Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: 100% ESI-4000

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

    100% ESI-4000

    Jag behöver inte gå direkt på djupet och vända och vrida på alla funktioner då jag antar att de flesta av oss här på 99an har haft en Emu smapler. Men här är i alla fall en låt jag har gjort med 100% ESI4000.
    Hoppas att ni gillar den


    https://soundcloud.com/no73/connection-established?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


    Några saker jag noterade i alla fall och känner jag att vill dela med mig...
    Visst ESI är en billigare och nyare version av E3 med vissa förbättringar men också med vissa funktioner borttagna. Man skulle kunna också beskrivas som ESI:n som typ Emax-III, med avseende på relationen mellan Emax och EII.

    Hur som helst så är min relation med ESI:n är egentligen inte jättedjup. Jag köpte en ESI32 någon gång runt 1995. Musikbörsen körde kampanj på dom för 10 kkr. Men då jag hade en Emax Plus så blev den mer eller mindre en finsampler, där jag bara samplade och nästa aldrig jobbade med filtren. Efter några år så dog den hos en kompis som hade lånat den... Men nu efter flera flera år så har jag i alla fall skaffat mig en ESI igen och tänkte att gå testa den mer grundligt.

    Noteringar som jag har gjort nu när jag har gått igenom den mer grundligt är:
    För det första så kan jag inte säga att jag gillar filtren i ESI:n. Även om den har flera stycken, från 2-pole, 4-pole, 6-pole och EIIIX filter, samt några highpass och bandpass, så tycker jag att dom är ganska svåra att få till. Med erfarenhet från både Emax 1 och 2 samt E4:orna så låter filtren hos ESI:n sämst. Emax har betydligt mer traditionellt syntfilter, medans ESI:n är något annorlunda och saknar nästa helt möjlighet till självresonans. Ljudet blir lätt dovt eller kommer väldigt högt i eq-registret. Jag saknar någon form av känslighet här.

    LFOn är ganska så okej, bortsett från att jag hittade ett problem/bugg vad beträffar då man försöker få till pitch i LFOn. På vissa ljud fungera det riktigt bra, men på vissa ljud som jag hade konverterat så fungerade inte LFO pitch alls (?).

    Att klippa och redigera ljud i samplern nu känns i princip helt hopplöst nu mera. Det finns många bra program som du kan redigera i och sedan dumpa över samplingarna via EMXP in till ESI:n.

    Men även om det är lätt att hitta saker som är fel så tycker jag nog ändå att dem är ESIn trevlig platt där man kan få ihop lite mer raka ljud, som man har samplat från breda analogsyntar. Den är också finfin att använda som rompler då det finns massa av ljud ute på nätet att tanka hem och dumpa över via EMXP.

    Program som jag har använt när jag har jobbat med samplingarna
    Wavosaur: https://www.wavosaur.com/?utm_source...ign=executable
    Endlesswav: https://www.bjoernbojahr.de/endlesswav.html
    Audacity: https://www.audacityteam.org/
    Extreme Sample Converter: https://www.extranslator.com/
    EMXP: http://www.emxp.net/

    Många effektsamplingar från sidan:
    Massor av effektljud: https://freesound.org/
    Samplingarna bl.a från Quake och Halflife som finns i låten: https://www.sounds-resource.com/

    Jag skulle också passa på att säga att SD2SCSI är helt sjukt bra. Man kan dumpa över samplingarna via USB eller bara att flytta SD-kortet fram och tillbaks mellan dator och sampler
    Senast redigerat av NON den 2021-12-19 klockan 23:10.

  2. #2
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Alltid kul med en lång teknisk beskrivning!
    Trevlig låt, dock låter det "90-talssampler" om den. Vilket kanske inte är så konstigt. Vet inte hur mycket samplingarna spelar in men jag gissar att tex en Emax hade låtit fylligare?

  3. #3
    resonator
    resonator är inte uppkopplad
    resonators avatar
    Veteran
    Det låter bitvis härligt mycket Robotiko Rejekto. Gillar soundet/allt utom bell-leadljudet och det skeva detunade kanske. Har inte haft någon Emu-sampler, men istället de usual suspects från konkurrenterna Akai och Yamaha fast det var långt senare.

  4. #4
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Har en ESI-32 och det är inget annat än en riktig skitsampler, den står och samlar damm sen 17+ år nu. Inte ens värd kaffepengar. Filterna är intetsägande, all processing tar forever att slutföra. Displayen visar inga vågformer, så all editing sker med lyssning... Köpte min nån gång på nittiotalet, då en sampler var vad man behövde... ESI-32:an och Akai S-2000 vad det enda som fanns inom räckhåll för en fattig student som jag på den tiden. Några år senare skaffade jag en K2000, en betydligt fetare sampler/synt på alla sätt och vis (och den står sig fortfarande). Visst, den är meckigare att jobba med men ReCycle-programvaran underlättade, iaf, i skapandet av trum-patcher. Btw, har du öppnat och tittat i den, ESI-32an alltså? För f*n mest luft. En liten sketen PCB, som hade rymt i en halvracksmodul, kan tänka mig att det är samma med ESI-4000. Bland de mest bortkastade studioköpen någonsin, sett till pengar iaf.

  5. #5
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Tackar för lyssningarna och kommentarerna. Fyll gärna på mer av era erfarenheter som ni har med ESI:erna

    Jag ska lägga till att när jag jobbade fram denna demon så insåg jag hur sjukt mycket mer tid allt tog innan alla DAWs, VST-pluggar och nyanaloger.
    Förr så skaffade man sig en sampler mest för att det var liksom det ultimata verktyget med oändligt många möjlighet, som man aldrig nyttjade. För egen del så hade jag några favoritljud som jag alltid jobbade med. Det var sällan som jag gjorde någon större förändringar i ljudbilden.

  6. #6
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Ok, jag lägger ut lite mer info om Emu ESI.

    ESI är som sagt var en variant av EIII och har till viss del en rad förbättringar, med avseende på nyare hårdvara, än mot EIIIan har. Det skiljer sig trotts allt mellan 5 till 10 år mellan EIII och ESI. Men det ska nämnas också att det finns också stora skillnader i mellan första versionen av EIII, EIIIXP och EIIIXP-Turbo. Jag skulle vilja hävda att ESI och EIIIXP har mer likheter med varandra än vad EIIIXP och första versionen av EIII har.
    Den första versionen av EIII hade bl.a analoga filter var utbyggbar med superdyra specialminnen upp till 8 MB. Upplösningen var 16 bitar och 32 eller 44,1 kHz på EIIIan, och antal presets var begränsat till 100 st. Den hade dessutom en 16 spårig sequencer och arpeggio.
    EIIIXP kom med (för den tiden) en rad förbättringar och kostnadsreduktioner då Emu var tvungna att få ned tillverkningskostnaderna. Bl.a fick EIIIXP digitala filter och var utbyggbar upp till 32 MB. Dessutom hade OS:et utvecklats och kunde ladda 256 presets. Arpeggion behölls men sequencern skippades.
    I samband Emu lanserade EIV och E64 (1994) släpptes också ESI-32 som budgetalternativ, en lite förenklad version mot EIIIXP och med uppgraderingsmöjligheter med 30-pins simm minnen.
    Emu passade på att släppas en hel rad olika hårdvaruvarianter på sina samplers från mitten av 90-talet och fram till millenniumskiftet, där ibland ESI-4000 och ESI-2000. De nya modellerna fick dubbla mängden polyfoni och gick att uppgradera till 128 MB med 72 pins simmar. Där emot så kom det aldrig något nytt OS efter 3.02. På så sätt har alla ESI:er samma funktioner, men lite olika expansionsmöjligheter. 32:an kan bara byggas ut till 32 MB medans 2000 och 4000 kan uppgraderas till 128 MB.
    Den enda direkta skillnaden som jag kan direkt peka på i OS:et som skiljer ESIerna och EIIIXP åt är att på ESI togs arpeggion bort. Men med ESI OS 3.02 kom flera av filter från E4orna in också.

    Summa summarum skulle man väldigt förenklar kunna säga att ESIn är en förnyad variant av EIIIXP som slår den på 8 av 10 punkter. Men det är lite coolare att säga att man har en EIII än att man har en ESI.

    Men som svar till de som undrar hur ESI och Emax skiljer sig åt i ljudet så skulle jag vilja påstå att det är lite svårt att jämföra. Emax och Emax 2 är förhållande vis ganska lika i soundet. Men med Emax 1 så har man bara 512 kb i samplingsminne. Att man dessutom kunde sampla ända ned till 10 kHz på Emax så arbetade man lite på ett annat sätt än mot ESI. När jag ville ha bra samplingar på Emax så var jag uppe och samplade på 22 kHz. Men med när man samplar på ESIn är man direkt inne på 44,1 eller 48 kHz utan att tänka på minne. På så sätt får man en direkt digital dist när man spelar en oktav ned. Dessutom så arbetar man betydligt mer med filtren på Emax, som är ett 4-poligt analogt LP-filter. Det blir liksom på automatik att ljudet blir lite rundare och inte lika klart på Emax. Ljudet är mycket mer direkt rent på ESI.

    Senast redigerat av NON den 2021-12-22 klockan 14:31.

  7. #7
    Ralmroth74@gmail.com
    Ralmroth74@gmail.com är inte uppkopplad

    Senior
    Jag hade en esi4000. Tyckte den var riktigt bra med en fantastiskt välskriven manual, otroligt pedagogisk. Kombinerade med en wavestation och esq1. Allt man behövde.

  8. #8
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ralmroth74@gmail.com Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade en esi4000. Tyckte den var riktigt bra med en fantastiskt välskriven manual, otroligt pedagogisk. Kombinerade med en wavestation och esq1. Allt man behövde.
    Men precis. Det var allt man behövde då

Liknande ämnen

  1. ESI-4000...
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-03-08, 23:21
  2. emu esi 4000
    Av drdreas i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-06-04, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •