Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 68

Ämne: Har byggt en (till) RE-909 (intressekoll)

  1. #1
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior

    Har byggt en (till) RE-909 (intressekoll)

    Gammal text nedan!

    Hej hoj!

    Jag har spenderat det sista året circa på att bygga en Din Sync RE-909 (i lugn takt!) som börjar likna klar. Jag har gjort detta på min praktik som är hos en rätt etablerad firma som sysslar med lite allehanda elektronik och reparationer, så därför har jag haft bra resurser att ta till när oklarheter uppstått. Jag ska säga att det är mitt första stora projekt, så vill inte ge fel uppfattning - jag är inte ett proffs. Däremot är jag lugn och metodisk, och vill inget hellre än se att du får en grym 909a som håller i åratal.

    Jag ville göra en liten intressekoll, om någon skulle vara intresserad av att köpa ett bygge #2 av mig, eventuellt.

    Jag har ett antal komponenter som jag antingen har dubletter av, eller köpt fler än vad som behövdes för mitt exemplar.
    Det mesta finns fortfarande på lager på exempelvis digikey och mouser samt reichelt. Kanske ~4 unika komponenter är svårare att få tag på just nu, med förväntade leveranser från sent i december/tidigt januari, till sent 2022 där jag letat.. Det löser sig nog.

    Jag har räknat på kostnader och redan förberett beställningar ifall att, och komponenter & kits verkar preliminärt landa på ca 12 000 kronor. Då räknar jag med att byta BA662A mot den klonade varianten som säljs av Din Sync, och NJM 4558L istället för M5218L, t.ex.

    Jag ska se på måndag vilka andra komponenter jag har redan (massa motstånd och kondingar vet jag iaf), jag vet att jag har CPU och firmware 4.0 på eprom, 2st SD1469S transistorer till snare drum, 20st NJM 4558L, 20st 2SC945P, ev. några CD4011UBE och SN74HC174N jag kan använda (behövs 3st respektive 13st). Tror jag har AN6912 och H11L3M med.

    Om ev. köpare är kräsen med komponentval finns ju möjlighet att byta ut mot original med, men lär ju kosta lite. Jag körde typ allt vintage original på min, men tror att det blir minst lika bra med nya delar.

    Jag tänker nog använda sockel för de IC-kretsar/opampar som går, och färdiga kablar.

    När?

    Finns i skrivande stund 6st RE-909 kits på lager (var 7 igår). Är någon snabb nog att visa intresse kan jag eventuellt beställa ett kit i dagarna som kommer. Case-kits verkar vara väntelista som gäller, oklart när jag kan få tag på ett alltså, men Kumptronics som ansvarar för cases säger januari för leverans. Så dröjer väl minst någon dryg månad.

    Med en takt på ett par timmar 5 dagar i veckan (bara ett exempel) skulle bygget nog inte dröja mycket mer än max någon månad skulle jag tro, förutsatt att alla delar finns och inget sätter käppar i hjulen. Kanske att det är så smidigt t.o.m att jag hinner bygga och testa den innan lådan kommer, och endast behöva montera ihop den sen.

    Hur?

    Jag tänker att jag kollar intresset, efter det börjar jobba på den (efter att ha färdigställt min egen) och när den är klar och om jag har köpare så tar vi hand om det praktiska och ser till att allt går rätt till, logistiken och allt annat. Överlämnar helst personligen men tar mig inte nödvändigtvis så långt med bil då jag inte har körkort.


    Uppdatering 19/10-2022:

    Jag har nu funderat och räknat mycket på prissättningen, och med tanke på hur stort projektet blev i slutändan - nästan ett år av jobb till och från, och många tiotals timmars rent arbete - och hög kostnad för material, så har jag landat på 22.000 kronor som pris.

    Jag lämnar inte någon garanti på funktionen efter att maskinen lämnat mig, men kommer med nöje att erbjuda hjälp med felsökning eller service om något oturligt händer.

    Jag vill också bara nämna allt detta här och uppdatera relevanta delar av inlägget men det här är inte en säljestråd!
    Senast redigerat av windwind04 den 2022-10-19 klockan 10:35.

  2. #2
    deleted user
    Tips, sälj din gamla och bygg dig själv en ny istället.

  3. #3
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips, sälj din gamla och bygg dig själv en ny istället.
    Inte egentligen en dålig idé. Jag har ju haft den tanken med. Skulle innebära mindre stress garanterat eftersom jag redan är typ klar. Skulle kunna bygga #2 utan att tänka så mycket på att jag måste leverera liksom.

  4. #4
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jag har 8 st NOS M5218L liggandes.

  5. #5
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har 8 st NOS M5218L liggandes.
    Såg ditt inlägg igår, 220kr för 8st är lite högre än vad jag gett innan, men å andra sidan är de ju NOS. Kan nog tänka mig att köpa, även om jag redan har en hel uppsättning. Har faktiskt bara en i reserv så ifall att någon av mina strular skulle några extra vara bra.

  6. #6
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Lägger detta på is ett tag, bara ifall att någon skulle nappat. Har nog som avsikt att bygga en #2 men väntar nog en stund.

  7. #7
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Uppdatering. Nu har jag så gott som färdigställt den första, lite småfix kvar som jag vill göra. Nästa är på G snart.

    https://soundcloud.com/und-sidedly/r...social_sharing

    Lite ljud från den.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20211210_193346.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	2,11 MB 
Id:	104322

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_20211212_143607.jpg 
Visningar:	72 
Storlek:	2,52 MB 
Id:	104330
    Senast redigerat av windwind04 den 2021-12-12 klockan 14:37.

  8. #8
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Ser ut som 1-16 knapparna osv sticker upp lite för mycket? Dom ska vara mer insjunkna mot plåten.

  9. #9
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut som 1-16 knapparna osv sticker upp lite för mycket? Dom ska vara mer insjunkna mot plåten.
    I bild ett är de inte riktigt nedtryckta, i bild två har jag gjort det så gott jag kunde. Vet att Christian (Hartig) la upp bilder i fb-gruppen där han hade satt brickor för att sänka dem, men skulle jag göra det skulle de små knapparna komma under panelen lite.

    Svårt det där. Eventuellt att de går att trycka ner ännu mer mot switcharna?

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Rådfråga på RE-909 Facebook. :-) Kolla hur dom andra gjort. Dom ska normalt sett ligga under plåtens kant.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	909.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	387,7 KB 
Id:	104325
    Senast redigerat av drifter7508 den 2021-12-12 klockan 10:30.

  11. #11
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rådfråga på RE-909 Facebook. :-) Kolla hur dom andra gjort. Dom ska normalt sett ligga under plåtens kant.


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	909.jpg 
Visningar:	100 
Storlek:	387,7 KB 
Id:	104325
    Jo okej, men det där är väl ändå Christians med nedsänkt switchboard eftersom han hade högre tact-switchar? Då blir det ju så. Men mina knappar går inte att få ner mer än jag har gjort nu utan att använda någon form av brickor eller så på distanserna inuti caset.

    Hans kommentar: "I have used other LED switches and they are a bit longer. so I put plastic spacers under the switchboard and the caps came a bit lower."

  12. #12
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Inte sett någon annan med så höga knappar och originalet har heller inte det. =)
    Bara min OCD. Är du nöjd så bry dig inte om mig =)
    (Jo, såg precis en till med samma)

  13. #13
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte sett någon annan med så höga knappar och originalet har heller inte det. =)
    Bara min OCD. Är du nöjd så bry dig inte om mig =)
    (Jo, såg precis en till med samma)
    Jag uppskattar inte riktigt att du tagit dig tiden att endast kommentera höjden på knapparna.

    Jag kan inte fysiskt sänka knapparna (alltså plastbitarna) mer än vad jag gjort.

    OCD har jag gott om jag med, men är lite surt faktiskt att det är den respons jag får.

  14. #14
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Varför blir du sur över det? Knapparna ska ju inte sitta så där? Lösningar finns alltid, mer eller mindre svåra.

    Påpekade enbart för att du kanske inte kände till det. =) Menade såklart inget illa alls.
    Ber om ursäkt ifall du tog illa upp.

  15. #15
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför blir du sur över det? Knapparna ska ju inte sitta så där? Lösningar finns alltid, mer eller mindre svåra.

    Påpekade enbart för att du kanske inte kände till det. =) Menade såklart inget illa alls.
    Ber om ursäkt ifall du tog illa upp.
    Sur och sur, jag blev ledsen. Men det är väl en småsak. Jag är självklart öppen för förslag men tror inte jag kan löda switcharna närmre kortet än så, och då återstår att sänka kortet, vilket skulle få de små LED-switcharna att bli lite väl låga.

  16. #16
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Tror det var menat i all välmening - ett otroligt imponerande bygge som ser helt fantastiskt ut, och när något ser helt fantastiskt ut är det lätt att se den enda lilla detalj som håller det från absolut perfektion! Och en potentiellt rolig läxa att luska ut vilket sätt som är det bästa, om möjligt, att uppnå det.
    Så snyggt att en inte kan undgå att bli lite sugen såklart. Bra jobbat!

  17. #17
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av holy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror det var menat i all välmening - ett otroligt imponerande bygge som ser helt fantastiskt ut, och när något ser helt fantastiskt ut är det lätt att se den enda lilla detalj som håller det från absolut perfektion! Och en potentiellt rolig läxa att luska ut vilket sätt som är det bästa, om möjligt, att uppnå det.
    Så snyggt att en inte kan undgå att bli lite sugen såklart. Bra jobbat!
    Tack så mycket! Jag tror att jag vet hur jag skulle kunna förbättra det hela åtminstone.
    Det finns några knappar som är högre än de andra, och gissningsvis kan jag kanske fixa till det så att det inte ser ojämnt ut.

    Bytte ut den första bilden mot en ny som visar hur den ser ut idag.

    Och @drifter, jag godtar såklart din ursäkt. Jag har varit lite låg och kände kanske av något i dina meddelanden som inte alls var avsiktligt. Menade heller inte att vara allt för spydig i mitt svar men ville väl uttrycka det jag kände.

  18. #18
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Himla fint bygge!

  19. #19
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Ser himla fint ut.
    Om knapparna sticker upp längre än på originalet trots samma konstruktion är det troligen för att exakt samma knappar inte använts i kittet? Det faller på Dinsync i så fall och inte på windwind04 som bara följt en bygginstruktion.

  20. #20
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser himla fint ut.
    Om knapparna sticker upp längre än på originalet trots samma konstruktion är det troligen för att exakt samma knappar inte använts i kittet? Det faller på Dinsync i så fall och inte på windwind04 som bara följt en bygginstruktion.
    Tackar!

    Jag följde mycket riktigt bygginstruktionerna. Tror iaf inte att det är så lätt att få de lägre utan extra brickor eller annan modifikation av konstruktionen. Jag har även manuellt bytt en del av hattarna eftersom den första omgången av dessa var lite halvdåliga (vissa snea osv) pga fel från fabriken.

  21. #21
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    En liten uppdatering. Nu har jag nästan färdigställt min andra (förhoppningsvis, dvs). Återstår lite komponenter på voice board och sedan att montera allt. Testade sequencer-delen och verkar inte vara några problem alls där.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220425_152431.JPG 
Visningar:	92 
Storlek:	4,14 MB 
Id:	106431

    Bild på min egna med justerade knappar^

  22. #22
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220425_152431.JPG 
Visningar:	92 
Storlek:	4,14 MB 
Id:	106431
    Snygging!

  23. #23
    BURG
    BURG är uppkopplad nu
    BURGs avatar
    Veteran
    OJ vilket snyggt bygge! Kudos

  24. #24
    Ullrich
    Ullrich är uppkopplad nu
    Ullrichs avatar
    Senior
    Props!

  25. #25
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Läcker!!

  26. #26
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Tack så mycket. Har lagt mycket tid och kärlek på dessa två. Lite klurigt bygge stundtals men allt gick väldigt bra trots allt. Den första tog typ ett år att få ihop till 95%, de sista få procenten har jag alltså gjort nu senaste veckan eller veckorna efter en paus på några månader, varvat med slutspurten på #2.

    Den andra har tagit längre tid än väntat (3 månader än så länge, nu typ 90% klar) lite pga ett litet misstag (satte dit ca 40st stiftlister som var fel i håldiametern, så behövde byta alla...) och lugn takt, samt att jag inte har byggt hemma och därför inte kunnat lägga en massa timmar dagligen, typ.

    Totalkostnad för mina två byggen landar runt 14700 kr respektive 13800 kr troligtvis. Den andra är med den inkluderade safety PSUn som kräver adapter (som jag inte skaffat ännu), därav lite billigare.

  27. #27
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Snyggt jobbat!
    Det skulle vara intressant att veta hur många ”effektiva” timmar du lagt på projekten, om du har någon hum om det...

    (eller du kanske inte vågar fundera på det )

  28. #28
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Tyvärr ingen vidare koll! Men, på min andra RE-909, några tiotal timmar riktigt effektiv tid kan jag nog med säkerhet säga. Vissa verkar uppskatta deras byggen till 30-40 timmar, hur effektivt de jobbar då vet jag ej. Skulle gissa att jag ligger aningen högre pga ett par extra timmar spenderade på att löda loss alla stiftlister och sedan en timme typ att löda dit nya.

    Med kafferaster, huvudkliande och väntande på delar inkluderat skulle jag gissa på någonstans uppemot 100 timmar, kanske. En del tid har även lagts på att hitta och ordna med inköp av delar. Lite överlapp med byggtiden med främst innan jag börjat.

  29. #29
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    På den första fastnade jag lite då en bygel som behövdes för firmware-EPROM satt löst. Det var flera timmars felsökande där... Trodde jag hade fel på PSU t.ex. Bytte spänningsregulator och transistorer och testade, innan en av de som jobbar där jag bygger fick syn på att bygeln inte satt helt fast. Lödningen hade väl släppt när jag flyttade kortet troligen (och var väl inte så bra från början då).

    Så den första tog nog några extra timmar, dels pga det ovan och dels ovana att bygga, samt sporadiskt med jobbtillfällen. Gick nog veckor utan att jag lödde dit någonting eller jobbade alls. Men frånsatt bygeln och någon liten miss till, gick allt rätt bra. Tror jag bara satte något enstaka motstånd fel i low tom, så den fick för stort omfång i tonhöjd på en oscillator.

  30. #30
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Totalkostnad för mina två byggen landar runt 14700 kr respektive 13800 kr troligtvis. Den andra är med den inkluderade safety PSUn som kräver adapter (som jag inte skaffat ännu), därav lite billigare.
    Tack för den informationen.
    14000 pix för en 909 är ju växelpengar i jämförelse dagens priser på Rolands dito.

    Hur som helst, snyggt jobbat!

  31. #31
    jRm
    jRm är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tjusigt, ska visa Paul tråden när jag träffar honom : )

  32. #32
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jRm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjusigt, ska visa Paul tråden när jag träffar honom : )
    Grymt! Han ska ha stort tack ihop med resten (Christian Hartig m.fl)! De har gjort ett superjobb här tycker jag. Och rev2 verkar bara ännu bättre.

  33. #33
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Nr.2 är snart klar, fixat ihop alla korten för någon dryg vecka sedan och verifierat att alla ljud funkar som de ska. Fler test kommer behövas av andra funktioner som MIDI etc. Såg lite tips om eventuella små modifieringar på output-kortet för att skydda muting-transistorerna, samt en mod för starkare MIDI-signal så den orkar driva båda utgångarna på en gång. Kanske gör dessa, eventuellt.

    Väntar bara på 3D-printade knappar och distanser som är supersnygga och trogna till originalet, samt gummifötter. De kommer nog om någon dryg vecka eller två.

  34. #34
    klown
    klown är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Måste fråga, råkar du också ha byggt en RE-303 (som jag gjort)? Nyfiken på hur mycket trassligare denna är, både vad gäller själva byggandet men också sourcing av s k rare parts.

  35. #35
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av klown Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste fråga, råkar du också ha byggt en RE-303 (som jag gjort)? Nyfiken på hur mycket trassligare denna är, både vad gäller själva byggandet men också sourcing av s k rare parts.
    Nej inte byggt 303an! Så svårt att jämföra.

    Det här var mitt första ordentliga DIY-projekt och båda byggena gick ju rätt så bra åtminstone! Att hitta vissa delar var något klurigt, dels vissa filmkondensatorer t.ex som var restade och med långa leveranstider, även lite IC-kretsar och random grejer som DIN-kontakter. Men allt går nog att få tag på rätt så enkelt tror jag.

    Vissa delar, som BA662 och 2SD1469 om man kör original, är ju rätt dyra. Men finns nog fortfarande folk som kör rätt hyfsade paketdeals på rares.

  36. #36
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Annars angående processen, rekommenderar jag starkt facebookgruppen och att du läser dokumentationen noga, trots att många saker kan vara relativt självklara för den erfarna byggaren (inte jag alltså).. Typ kablarna och vilka pins som går vart.

    Rev 2 som de kör nu har ju även inkluderat saker som förut krävt mindre modifikationer eller knep, som just knapparna och höjden/looken på dessa, snare drum snappy som var lite överdrivet från början, och kondensatorerna på outputs som skapar ett 6dB/oct filter för mindre brus.

    Knapparna är ju en ny typ med ett adapterkort för att höja upp dessa (de små alltså), snappy löste de med en (valfri) trimpot för bruset, kondingarna har numera egna hål för lödning etc.

  37. #37
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Mycket nära färdigställt nu, bygge #2.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220706_222051.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	1,55 MB 
Id:	107500

    En pot, mid tom level, sprakar tyvärr (varit så sen första testet) så det behöver åtgärdas. Sen ska jag täppa till hålet för cartridge-läsaren, fixa gummifötter och batterihållaren. Eventuellt ska jag justera ljusstyrka på LEDs också. Testa en massa. Göra sista fixet, sen förhoppningsvis sälja!

  38. #38
    Aerobics
    Aerobics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket nära färdigställt nu, bygge #2.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220706_222051.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	1,55 MB 
Id:	107500

    En pot, mid tom level, sprakar tyvärr (varit så sen första testet) så det behöver åtgärdas. Sen ska jag täppa till hålet för cartridge-läsaren, fixa gummifötter och batterihållaren. Eventuellt ska jag justera ljusstyrka på LEDs också. Testa en massa. Göra sista fixet, sen förhoppningsvis sälja!
    Riktigt snyggt där - sugen blir man!

  39. #39
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket nära färdigställt nu, bygge #2.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20220706_222051.JPG 
Visningar:	66 
Storlek:	1,55 MB 
Id:	107500

    En pot, mid tom level, sprakar tyvärr (varit så sen första testet) så det behöver åtgärdas. Sen ska jag täppa till hålet för cartridge-läsaren, fixa gummifötter och batterihållaren. Eventuellt ska jag justera ljusstyrka på LEDs också. Testa en massa. Göra sista fixet, sen förhoppningsvis sälja!
    Snyggt, bra jobbat!

    Ser fram emot att få färdigt min!

  40. #40
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Tack så mycket!

    Ja, det blir kul!

  41. #41
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Sjukt fina!!

  42. #42
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sjukt fina!!
    Tack. De har gjort ett bra jobb med kit och case. Kanske att jag köpte svarta caset till mig själv också..

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	287598917_5759635290716456_4070587639190690323_n.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	399,8 KB 
Id:	107506 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	bootons.png 
Visningar:	11 
Storlek:	1,47 MB 
Id:	107507

  43. #43
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Mäktigt med svart också.

  44. #44
    dinmamma
    dinmamma är inte uppkopplad

    Senior
    Imponerande. Har du jämfört ljuden mellan de två olika burkarna? Någon skillnad?

  45. #45
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av dinmamma Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Imponerande. Har du jämfört ljuden mellan de två olika burkarna? Någon skillnad?
    Nej men det har jag tänkt göra när jag fått klart allt. Känns som att de är mycket nära men inte haft dem sida vid sida än.

  46. #46
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Nu har jag åtgärdat den dåliga potentiometern och #2 låter grymt. Ville dela en liten jam (väldigt jammig jam ska tilläggas) där den används ihop med Roland TR-606 och lite effekter, nämligen OTO Machines BIM delay och Roland SBF-325 stereo flanger.

    Nu återstår bara gummifötter (som är inköpta men inte installerade), lösning för tomma cartridge-hålet och batterihållare, i princip.

    https://soundcloud.com/und-sidedly/cardance22

  47. #47
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Tjusigt låter bra också. Ska du behålla båda?

  48. #48
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tjusigt låter bra också. Ska du behålla båda?
    Tack! Nej helst säljer jag den andra (finare, ska tilläggas) till någon. Om det inte är så att denne någon vill ha en med intern trafo istället för extern adapter, då får jag antingen bygga en till sådan, flytta den jag byggt förut till den andra 909an eller helt enkelt sälja den första.

  49. #49
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Du får gärna kolla av via pm om/när den ska avyttras

  50. #50
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Det ska jag absolut!

  51. #51
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Uppdatering 19/10-2022:

    Jag har nu funderat och räknat mycket på prissättningen, och med tanke på hur stort projektet blev i slutändan - nästan ett år av jobb till och från, och många tiotals timmars rent arbete - och hög kostnad för material, så har jag landat på 22.000 kronor som pris.

    Nu är alltså #2 helt klar.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20221018_225517_2.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	914,0 KB 
Id:	109062  
    Senast redigerat av windwind04 den 2022-10-23 klockan 12:29.

  52. #52
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppdatering 19/10-2022:

    Jag har nu funderat och räknat mycket på prissättningen, och med tanke på hur stort projektet blev i slutändan - nästan ett år av jobb till och från, och många tiotals timmars rent arbete - och hög kostnad för material, så har jag landat på 22.000 kronor som pris.
    Snyggt jobbat, hade jag haft pengarna över hade jag gärna köpt den av dig .

  53. #53
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt jobbat, hade jag haft pengarna över hade jag gärna köpt den av dig .
    Tack så mycket!

  54. #54
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Bilderna verkar inte funka?

  55. #55
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bilderna verkar inte funka?
    Nej märkte det. Funkar för mig att klicka på dem men vet inte hur det är för andra.

  56. #56
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej märkte det. Funkar för mig att klicka på dem men vet inte hur det är för andra.
    Att klicka på dem verkar inte funka för mig heller!

  57. #57
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Det brukar nog vara kutym att lämna varjefall 3 mån garanti på byggen man lämnar ifrån sig. Du blir ju anlitad av anledningen att kunden inte är så bevandrad kring ev felsök.

  58. #58
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Garanti i den benämningen är en sak, det ingick lite i det jag skrev ovan om att jag gärna hjälper till om det skulle vara något. Men en garanti som liknar nåt du får med en butiksköpt massproducerad pryl där alla fel (som inte är användarfel antar jag, är inte jurist så vet inte exakt vad som brukar gälla) inom en lång period ger rätt till reparation utan kostnad eller frågor är väl det jag tänker på. Tycker du det lät som jag tänkt överge eventuell köpare helt om nåt går snett?

    Jag kan ju säga att jag är 99% säker på att den kommer funka ett bra tag, kan däremot inte veta eller lova det (har liksom inte möjlighet att bedriva test på industrinivå). Men kan göra allt jag kan för att det inte ska hända till en början, och om det gör det, hjälpa till så gott det går. Ungefär exakt det jag menar och säger.

    Tre månader (eller ett år t.o.m) är inga problem, men att jag skulle kunna, säg, i över ett års tid garantera att jag kan kasta mig på att felsöka, reparera, och frakta tillbaka något jag byggt utan extra kostnad känns lite konstigt. (förtydligande: enda eventuella kostnaden i detta fall är väl antagligen en minimal summa för jobb, och eventuella komponenter - jag lär inte ta 800kr i timmen så att säga, och som sagt nu pratar jag långt in i framtiden för saker som jag inte möjligen kunnat förutspå)

    Jag är beredd att hjälpa till, vad jag menar är att jag inte vill skriva på nåt långtidskontrakt där allt ingår, typ. Om nåt katastrofalt händer där den självhavererar får jag väl lösa det, kanske köpa tillbaka den eller något. Jag driver inget företag, och har från början försökt framhäva att det inte är nåt sånt det handlar om.

  59. #59
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Nä ok, det är ju klart, det fattar jag och bra att du förtydligade. För bygget i sig måste man ju kunna stå för tänker jag - sen är det ju fortfarande DIY med allt vad det innebär

  60. #60
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av AonFluX Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä ok, det är ju klart, det fattar jag och bra att du förtydligade. För bygget i sig måste man ju kunna stå för tänker jag - sen är det ju fortfarande DIY med allt vad det innebär
    Tack, jag tror jag missförstod lite grann vad du syftade på därav lite defensivt svar. Självklart vill jag hjälpa och bortsett stora problem som skulle kosta multum att fixa* så är jag beredd att lägga både tid och pengar ur egen ficka för att hjälpa till att hålla köparen nöjd.

    Ville även förtydliga detta då det inte är nåt jag skrev för att helt avskriva mig från ansvar!

    *Menar då som sagt inte att jag skulle rycka på axlarna åt det heller, men att då får jag och köparen ta det sinsemellan och försöka lösa det på ett sätt vi båda känner oss nöjda med.

Liknande ämnen

  1. Vad ska jag bygga?
    Av zarar i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-03-11, 13:08
  2. Vad ska man bygga...
    Av Jade i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 19:06
  3. vad ska jag bygga?
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 18:47
  4. Vad ska jag bygga i M4L?
    Av Odd Bob i forum Ableton
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-09, 16:22
  5. x0xb0x beställd! Fler som ska bygga?
    Av imported_Thomas Kahn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 53
    Senaste inlägg: 2005-06-11, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •