Resultat 1 till 54 av 54

Ämne: Jag vill börja bygga, vad tror ni om min plan?

  1. #1
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior

    Jag vill börja bygga, vad tror ni om min plan?

    Jag tycker det vore kul att komma igång med att bygga saker själv.
    Har en plan i några steg, men ni som är mer erfarna får gärna komma med tips och råd eller säga om ni tycker jag tar mig vatten över huvudet!

    Steg 1: Komplettera/bygga klart 73-75 Homebuilt
    Det rör sig om att löda en ny pot, bygga låda och förmodligen löda strömbrytare och jordkontakt, kanske nåt mer som jag glömmer...

    Steg 2: Bygga euro moduler till min bror
    Tänker att jag börjar med något enkelt komplett kit och sen tar det därifrån

    Steg 3: Bpoot Serge Sequencer
    https://bpoot.company.site/CGS-Serge-Programmer-sequencer-for-modular-synthesizer-systems-p260159180

    Steg 4: LA 67 Mort’s Barge
    https://www.lasesentaysiete.com/mort-s-barge
    https://modularaddict.com/manufacturer/la-sesenta-y-siete
    https://www.lasesentaysiete.com/resources

    Detta är drömmålet!

    OBS.
    Tänker allt detta som ett långsiktsprojekt där jag bygger lite i taget, modul för modul etc, men tycker att det är roligt att ha ett mål att sikta på och se fram emot!

    Tänker också att jag under resans gång förmodligen kommer posta mycket här, för tips och råd och för att det är kul!

    Vad tror ni om det hela?

  2. #2
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Vad har du för erfarenhet sedan tidigare?

    Generellt - det svårt brukar inte vara att bygga, utan att komma på varför det inte fungerar sedan.

  3. #3
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad har du för erfarenhet sedan tidigare?

    Generellt - det svårt brukar inte vara att bygga, utan att komma på varför det inte fungerar sedan.
    Jag har ingen stor erfarenhet!
    Jag har en lödstation och en multimeter
    Har bytt och lött mickar och elektronik i en bas, byggt en aktiv di-box från färdigt kretskort med lite goda råd från han som designat den och sedan lite enklare saker som typ löda på en midikontakt eller en kabel som lossnat eller sådär...
    Tid har jag däremot gott om!

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Lägg en hel del av den goda tiden på att lära dig löda bra, med rätt temperaturer, spetsar, lod, etc. Gärna en bra hållare. Skaffa tennsug och avlödningsfläta. Kallödningar, brända kabeländar och förstörda kopparbanor kan få den mest motiverande nystartaren att tappa bygglusten...

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Denna är perfekt att börja med; 16 likadana kanaler som alla bara innehåller 10'ish motstånd, 4 transistorer, några rattar/switchar och totalt 4 op-ampar typ. (och några andra delar för ström etc)

    Fördelen här är att har du lött ena kanalen fel kan du mäta på de andra för att se var felet är. Felsökning är alltid lättare när man har något att jämföra med.

    Annars är mitt råd bara att hoppa i vattnet och börja simma. Sätt igång bara, det är inte hjärnkirurgi. Och går det helt åt h-e kan du ju alltid be att få köpa nya kretskort, de brukar ju inte vara så dyra.

    Men jag tror att det kommer gå bra, och som sagt, perfekt nybörjarkit.

  6. #6
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Något som hjälpt mig mycket på felsökarbanan är ett oscilloskop. De enklaste duger för att se saker som vart det finns signal och hur den ser ut ungefär (vågform, strömstyrka, osv). Det jag har kan även mäta frekvens. Det duger för audiofrekvenser helt klart.

    Jag har ett DSO150 som går att köpa som byggsats här: https://www.electrokit.com/produkt/d...lada-byggsats/
    Men de brukar finnas färdigbyggda på ebay osv. Tyvärr inte inbyggt batteri, men billigt och litet. Det finns även hyfsat billiga skop för PC som ju dock kräver datorn igång för att se saker.

  7. #7
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Om man vet ungefär vad man sysslar med är Lackans råd att kasta sig i vattnet sketabra. Man lär sig otroligt mycket på att bara göra - Lörning baj doing.

    Kan ju tycka att sekvensern verkar cool men lite dyr. Om du bara vill ha typ en 16-stegs sekvenser, kolla MFOS 16-step sequencer.

    Jag som helt har flippat ut vad gäller att bygga en modularsynt och kanske lagt för mycket stubintråd på balla moduler kan ju tycka att en god idé kan vara att kolla vad som behövs för att med moduler få till en vettig maskin.

    Bra verktyg är sedan A & O, en avbitare värd nämnet, pincett (ovärderligt när man väl har en), en multimeter och kanske ett oscilloskop. Osloskåpen säljs på Tradera och Blocket hör jag. Jag köpt ett litet digitalt från Elektor (tidningen) - JOY-IT! och har oscilloskop, DMM och signalgenerator i ern burk liten som en stor multimeter.

  8. #8
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Tack för alla råd hittills, börjar känna att detta kan bli verklighet!
    Buchlan må vara en ordentlig bit bort, men jag tycker det är kul att ha ett mål att jobba mot, även om det skulle vara åratal dit!

  9. #9
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Jag har ju en ”vanlig?” enkel multimeter redan, klarar jag mig med den eller behövs något särskilt?

  10. #10
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man vet ungefär vad man sysslar med är Lackans råd att kasta sig i vattnet sketabra. Man lär sig otroligt mycket på att bara göra - Lörning baj doing.

    Kan ju tycka att sekvensern verkar cool men lite dyr. Om du bara vill ha typ en 16-stegs sekvenser, kolla MFOS 16-step sequencer.

    Jag som helt har flippat ut vad gäller att bygga en modularsynt och kanske lagt för mycket stubintråd på balla moduler kan ju tycka att en god idé kan vara att kolla vad som behövs för att med moduler få till en vettig maskin.

    Bra verktyg är sedan A & O, en avbitare värd nämnet, pincett (ovärderligt när man väl har en), en multimeter och kanske ett oscilloskop. Osloskåpen säljs på Tradera och Blocket hör jag. Jag köpt ett litet digitalt från Elektor (tidningen) - JOY-IT! och har oscilloskop, DMM och signalgenerator i ern burk liten som en stor multimeter.
    Euro modulerna är till brorsan isf, så han får bestämma vad som byggs, jag håller mig så långt ifrån det beroendet jag bara kan, haha!

    Att det är just serge sequencern jag kikat på är för att jag redan har 73-75 serge paneler, så det är ju för att passa till dem isf!

  11. #11
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något som hjälpt mig mycket på felsökarbanan är ett oscilloskop. De enklaste duger för att se saker som vart det finns signal och hur den ser ut ungefär (vågform, strömstyrka, osv). Det jag har kan även mäta frekvens. Det duger för audiofrekvenser helt klart.

    Jag har ett DSO150 som går att köpa som byggsats här: https://www.electrokit.com/produkt/d...lada-byggsats/
    Men de brukar finnas färdigbyggda på ebay osv. Tyvärr inte inbyggt batteri, men billigt och litet. Det finns även hyfsat billiga skop för PC som ju dock kräver datorn igång för att se saker.
    Jamen ett oscilloskop kanske jag kommer behöva ha?

    Har ju hört att saker kan behöva kalibreras, men är ju inte hundra på exakt vad detta innebär annat än att jag tänker att man mäter och ställer in rätt värden för vissa komponenter?

    Kan ju dessutom passa på att beställa annat jag ev behöver därifrån isf!

    Man behöver inget oscilloskop för att bygga oscilloskopet ändå va, haha?

  12. #12
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man behöver inget oscilloskop för att bygga oscilloskopet ändå va, haha?
    :P

    Nej det är ett ganska enkelt bygge om än lite små delar. Men allt ytmonterat är redan på plats. Jag tog det lugnt och dubbelkollade innan jag lödde fast, funkade direkt sedan. Se till att du har en 9V nätadapter liggandes hemma, ingen ingår. Det är den vanliga pluggen, 2,1 mm tror jag. Var inte svårt att hitta en här hemma iaf!

    Har inte kalibrerat extrema grejer, men mycket av det jobbet har jag fått gjort med multimetern eller öronen. Oscilloskopet var bra för att få till en triangelvåg på en oscillator.

  13. #13
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior

    Diy trots komponentbrist, går det?

    Jag har den senaste tiden blivit sugen på att börja bygga saker själv, men när jag tittar på saker som inte säljs som kompletta kit, utan enbart pcb + panel där man behöver införskaffa komponenterna själv, så blir man ju lite fundersam på det hela...


    När jag kollat så har jag tittat på de länkade bom, som har länk till mouser och där är det ibland upp till ett halvårs uppskattad leveranstid på vissa saker!


    Känns som att jag kanske valt fel tidpunkt för det här äventyret, eller finns det något jag missar?


    Hur gör ni andra som bygger?

  14. #14
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Går det att använda andra komponenter, men med samma egenskaper?

    Mouser och digikey är de ställen jag hittat hittills där det går att köpa komponenter i mindre mängd, finns det fler?

    Jag har ju ingen direkt koll, men av vad jag kan se så finns det komponenter med samma egenskaper som i bom från mouser, men från ett annat fabrikat, hos digikey?

    Jag har kollat bom för några av dessa modulerna:
    https://www.lasesentaysiete.com/resources

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja en hel del går att ersätta. Är det en särskilt mcu du ska ha kan det vara kört.
    Vilka komponenter saknar du?

  16. #16
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja en hel del går att ersätta. Är det en särskilt mcu du ska ha kan det vara kört.
    Vilka komponenter saknar du?
    Jag har inte köpt något än, utan det är mer att jag funderar på om jag ska börja eller ej...
    Jag började med att kolla bom för oscillatorn!
    Vill ju inte sitta sen med halvfärdiga grejor pga att det är omöjligt att få tag på delar?

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ok, men vad såg du i bom som saknas? Även utan komponentbrist kan ju saker ta slut, det är en del av livet. Ibland kan man jobba runt det, ibland är det skiiitjobbigt att jobba runt det, och ibland inget av dem. Finns komponentakuten (tråd här) också om du behöver något litet som någon kanske har hemma.

  18. #18
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Jag har funderat vidare lite och undrar om jag inte helt enkelt ska kasta mig ut på lite djupt vatten direkt och börja med att bygga en buchla modul?
    Jag har tittat på bilder på den färdiga kretsen och jag tycker inte det ser för komplicerat ut?
    https://modularaddict.com/format/buc...generator-la67

    Det är efter att ha undersökt bygget av sequencern jag funderat om lite, för det verkade väldigt krångligt att få tag på alla delar som behövdes till den på ett enkelt sätt, men ska undersöka den saken vidare också!


    Sen är det ju det här med att få tag på komponenter isf, hur gör ni andra?
    Vad finns det för bra ställen att handla delar i mindre kvantiteter från?

  19. #19
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Här är mouser länk:
    https://www.mouser.se/ProjectManager...sID=4da886bf49

    Av vad jag kan se så är det några stycken vardera av tre olika komponenter som inte går att få tag på från just dem?

    Finns det andra bra ställen än mouser att handla från, som säljer i mindre kvantiteter?

    Tråden du tipsade om låter ju bra också, fördelen med att vara del av den här gemenskapen!

    Tack!

  20. #20
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Det var ju bara två resistorer och en konding som fattades. Det finns mängder av andra val på just dessa komponenter!

  21. #21
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av klangkraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ju bara två resistorer och en konding som fattades. Det finns mängder av andra val på just dessa komponenter!
    Det låter ju bra, tack!

    Jag är total nybörjare och detta kommer förmodligen bli mitt första bygge isf, eller iaf ett av de första!

    Har du något bra tips på hur jag ska göra om jag behöver hitta ersättningar för komponenter?
    Räcker det att jämföra så att specarna i databladen stämmer och är det någon viss typ av komponenter där det är svårare att ersätta dem?

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ja jag tänkte att du kunde skriva vilka det var så slapp vi andra leta upp det :-) motstånd och kondingar brukar man kunna ersätta ja

  23. #23
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag tänkte att du kunde skriva vilka det var så slapp vi andra leta upp det :-) motstånd och kondingar brukar man kunna ersätta ja
    Haha, förlåt, tänkte att det var enklare med länken!
    Men jag tänker att det väl är lika bra att jag lär mig hur och var jag skaffar ersättningar vid behov, så jag slipper plåga er hela tiden?

  24. #24
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior

    Vart köper man enklast komponenter i mindre kvantitet?

    Jag överväger att göra slag i saken och kasta mig ut i diy världen!
    Mycket av det jag hittar är dock endast pcb + panel och bygger mao på att man införskaffar resten själv!

    Vart köper man enklast/bäst delar i små kvantiteter?
    Har hittat mouser och digikey, men antar att det finns fler?

    Alla tips uppskattas!

  25. #25
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Electrokit (SE)
    Bhiab (SE)
    TMI (PL)
    Reichelt (DE)
    Bitsbox (UK)
    Unicorn-Electronics (udda utgånget, US)

  26. #26
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Electrokit (SE)
    Bhiab (SE)
    TMI (PL)
    Reichelt (DE)
    Bitsbox (UK)
    Unicorn-Electronics (udda utgånget, US)
    Tack så mycket!

    Tänker att med ett sådant utbud så bör jag ju kunna få tag på de komponenter jag behöver även om det är slut på ett ställe?

  27. #27
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Känner igen tvekan kring komponenter och att byta från när jag började titta på att bygga. I stort sett allt går att byta ut mot motsvarande saker, gäller bara att veta vad man ska vara noga med att de är samma.

    Storlek på komponenter, "footprint", värden, toleranser, "pinout" och alla de där sakerna. Annars kan de bli som jag fick hem jättestora kondensatorer som inte passade.

  28. #28
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om det inte är alltför kritiska/speciella komponenter brukar det gå att komplettera med komponenter från t ex electrokit.se

  29. #29
    klangkraft
    klangkraft är inte uppkopplad
    klangkrafts avatar
    Veteran
    Ja det måste du lära dig. Iaf jag lägger väldigt mkt tid på att sourca komponenter.

    Här har du tex en ersättare till den ena resistorn som saknas på Mouser: https://www.electrokit.com/produkt/m...1-470ohm-470r/
    (Dock med lite högre specifikationer)

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, förlåt, tänkte att det var enklare med länken!
    Men jag tänker att det väl är lika bra att jag lär mig hur och var jag skaffar ersättningar vid behov, så jag slipper plåga er hela tiden?
    Det låter klokast :-) bara handla på bommar går förvisso, men gör man fel och sabbar en komponent behöver man ju köpa en ny. 33k motstånd är ju superstandard, kan man köpa varsomhelst. Med förbehåll för att jag jobbar där, så kan jag rekommendera electrokit för såna köp.

  31. #31
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    www.electrokit.se
    www.bhiab.se
    www.tmi.eu
    www.reichelt.de
    www.bitsbox.co.uk
    www.unicornelectronics.com

    Så ska det vara. Någon antydde att Reichelt ingick i "ELFA-koncernen" men de hanterar småroder snabbt och effektivt men bättre är ju att fylla på så mycket det går ändå.

    Electrokit och Bhiab funkar sketafint för att fylla på där man glömt beställa.

  32. #32
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Electrokit

  33. #33
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tme.eu ska det nog stå. Inte i. De är bra.

  34. #34
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    My bed.

  35. #35
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det är ju lite skumt med smådelar men har fått tips om att åtminstone aldrig köpa en enda av dom där öresgrejerna. Så gjorde jag i början så gör aldrig det misstaget igen.

    En del är ju väldigt billigt att köpa i betydligt större mängd och vissa används ju lite här och där ofta så man kan ju egentligen köpa en del i bulk rätt av eller en näfve i alla fall om man vet med sig att man ska löda massor i framtiden och om man kollar så kostar det kanske inte mycket i jämförelse med att hålla på och beställa en och en hela tiden.

    Å andra sidan är det alltid en mängd unika komponenter som måste beställas i alla fall.

    Man kanske kan dela med någon och då blir genast priset helt annat.

  36. #36
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Känns som tre trådar på samma tema nu.
    https://www.99musik.se/showthread.ph...tbrist-går-det
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ni-om-min-plan

    Slå ihop till en kanske?

    Du har ju fått samma svar i alla tre.

  37. #37
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns som tre trådar på samma tema nu.
    https://www.99musik.se/showthread.ph...tbrist-går-det
    https://www.99musik.se/showthread.ph...ni-om-min-plan

    Slå ihop till en kanske?

    Du har ju fått samma svar i alla tre.
    Jag kan bli lite manisk ibland och då händer det att det kan gå lite väl snabbt och bli lite rörigt...
    Det går bra för min del om man vill slå ihop trådarna!
    Tack för era svar!

  38. #38
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    www.electrokit.se
    www.bhiab.se
    www.tmi.eu
    www.reichelt.de
    www.bitsbox.co.uk
    www.unicornelectronics.com

    Så ska det vara. Någon antydde att Reichelt ingick i "ELFA-koncernen" men de hanterar småroder snabbt och effektivt men bättre är ju att fylla på så mycket det går ändå.

    Electrokit och Bhiab funkar sketafint för att fylla på där man glömt beställa.
    Tack, jättebra att ha allt samlat på ett ställe!

  39. #39
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan bli lite manisk ibland och då händer det att det kan gå lite väl snabbt och bli lite rörigt...
    Det går bra för min del om man vill slå ihop trådarna!
    Tack för era svar!
    [admod]

    Alla tre trådarna ihopslagna.

  40. #40
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    Alla tre trådarna ihopslagna.
    Ursäkta röran och tack för hjälpen och alla svar!

  41. #41
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ursäkta röran och tack för hjälpen och alla svar!
    Inga problem!

    p.s. Fasen vad jag saknar Bejokens över-disken-butik i Malmö...

  42. #42
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inga problem!

    p.s. Fasen vad jag saknar Bejokens över-disken-butik i Malmö...
    Bättre än electrokits? Jag hann aldrig dit. Det gick rykten om deras fyndlådor. Tror vi skulle få köpa in dem, men det fick vi inte. Vi fick bara deras sura gubb-kunder :-)

  43. #43
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    En firma till som kanske inte direkt har superstort supersortiment men som kan vara behjälpliga när det gäller är www.svebry.se. Ligger i Khövde.

  44. #44
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre än electrokits? Jag hann aldrig dit. Det gick rykten om deras fyndlådor. Tror vi skulle få köpa in dem, men det fick vi inte. Vi fick bara deras sura gubb-kunder :-)
    Japp, hustomten var superhjälpsam, fyndlådorna grymma och de hade (har?) toppenbra grundutbud som ofta fick Elfa att se ut som gnidna superskurkar.

  45. #45
    holy
    holy är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En firma till som kanske inte direkt har superstort supersortiment men som kan vara behjälpliga när det gäller är www.svebry.se. Ligger i Khövde.
    Janne! Min favoritgubbe - faktiskt kanske bland det enda som är speciellt bra med Skövde.

    Tillägg: har en misstanke om att TS känner honom lite med.

  46. #46
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Kom ihåg nu att här i Göteborg har vi ju iofs Tema Elektronik i nordostpassagen.
    Det var dock säkert tio år sedan jag var där nu och deras hemsida är ju inte så innehållsrik, men jag får väl ringa dem eller ta en promenad dit bort nån dag och se vad de har för utbud helt enkelt!

    Apropå det här med komponenter, om en komponent jag letar efter är slut hur gör jag då för att enklast hitta en ersättning som fungerar?
    Är det bara att jämföra specar i databladet eller behöver jag tänka på något annat?
    Igen bara för tydlighetens skull så är jag alltså total nybörjare när det kommer till sådant här, så jag vet inte vad de olika komponenterna gör eller vad deras specar betyder, men tänker att det väl är en av sakerna jag får lära mig på vägen!

  47. #47
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, hustomten var superhjälpsam, fyndlådorna grymma och de hade (har?) toppenbra grundutbud som ofta fick Elfa att se ut som gnidna superskurkar.
    Ok. Hemsidan hade superskumt sortiment tyckte jag.

  48. #48
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Apropå det här med komponenter, om en komponent jag letar efter är slut hur gör jag då för att enklast hitta en ersättning som fungerar?
    Är det bara att jämföra specar i databladet eller behöver jag tänka på något annat?
    För att svara lite ironiskt - Snörstump!
    För att vara odryg, det beror på vad för komponent, vilka parametrar är det som inte stämmer?
    En liten elektrolytkonding på 10u/16V kan ju ersättas med 10u/25V. Ett 1/4W-motstånd kan ersättas med ett 0,6W. Många transistorer, de som Elektor kallade TUP och TUN (Transistor Universell PNP resp NPN) typ 2N3904/06 kan ju ersättas med BC549/559 typ.
    Kretsar i CMOS-serien 4XXX han säkert hittas i 74HC4XXX osv.

  49. #49
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kom ihåg nu att här i Göteborg har vi ju iofs Tema Elektronik i nordostpassagen.
    Det var dock säkert tio år sedan jag var där nu och deras hemsida är ju inte så innehållsrik, men jag får väl ringa dem eller ta en promenad dit bort nån dag och se vad de har för utbud helt enkelt!

    Apropå det här med komponenter, om en komponent jag letar efter är slut hur gör jag då för att enklast hitta en ersättning som fungerar?
    Är det bara att jämföra specar i databladet eller behöver jag tänka på något annat?
    Igen bara för tydlighetens skull så är jag alltså total nybörjare när det kommer till sådant här, så jag vet inte vad de olika komponenterna gör eller vad deras specar betyder, men tänker att det väl är en av sakerna jag får lära mig på vägen!
    De är inte så bra på smd men th finns mycket i lager. De kan beställa hem allt som mouser har men det är billigare att köpa det själv.

  50. #50
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    vad är det som lockar mest med att bygga själv?
    - IKEA-känslan ("look mum i made this")?
    - Att förstå hur elektroniken faktiskt funkar?
    - Det meditativa i att sitta och pilla/löda?
    - Spara pengar?
    - Uppfinna lösningar på nisch-problem som det inte finns kommersiella produkter för?

  51. #51
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    TYp .. JA!

  52. #52
    plengqui
    plengqui är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    TYp .. JA!
    Ok :-) för man behöver lite olika saker beroende på vad man vill uppnå :-)
    - IKEA-känslan ("look mum i made this")? Bra lödkolv, tång, kretskortshållare, tennsug, lödtenn, flussmedel, tråd.
    - Det meditativa i att sitta och pilla/löda? Samma som ovan.
    - Att förstå hur elektroniken faktiskt funkar? Enkelt gammalt analogt oscilloskop. Multimeter. Börja löda ihop en Atari Punk Console.
    - Spara pengar? Som ovan plus sortimentlådor för olika komponenter.

  53. #53
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Kan man löda/jobba med elektronik och kanske har lite egna idéer kan man ju plocka ihop enheter/moduler (mycket) billigare än att köpa färdigt. Och det är en skön känsla när man har lite flyt (dvs lödtennet flyter ut bra).

    Om man kan meka med bilar, varför betala 4000:- för en ny kylarfläkt inkl byte när man kan byta den själv, typ.

  54. #54
    symptm
    symptm är inte uppkopplad
    symptms avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Electrokit (SE)
    Bhiab (SE)
    TMI (PL)
    Reichelt (DE)
    Bitsbox (UK)
    Unicorn-Electronics (udda utgånget, US)
    tack för tipset på Bihab!

Liknande ämnen

  1. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2020-02-24, 08:12
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2019-11-20, 17:37
  3. Dags att börja bygga moduler, vad saknar jag?
    Av defalut i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-01-02, 20:31
  4. Vill börja med musik, vad ska jag köpa?
    Av Sgrreeen i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-29, 13:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •