Resultat 1 till 50 av 50

Ämne: Lurad av techno

  1. #1
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior

    Lurad av techno

    Tittade på YT "Music Theory for Techno". Där talades det om att vilken tonsekvens som helst funkar. Det behöver inte ens vara "riktiga" toner. Tänk modulärtechno utan quantizer. En upprepad sekvens lurar örat. Till sist gillar vi den. Ungefär som att ett dåligt skämt blir roligt bara det upprepas... Nä, kanske inte.
    Men det stämmer ju. Techno kan mata in vad som helst i huvudet. Jag köper det.
    https://www.youtube.com/watch?v=JcjT7zgs6cs

    En googlesökning bort var sidan https://random.bretpimentel.com/ Där kan man få en slumpad notsekvens av önskad längd.
    Originell som jag är bad jag om en 8 toner lång sekvens. Tack.

    Pillade samman en liten technodänga med givna noter. Är ju knappast någon expert på det, men så här bidded min.

    https://soundcloud.com/sliversounds/random-to-order

  2. #2
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nja så himla lurad blev jag nog inte. Känns lite AI-formula på genren. Meh.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Tycker melodisekvensen lät lika "genomtänkt" som nåt annat. Den blev ju dessutom rätt trallvänlig. Den rytmiska fördelningen (jämna vanliga åttondelar) däremot är urtråkig


    https://youtu.be/b7rSL47v490

    (Fast Adam Neely har såklart riktiga videos i ämnet som är mycket intressanta.)

    Spelar man jazz och spelar fel, så är det bästa man kan göra att spela samma fel två gånger till och leka lite med det rytmiska.

  4. #4
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Adam Neely har såklart riktiga videos i ämnet som är mycket intressanta
    Tycker han sammanfattar det bra

    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar man jazz och spelar fel, så är det bästa man kan göra att spela samma fel två gånger till och leka lite med det rytmiska.
    Också en bra genre.

    Men hur skulle en musik teorin beskriva techno???
    Techno byggs runt ett kortare stycke med rytmisk energi, som repeteras.
    Rytmen skall vara rigid, kvantiserad.
    Bastrumman skall vara betonad.
    Tonala inslag är mindre viktiga.
    Från grund stycket lägger man till och tar bort element under styckets gång.


    Visst har man sett på olika forum, frågan, "Hur gör man techno?"
    Detta är techno, right


    https://youtu.be/ozOoNk6TnMU


    https://youtu.be/fhKUhaeyb18


    https://youtu.be/EmGVCVpsQAE

  5. #5
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja så himla lurad blev jag nog inte. Känns lite AI-formula på genren. Meh.
    Bra idé
    Mata en AI (neurala nätverk bla bla...) med diverse techno.
    Det kan inte dröja länge innan datorn lär sig göra musik som vi känner igen som techno.

    Men nu plockar vi ut receptet ut datorn. Hur lyder det?

  6. #6
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Inte lurad av techno


    https://youtu.be/2hznjwL7SlE

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Vet inte riktigt hur "lurad" passar in här. Att sekvensen är slumpad har ingen betydelse riktigt. Du har ju skapat låten lik förbannat såattsäga

    Att beskriva en genre har inte riktigt en plats i det som allmänt kallas Musikteori. Det sysslar mera med funktionslära/analys, notation av rytmiska och tonala värden mm.

    Men "vad är tekno" är en intressant fråga oavsett. Alla kan nog hålla med om att det ska innehålla ett baskaggeslag på varje fjärdedel. Utöver det så, ja, jag som inte är nån konnessör i genren kan kalla nåt tekno, och nån annan bara "nä detta är ju trance/house/acid". Så först får vi nog ringa in det lite. KAN man till att börja med sammanfatta de olika varianterna av "modern" dans-4/4kaggemusik som tekno? Är t.ex. Barbie Girl, James Brown Is Dead, Deserts Miss The Rain och These Sounds Fall Into My Mind samma genre?

  8. #8
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Måste ju ändå säga att OP låter förvillande likt väldigt många "techno"-släpp under en period på 90-talet.

    "Poing" någon?

  9. #9
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte lurad av techno
    Helt olurad - nästan. De lurar mig att tro att en tempoökning sker i slutet, men låten ligger hela tiden på 145bpm. Dåligt är det ju inte...


    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte riktigt hur "lurad" passar in här.
    Örat luras att anpassa sig till en sekvens som, ensam och endast spelad en gång skulle anses som inget vidare nice. Det var vad "Music Theory for Techno" video handlade om bla. Vår normala tonuppfattning luras.

    Kanske omfattar inte inte musikteori känslan man får av att lyssna på "något"? Kanske kan inte musikteori ge en "formel" på techno? Är det musikestitik och/eller musikpsykologi som skulle kunna beskriva det vi kallar techno?

    Jag la upp min sekvens på freesound, som ett pianoljud i mono (8 toner). Skall bli spännande att se om någon, utan att ha hört tonerna i sitt sammanhang, laddar hem ljudet. Taggade ljudet 'loop', 'techno' och '140bpm'.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Grejen är ju att vad som uppfattas som "vidare nice" varierar så oerhört med erfarenhet, genrekunskap, vilken musikkultur man har i grunden, eller gillar, osv. Sekvensen passar t.ex. utmärkt in i en indisk thaat (skala) som heter purvi. Är man intränad på det systemet så låter detta högst "ordinärt" s.a.s.

    Men visst, bortsett från att vilken sekvens som helst förmodligen låter hyfsat familjär i NÅGONS kulturella bakgrund/smak, så kan vi kanske kalla "repetition legitimizes" för att man luras att gilla det. Men jag gillar nog inte begreppet lura i detta fall, för vad skulle vara skillnaden mot att man vid första lyssningen av t.ex. Helter Skelter tycker det är o-nice, men efter några lyssningar plötsligt har den som favoritlåt? Tror alla har såna musikupplevelser. Min uppfattning är att den lite tröga inledningsfasen dessutom gör att uppskattningen håller längre, jämfört med en låt man gillar mycket på en gång. Såna låtar tappar ofta sin charm fort. Så kanske argumenterar jag för att det är DET som snarare ska kallas att lura: Att för sjättifnuttonde gången göra en 4-chordhit att spela på NRJ/P3. Att slumpa är ett mer kreativt och eget sätt att skapa än det.

  11. #11
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelar man jazz och spelar fel, så är det bästa man kan göra att spela samma fel två gånger till och leka lite med det rytmiska.
    Trodde du skulle säga "för att få det att verka som att det var meningen". Puh!

  12. #12
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Den där tongeneratorn tar verkligen inte hänsyn till tonarter, lät skit. Kanske skulle testa samma toner på bas och lägga något ovanpå, genererat eller inte.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Låter som en typisk slumpad sequencerslinga ala "redan de gamla Pink Floyd" från VCS-folket och "Det är inte tonerna som gör musiken, det är det analoga filtret!"

  14. #14
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trodde du skulle säga "för att få det att verka som att det var meningen". Puh!
    Men det är det ju såklart också. Självklart. Det GER felet mening när man kan upprepa det, lika mycket för den "ovetande" lyssnaren som den pinsamt medvetna musikanten. No shame

  15. #15
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grejen är ju att vad som uppfattas som "vidare nice" varierar så oerhört med erfarenhet, genrekunskap, vilken musikkultur man har i grunden, eller gillar, osv. Sekvensen passar t.ex. utmärkt in i en indisk thaat (skala) som heter purvi. Är man intränad på det systemet så låter detta högst "ordinärt" s.a.s.

    Men visst, bortsett från att vilken sekvens som helst förmodligen låter hyfsat familjär i NÅGONS kulturella bakgrund/smak, så kan vi kanske kalla "repetition legitimizes"
    Det var titeln på videon ("Music Theory for Techno") jag hänvisar till som fick mig att börja fundera. Nu avhandlade den ju mest just detta med att örat/hjärnan blir lurad av repetition.
    Kan musikteori säga något om techno? Jag ställde upp några grundstenar. Ja, de är kanske korrekta, men funkar inte på alla kulturer.


    World Techno Experiment
    Jag skulle kunna spela en enkel trumrytm med endast baskagge och och hihat i ett tempo på circus 130bpm. Visst skulle många säga techno om det. Lägger jag på en kort repeterande tonsekvens på det så är det väl ändå fler som säger techno om det.

    Detta experiment skulle man kunna utföra på olika platser i världen och med olika åldrar.


    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där tongeneratorn tar verkligen inte hänsyn till tonarter, lät skit. Kanske skulle testa samma toner på bas och lägga något ovanpå, genererat eller inte.
    Nej, tonarter och skalor bryr den sig inte om. Det var det som var grejen, för mig

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som en typisk slumpad sequencerslinga ala "redan de gamla Pink Floyd" från VCS-folket och "Det är inte tonerna som gör musiken, det är det analoga filtret!"
    Allt är analog när det når ditt öra

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag missade den tub-videon helt Ska kolla in den så småningom.

    Just bastrumma + rassel är mycket intressant att studera. Det är själva grundbulten i så gott som alla mer eller mindre shamanistiska transmetoder världen över. Det händer nåt i oss människor när vi utsätts för en repetativ alternerande rytm av lågfrekvens/högfrekvens. En företeelse kanske lika gammal som vår art, och jag skulle nog snarare kalla den grunden för trans än för tekno, om vi nu ska bli akademiska Förmodligen är det vår äldsta genre. En vanlig teori är att det kommer ur vårt sätt att röra oss, dvs. att vi går på två ben och fotstampen alterneras av fotskrap, eller kanske av packning vi bär på.

  17. #17
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Kollade nu. Det var väl en bra lektion för den som behöver den. Att veta saker är sällan ivägen. Allt han berättar som behandlar musikteori är applicerbart oavsett vilken genre man vill göra.

  18. #18
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Kanske OT med en klassisk lur är väl ändå att bastrumman kommer in lite fel (rätt?) Så att hela basgången blir förändrad?

    En kul grej att göra är att mata in sina random noter i scalefinder för att se om det finns nån skala med de noterna, så gör jag ganska ofta

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja såna överraskningar är underbart! Ej begränsat till tekno dock. Det första jag kommer att tänka på är Alan Parsons I Robot.

    Överhuvudtaget är slumpa ett bra sätt för att få idéer. Jag tackar för den där random note-sidan! https://random.bretpimentel.com/ Betydligt smidigare än att använda t12+papper och penna som jag brukar göra.

  20. #20
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja såna överraskningar är underbart! Ej begränsat till tekno dock. Det första jag kommer att tänka på är Alan Parsons I Robot.

    Överhuvudtaget är slumpa ett bra sätt för att få idéer. Jag tackar för den där random note-sidan! https://random.bretpimentel.com/ Betydligt smidigare än att använda t12+papper och penna som jag brukar göra.
    Vassego!

    FL-Studio har Randomize! Med diverse inställningar.
    Annars är en CVLFO, S/H, attenuverter och step sequencer alltid kul. Vadå skala?

    Ny slumpat i FL slump.mp3
    Senast redigerat av kbamod den 2021-12-03 klockan 16:17.

  21. #21
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan musikteori säga något om techno?
    Säkert, eller snarare musikpsykologi.

    Preferenserna för upprepning kontra nyhet / kontrast skiljer sig nog en del mellan lyssnare. Det har gjorts studier som visar att upprepad exponering får oss att gilla saker mer, oavsett om det är tonsekvenser eller bilder. Men det kan finnas undantag där man bara blir mer och mer enerverad av upprepningen.

    En del musikpsykologi har sett på musiklyssning från ett informationsteoretiskt perspektiv. Förutsägbarhet kan vara grunden till att vi uppskattar repetition, men vi uppskattar också en viss grad av oförutsägbarhet: till exempel vilken ton är den nästa i en sekvens, eller vid vilken exakt tidpunkt kommer nästa ton, vars tonhöjd vi är nästan säkra på?

    Repeterade mönster behöver vara mångtydiga för att hålla på intresset över tid. De kan vara som en rytmisk motsvarighet till necker-kuben så att man kan få tyngdpunkten i takten att tippa över. Tidiga minimalistiska verk som Reich's it's gonna rain är bra exempel, visserligen mer processorienterade så att en långsam transformation ständigt tillför något nytt.

  22. #22
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja såna överraskningar är underbart! Ej begränsat till tekno dock. Det första jag kommer att tänka på är Alan Parsons I Robot.
    Ahh det var ju en intressant övergång där, inte hört den förut

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allt är analog när det når ditt öra
    Absolut! Men som George Oberwell skriver i Synthfarmen, "Allt är analogt men en del är mer analogt än annat."

  24. #24
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Hmm op z har ju en sina step components och en av dom är att lägga slump i viss mängd på tonhöjd, enligt rådande tonart.

    Iaf I mina händer blir det mest flippat och inte så musikaliskt

  25. #25
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut! Men som George Oberwell skriver i Synthfarmen, "Allt är analogt men en del är mer analogt än annat."
    Amen

  26. #26
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En del musikpsykologi har sett på musiklyssning från ett informationsteoretiskt perspektiv. Förutsägbarhet kan vara grunden till att vi uppskattar repetition, men vi uppskattar också en viss grad av oförutsägbarhet: till exempel vilken ton är den nästa i en sekvens, eller vid vilken exakt tidpunkt kommer nästa ton, vars tonhöjd vi är nästan säkra på?
    Jag vet vilken ton jag kan förvänta mig härnäst, typ. Inom min musikkulturella sfär. I.e. västerländsk musik.
    Men i alla fall jag blir väldigt glad om jag får bli överraskad. "Oj, det ackordet hade jag inte förväntat mig."

    Techno hör generellt är musik där det inte händer så mycket i en låt. Man genomför en idé. En sekvens, en rytm, en bunt ljud.
    Vissa blir stressade av långa malande technolåtar, men jag uppskattar technons kanske primitiva uttryck.
    Jag vet att här kommer jag inte bli överraskad. Detta kommer att mala på i 8 minuter. Gôtt! Då kan jag koncentrera mig på annat.
    Malandet täpper till hjärnans porer och hjälper mig att fokusera. (Diagnos på det?)

  27. #27
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Jag är sällan speciellt fascinerad av techno själv, men det är klart att det inte går ut på överraskning. Däremot tror jag det hjälper om där finns ett visst djup och en detaljrikedom i ljudbilden så att man kan glida omkring med uppmärksamheten mot olika återkommande objekt, ungefär som man sveper med blicken över en stor bild. Jag menar, techno kan fortfarande lyssnas på aktivt utforskande.

  28. #28
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Såg detta idag.
    Nu är det bevisat techno är bäst när du skall koncentrat dig!
    "En förändring i ljud, som när musiken går från en ton till en annan, gör att hjärnan automatiskt registrerar och organiserar denna förändring, utan att vi är medvetna om det. Hjärnan får då lite svårare att sortera och minnas annan information samtidigt." (https://www.forskning.se/2021/12/02/...-musiken-dig/#)

    Min tes att monoton musik är bra som "arbetsmusik" får vetenskapligt stöd -> man läser vad man vill

    Jag använder techno (EBM funkar också) när jag skall utföra repetitiva uppgifter. Skall jag försöka tänka vill jag nog ha tyst eller "naturligt" sorl.

  29. #29
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Halva mellanstadiet gjorde jag läxorna till Born To Be Wild. Tyckte det nymodiga tekno var avskyvärt

    Just studier på vilken musik som ska vara bra för något är nästan alltid litelite felaktigt antagna. De funkar inte lika bra på musiker t.ex. Jag har varit på yogasessioner som varit bra, men så ska det till avslappningsstund som avslutning, och det startas nån jävla avslappningsnewagesyntskiva. Förstör hela stunden. Jag reser mig och går. Jag blir lugn av Squarepushers sjuka grejer. Eller avskalade rena instrument.

    Artikeln i länken är intressant faktiskt. Tror studien var riktigt seriös, och artikeln sammanfattar kanske lite väl kort. SOm t.ex. vilken musik testades? Jo:
    Utländsk musik med okänd text (30 personer gjorde testet)
    Instrumental musik utan text (18 personer gjorde testet)
    Musik med bekant text (36 personer gjorde testet)

    Vad är det för specifikationer egentligen?

  30. #30
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det för specifikationer egentligen?
    Det kan man undra.
    Jag nöjer mig med att läsa sammanfattningen. Det är då lättare att ha en lagom kritisk hållning.

    Get your motor runnin'
    Head out on the highway


    Håller med om "avslappningsnewagesyntskiva". Ger helt motsatt effekt.

    Kristallskål - Chakra Set - 7 st - "432 Hz" - Inkl. Skål Väskor.
    18 995 SEK

    ...Och en kristall på pannan.

    Där börjar det bli jobbigt - för mig.

    Like a true nature's child
    We were born


    Born to be wild
    We can climb so high
    I never wanna die


    ...olika vägar till avslappning.

  31. #31
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Exakt

  32. #32
    Stuff
    Stuff är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte lurad av techno


    https://youtu.be/2hznjwL7SlE
    ”Sundance” luras man inte med. Det är kanske den mest ultimata musikaliska kombinationen av mänsklighet och teknologi

  33. #33
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tittade på YT "Music Theory for Techno". Där talades det om att vilken tonsekvens som helst funkar. Det behöver inte ens vara "riktiga" toner.
    Men det stämmer ju. Techno kan mata in vad som helst i huvudet. Jag köper det.
    Vad är "riktiga toner"?
    Allt som är ljud kan betraktas som musik, det är bara rätt mindset som krävs.

  34. #34
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är "riktiga toner"?
    Allt som är ljud kan betraktas som musik, det är bara rätt mindset som krävs.
    Bra fråga. Nu fick man börja fundera lite.
    Vad sägs om följande definitioner?

    - Musik är arrangerade ljud.
    - Alla ljud har en eller flera toner.
    - "Riktiga toner" är, i vår västerländska värld, toner där avståndet mellan tonerna är hel eller halvtonsteg.

  35. #35
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    1. är rätt bra definition. "Arrangerade ljud" kan faktiskt rentav betyda att man spelat in t.ex. fåglar/bilar/väder och sen spelar upp resultatet och kallar det musik.

    2. är svårare dock. Ett virvelslag har ofta inga toner, men är ju en del i mycket musik.

    3. är bara en specifikation utifrån en särskild tradition, som du ju också nämner.

  36. #36
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Musik är organiserat ljud, som Varèse sa. Och ljud är en atmosfärisk störning.

    Brus eller impulsljud kan fourieranalyseras och beskrivas som summan av sinustoner, men det är inte alltid så fruktbart.
    Alla toner är riktiga toner, men somliga passar inte in i ett givet stämningssystem.

  37. #37
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2. är svårare dock. Ett virvelslag har ofta inga toner, men är ju en del i mycket musik.
    Jag tänker att alla ljud är ljudvågor (tryckförändringar) då måste det finns ton/toner.
    Eller skall vi säga en kombination av toner och brus?
    Gör du en virvel på en synt. Använder du både en oscillator och brus. Tonen är emellertid inte konstant. Ett väldigt snabbt fallande glissando

  38. #38
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Musik är organiserat ljud, som Varèse sa. Och ljud är en atmosfärisk störning.

    Brus eller impulsljud kan fourieranalyseras och beskrivas som summan av sinustoner, men det är inte alltid så fruktbart.
    Alla toner är riktiga toner, men somliga passar inte in i ett givet stämningssystem.
    Nu svarade du nog medans jag skrev. Är brus avsaknaden av toner, eller kan man skapa perfekt brus av en mängd sinustoner?

    Tar man ett tillräckligt kort brusljud så borde det vara en ton? En viss tonhöjd med en viss amplitud...?
    Är en ljudatom alltid en ton?
    Vad finns bortom tonen?

    Antag att du lever i en oändligt stilla värld. Så kommer en (1) tryckpuls i det medium världen är skapad av. Är det då en oändligt låg ton? Tonen definieras av när och om nästa tryckpuls kommer.

  39. #39
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker att alla ljud är ljudvågor (tryckförändringar) då måste det finns ton/toner.
    Eller skall vi säga en kombination av toner och brus?
    Gör du en virvel på en synt. Använder du både en oscillator och brus. Tonen är emellertid inte konstant. Ett väldigt snabbt fallande glissando
    Det där är ju intressant. Är ett glissando som inte "stannar" varken före eller efter och som dessutom har fade in och fade ut verkligen en ton, eller en oändlig serie toner och isåfall vilken/vilka enligt ett givet relativt system?

    (Det finns definitivt en gammal "vad är musik?"-tråd härnånstans där detta passar in utmärkt... Minns att den gick rätt länge)

  40. #40
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    https://freesound.org/people/gis_sweden/sounds/588237/
    Shepardton. Den luras!
    Säger inte att den är perfekt, men det är min shepardton.

    Ja, vad är ett perfekt glissando? Hur… långt kan det vara?
    Även ljud vi inte kan höra är ju toner.

    … jo, diskussionen har blivit lite ot nu. Men dock intressant.

  41. #41
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Diskussionen har blivit lurad av techno.

    Citat Ursprungligen postat av kbamod Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är brus avsaknaden av toner, eller kan man skapa perfekt brus av en mängd sinustoner?
    Man kan göra vitt brus genom att summera en stor mängd sinustoner, men det är inte så lätt att få det bra och inget jag direkt rekommenderar. För vitt brus måste amplituden av varje sinuston vara densamma och fasen måste väljas slumpmässigt. Om man sätter alla sinustoner i samma fas får man däremot en impuls. Med ett annat specifikt fasförhållande kan man få ett glissando som täcker hela det använda frekvensregistret.

    Tar man ett tillräckligt kort brusljud så borde det vara en ton? En viss tonhöjd med en viss amplitud...?
    Bara om man upprepar det korta brusljudet, då blir det en ton. Ta en enda period av en sinuston och spela den isolerat, det ger inte någon exakt tonhöjdsförnimmelse men kan låta allmänt diskantigt eller basigt beroende på längden.

  42. #42
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Sent på bollen här i diskussionen, men jag tycker att den techno som har litet tonalt innehåll är den bästa technon. Jag delar helt och hållet uppfattningen att en repetitiv byggsten alltid kan bli musikalisk, nästan helt oavsett hur den låter.

    Det är som att man tar sig till en mental "ruta noll" med ett helt avskalat beat. Mot en sån bakgrund behöver man sen bara göra mycket små ändringar för att skapa stor effekt. Lite som funkisarkitektur: minimalism med små variationer.

    Jag håller också med om att tillvänjningen och ens erfarenhet som lyssnare har stor inverkan på vad man kan acceptera. Detta är nog skälet till att jag ofta kan känna mig ganska ensam när jag samtalar med nån som "tycker om" musik.

    EDIT:

    här är en liten atonal improvisation jag gjorde för några år sen. Retrospektiv GAS eftersom jag sålt Sherman filterbank, den var bra galen den burken.

    https://www.youtube.com/watch?v=lAUDgvWWotc
    Senast redigerat av gelnef den 2021-12-10 klockan 09:46.

  43. #43
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fint! Fast definitivt tonalt. D#, F# rakt av, analyseras gärna som tonikaparallell, tonika

  44. #44
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diskussionen har blivit lurad av techno.
    Ja, något sån't...
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara om man upprepar det korta brusljudet, då blir det en ton. Ta en enda period av en sinuston och spela den isolerat, det ger inte någon exakt tonhöjdsförnimmelse men kan låta allmänt diskantigt eller basigt beroende på längden.
    Det har du rätt i. En puls är ingen ton. Lite som Ambulansens glissandotanke.

    Vitt brus är slumpsignal med samma intensitet på alla frekvenser. Perfekt vitt brus är tydligen en omöjlighet.

    Källor till bra brus har diskuterats bla här på 99 och på Modwiggler. Det blir ju en lite lustig diskussion.
    Bästa källan skall ge brus enligt definitionen på vitt brus. Vill man ha något annat - använd filter.

    Jag har själv en zenerdiodbruskälla. Hurra! De anses vara bra. Försökte läsa en artikel med titeln "All Hail the Zener Diode Noise Source".
    Men tydligen funkar inte alla zenerdioder. Inte ens alla av samma modell. Tänk om den diod jag lödde dit var halvbra...
    Tvivlar dock på att jag skulle märka något.

    Tänk vad mycket som påverkar bruset på vägen. Resten av signalvägen i synten, kablar, mixer, högtalare/hörlurar och öron.
    Mitt 10-åriga jag hörde mer av vitt brus.

    Det är väl så att riktigt bra vitt brus är bara intressant som testsignal/referenssignal.


    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där är ju intressant. Är ett glissando som inte "stannar" varken före eller efter och som dessutom har fade in och fade ut verkligen en ton, eller en oändlig serie toner och isåfall vilken/vilka enligt ett givet relativt system?
    Är ett glissando en serie toner? Nej, säger jag. Men loopar man en selektion (en eller flera perioder) från ett glissando uppleves det som en ton. Ett glissando från A till Ab som tar 24 timmar att spela...

    Citat Ursprungligen postat av gelnef Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är som att man tar sig till en mental "ruta noll" med ett helt avskalat beat. Mot en sån bakgrund behöver man sen bara göra mycket små ändringar för att skapa stor effekt. Lite som funkisarkitektur: minimalism med små variationer.
    Bra sagt. Känner igen mig i det.
    "Mental reset" finns det någon grupp som heter det?
    Senast redigerat av kbamod den 2021-12-10 klockan 13:20.

  45. #45
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    James Tenneys For Anne (rising) består enbart av shepardtoner. Han har gjort liknande stycken för stråkar som är lite mer imponerande eftersom det inte helt går att åstadkomma det fenomenet med de instrumenten, men effekten är ändå väldigt tydlig.

    Är glissandot en serie toner? Jag skulle skilja mellan "är" och "kan representeras som". Precis som med vitt brus kan glissandon syntetiseras som summan av en bestämd serie av statiska sinustoner. Självklart är det mera i linje med vad vi varseblir att se glissandot som en enda ton som ändras i frekvens.

    De som nördar ner sig i brus gör det vanligtvis med rosa brus.

  46. #46
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	resizedimage600792-tumblr-nlgsswVGsG1r6q44to1-1280.png 
Visningar:	31 
Storlek:	382,6 KB 
Id:	104335

  47. #47
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    kul tråd! Synd bara att man kommer in så sent när så mycket bra redan skrivits... bra tutorial i all ära i trådstarten, men för mig är repetitionen som element så mycket mer än något som i egen kraft legitimiserar något som inte nödvändigtvis är mer än halvbra. En bra loop för mig är lite som fascinationen över ett fint mekaniskt urverk (inte för jag kan ett jota om klockor), när man häpnas över hur bra alla element sitter ihop och kommunicerar med varandra. Man behöver liksom inte höra nästa takt för man är inte klar med den första ännu. Jazzordspråket stämmer absolut, men när man sitter och proddar så är min målbild att hitta det som man vill loopa - inte att göra något jag är halvnöjd med och sen loopa för att "rädda" det.

    Jag brukar vara väldigt mycket antiflum, men den här RA-artikeln är riktigt bra i min mening: https://ra.co/features/3627

    Och sen på temat skalor, don't get me started... För "sann" atonal techno finns inget vassare än att flytta saker till frekvenser som ligger utanför 12-tonsskalan (vill minnas att Adam Neily skulle göra ett ackord som låg precis mittemellan dur och moll och det lät som en biltuta. Det blir bra techno det!)

  48. #48
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    är det inte genomgående i såna här "vad är techno" etc-trådar att förutsättningen är att det inte finns några skivor med techno utan vi måste gissa och komma med olika teorier om var techno är och hur det görs. jag tycker det viktigaste i den här artikeln (som iofs var intressant) är att rob hood hade juno2 och sh101, och ingen annan heller hade några modulsyntar för att göra techno, men visst kvantiserar man till en 12 toner/oktav melodi i huvudet när man hör slumpvisa frekvenser.

    och så tar man bort dj-dimensionen. låtar som bara är en loop blir ganska överraskande när tex jeff mills mixar med dem. och så är en poäng med väldigt repetitiv musik att när det väl kommer nåt nytt så blir det så väldigt mycket större effekt som när trummorna snurrar till det och ackorden kommer in vid 2.18 i den här

    https://youtu.be/V7_Y4NUGyEw

  49. #49
    Ingemar Stålholm
    Ingemar Stålholm är inte uppkopplad

    Senior
    håller med, och brukar inte hänge mig åt diskussioner eller försök att utröna vad techno "är" så värst mycket. "Enya kanske är rave för mig", och vem är man att säga emot. Det finns ett klassiskt domskäl från när man skulle avgöra om hårdporr var täckt av yttrandefriheten i USA, där domaren skrev att "I shall not today attempt further to define the kinds of material I understand to be embraced within that shorthand description; and perhaps I could never succeed in intelligibly doing so. But I know it when I see it, and the motion picture involved in this case is not that." Det är nog det närmsta man kommer också i det här fallet - någon ovan nämnde "technonerv", och antingen så finns den eller så finns den inte.

    Bra låt!

  50. #50
    kbamod
    kbamod är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Stålholm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kul tråd!...
    Jag brukar vara väldigt mycket antiflum, men den här RA-artikeln är riktigt bra i min mening: https://ra.co/features/3627
    Vilken bra artikel, tycker jag! Tackar för den länken.
    Väldigt mycket namndroppande efter ett tag...
    Det finns så otroligt många som gör techno. Producent X verkar dessutom under Y antal pseudonymer...
    Och jag har aldrig varit någon kalenderbitare. Kände igen några namn dock...
    Maurizio (han med M05a) skall jag kolla upp!!! Sjuk låt! Har den i lurarna nu igen.

    Bra med paralleller till andra kulturers musik.

    Gör jag Gnawa med syntljud. Vips så har jag techno. Eller?

    Det repetetiva är inte techno, men techno - kan - vara repetetiv.
    Det är då ljudbilden och det kulturella sammanhanget som gör något till techno.
    Och som alltid. Mottagaren bestämmer.

    Att göra minimal musik är svårt. Handlar om att våga och att acceptera och extrahera.
    Här skall göras mindre!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •