Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 68 av 68

Ämne: Har byggt en (till) RE-909 (intressekoll)

  1. #61
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Har nu egentligen färdigställt maskinen men avvaktat med försäljningen då jag vill se till att kunna packa den übersäkert om den ska skickas.

    Har kvar kartongen caset kom i, det finns ca 4 till 4,5 cm marginal på sidorna, tror ni det räcker? Tänker flera lager bubbelplast (3cm tjockt ungefär) och sen tätt packat med papp ut till kanterna. Sen papp i botten och en skiva skum eventuellt. Adaptern i sin kartong längst upp med nån bit skum eller liknande mellan maskinen och adapter för säkerhets skull (och utfyllnad). Låter det tillräckligt? Kartongen är i gott skick och tejpas i så fall ordentligt med bra pakettejp. Egentligen oroar jag mig bara för att det blir tight med adaptern, skulle bli lite dumt att behöva skicka separat.

  2. #62
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Låter lugnt tycker jag och det finns ju även försäkring att välja till för säkerhetsskull, tror postens täcker 20k och ingår tex!

  3. #63
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    Windwind04, du packar ju jättebra. Men ett förslag är ännu en kartong. En ytterkartong och skumm mellan denna kartong och innerkartong.

  4. #64
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Shompis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Windwind04, du packar ju jättebra. Men ett förslag är ännu en kartong. En ytterkartong och skumm mellan denna kartong och innerkartong.
    Tack, ja det går ju så länge jag kan hitta eller bygga ihop en sådan. Blir nog väldigt stort om jag ska ha plats för adapter utanför innerkartongen dock.

  5. #65
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag vill uppdatera den här tråden lite, känner jag. Jag tänker att det är bättre att uppdatera i den här samlade tråden istället för att skriva ett gigantiskt och invecklat säljesinlägg senare. Det här inlägget är inte menat som en annons såklart.

    Maskinen är fortfarande i min ägo då jag pausat försäljningen för att fokusera på annat, och för att jag velat göra lite förändringar i den. Jag börjar nu närma mig mållinjen (efter en lång paus) och vill därför berätta lite vad som har gjorts eller ska göras, innan jag går vidare med försäljningen.

    Jag funderar på att köra med en intern trafo trots allt. Eventuellt den som D-Tronics har gjort för TR-909, då den är liten och lätt jämfört med originalvarianten. Det är ett känt fenomen för oss som nördat ner oss i RE-909-bygget att den s.k safety PSU:n brukar introducera ett relativt tyst, men högfrekvent tjut som märks i utgångarna för hihats och cymbaler, samt ofta en aning crosstalk mellan just hihats och cymbaler. Det märks mest om du har volymen för dessa ljud ställd ganska högt eller lägger på mycket förstärkning efteråt (kompressor, distortion osv). Min egna RE-909:a med intern transformator är mycket tyst i jämförelse och har ett behagligare, mjukare brus (typ pink/white noise) även om du kör den genom effekter som har en tendens att framhäva bakgrundsbrus.

    Jag har beställt (men inte ännu fått) nya fina key caps till de stora knapparna (steps 1-16, start/stop samt accent) som har lägre profil likt original, som ger betydligt bättre känsla (lite konkav yta och mer textur i plasten) och inte läcker igenom ljus från LEDs utanför det lilla fönstret.

    Bild på min egen med dessa installerade:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20240117_100440.JPG 
Visningar:	29 
Storlek:	1,45 MB 
Id:	117140

    Jag tänker nog samtidigt sätta dit ett displayfönster som är lite snyggare och ligger i höjd med panelen (i kitet ingår annars bara en tunn röd plastfilm som man limmar inuti lådan). Se bild:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tr909-display-red.jpg 
Visningar:	9 
Storlek:	89,9 KB 
Id:	117141

    Utöver detta funderar jag på att installera ett modkit från P4L modular som lägger till justerbar drive och längre decay (av/på) för bass drum, pitch för hihats samt justerbar mängd 'reverb' i hand clap. Detta sitter i hålet för kortläsaren i så fall.

  6. #66
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har en RE-909 som Paul byggt.
    - Dom där glasklara knapparna. Är dom av hög kvalitet? Går dom att köpa fortfarande av han som säljer? (Har dom mjölkvita standard på min just nu) Är dom hemmagjorda med Resin?

    - Har du beställt dom nya stora knapparna från Christian redan? Trodde inte han ens fått ett pris eller dylikt på dom ännu? =)

    - Min interna PSU surrar som fan. Sämst! Inte ens min original 909:a lät så illa. Funderar på samma som du
    https://www.synthcity.nl/us/roland-t...psu-board.html
    men skraj att den ska introducera annat jox i den. Men hört att den ska funka fint.

    - Du har möjligtivs inte en extra powerknapp liggandes att sälja? Likt denna?
    https://www.tme.eu/de/details/ae-h85...gin/h8550vbbb/

  7. #67
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en RE-909 som Paul byggt.
    - Dom där glasklara knapparna. Är dom av hög kvalitet? Går dom att köpa fortfarande av han som säljer? (Har dom mjölkvita standard på min just nu) Är dom hemmagjorda med Resin?
    Jag upplever att de verkar vara av hög kvalitet, de sitter fint och stadigt på switcharna och ser mycket bra ut tycker jag. Fin yta. Osäker på materialet men tror att de är hemmagjorda, eller om han möjligtvis har tillgång till 3D-skrivare via jobb eller nåt. Däremot är jag mindre säker på om de går att köpa fortsatt, det får han svara på. Gissar att han återkommer till dig om du skriver, verkar vara en trevlig snubbe.

    - Har du beställt dom nya stora knapparna från Christian redan? Trodde inte han ens fått ett pris eller dylikt på dom ännu? =)
    Nej faktiskt inte! Jag har köpt av han spanjoren som går som CV Karl på facebook. Även där verkar han tråkigt nog inte längre erbjuda fler sets.. Jag gissar att det inte är tillräckligt med efterfrågan längre, han gjorde ett par rundor med 30st sets tror jag, sen skrev han att det var slut med dessa. Dock tror jag att de nya v2 som du nämner kommer att vara liknande och bra kvalitet. Får ju hoppas det åtminstone. Jag fattade det som du att det inte ens finns ett pris än, och att han kommer uppdatera och ge lite rabatt för tidigare köpare av case kits. Du kan säkert fråga Andreas om du inte åtminstone kan få den rabatten antar jag.

    - Min interna PSU surrar som fan. Sämst! Inte ens min original 909:a lät så illa. Funderar på samma som du
    https://www.synthcity.nl/us/roland-t...psu-board.html
    men skraj att den ska introducera annat jox i den. Men hört att den ska funka fint.
    Jag har testat den, skrev ett kort inlägg på facebook om det med. Kort sammanfattat fick jag en liten, knappast märkbar i vanliga fall, ökning av brus i ljudsignalen ut. Mätbar men antagligen inte hörbar om man inte vrider upp gain rejält. Drabbade främst hihats och cymbaler också, vred jag ner level på dessa lite grann (vilket jag typ alltid gör ändå vid inspelning) så blev det ännu mindre märkbart. Lät mer som ett mjukt mullrande fast inte så mycket bas, snarare i mellanregistret, alltså när jag boostade gain typ 30dB i DAW för att ens höra det..

    Akustiskt? Knäpptyst, så vitt jag minns. Definitivt inget brum eller surr som med trafon. Så på så sätt tror jag att den är ett helt OK alternativ om man inte är jätterädd för switchade nätaggregat eller alltid kör sin 909:a med alla cymbaler på maxvolym, samt tokkomprimerar ljudet och/eller kör med sjukt mycket gain. :P

    Edit: Eventuellt finns det kvar av de jag har, iaf enligt webbsidan: https://raresynthparts.com/en/rare-p...9-Keycaps.html

  8. #68
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Tusen tack för att du tog dig tid att svara :-)

    Ska nog lägga en beställning på ny PSU senare.

Liknande ämnen

  1. Vad ska jag bygga?
    Av zarar i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-03-11, 13:08
  2. Vad ska man bygga...
    Av Jade i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 19:06
  3. vad ska jag bygga?
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 18:47
  4. Vad ska jag bygga i M4L?
    Av Odd Bob i forum Ableton
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 16:22
  5. x0xb0x beställd! Fler som ska bygga?
    Av imported_Thomas Kahn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •