Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: SSL BiG SiX

  1. #1
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior

    SSL BiG SiX

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	BiG SiX angle.png 
Visningar:	76 
Storlek:	3,41 MB 
Id:	104283


    https://youtu.be/-w0yUaqSfJo

    Key features
    Four SuperAnalogueTM Mic / line / Hi-Z / 48V / HPF and polarity switch
    Four SuperAnalogueTM stereo line level inputs with dual mono switching
    Built in 16 channel 96 Khz / 24-bit USB interface with advanced routing
    Essential version of G-Comp Bus Compressor with 'Auto' release
    3 Band SSL LF/MF/HF EQ on every channel
    Classic SSL channel dynamics processing
    Listen Mic Compressor
    Dual independent headphone outputs with source matrix
    100 mm console grade faders
    Professional metering
    Comprehensive monitoring section
    Two stereo cue feeds
    Bus B / Mute switching
    Two fully balanced stereo external inputs
    Up to 18 inputs at mixdown
    Mix Bus inject for cascading additional SiX/BiG SiX

    https://www.solidstatelogic.com/products/big-six

  2. #2
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    Kanske har varit upp i någon tråd? Verkar grym!

  3. #3
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Den här tråden var först så jag raderade dubletten . La in videon i trådstarten.

  4. #4
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Nu försvann min tråd där jag hade lagt in info, youtubelänk och bilder. Priset ser ut att bli 31 000 SEK.

  5. #5
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Ser onekeligen riktigt fin ut! Så förvånande att de inte har USB-interface i "lilla" six...

  6. #6
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Verkar ju grym! Skönt att dom har fixat lite grejer som va fel med x-desk tex en mix b o lite routing för bus comp mm

  7. #7
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    I nuläget för mycket pengar för min del men känns annars helt perfekt verkligen!

  8. #8
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Ser ju onekligen mycket fin ut. Drygt 31000 kostar den att förbeställa hos thomann. Lite mycket pengar för en hobbymusiker som mig själv men kvalitetsgrejer kostar ju oftast lite mer.

    https://www.thomann.de/se/ssl_big_six.htm

  9. #9
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Undrar om de löst problemet med den kanalkompressorn för låga frekvenser. Jag hade nog behållt min SiX om kompressorn hade klarat av elbasen.

  10. #10
    deleted user
    Herregud vad en amatör kan lägga pengar på sin hemstudio. 31 000!

    ( Amatör i bemärkelsen att man inte gör det som sitt levebröd )

    Eller har jag missat något, vem är målgruppen?

  11. #11
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Herregud vad en amatör kan lägga pengar på sin hemstudio. 31 000!

    ( Amatör i bemärkelsen att man inte gör det som sitt levebröd )

    Eller har jag missat något, vem är målgruppen?
    ...folk med drömmar, som 98% av all musikutrustning?

  12. #12
    deleted user
    Jag är nog bara avundsjuk. Det där är liksom min årsbudget för mat.

  13. #13
    papawasarodeo
    papawasarodeo är inte uppkopplad

    Senior
    Lite en besvikelse att det är detta man får efter de slutat producera x-desk. Ge mig alt inputs, insert på alla kanaler, direct outs, db25 m.m!
    Senast redigerat av papawasarodeo den 2021-12-09 klockan 21:27.

  14. #14
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om de löst problemet med den kanalkompressorn för låga frekvenser. Jag hade nog behållt min SiX om kompressorn hade klarat av elbasen.
    "The knee of the compressor has been slightly
    softened from the version in SiX to reduce artefacts on bass signals. "

    Från manualen.

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nog bara avundsjuk. Det där är liksom min årsbudget för mat.
    +1 på allt du skrivit i denna tråd. Det är liksom en mixer! Den är säkert fantastisk. Men om den är tio gånger bättre än en Mackie 1202 tvivlar jag faktiskt på :-)

  16. #16
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av avart Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...folk med drömmar, som 98% av all musikutrustning?
    Jag skulle vilja ha en bok med alla de där drömmarna samlade.

    Skulle säkert vara fantastisk läsning

  17. #17
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja ha en bok med alla de där drömmarna samlade.

    Skulle säkert vara fantastisk läsning
    Jo men vad pratar vi om: drömmar om en mixer, drömmar om framgång eller drömmen om att vara kreativ.

    Jag tror inte att en SSL på något sätt kommer hjälpa de två senare.
    Senast redigerat av deleted user den 2021-12-10 klockan 09:25.

  18. #18
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1 på allt du skrivit i denna tråd. Det är liksom en mixer! Den är säkert fantastisk. Men om den är tio gånger bättre än en Mackie 1202 tvivlar jag faktiskt på :-)
    jag tycker 20-30 ggr bättre. all routing och allmänna proffesionella upplägget och kvalitetskänslan, kanalkompressorer och äkta ssl-eq, busskompressor, listen mic-kompressor. alla extra dolda inputs för summering. finns väl inget som liknar ssl i den minimixergenren (vanliga SiX tänker jag på då och nu är det mer än dubbelt så mkt mixer och usb-interface också)

  19. #19
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo men vad pratar vi om: drömmar om en mixer, drömmar om framgång eller drömmen om att vara kreativ.

    Jag tror inte att en SSL på något sätt kommer handla om de två senare.
    Bra att den är tillverkad i Kina, för annars hade den kostat ännu mer. Fast man får nog betala en del för namnet "Solid State Logic" också och det namnet är ju tillverkat i Oxford i England.

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är nog bara avundsjuk. Det där är liksom min årsbudget för mat.
    Normalläget är väl att bränna minst dubbla matbudgeten på studioprylar på årsbasis? Eller har jag missat nåt?

    I år ligger jag bara på 10%. #munkliv

  21. #21
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran

  22. #22
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Normalläget är väl att bränna minst dubbla matbudgeten på studioprylar på årsbasis?
    Jomen så är det nog för mig med, men utslaget över året.

    Och av inköpen så är besluten till 90% grundade i begär / stark längtan och 10% rationellt genomtänkta beslut.

    Alltså jag törstar också efter den här mixern, men det är så jäkla jäkla dumt. Allting!

  23. #23
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    SoS bjussar på sin recension
    https://www.soundonsound.com/reviews/ssl-big-six

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jomen så är det nog för mig med, men utslaget över året.

    Och av inköpen så är besluten till 90% grundade i begär / stark längtan och 10% rationellt genomtänkta beslut.

    Alltså jag törstar också efter den här mixern, men det är så jäkla jäkla dumt. Allting!
    Så sant, så sant.

  25. #25
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ovanligt meningslös för att vara SOS. Som om någon läst specsen och sedan skrivit en recenssion.

  26. #26
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ovanligt meningslös för att vara SOS. Som om någon läst specsen och sedan skrivit en recenssion.
    Ja, håller med. Precis så, kryddat med entusiasmen från SiX recensionen.

  27. #27
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Jag har mina åsikter... ;-)


    https://youtu.be/8KeVJG-Nppg

  28. #28
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mina åsikter... ;-)


    https://youtu.be/8KeVJG-Nppg
    Det jag tänker när jag läser och tittar på recensioner är att de inte borde döpt den nya till Big Six. Det gör att den uppfattas som en uppgradering när den i själva verket bygger på en helt annan grundfilosofi i och med det inbyggda usb-ljudkortet (vilket förklarar varför alt in och db25 försvann ). Jag betraktar detta som ett stort plus. Det betyder att man kan göra rätt avancerade inspelningar mobilt med enbart en Big Six, laptop och mikar/instrument. Färre sladdar, färre enheter, mindre nätdelssallad, större lycka.

    Man slipper dessutom hela steget att hitta nivåöverensstämmelse mellan ljudkortspreamp och mixer. Förutsatt att man litar på att SSL gör bra AD. Det gör jag. Jag håller med om att man sällan behöver 4 micpre men å andra sidan har ju de kanalerna annat extra som kan vara trevligt för t.ex. separata trummaskinsutgångar mm. Men stort minus att de inte gjort mid svepbar på dessa kanaler. Det gör väldigt stor skillnad mot enbart fasta frekvensband. För 30k borde det vara olagligt att inte ha det.
    Senast redigerat av Oortone den 2022-08-13 klockan 11:07.

  29. #29
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag tänker när jag läser och tittar på recensioner är att de inte borde döpt den nya till Big Six. Det gör att den uppfattas som en uppgradering när den i själva verket bygger på en helt annan grundfilosofi i och med det inbyggda usb-ljudkortet (vilket förklarar varför alt in och db25 försvann ). Jag betraktar detta som ett stort plus. Det betyder att man kan göra rätt avancerade inspelningar mobilt med enbart en Big Six, laptop och mikar/instrument. Färre sladdar, färre enheter, mindre nätdelssallad, större lycka.

    Man slipper dessutom hela steget att hitta nivåöverensstämmelse mellan ljudkortspreamp och mixer. Förutsatt att man litar på att SSL gör bra AD. Det gör jag. Jag håller med om att man sällan behöver 4 micpre men å andra sidan har ju de kanalerna annat extra som kan vara trevligt för t.ex. separata trummaskinsutgångar mm. Men stort minus att de inte gjort mid svepbar på dessa kanaler. Det gör väldigt stor skillnad mot enbart fasta frekvensband. För 30k borde det vara olagligt att inte ha det.
    Jag har jobbar i några månader nu med två SSl SiX (inte BIG SiX) i mitt hybrid och anser jag har mycket bättre flexibilitet jämfört med endast BIG SiX. Jag vil inte ha USB i min analoga mixer, jag har goda converters i min Antelope Orion och nu har jag en spare om nått går vägen på den ena, jag har mycket god interfacing mot patchbay och jag kan bruka den ena bus compressorn independant av den andra SiX. Win - win på alla fronter för mig framför EN Big SiX.

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har jobbar i några månader nu med två SSl SiX (inte BIG SiX) i mitt hybrid och anser jag har mycket bättre flexibilitet jämfört med endast BIG SiX. Jag vil inte ha USB i min analoga mixer, jag har goda converters i min Antelope Orion och nu har jag en spare om nått går vägen på den ena, jag har mycket god interfacing mot patchbay och jag kan bruka den ena bus compressorn independant av den andra SiX. Win - win på alla fronter för mig framför EN Big SiX.
    Jo precis, har man redan ett ljudkort man är nöjd med i en fast rigg tillhör man knappast målgruppen för Big Six.
    Särskilt om man jobbar med patch bays och sådant, då blir inte inbyggt ljudkort i mixern en bra lösning alls.

  31. #31
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Är det bara jag som tycker att det ser ut som en helt vanlig kinesisk konsument-mixer fast med SSL-tema? Både i utseendet, vart den är tillverkad, och framförallt dess spec: kombinerade kanaler (stereo istället för mono), USB istället för analoga dedikerade kanaler, för lågupplösta mätare för att vara användbara m.m.

    Det ser ju ut som vilken Allen & Heath-mixer som helst.

  32. #32
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det bara jag som tycker att det ser ut som en helt vanlig kinesisk konsument-mixer fast med SSL-tema? Både i utseendet, vart den är tillverkad, och framförallt dess spec: kombinerade kanaler (stereo istället för mono), USB istället för analoga dedikerade kanaler, för lågupplösta mätare för att vara användbara m.m.

    Det ser ju ut som vilken Allen & Heath-mixer som helst.
    Vad menar du med "USB istället för analoga dedikerade kanaler"?
    Poängen är väl att ljudkortet är integrerat med mixern för att eliminera externt ljudkort?
    Blir lite svårt att skicka den signalen analogt...

    Finns det en Allen Heath-mixer med motsvarande spec. menar du?
    Jag vet att Presonus gjort mixrar med vagt liknande upplägg men de har jag testat och gillar inte.

  33. #33
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du med "USB istället för analoga dedikerade kanaler"?
    Poängen är väl att ljudkortet är integrerat med mixern för att eliminera externt ljudkort?
    Blir lite svårt att skicka den signalen analogt...

    Finns det en Allen Heath-mixer med motsvarande spec. menar du?
    Jag vet att Presonus gjort mixrar med vagt liknande upplägg men de har jag testat och gillar inte.
    Den har ju inga post-fader direct outs över huvudtaget, endast 4 send/returns (!) istället för per-channel, endast TRS på baksidan och made-in-china med typiskt made-in-china utseende.

    Finns massvis med Allen & Heath-mixrar med motsvarande spec, det enda jag kan se som en köpfaktor vore ju bus comp och summing, men även där är det ju en kinesisk förenklad kopia som knappast har speciellt mycket med G-Bus comp att göra, det finns ju i princip ingen kontroll över den i Big SiX vilket förgör syftet.

    Att summera med SSL SuperAnalogue ger inte heller någonting, EQ-sektionen är inte svepbar vilket gör den helt poänglös till professionell inspelning. SSL preamps är ju inte heller något bra köpargument då deras preamps alltid varit underväldigande, de liknar ju mer de preamps som sitter i vilka konsumentljudkort som helst än vad de liknar ex. API/Neve och det första man gör är ju att koppla förbi SSLs preamps i deras större mixerbord för alla viktiga kanaler till bättre externa.

    Med mera. Om man ser på det kritiskt och inte fastnar på att det står SSL på den så är den ju oerhört underväldigande, den lär ju inte ens ha några bra kondensatorer i signalvägen - jag gissar på SMD hela vägen.

    Istället för att fokusera på att ge bra individuella kanaler så är det i sedvanlig konsumentmixer-anda ett flertal halvdåliga kanaler med en mishmash av dåligt implementerade funktioner som inte ska vara inbyggt i mixern till att börja med och endast är där för att distrahera från hur dåliga de individuella kanalerna är.

    "Ja ok den har inte svepbar eq men den har en inbyggd brödrost och disco-belysning"

    Edit: Jag ser nu också att samma koncern som köpt upp SSL också äger A&H vilket förklarar det hela. De görs helt garanterat i samma fabrik.

    * https://www.audiotonix.com/our-brands/allen-heath/
    * https://www.audiotonix.com/our-brand...d-state-logic/
    Senast redigerat av 303infinity den 2022-08-15 klockan 15:09.

  34. #34
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har ju inga post-fader direct outs över huvudtaget, endast 4 send/returns (!) istället för per-channel, endast TRS på baksidan och made-in-china med typiskt made-in-china utseende.
    Så långt jag kommer ihåg har Six/Big Six insert på varje kanal - svårt att föreställa mig vad insertknappen skulle vara till för annars. De flesta kontakter på SSL-bord sitter på D-Sub. Men vad är ett ”typiskt made-in-china utseende”?

    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns massvis med Allen & Heath-mixrar med motsvarande spec, det enda jag kan se som en köpfaktor vore ju bus comp och summing, men även där är det ju en kinesisk förenklad kopia som knappast har speciellt mycket med G-Bus comp att göra, det finns ju i princip ingen kontroll över den i Big SiX vilket förgör syftet
    Vilka då? Jag gillar A&H, de är supernice. Men jag tycker kompressorerna suger. Det gör de definitivt inte på mitt SSL bord. När jag A/B-testade Six busskompressorn mot min SSL Busskompressor lät den minst lika bra i mina öron. Man ska inte lura sig själv med att saker med färre inställningsmöjligheter låter sämre och saknar syfte. LA2a, DBX160VU och andra opto- och VCA-kompressorer… eller tex Minimoog för att tala synt, är det få som bestrider låter sämre än annat med fler inställningsmöjligheter.


    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att summera med SSL SuperAnalogue ger inte heller någonting, EQ-sektionen är inte svepbar vilket gör den helt poänglös till professionell inspelning. SSL preamps är ju inte heller något bra köpargument då deras preamps alltid varit underväldigande, de liknar ju mer de preamps som sitter i vilka konsumentljudkort som helst än vad de liknar ex. API/Neve och det första man gör är ju att koppla förbi SSLs preamps i deras större mixerbord för alla viktiga kanaler till bättre externa.
    Att summera med Super Analog gör anmärkningsvärt stor skillnad. Satt idag med en mix för en klient och som lät ganska instängd… tills bussarna kom ut på SSL-bordet, busskompressorn trycktes in och Tubetech SMC2b trycktes in på mastern - då levde helt plötsligt materialet, samma mix - huge difference. Man behöver inga EQ för att summera, tvärtom skulle jag nästan säga. Jag har inte träffat på någon, eller någonsin gjort det själv heller, som kopplar förbi SSL preamparna av någon annan orsak än att man är ute efter ett specifikt sound, tex en rör-preamp eller optisk som LA2a.

    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med mera. Om man ser på det kritiskt och inte fastnar på att det står SSL på den så är den ju oerhört underväldigande, den lär ju inte ens ha några bra kondensatorer i signalvägen - jag gissar på SMD hela vägen.

    Istället för att fokusera på att ge bra individuella kanaler så är det i sedvanlig konsumentmixer-anda ett flertal halvdåliga kanaler med en mishmash av dåligt implementerade funktioner som inte ska vara inbyggt i mixern till att börja med och endast är där för att distrahera från hur dåliga de individuella kanalerna är.

    "Ja ok den har inte svepbar eq men den har en inbyggd brödrost och disco-belysning"
    Vad är då bra kondensatorer? Det du säger har inget med saklighet att göra och är inte trovärdigt om man är nyfiken på vad ett SSL Six är och om det verkligen är värt att lägga 30k på ett sådant. Och nej, den har inte heller inbyggd brödrost och discobelysning - ser man sådant i ett SSL Six borde man se över vad det är man röker… eller så har man humor vilket jag uppskattar du har
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2022-08-15 klockan 16:49.

  35. #35
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så långt jag kommer ihåg har Six/Big Six insert på varje kanal - svårt att föreställa mig vad insertknappen skulle vara till för annars.
    Det här är en tråd och en post om BiG SiX. BiG SiX har 4st kanal-inserts och 12-kanaler (4 mono + 4 stereo) varav inga insert-knappar på stereo-kanalerna.

    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta kontakter på SSL-bord sitter på D-Sub.
    BiG SiX har inte D-Sub.

    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är då bra kondensatorer?
    Kondensatorer med låg dielektrisk absorption och hög temperaturstabilitet vilket leder till lägre THD och färre läckage/problem:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dielectric_absorption
    https://resources.altium.com/p/which...should-you-use

    För att summera:
    • Ingen svepbar EQ (inte ens svepbar mid)
    • Inga post-fader direct outs för någon kanal, endast usb-c
    • Endast 4 kanal-inserts trots 12-kanaler
    • Ingen D-Sub, ingen XLR på någon utgång/ingång annat än de 4 mic-preamparna och talkback
    • Ingen kontroll över Attack, Ratio eller Release eller side-chain möjlighet för bus comp, som troligtvis inte ens är en riktig g-bus comp utan någon enklare design. De kallar det uttryckligen för "Essentially G-Bus Comp" vilket kan betyda exakt vad som helst. Min gissning är en enklare kompressorkrets.
    • SSL "SuperAnalogue" mic-preamps som inte uttryckligen är baserad på någon tidigare SSL-design utan kallas för en "vidareutveckling" av Duality - något som kan läsas som att det är en budget-version med tveksam koppling till deras tidigare preamps.
    • Undermåliga mätare, antagligen undermåliga kondensatorer i signalvägen
    • Made in China, garanterat i samma fabrik som Allen & Heath, antagligen med billiga komponenter rakt igenom. Kundomdömet på Thomann skvallrar om en hel del kvalitetsproblem samt brusproblem. Jag hade personligen inga problem med brus, men jag hade den bara i en vecka.
    Senast redigerat av 303infinity den 2022-08-15 klockan 19:09.

  36. #36
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Vad förväntar du dig för features på en SSL mixer för 30k? Hela SSLs filosofi sedan de släppte Matrix och nu nyligen XL-Desk är ju att bara betala för det man behöver - vill man ha ett SSL sound behöver man inte hosta upp 1,8 milj kronor (vet inte vad det kostar nu men det var priset 2014) och få extra allt upphöjt i kvadrat på varje kanal utan köper frameworket från de stora borden fyller med de moduler man behöver i en modern hybrid DAW studio. Som ett Legobygge… eller Eurorack bygge för den delen. Det kostar dock fortfarande mer än vad de flesta är beredda att försaka, speciellt om det inte genererar tillbaka inkomst.

    Många SSL användare använder dock bara några få kanaler, har bordet som världens dyraste laptophållare och gör det mesta i datorn och det i ljuset av det Big Six släpptes. Precis som Minimoogen innehåller bara de viktigaste komponenterna från de stora modulära systemen är Big Six en Mini-Duality med samma ljud fast man betalar bara lite mer än 1% av priset. Att då klaga över att man inte får allt som Duality har på varje kanal är bara nonsens.

    Rekommenderar jag då Big Six? Inte till alla eftersom det finns alltid saker att lägga pengar på som har prioritet för tillfället. Men om man som jag och många andra syntnördar under decennier investerat en svidande stor del av inkomsten på dyrbara analoga pärlor eller schyssta Eurorack-system är det ju självklart, eller borde vara det, att de ska låta så bra som de förtjänar. Bl.a. där kommer SSL Big Six in i bilden på vägen in och ut ur datorn. Ingenting i den prisklassen kan få dem att låta så bra.

    Skräpkomponenter? Visste du att 808an gjordes enbart av kasserade komponenter som inte passerat kvalitetskontrollen som Ikutaro Kakehashi köpte upp och att de flesta föredrar en gammal vintage 808 med de misslyckade komponenters framför de modena klonerna med perfekta komponenter? Weirded! Tänk om det finns en annan verklighet därute bortom specifikationsbladen?

  37. #37
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Är det fortfarande 6000kr som gäller?

  38. #38
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den har ju inga post-fader direct outs över huvudtaget, endast 4 send/returns (!) istället för per-channel, endast TRS på baksidan och made-in-china med typiskt made-in-china utseende.

    Finns massvis med Allen & Heath-mixrar med motsvarande spec, det enda jag kan se som en köpfaktor vore ju bus comp och summing, men även där är det ju en kinesisk förenklad kopia som knappast har speciellt mycket med G-Bus comp att göra, det finns ju i princip ingen kontroll över den i Big SiX vilket förgör syftet.

    Att summera med SSL SuperAnalogue ger inte heller någonting, EQ-sektionen är inte svepbar vilket gör den helt poänglös till professionell inspelning. SSL preamps är ju inte heller något bra köpargument då deras preamps alltid varit underväldigande, de liknar ju mer de preamps som sitter i vilka konsumentljudkort som helst än vad de liknar ex. API/Neve och det första man gör är ju att koppla förbi SSLs preamps i deras större mixerbord för alla viktiga kanaler till bättre externa.

    Med mera. Om man ser på det kritiskt och inte fastnar på att det står SSL på den så är den ju oerhört underväldigande, den lär ju inte ens ha några bra kondensatorer i signalvägen - jag gissar på SMD hela vägen.

    Istället för att fokusera på att ge bra individuella kanaler så är det i sedvanlig konsumentmixer-anda ett flertal halvdåliga kanaler med en mishmash av dåligt implementerade funktioner som inte ska vara inbyggt i mixern till att börja med och endast är där för att distrahera från hur dåliga de individuella kanalerna är.

    "Ja ok den har inte svepbar eq men den har en inbyggd brödrost och disco-belysning"

    Edit: Jag ser nu också att samma koncern som köpt upp SSL också äger A&H vilket förklarar det hela. De görs helt garanterat i samma fabrik.

    * https://www.audiotonix.com/our-brands/allen-heath/
    * https://www.audiotonix.com/our-brand...d-state-logic/
    Vilken Allen Heathmixer syftar du på?

    Att den inte har direct out beror väl på att idén är ljudkortsintegrationen?
    Kanske är det det att SSL får många att tänka stort mixerbord, patchbay, massor med sladdar o.s.v.
    Det jag tror mig gilla (har inte testat) är snarare nytänket kring liten mixer/portabilitet/lyssning/monitor och ljudkort. Det blir färre burkar och sladdar.

    Håller med om att eqn är feltänkt, å andra sidan om du menar finmixande så lär man ju inte göra slutmixen på denna om man satsar lite stort och vill analogmixa. Däremot portabel/kompakt tracking, preproduction m.m. En mixer istället för ljudkort, patchbay, preamp, monitorenhet, hörlursfördelare….
    Senast redigerat av Oortone den 2022-08-15 klockan 22:41.

  39. #39
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här är en tråd och en post om BiG SiX. BiG SiX har 4st kanal-inserts och 12-kanaler (4 mono + 4 stereo) varav inga insert-knappar på stereo-kanalerna.


    BiG SiX har inte D-Sub.


    Kondensatorer med låg dielektrisk absorption och hög temperaturstabilitet vilket leder till lägre THD och färre läckage/problem:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dielectric_absorption
    https://resources.altium.com/p/which...should-you-use

    För att summera:
    • Ingen svepbar EQ (inte ens svepbar mid)
    • Inga post-fader direct outs för någon kanal, endast usb-c
    • Endast 4 kanal-inserts trots 12-kanaler
    • Ingen D-Sub, ingen XLR på någon utgång/ingång annat än de 4 mic-preamparna och talkback
    • Ingen kontroll över Attack, Ratio eller Release eller side-chain möjlighet för bus comp, som troligtvis inte ens är en riktig g-bus comp utan någon enklare design. De kallar det uttryckligen för "Essentially G-Bus Comp" vilket kan betyda exakt vad som helst. Min gissning är en enklare kompressorkrets.
    • SSL "SuperAnalogue" mic-preamps som inte uttryckligen är baserad på någon tidigare SSL-design utan kallas för en "vidareutveckling" av Duality - något som kan läsas som att det är en budget-version med tveksam koppling till deras tidigare preamps.
    • Undermåliga mätare, antagligen undermåliga kondensatorer i signalvägen
    • Made in China, garanterat i samma fabrik som Allen & Heath, antagligen med billiga komponenter rakt igenom. Kundomdömet på Thomann skvallrar om en hel del kvalitetsproblem samt brusproblem. Jag hade personligen inga problem med brus, men jag hade den bara i en vecka.
    Men vet du detta om Big Six eller gissar du? Dåliga kondensatorer, vilka kondensatorvärden pratar vi om och vilka marginaler menar du att de bör ha? Hörbar THD är annars lustigt nog ett av de mest framförda argumenten till varför man skall mixa med analoga grejer numera.

  40. #40
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det fortfarande 6000kr som gäller?
    Gärna det, men var?

  41. #41
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag som kommer från xdesk/xpanda tycker att big six verkar vara ett jättelyft. Där hade man bara en flerfärgad led som mätare och ingen comp eller eq alls. Inget ljudkort heller och även där var det ingen insert på stereokanalerna.
    Men helvete va bra det lät. Jag var tyvärr tvungen att banta studion en hel del pga corona och barn osv men jag skulle kanske kunna tänka mig att byta mitt apollo x8 mot ett bigsix.

  42. #42
    303infinity
    303infinity är uppkopplad nu
    303infinitys avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att den inte har direct out beror väl på att idén är ljudkortsintegrationen?
    Du argumenterar i cirklar. Mitt inlägg var från början ett svar på detta:
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad menar du med "USB istället för analoga dedikerade kanaler"?
    Konversationen är nu alltså:
    303infinity: Jag gillar inte att den har USB istället för dedikerade kanaler
    Oortone: Vad menar du med USB istället för dedikerade kanaler?
    303infinity: Att den inte har direct outs för någon kanal
    Oortone: Det beror väl på att den har USB?

    ...

  43. #43
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303infinity Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du argumenterar i cirklar. Mitt inlägg var från början ett svar på detta:


    Konversationen är nu alltså:
    303infinity: Jag gillar inte att den har USB istället för dedikerade kanaler
    Oortone: Vad menar du med USB istället för dedikerade kanaler?
    303infinity: Att den inte har direct outs för någon kanal
    Oortone: Det beror väl på att den har USB?

    ...
    Jag argumenterar inte utan försöker förstå vad du menar att du skall ha direct out till när ljudkortet är inbyggt. Om man vill ha ett system med externt ljudkort är naturligtvis Big Six fel system. Det skrev jag redan från början och är väl helt självklart?

    Du får gärna vidareutveckla vilka fel det är på kondensatorerna, alltså hur du kommit fram till det men mest intresserad är jag av vilket Allen Heathalternativet du nämnde är.

  44. #44
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag som kommer från xdesk/xpanda tycker att big six verkar vara ett jättelyft. Där hade man bara en flerfärgad led som mätare och ingen comp eller eq alls. Inget ljudkort heller och även där var det ingen insert på stereokanalerna.
    Men helvete va bra det lät. Jag var tyvärr tvungen att banta studion en hel del pga corona och barn osv men jag skulle kanske kunna tänka mig att byta mitt apollo x8 mot ett bigsix.
    X-arna har en storlek som jag helt klart skulle föredra. Men det bygger ju på d-sub för att spara utrymme vilket bara vore till besvär om man inte kör en fast rigg. En sak som jag slås av som är bättre på X är talkback. Alla som jobbat mycket med t.ex. sångare och s.a.s. proddat vet att man tillbringar mycket tid vid den knappen. Den har ingen bra placering och form på Big Six.

  45. #45
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gärna det, men var?
    Ingenstans, det var bara ett dumt skämt :-)

  46. #46
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingenstans, det var bara ett dumt skämt :-)
    Inte för att jag fattade men jag misstänkte det...

Liknande ämnen

  1. SSL 2 och SSL 2+ (ljudkort)
    Av Jeppe K i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2020-10-21, 23:00
  2. SSL Origin - SSL för DAW åldern?
    Av drloop i forum Nyheter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-10-24, 20:52
  3. SSL SiX
    Av jazza i forum Nyheter
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2019-04-02, 18:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •