Resultat 1 till 34 av 34

Ämne: Interface ut direkt till monitorer - vågar man?

  1. #1
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran

    Interface ut direkt till monitorer - vågar man?

    Har alltid kört med monitorkontroller mellan ljudkort och monitorer.

    Förrutom ergonomin har jag nog mest haft en fobi att köra ljudkort ut direkt in på aktiva monitorer som oftast är inställda på i princip maxvolym. Skulle någon glitch ske skulle jag potentiellt serveras en ohelig dos oväsen rakti i nyllet ..... eller?

    För jag har även arbetat i studio som kört UAD Apollo direkt till högtalare, där program kraschat, datorer och interface startats om, etc, utan problem. RME som jag kör har även ARC som skulle ge mig monitorkontroll på samma sätt, och man tänker att de nog inte skulle sälja en sådan lösning om den inte funkade ...

    Eller?

    Är jag för nojig som tvekar eller skulle ni rekommendera att köra på som jag gör idag?

  2. #2
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Absolut inte. Du skrev svaret själv

  3. #3

    Veteran
    Jag har faktiskt ställt med mina monitorer så de inte är maxade.
    Men jag kör ändå en monitorkontroller av bekvämlighets skäl och för att inte paja öronen
    Högtalare kan man ersätta men inte öron

  4. #4
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Ni, liksom jag, kanske också bara är nojiga pga tidigare dåliga erfarenheter i teknologins tonår, som inte är relevanta idag? haha :-D

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Mmmmmm...

    Kör ju AES/EBU rakt in i monitorerna, och sen GLM:s volymkontroll. Såatteh, jag hoppas väl att finnarna har kodat sin skit rätt.

  6. #6
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Vi har kört tre separata setups nu dagligen med 8030'or i ett antal år så, två babyface pro och ett Fireface 802. Windows-burkar med allt vad det innebär men jag tror inte nån nånsin råkat ut för nåt faktiskt.

    Edit: En grej med digital volymkontroll är att man kan recall'a en specifik lyssningsvolym att alltid kunna återgå till.

    Edit igen: Det KAN iofs vara så att monitorerna inte står hel i botten nu när jag tänker efter, det får jag återkomma till efter julsemestern. =) ..det hade ju såklart ändå blivit ett jävla liv om nåt hade hänt nån gång men kanske inte ond bråd död för högtalare och öron.
    Senast redigerat av kotten den 2021-12-19 klockan 20:10.

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Nej. Har gjort misstaget själv för länge sedan. Aj i örat varning kan hända + blåsta membran.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Min passiva analouga monitorkontroller säckade ihop för flera år sedan och därefter har jag kört direkt RME-UCX 1-2 till monitorerna och styr volymen digitalt med stora ratten på RME's remote. Har inte maxat dessa. Har ännu inte råkat ut för något alls!

    Brasklapp - för sådär 20 år sedan hängde sig ett MotU-interface, som då matade max DX ut till en DC-kapabel fet förstärkare som eldade upp baselementet på en skitdyr monitor. Akta er för DC-kapabla interface!

  9. #9
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Vad hjälper det med en monitorkontroller? Glitchar ljudet lär det väl gå åt pipan likväl? Eller menar ni att ni som alternativ till monitorkontroller kör digital volymkontroll på pyttenivå och max på monitorerna?

  10. #10
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad hjälper det med en monitorkontroller? Glitchar ljudet lär det väl gå åt pipan likväl? Eller menar ni att ni som alternativ till monitorkontroller kör digital volymkontroll på pyttenivå och max på monitorerna?
    Skillnaden är ju att en digital sprak spelas upp i den volymen externa volymkontrollen står i dvs behaglig lyssningsnivå.
    Det vi pratar om är ett digitalsprak som spelas upp med den digital inbyggda volymkontrollen på max. Det kan dessutom vara något annat i datorn som glitchar och använder ljudkortets utgång för sin glitch. Extremt icke att rekommendera. Finns ju redan en massa exempel i tråden där folk haft egna erfarenheter.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mmmmmm...

    Kör ju AES/EBU rakt in i monitorerna, och sen GLM:s volymkontroll. Såatteh, jag hoppas väl att finnarna har kodat sin skit rätt.
    Intressant! Proddar du med finnarna också? Verkar ju vara hyfsat med latency med den digital processingen? 5-6ms? Hur känns det att spela VSTs?
    Edit: 4ms
    https://support.genelec.com/hc/en-us...-SAM-monitors-

  12. #12
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad hjälper det med en monitorkontroller? Glitchar ljudet lär det väl gå åt pipan likväl? Eller menar ni att ni som alternativ till monitorkontroller kör digital volymkontroll på pyttenivå och max på monitorerna?
    Monitorerna ställer man på den nivå man vill ha för max nivå! Hör till att sitter man i lägenhet så är denna nivå inte speciellt hög!

    Upplevde snarare mer problem med att köra passiv kontroll in till "maxade" monitorer, eftersom min SMPro började spraka i potar och switchar. På det jordstrul som kan ge jävulusiska knäppar, så man snart längtar efter lite digitala glitchar

  13. #13
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Det här var helt nytt för mig. Jag trodde i min enfald att det liksom var själva vitsen att ha monitorerna kopplade direkt in i ljudkortet (har en Focusrite Scarlett 4i4). Per default har jag dock alltid volymratten på ljudkortet nedskruvad innan allt är under kontroll och allt kopplat. Borde inte det i praktiken vara samma sak som att ha ett volymsteg (monitorkontroll) emellan? Eller tänker jag fel?

  14. #14
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här var helt nytt för mig. Jag trodde i min enfald att det liksom var själva vitsen att ha monitorerna kopplade direkt in i ljudkortet (har en Focusrite Scarlett 4i4). Per default har jag dock alltid volymratten på ljudkortet nedskruvad innan allt är under kontroll och allt kopplat. Borde inte det i praktiken vara samma sak som att ha ett volymsteg (monitorkontroll) emellan? Eller tänker jag fel?
    Volymkontrollen i ljudkort är oftast digitala och därmed kan oönskade saker hända. I Scarlett vet jag ej. Förmodligen digitalt
    Men visst, det är möjligen säkrare nuförtiden men för 15 år sedan hade man garanterat spräckt ett högtalarelememt samt blivit döv med ljudkort direkt till högtalarna, förr eller senare.
    Även med analog extern kontroller behöver man inte maxa volymen på högtalarna heller för övrigt.

  15. #15
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Tror det är en vanlig hederlig (analog) volymratt på dom (Scarlett 4i4) så där är det nog safe.

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant! Proddar du med finnarna också? Verkar ju vara hyfsat med latency med den digital processingen? 5-6ms? Hur känns det att spela VSTs?
    Edit: 4ms
    https://support.genelec.com/hc/en-us...-SAM-monitors-
    Hur mycket känner du av latencyn när du flyttar dig till synthen som står en meter längre ifrån dina monitorer?

    Klart det adderas upp, men jag har aldrig varit så väldigt känslig för latency som vissa andra tycks vara. Eller så spelar jag bara så otight att det är skit samma.

    Med det sagt, kör en hel del hörlurar med, mest för att jag stör mig långt mycket mer på skev stereobild än några ms latency hit eller dit. (Har fortfarande inte löst problemet med att kunna ha alla grejor mitt framför sig i sweetspot…)

  17. #17
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det är en vanlig hederlig (analog) volymratt på dom (Scarlett 4i4) så där är det nog safe.
    Även Saffire har analog volympot! Slets fint den med, med skrap och vandrande stereobild vid låga volymer

  18. #18
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag tycker definitivt att det är värt. Gäller att ställa monitorerna rätt så man undviker katastrofen. Lyssna inte på dom som inte vågar för dom inte använt det och därmed inte förstår att det går finfint!

    Har bara dålig erfarenhet av monitorkontrollers. Påverkar ljudet negativt och går ofta sönder för snabbt, med glapp som följd. Nej tack!

  19. #19
    fortyfiveknots
    fortyfiveknots är inte uppkopplad

    Avstängd
    Har alltid kört direkt ut i interface med ratt som är inom 30 cm räckhåll.

  20. #20
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Monitorerna ställer man på den nivå man vill ha för max nivå! Hör till att sitter man i lägenhet så är denna nivå inte speciellt hög!

    Upplevde snarare mer problem med att köra passiv kontroll in till "maxade" monitorer, eftersom min SMPro började spraka i potar och switchar. På det jordstrul som kan ge jävulusiska knäppar, så man snart längtar efter lite digitala glitchar
    +1

    Jag har mina monitorer ställda bara en aning över vad jag skulle kunna tänka mig att lyssna på som mest. Lite pyssel att få monitorerna exakt lika i stereobalans, men det går.

    Risken för brus och störningar borde bli mindre om man inte har fullt järn på monitorerna, eller?

    Kör direkt från ljudkortet, har alltid funkat bra. Tror också risken är större med något mellan så att säga, dessutom kör jag oftast på samma volym alltid.

  21. #21
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Väldigt många monitorer saknar volymkontroll

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag kör allt via mixerns monitorratt. Mina aktiva högtalare saknar volymratt(ar) och det blir ett jävla drag vid maxvolym. Jag har också varit med om att det dykt upp nå't knasigt felbesked i burken de få gångerna laptopen är igång. Då är man glad över en begränsare så inte allt matas rakt ut.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite pyssel att få monitorerna exakt lika i stereobalans, men det går.
    Mina Equator-monitorer är kalibrerade i par och har gangade "sensitivity settings"

    Edit - för default "behagligt" ljudtryck går det ut ca -12dBFS från RME till monitorerna. Därifrån enkel analogue gainstaging (vet förstås vilken spänningsnivå som går ut ur RME vid 0 dBFS och vad jag behöver ställa monitorernas sensitivity setting på).
    Senast redigerat av hasse_fx den 2021-12-20 klockan 13:04.

  24. #24
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Bra och lärorik tråd. Kommer alltså inte oroa mig över min setup, men noterar samtidigt att jag härmed blivit varnad. Rätt vad det är kommer man över någon kul oldschool grej och....

  25. #25
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även Saffire har analog volympot! Slets fint den med, med skrap och vandrande stereobild vid låga volymer
    Har Saffire, går direkt från ljudkort (monitor out) till Genelec 7050b -> 8020a. Funkar hur bra som helst. Styr volym med volympotten på fronten och ibland med mjukvaran. Skrap har jag endast på hörlursvolym-potten. Vandrande stereobild har jag inte märkt av, möjligen på extremt låga nivåer i hörlurar.

  26. #26
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Big Knob alla gånger.

  27. #27
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Har kört RME korten rätt in i monitorerna på max, och en ARC som kontroll, men har fördröjd start på monitorerna så datorn hinner komma igång och eventuella klick och drivrutiner hinner komma igång.
    Inga problem hittills.

  28. #28
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väldigt många monitorer saknar volymkontroll
    Ja, som mina gamla Event 20/20 som jag har mest till tv-setupen nu för tiden. Där har jag förvisso analog kontroll över signalen innan men använder risiga gamla RCA-kablar in till en teleadapter i varje monitor. Det är ganska dumt.

  29. #29
    salrip
    salrip är inte uppkopplad
    salrips avatar
    Veteran
    Borde kanske skaffa en monitorkontroller...? Har lägsta nivån på monitorernas volymratt. De är kopplade till ett motu ultralite och där kan jag inte ha speciellt högt utan att det blir för högt i monitorerna. Av de 48 volymstegen i displayen så är jag sällan eller aldrig över de 10 lägsta, vilket enligt displayen är runt -30dB som max. Steg nr 6 som säger -40dB ger tillräckligt hög volym för en modernt mastrad poplåt, vill inte tänka på vad som skulle hända om det blev kajko och maxvolym skulle matas ut. Även om det aldrig har hänt för mig så kan nog en gång vara en gång för mycket.

  30. #30

    Veteran
    Har man råkat ut för en glitch så tror jag att man vill ha nåt analogt mellan ljudkort och monitorer.
    Innan det har hänt så är man inte rädd. Det är ju osannolikt att det skulle hända. Men ibland händer det osannolika och blir sannolikt, kanske nästan sant.

  31. #31
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har man råkat ut för en glitch så tror jag att man vill ha nåt analogt mellan ljudkort och monitorer.
    Innan det har hänt så är man inte rädd. Det är ju osannolikt att det skulle hända. Men ibland händer det osannolika och blir sannolikt, kanske nästan sant.
    Gäller nog mer att ha max/0dBFS ut ur högtalaren så att den varken sprängs eller skadar lyssnaren. Så har jag det iaf, och visst har jag råkat trycka på nåt minne som öppnat en kanal jag inte hade tänkt, men mute knappen är nära, så det blev inte många hundradelar
    Skulle det bli datorhaveri med CPUn's "Best Of", så kan jeg snabbt döda strömmen till högtalarna.
    Max blir ändå aldrig mer än vad den analoga ljudkretsen är designad för.

  32. #32

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gäller nog mer att ha max/0dBFS ut ur högtalaren så att den varken sprängs eller skadar lyssnaren. Så har jag det iaf, och visst har jag råkat trycka på nåt minne som öppnat en kanal jag inte hade tänkt, men mute knappen är nära, så det blev inte många hundradelar
    Skulle det bli datorhaveri med CPUn's "Best Of", så kan jeg snabbt döda strömmen till högtalarna.
    Max blir ändå aldrig mer än vad den analoga ljudkretsen är designad för.
    Hajar nog inte riktigt vad du skriver.

  33. #33
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag kör UAD apollo rätt ut i Genelec 8040. Har aldrig haft ngt strul

  34. #34
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hajar nog inte riktigt vad du skriver.
    Ställ ner högtalarnas gain på 10-20%. Spela max volym av vitt brus ur dina utgångar, låt det lysa rött konstant. Ställ högtalarnas gain så högt du vågar. Det är max, vad som än händer. Nåt oförutsett hänger sig i datorn och det vrålar nåt digitalt elakt jävelskap, så är det ändå inte högre än vitt brus vid -0dBFS. (Inget borttaget, -0 decibel full skala) för att dina analoga kretsar inte kan leverera mer.

Liknande ämnen

  1. Långflygning med Vintagesyntar - vågar man?
    Av underminer i forum På scen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-07-25, 21:18
  2. Kablar - Monitorer till interface
    Av Sylvanus i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-10, 15:21
  3. Polysix - vågar man?
    Av deleted user i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 81
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 12:27
  4. Vågar man uppgradera till Tiger? Ur PT-hänseende
    Av JonesH i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-28, 16:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •