Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vad är det som gör soundet?

  1. #1
    1312
    1312 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Vad är det som gör soundet?

    Lyssnat mycket på acronyms senaste grejer och är helt kär i soundet.. Det har ett väldigt nostalgiskt sound till sig, det låter som att det är gjort på 90-talet typ.. har svårt att tänka mig att man får till detta sound i ett daw.

    Jag undrar vad det är mer specifikt som gör soundet? Får känslan av att det låter väldigt mycket sampler om trummorna, och skulle kunna tänka mig att allt görs väldigt analogt.. är jag helt fel ute? Vad tror ni det är för prylar som används??

    Länk: https://www.youtube.com/watch?v=grQ_wcgnmuo&t=220s
    https://www.youtube.com/watch?v=XP8XvKmc1nw

  2. #2

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 1312 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssnat mycket på acronyms senaste grejer och är helt kär i soundet.. Det har ett väldigt nostalgiskt sound till sig, det låter som att det är gjort på 90-talet typ.. har svårt att tänka mig att man får till detta sound i ett daw.

    Jag undrar vad det är mer specifikt som gör soundet? Får känslan av att det låter väldigt mycket sampler om trummorna, och skulle kunna tänka mig att allt görs väldigt analogt.. är jag helt fel ute? Vad tror ni det är för prylar som används??

    Länk: https://www.youtube.com/watch?v=grQ_wcgnmuo&t=220s
    https://www.youtube.com/watch?v=XP8XvKmc1nw
    Skulle vilja säga att det är enklare än någonsin att få till det här soundet. Alla tjänster som finns nu med presets och loopar så lär man hitta det här soundet om man inte själv kan tweaka fram det.

  3. #3
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Oftast när man pratar om sound så är frågan "går detta att göra i daw?" helt irrelevant, då man kan göra absolut vad som helst i en daw. Frågan är ju däremot om man lyckas komponera själva musiken enbart i en daw, techno och electro och sånt är ju stilar som kommer lite mer naturligt med hårdvara, men det finns ju även mjukvara som återskapar arbetsflödet från hårdvara så det spelar ju egentligen inte så stor roll när det kommer till kritan. Det enda rätta är att experimentera fram ett arbetssätt som du tycker om, och utgå därifrån

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det går ju att skräpa ner i önskad grad i en DAW Men man kan absolut använda gammal AKAI-sampler om man vill. Det är roligt det med, men det utesluter inte på något sätt att ändå spela in den i sin DAW och redigera som man vill där.

  5. #5
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Han e ju inte lika transparent m teknik å gear som andra runt NE men tycker det låter rätt liverattat själva kompositionen men analogt/digitalt är nog inte viktigt. Man kan kolla tutorials om Lofi house som finns flera från häromåret när det peakade för dawtricks till 90s grusljud. Själv sugen på sketchcassette men finns säkert fler som simulerar porta. Rekommenderar Legowelts samplepacks.

  6. #6
    trashkaiser
    trashkaiser är inte uppkopplad
    trashkaisers avatar
    Veteran
    Investera i en Mc-303 annars så är du set för billig peng.

  7. #7
    1312
    1312 är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Visst, Skulle verkligen vilja veta vilka prylar som används och hur arbetsflödet ser ut. Håller med om att det låter liverattat, ruggigt snyggt gjort! Vet att Arturia har en gratis tape ute nu som heter mellow-fi eller liknande.. kan rekommendera om du vill ha en skön tape plugg! Tror jag har några legoweltpacks, men ska kika närmre på dom!

  8. #8
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oftast när man pratar om sound så är frågan "går detta att göra i daw?" helt irrelevant, då man kan göra absolut vad som helst i en daw. Frågan är ju däremot om man lyckas komponera själva musiken enbart i en daw, techno och electro och sånt är ju stilar som kommer lite mer naturligt med hårdvara, men det finns ju även mjukvara som återskapar arbetsflödet från hårdvara så det spelar ju egentligen inte så stor roll när det kommer till kritan. Det enda rätta är att experimentera fram ett arbetssätt som du tycker om, och utgå därifrån
    Detta! Det finns så många föreställningar om DAW som inte stämmer öht. Vore skönt om man bara kunde avdramatisera hela grejen. Det är ändå när som helst 2022.

    Vad jag kan tycka är att kunskapen om hårdvara gör att du vet vad du ska göra i ett DAW. Personligen vill jag ha mjukt och hårt helt integrerat och använder båda precis lika gärna. Vissa grejer möjligtvis hellre i hw och andra hellre i sw.

    Men att kunna göra... kan du inte göra det i ett DAW beror det bara på att du inte lärt dig. Om man hellre vill göra det i hw är en annan sak och ibland är det roligare.

    Exemplet i första posten garanterar jag att det går att få till i ett DAW (vad som nu menas med det i detta fall). Det är också möjligt att det går lättare och mer automatiskt med mer begränsad hårdvara.

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hej!

    Tittade lite på videon, trevlig musik! Ser ut att vara väldigt svenskt det hela. Klickade på några av länkarna och hittade en mejladress till ena halvan, mejla och fråga tror jag kan löna sig!

    https://www.facebook.com/velv.93/ och contact.velv@gmail.com

  10. #10
    8_bit
    8_bit är inte uppkopplad
    8_bits avatar
    Senior
    Håller med ovan och ville bara säga att det var fantastiskt mysig musik!

Liknande ämnen

  1. Ensoniq DP/4+ Vad är det som gör dem bra?
    Av flussmedel i forum Effekter
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2024-04-30, 22:01
  2. Vad är det som gör en låt riktigt kass?
    Av Light Head i forum Allmänt om musik
    Svar: 274
    Senaste inlägg: 2021-10-25, 23:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •