandat med lite detroit influens jag önskar skapa.

  2. #2
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Tja!

    Du får ju själv märka vad som funkar men du har goda möjligheter att lyckas, du är ju van vid det gamla svåra sättet.

    Jag skulle skaffa ableton och en launchpad, räcker som start, en bra bit eller kanske rent av hela vägen.

    Och som en annan medelålders gubbe så kan jag säga skaffa en planta, lite smurfer eller nåt att ha på bordet. Inte trovärdigt annars.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tror du ska ha lite taktila grejer att ta på, 1a:Klass "enkelt" och med färger. En Roland workstation av nån mer pedagogisk sort hade nog varit en bra inkörsport. Jag har dålig koll på dom men tips följer garanterat nedan:

  4. #4
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    Jag är en gammal farbror. Också. Min inkörsport till synth-rattande har varit via Nords Lead-serie. De funkar väldigt bra tillsammans med min diagnos. Känns mycket strukturerat och klassiskt. Nu har jag en Wave 2 och tror mig förstå det mesta på den. Kolla in Nord, vetja´?

    /farbror Micke på Österlen

  5. #5
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Givet att du har en halvhygglig dator eller bättre skulle jag rekommendera att prova VCV Rack, om du har minsta tanke på att modulärsynt kan vara något för dig. Det mesta i det är gratis och fritt. Det är inspirerat av eurorack. Man drar virtuella patchkablar mellan in- och utgångar på moduler. Det finns många bra youtubevideor som förklarar grunderna. Det är i mitt tycke ett jättebra sätt att lära sig hur subtraktiv syntes fungerar. Men det är mer än bara en pedagogisk plattform. Det skulle utan vidare gå att producera fulla album med det.

    Märker du att modulärt inte är din grej har du åtminstone sparat 20-100 tusen på att inte köpa hårdvara. Och om du tvärt om får blodad tand, men vill ha hårda patchkablar, ja då... Äh, det tar vi sen...

  6. #6
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Beror väl på vad man vill göra - 2020-talets största syntpophit eller soundscapes. Det avgör ju också vilka maskinen man ska köpa på sig.
    Jag är en överårig gubbstrutt som vill skapa ljud och har väl ibland varit lite för entusiastisk ock målat in mig något hörn någonstans.

    Mitt bästa tips (som glad gubbamatör) är att kartlägga terrängen och sedan rita kartan. Leta efter bra presentationer på Youtube - hur folk skapar det de skapar, vilka maskiner man använt och recensioner av maskiner ("best 5 synths under $500" .. typ). Kolla vad folk härinne skaffar på sig - vilka syntar, vilka moduler .... Men hejda dig och när du upplever att "WOW! Det här var ju häftigt! Måste HA!!!!", tänk tanken: "Passar det här till min danska kaffeservis, blommiga tapeter i sovrummet och mina idéer om den sorts musik jag ska skapa??".

    Katter verkar gå bra ihop med syntar men smurfar??? Tycker den här funkar bra.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2089.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	79,3 KB 
Id:	104564


    PS. Jag har någon bra bild någonstans med texten ungefär lydande "Jaga problem så man slipper fånga dem ...". Man kan ju hamna i en situation där man liksom bara jagar/samlar på grejer bara för att slippa göra något produktivt (am there, do that).

  7. #7
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Joheys råd är klokt. Jag kastade mig in i modulärt som farbror förra året och det hade varit billigare att börja med VCV eller liknande, men jag ville ha det taktila och slippa datorn.
    Nu är det inte klart för mig om det är syntes du är ute efter eller primärt jobba med sampling och sound design. Men om du vill ha möjlighet till båda är kanske en DAW ändå en vettig investering direkt om du kommer att landa där i slutändan.
    Jag kapitulerade och skaffade Bitwig, där kan jag bygga egna ljud a la modulärt, eller jobba med fördiga ljud, eller det oväsen jag spelat in från mitt eurorack.
    Elektronmaskinerna verkar fantastiska men jag har ingen erfarenhet av dem, ännu .

    Jag hade inte rört Cubase på 13 år när jag hoppade in, så det tar tid att lära nytt men är så värt det!

    Sen behöver du såklart också ha LED-lights när du skapar. DMa Machinepop, han är expert

  8. #8
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Elektron är för krångligt och man möts bara av Gubbar som vill ge en en 40 minuters monolog om hur man gör saker som "är så lätt" "Tryck bara på den knappen och håll in dom där med dom ellva fingrarna samtidigt som du ställer dig på lilltån och gör en pirret" kom bara ihåg dom här femtio stegen

    Hur i sjutton kan en alldeles vanlig ung herre komma ihåg allt detta

    Nä börja med Volkas, finns förvisso kombinationer men det är bara en enda knapp som man håller in så får alla tangeter en funktion till. Funktionen står på knappen. Allt står på framsidan... Vist man får sitta och lägga lite tid på att lära där också. Sample är dock krånglig och Keys något. Tycker inte Keys låter särskilt kul heller, Bass är kul och låter bra, Drum låter som en påse nötter men är kul att hålla på med.

    Börja med något sånt kanske.

    Reason förstår man mycket av direkt i o med att det mesta ser ut som fysiska riktiga grejer.

    Racken kan man vända på med tab, baksidan ser ut som syntar och effekter gör på riktigt bakom och det är bara att ta kablarna och greppa tag och flytta runt precis som på riktigt.

    Mycket är bara att klicka och dra och så vidare men vist mycket kräver menypillade här också men jag har sällan behövt manual i Reason. Det är därför jag gillar Reason.

  9. #9
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    håller med ovanstående om att modular lätt blir en kostnadsfälla som genererar en del dåligt samvete, och mitt förslag om man vill börja ratta synthar är att man hittar en bra balans mellan investering och utvecklingspotential som passar en själv. Vissa kanske vill köpa en värstingsynth som kan göra allt "så att man liksom kan lära sig på djupet", och för andra - som mig själv - kan det vara mer lämpligt att köpa något mer begränsat och använda det till man slutar överraskas av manicken. Vid det laget kan man, om det fortfarande är roligt och intressant, gå vidare till någon annan manick.

    Sen tycker jag också att närheten till att kunna använda synthen är en viktig aspekt. Jag har en studio som jag är i alltför sällan, men hemma har jag en model cycles som rätt ofta hamnar i knät när jag sitter bredvid tjejen som kollar seinfeldt. Det är liksom en lägre tröskel för att göra något istället för inget.

    Det som blir viktigt i synthen för mig då är att den har någon slags spelbarhet utan klaviatur, så antingen en step sequencer eller något motsvarande blir viktigt (att hålla på med att kroka på en sq1 kan ju fungera, men blir lite mer bök med sladdar o.d.)

    Jag har inte prövat volca-serien, men en del grejer man ser på youtube är riktigt inspirerande. Min första synth var en DSI Mopho (den gula), och den har riktigt bra sequencer-alternativ som lätt kan användas för att skapa coola sekvenser. Samtidigt är det en "klassisk" subtraktiv synth som ger en bra förståelse för hur olika vågformer och filterinställningar fungerar.

    Just nu pillar jag som sagt en hel del på en model cycles, som i mitt tycke är en gravt underskattad sak - sure att det är FM för dummies, men man kan trolla fram riktigt häftiga ljud och slingor med den, plus lägga trummor. I min bok är den perfekt för detroit. Det fina är att dom går att plocka upp för ca 2000 spänn och sälja utan större värdeminskning, så man köper sig inga dåliga samveten. Nedsidan skulle vara att man inte får samma "teoretiska" inblick i syntesen man utför, men så får man fråga sig om man vill ha kul eller bli ingenjör.

  10. #10
    minka
    minka är uppkopplad nu

    Senior
    Ricky Tinez is ur new best friend
    https://www.youtube.com/c/RickyTinez

  11. #11
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    nu kan man iof ta striden om vad som är detroit i en annan tråd, men den här låten är gjord med enbart model cycles. Jag skickade sen över till dator med usb och behandlade i dator (eq, compressor, reverb, m.m.). Det enda som inte är gjort i model cycles är lite ambientprassel med foley sounds som jag lade på i efterhand.

    Länken nedan är privat och jag hade tänkt släppa den här låten senare, så jag kommer att ändra url:en/ta ner låten om ngn vecka eller två.

    https://soundcloud.com/user4334986/m...social_sharing

  12. #12
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    Objection, your honour!
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elektron är för krångligt och man möts bara av Gubbar som vill ge en en 40 minuters monolog om hur man gör saker som "är så lätt" "Tryck bara på den knappen och håll in dom där med dom ellva fingrarna samtidigt som du ställer dig på lilltån och gör en pirret" kom bara ihåg dom här femtio stegen
    Haha jag skrev på mitt svar medan du var snabbare - som en glad Octatrack-ambassadör kan jag hålla med om verkligheten som du beskriver (har haft min sedan 2011 och inte bottnat i den än...) - men med Model-serien är det betydligt enklare skulle jag säga

  13. #13
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Coltrane Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    1. Hur svårt/tidskrävande är det att lära sig detta? Jag har ingen ork eller tålamod för saker som har höga trösklar.
    2. Vad för utrustning ska man gå på? Är det elektron som gäller? Är alltså ljudlandskap blandat med lite detroit influens jag önskar skapa.

    1. Det varierar gravt, men tid tar det oavsett. Dels är man trögare nu, men har också märkt att jag underskattat hur långa och fokuserade sittningar man gjorde i tonåren när nåt var kul.

    2. Om ork och tålamod är lågt, leta efter enkla belöningar till en början, grejer som är lätta och roliga med en gång, därför skulle jag definitivt vänta med elektron. Eller, nån nämnde ju cycles iofs den har jag inte testat men verkar snabbare iaf.. men annars är ju Digitakt/tone superkompetenta men jag orkade aldrig med dom. Hade iof en Machinedrum för länge se den hade jag jättekul med i många år, den har lite mer direkthet i användandet (men inte så mycket för ljudlandskap i första hand)

    Jag har blivit nyfiken på nya sp-404'an och möjligtvis känns arbetsflödet bekant om du kommer från hiphop-hållet. Samtidigt har den uppenbara begränsningar.. men en sån plus nånting kul att sampla tror jag man skulle ha roligt med länge. Typ en arturia microfreak, litet, billigt. 404'an är såklart ingen vanlig groovebox, men alla effekter och resampling verkar kunna ta en ganska långt.

    Sen nämnder ju folk mjukvara också, för min del så är datorn nödvändig för att få ihop grejer, hårdvara spelar jag mest på men ska jag producera nåt är det via datorn så jag kan arra och mixa ordentligt. Dock kan det ju vara en riktig glädjedödare så det får man ju ta beslut om.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag anser att jobb och (Negativ)stress är i vägen för allt lärande så det är det första man ska göra sig av med Vem orkar lära sig något om man är ett vrak när man kommer hem efter en arbetsdag eller när inte ens en semester räcker till för att komma i form och bli ens riktiga jag.

    I alla fall för mig kräver det att kroppen är i god form och att det ska kännas bra om det ens kan vara möjligt att lära sig något som kräver lite mer av en.
    Att lära är ju också en svår prosess om man inte har vanan inne och lärandet i sig är ju steg att komma över.
    Bara lärandet i sig kan vara väldigt segt i början och det tar lång tid att komma i gång innan kroppen och skallen har vant sig vid att faktiskt sätta sig ner och lära sig något.

    Jag håller på och lär mig lite program just nu.

    Jäkla jobbigt och svårt stundtals. Kräver små pauser och en jävla envishet, att sitta och fastna i timmar på någon detalj som egentligen inte är så viktig men ställer till det för en perfektionist är ju ett lärosteg jag håller på med just nu. När man inte fastnat för att saker inte går in och man får repetera i tre dagar i värsta fall.

    Bara släpp gå vidare och gör hela projektet färdigt i stället.

    Att ge upp finns inte på kartan tänker jag.

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Stålholm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Objection, your honour!


    Haha jag skrev på mitt svar medan du var snabbare - som en glad Octatrack-ambassadör kan jag hålla med om verkligheten som du beskriver (har haft min sedan 2011 och inte bottnat i den än...) - men med Model-serien är det betydligt enklare skulle jag säga
    Hehehe ja jo jag tyckte oktan var något först men sen förstod jag att den där maskinen kommer jag varken ha tid, ork eller energi för.


    En Bläckfiskåtta heltekelt.

    Okta har åtta kanter.

    Måste man vara en bläckfisk är en fråga man kan ställa om saker som verkar svåra i stället för : Kräver den massor med tagentkombinationer

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vill man testa lite, och inte har nåt emot att ha det på skärmen, så rekommenderar jag Caustic. Helt gratis, mycket funktionellt, flera sorters syntar (ingen modularsynt dock), samplers med inbyggda ljud som ligger i lättillgängliga mappar man kan slänga i vad som helst i, trummaskin, sequencer, loop och songmode. Förvånansvärt bra tycker jag det är. Ta standaloneversionen, lägg i en mapp och kör. Ingen installation eller nånting alls https://singlecellsoftware.com/node/15519 Alltså helt gratis.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2021-12-30 klockan 15:28.

  17. #17

    Veteran
    De flesta kommeväl att svara det som de använder så jag svara: Jag gillar mjukvara, Reason.
    Det är allt jag behöver, grymt enkelt och fantastiskt.
    Om du inte vill köpa Reason kan du prova att prenumerera och sluta pröjsa när du inte längre har lust.
    https://www.reasonstudios.com/

  18. #18
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Behringer Neutron eller Moog Mother-32 är enkla att komma igång med och allt fokus är på ljudet, inga krångliga menyer, inställningar och konfigurationer.

  19. #19
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    på tal om modular så är det det enda som är enkelt. lika enkelt som analoga syntar med en ratt per funktion. en behöver bara förstå vad en vco, vcf, vca etc är och inte hur just den här synten funkar (så länge det är doepfer, moog style etc och allt är tydligt märkt på panelerna

  20. #20
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag förstod inte hur vco, vca, vcf och envelopes hängde ihop innan jag började med modulärsyntar. Det är tack vare att jag gjorde det som jag förstår det nu. Men såhär i efterhand kan jag ju säga att det hade varit billigare och precis lika bra att börja med VCV Rack.

    Exempelvis förstod jag inte att oscillatorn hela tiden oscillerar, även när det är tyst. Jag trodde att den börjar oscillera när man trycker ner en tangent. Vidare trodde jag filtret på något vis påverkar hur oscillatorn genererar vågformer. Lite tvärtomtänk.

  21. #21
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag tycker det är ologiskt att LFO/ MOD och så vidare alltid ligger till vänster i kedjan på synthars paneler.
    Det är för mig det sista jag pillar på för att få svaj osv. Bord mera logiskt ligga längst till höger enligt mig. Dock ingen expert i ämnet. =)
    Senast redigerat av drifter7508 den 2022-01-05 klockan 09:22.

  22. #22
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstod inte hur vco, vca, vcf och envelopes hängde ihop innan jag började med modulärsyntar. Det är tack vare att jag gjorde det som jag förstår det nu. Men såhär i efterhand kan jag ju säga att det hade varit billigare och precis lika bra att börja med VCV Rack.

    Exempelvis förstod jag inte att oscillatorn hela tiden oscillerar, även när det är tyst. Jag trodde att den börjar oscillera när man trycker ner en tangent. Vidare trodde jag filtret på något vis påverkar hur oscillatorn genererar vågformer. Lite tvärtomtänk.
    jag tror alla tänkte så om osc förut

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är ologisk att LFO/ MOD och så vidare alltid ligger till vänster i kedjan på synthars paneler.
    Det är för mig det sista jag pillar på för att få svaj osv. Bord mera logiskt ligga längst till höger enligt mig. Dock ingen expert i ämnet. =)
    de gjorde ändå rätt för de styr oscillatorn (precis som klaviaturet)

  23. #23
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag tror alla tänkte så om osc förut

    - - - Uppdaterad - - -



    de gjorde ändå rätt för de styr oscillatorn (precis som klaviaturet)
    Det gör ju allt annat också? "Påverkar/styr"

  24. #24
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nej. Vca och vcf styr eller påverkar inte oscillatorn. Envelope kan göra det, men gör det förmodligen inte i de flesta patchar.

    De påverkar däremot ljudet, men det är efter att signalen lämnat oscillatorn.

  25. #25
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är ologiskt att LFO/ MOD och så vidare alltid ligger till vänster i kedjan på synthars paneler.
    Det är för mig det sista jag pillar på för att få svaj osv. Bord mera logiskt ligga längst till höger enligt mig. Dock ingen expert i ämnet. =)
    LFO är en oscillator

  26. #26
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej. Vca och vcf styr eller påverkar inte oscillatorn. Envelope kan göra det, men gör det förmodligen inte i de flesta patchar.

    De påverkar däremot ljudet, men det är efter att signalen lämnat oscillatorn.
    Japp. Det är väl det som i slutändan har betydelse? =) Tycker iaf det känns helt fel att den ligger till "vänster i flödet".
    Ungefär som att lägga ett reverb i början av signalkedjan på nått sätt. Så är mitt sett att se på saken.

  27. #27
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag tror också att det är bra att börja med något enkelt, typ one knob per function, för att förstå hur en synth funkar. Exempelvis en Nord Lead eller Moog(klon).
    Sedan kan man kombinera med mjukvara eller fler mer avancerade grejer.

  28. #28
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    För att börja lära sig synthprogrammering ( om det är primärfokus ) skulle jag rekommendera enklare monofoniska syntar, typ tex en KORG monologue som har en ratt per funktion och minne för att spara patchar och till det en billig analog trummis, tex arturia microbrute impact eller liknande. Ett par sladdar/midikablar, en mixer ( behringer av nåt slag för under en tusing ) och kanske en billig effekt pedal till synten så är du igång direkt.

    Du kommer ha minimalt med kostnad initialt, du kommer kanske inte kunna skriva de största megalåtarna i världshistorien dag1, men fun factor kommer vara 100% med en extremt enkel setup som är skitkul, låter bra och superlätt att förstå sig på. Senare när du (garanterat) får blodad tand så kan du lätt expandera med en dyrare groovebox (elektron digitakt, digitone etc etc) eller en till synt... bara din plånbok kommer sätta gränserna här.

    Och om du mot förmodan efter ett år eller så tröttnar så är det superlätt och snabbt att kränga, KORG samt arturiagrejer går åt som smör i solen beggat.
    Senast redigerat av BURG den 2022-01-05 klockan 10:52.

  29. #29
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl det som i slutändan har betydelse?
    I slutändan spelar det väl inte heller någon roll var på panelen grejerna finns? För mig spelar det möjligen roll när jag kranar en patch, och då tänker jag i termer av signalflöde. Optimalt ligger input till en funktion direkt till vänster och output direkt till höger, för att få ett perfekt linjärt signalflöde. Nu blir det ju sällan så eftersom man patchar sakerna hur man vill. Lfo kan ju mycket väl styra vca eller vcf iställetför vco. Eller varför inte båda tre? Vill man vara knepig kan man till och med låta vco styra lfo. För den delen är det långt ifrån alltid vco ens är med i mina patchar.

  30. #30
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Nu är det lite sent, men jag jobbar med en distanskurs i Ljudsyntes på BTH som börjar om knappt två veckor. Där använder vi VCV Rack och man lär sig grunderna på ett bra sätt. Tror inte den är öppen för sen anmälan dock men kan kolla om du är intresserad.

  31. #31
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är det lite sent, men jag jobbar med en distanskurs i Ljudsyntes på BTH som börjar om knappt två veckor. Där använder vi VCV Rack och man lär sig grunderna på ett bra sätt. Tror inte den är öppen för sen anmälan dock men kan kolla om du är intresserad.
    Länka?
    Kanske finns fler intresserade för framtida kurstillfällen!

  32. #32
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Kan också tipsa om Musikprodd-poddens avsnitt om syntar. Riktigt pedagogiskt och välproducerat.
    https://shows.acast.com/musikproddpo...tbildning-synt

  33. #33
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av plengqui Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer Neutron eller Moog Mother-32 är enkla att komma igång med och allt fokus är på ljudet, inga krångliga menyer, inställningar och konfigurationer.
    Jag hade Logic Pro X på datorn sedan tidigare och köpte en begagnad Behringer Neutron, och tyckte nog att det var litet lättare att lära sig ratta ljud på hårdvara. Sedan en begagnad Launchpad Pro mk3 för att inte behöva sitta framför datorn hela tiden.

    Kör nu blandat med min Neutron och mjukvarusyntar och Drum Machine Designer i Logic Pro X.

    Vänligen, Ylan

  34. #34
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag lärde mig analog subtraktiv syntes på en CS01 för en evighet sen. Extremt pedagogiskt upplägg med visuella faders som jag fortfarande har nytta av.
    Senast redigerat av charliecrash den 2022-01-05 klockan 23:56.

  35. #35
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Juno60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Länka?
    Kanske finns fler intresserade för framtida kurstillfällen!
    Absolut, alla är välkomna!
    https://www.bth.se/utbildning/progra...r/20221/D5846/

  36. #36
    Juno60
    Juno60 är inte uppkopplad
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Topp!

  37. #37
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lärde mig analog subtraktiv syntes på en CS01 för en evighet sen. Extremt pedagogiskt upplägg med visuella faders som jag fortfarande har nytta av.
    Bra enkelhet att utgå från!

  38. #38
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Glömde en sak som har betytt en del för mig:

    Syntorial (https://www.syntorial.com).

    Har för mig att jag fick någon lärar-/studentrabatt när jag köpte den och att den kostade runt 800:-.

    Tycker att den var jättebra för att lära sig, inte bara ratta, utan framför allt att lyssna.

    Vänligen, Ylan

  39. #39
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra enkelhet att utgå från!
    Ja och Yamaha har ju varit så snälla att släppa Reface CS som är lika pedagogisk, men också en trevlig maskin som kan mycket mer än gamla CS01. https://soundcloud.com/megasynthde/yamaha-reface-cs-demo-leads

Liknande ämnen

  1. Lära sig trummor som vuxen
    Av johey i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2021-12-22, 20:37
  2. Syntorial - för den som vill lära sig syntes
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-03-22, 15:25
  3. Midifrågor från en nybörjare som vill lära sig.....
    Av pumahane999 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 14:58
  4. Lära sig komprytm??
    Av robbie i forum Stränginstrument
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-02, 02:15
  5. Lära sig fm?
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-18, 05:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •