Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Köpa små skruvar, var?

  1. #1
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior

    Köpa små skruvar, var?

    Tänkte höra mig för om nån har något favoritställe som är bra på skruvar. Behöver lite specifika skruvar i storlek M2, M2.5 och M3, men inte med maskinskruvsgänga(?). Dålig på terminologin, men av den här typen (fast M2 med flat head osv):

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2mm-x-6mm-Self-Tapping-Thread-Round-Phillips-Head-Screw-fedfedfw.jpg_Q90.jpg 
Visningar:	7 
Storlek:	23,3 KB 
Id:	104257
    Hittar inte riktigt det jag behöver via Mouser, så tänker att det kanske finns bättre ställen att leta på? Gärna inom EU så det hinner komma fram rätt snabbt.
    Senast redigerat av gst den 2021-12-05 klockan 18:56.

  2. #2
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Inte träskruv alltså, då finns det på electrokit. M1.6, 2, 2.5, 3, 4, 5. Samt lite sån idiotskruvar från usa.

    Sen är jag osäker på vad du menar med ”flat head”. Huvudet brukar väl syfta på det man skruvar i. Electrokit har mest kryss eller om det är pozidriv.

  3. #3
    deleted user
    Sök på träskruv med försänkt skalle / sänkt huvud ( om du menar E på bilden nedan ) och ange mått i längdxbredd (mm)

    T ex https://www.beijerbygg.se/privat/sv/...uv-tft-jetting
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	skruv.png 
Visningar:	1 
Storlek:	8,9 KB 
Id:	104258  

  4. #4
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Om du bor i Sthlm rekommenderas ett besök hos Sifvert Skruv AB på Elektravägen i Västberga. Ett himmelrike för den som söker udda skruvar.

    Dom har t.ex både mm men även ett litet sortiment i tum (som ju används av US-apparater). Bara en sån sak...

    https://www.sifvert-skruv.se/

  5. #5
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    oljud, det som är på bilden är väl det som jag just inte hittar på electrokit? alltså, INTE dom som har den där lilla gängan som jag fått för mig kallas maskinskruv/machine screw (typ eurorack t ex). Det är dom andra jag ska ha, jag känner dom som monteringsskruvar. Alltså skruvar man inte tänker skruva in och ut flera gånger.

    med "Flat head" menar jag att den är försänkt! (som deleted user postade - alternativ E), det är den typ jag får fram om jag googlar "Flat head", spelar mindre roll vad det är för typ av "kryss".

    deleted user - beijers är lite för stora, 2.5mm är för långa (10mm min) och 2mm har dom inte, så letar efter mindre mått. Kanske max 5-6mm i längd.

  6. #6
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Lackan! Det är precis nått sånt jag letar efter. Ser att dom har en online-shop som tyvärr är lite bökig att leta i, får ta mig an det lite senare, verkar också som att kvantiteterna är i tusental, där jag behöver lite mer i tiotal.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lackan! Det är precis nått sånt jag letar efter. Ser att dom har en online-shop som tyvärr är lite bökig att leta i, får ta mig an det lite senare, verkar också som att kvantiteterna är i tusental, där jag behöver lite mer i tiotal.
    Om du har möjlighet att ta dig till butiken i Västberga så hittar du garanterat vad du söker. Personalen är supertrevlig och hjälper dig att leta bland hyllmetrarna. Och där kan du köpa över disk i hekto. Köpte 20 flathead-skruvar till min 4VS där sist. Inga problem med små kvantiteter.

    För att ge dig en bild av vad jag pratar om:



    ...bara skruv och mutter...

  8. #8
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har möjlighet att ta dig till butiken i Västberga så hittar du garanterat vad du söker. Personalen är supertrevlig och hjälper dig att leta bland hyllmetrarna. Och där kan du köpa över disk i hekto. Köpte 20 flathead-skruvar till min 4VS där sist. Inga problem med små kvantiteter.

    För att ge dig en bild av vad jag pratar om:



    ...bara skruv och mutter...
    Hade varit perfekt, men bor i Köpenhamn, så blir lite långt.. Om jag inte hittar nått annat alternativt så mailar jag kanske bara

  9. #9
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    oljud, det som är på bilden är väl det som jag just inte hittar på electrokit? alltså, INTE dom som har den där lilla gängan som jag fått för mig kallas maskinskruv/machine screw (typ eurorack t ex). Det är dom andra jag ska ha, jag känner dom som monteringsskruvar. Alltså skruvar man inte tänker skruva in och ut flera gånger.

    med "Flat head" menar jag att den är försänkt! (som deleted user postade - alternativ E), det är den typ jag får fram om jag googlar "Flat head", spelar mindre roll vad det är för typ av "kryss".

    deleted user - beijers är lite för stora, 2.5mm är för långa (10mm min) och 2mm har dom inte, så letar efter mindre mått. Kanske max 5-6mm i längd.
    Ok. Läste kanske slarvigt för jag tyckte fet verkade som att du ville ha inte såna. Nåväl. Finns inte på electrokit.

    - - - Updated - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du har möjlighet att ta dig till butiken i Västberga så hittar du garanterat vad du söker. Personalen är supertrevlig och hjälper dig att leta bland hyllmetrarna. Och där kan du köpa över disk i hekto. Köpte 20 flathead-skruvar till min 4VS där sist. Inga problem med små kvantiteter.

    För att ge dig en bild av vad jag pratar om:



    ...bara skruv och mutter...
    Omg

  10. #10
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Brukar väl kallas "plåtskruv" de där tror jag.

  11. #11
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Efter lite mer googlande har jag hittat den här vilka verkar ha vad jag är ute efter: https://www.modelfixings.co.uk/self_tapping_screws.htm

    Self tapping screws verkar vara det jag är ute efter, eller precis matsen "plåtskruv" verkar det vara på svenska.

    Tar fortfarande gärna emot tips på andra ställen, alltid bra med alternativ, särskilt om dom är inom EU så det inte blir moms och tulltjafs.
    Senast redigerat av gst den 2021-12-05 klockan 22:07.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Det finns väl isenkræmmer el dyl i vår riktiga huvudstad också?

  13. #13
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Haha, ja! Men problemet uppstår när det är storlekar under 3mm, med korta längder, typ 2x5mm osv.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, ja! Men problemet uppstår när det är storlekar under 3mm, med korta längder, typ 2x5mm osv.
    Dra ett PM till Nicolai eller mush? Jag tänker att det verkar närmast bokstavligen som att gå över ån efter vatten.

  15. #15
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du bor i Sthlm rekommenderas ett besök hos Sifvert Skruv AB på Elektravägen i Västberga. Ett himmelrike för den som söker udda skruvar.

    Dom har t.ex både mm men även ett litet sortiment i tum (som ju används av US-apparater). Bara en sån sak...

    https://www.sifvert-skruv.se/
    Jag kan inte tacka nog! Fanns en sån butik på Kungsholmen, vid Thorildsplan, förut men den är sen länge stängd och har sökt en ny sen dess.

  16. #16
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av gst Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade varit perfekt, men bor i Köpenhamn, så blir lite långt.. Om jag inte hittar nått annat alternativt så mailar jag kanske bara
    Ah i Danmark, ja där är det svårare att få rätt sak på Isenkramstoren. Kamelåså är det du söker


    https://youtu.be/s-mOy8VUEBk

  17. #17

  18. #18
    gst
    gst är inte uppkopplad
    gsts avatar
    Senior
    Hornbach har för långa och tjocka.

    Men! Det slog mig efter machinepops kommentar om att gå över ån till vatten att jag var i en liten järnhandel för några år sedan som hade en liten vägg med massa små lådor med diverse skruvar, så jag får ta en titt förbi där och se om jag minns rätt.

    Det som lata jag fiskade efter var typ nån hemsida där det var rätt organiserat och lätt sökbart bland småskruvar och det gick att köpa mindre mängder. Men det är klart, kanske svårt att gå runt på just en sån verksamhet

  19. #19
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Den norska sketchen är bara bäst. "kamelåså".

  20. #20
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte tacka nog! Fanns en sån butik på Kungsholmen, vid Thorildsplan, förut men den är sen länge stängd och har sökt en ny sen dess.
    Det är samma butik som har flyttat, mer eller mindre.

  21. #21
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är samma butik som har flyttat, mer eller mindre.
    Aha, kul :-)

Liknande ämnen

  1. Små monitorer - versus - små högtalare
    Av Amonhoteph i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-10-04, 12:01
  2. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2015-12-14, 20:08
  3. Skruvar
    Av hans olof i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-04, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •